S41 on juuri 9:20 Seinäjoella. Odotteleeko kulttuurijuna, jos sattuu käymään että pendo ei tulekkaan ihan ajallaan. Vaikka tuolla välillä on tainnut aika hyvin pitää aikataulu kutinsa.
Mitäs lainsäädäntö (EU + kotimainen) sanookaan matkustajien oikeuksista junan myöhästyessä?
No mitäs se sitten sanoo?
Rautatieyrityksen (VR) asiakkaan kanssa tekemään kuljetussopimukseen sovelletaan mm. Rautatievastuuasetusta ja Rautatiekuljetuslakia. Käsitykseni mukaan niitä ei kuitenkaan sovelleta rautatieliikenteen harjoittajiin (esim. museoliikennöitsijät). Rautatievastuuasetuksen mukaisen matkan määränpään on myös tulkittu olevan sama kuin yksittäiseen lippuun kirjoitettu määräpaikka, eli tässä ketjussa käsitellyssä tilanteessa S41:llä ja museojunalla matkustava asiakas tekee kaksi matkaa (ei suoraa lippua), joita ei voi matkustajan oikeuksien näkökulmasta sitoa toisiinsa (ei muodostu perättäiskuljetusta).
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/juna/ löytyy seurava teksti:
"Vahingonkorvaus taloudellisista menetyksistä
Jos olet kärsinyt taloudellisia menetyksiä junan viivästymisen tai peruutuksen takia, sinulla voi olla oikeus vahingonkorvaukseen. Tämä koskee sekä kaukoliikennettä että pääkaupunkiseudun lähiliikennettä. Korvausta voit vaatia esimerkiksi jatkoyhteyden menettämisestä syntyneistä ylimääräisistä kustannuksista.
Vahinko on osoitettava esimerkiksi lisäkuluja koskevalla kuitilla tai muulla luotettavalla tavalla. Junavuoron viivästyksestä tai peruuntumisesta aiheutunut vahingonkorvaus voi olla enintään 5000 euroa matkustajaa kohden.
Vahingonkorvaukseen ei ole oikeutta, jos matkustajan voidaan kohtuudella olettaa voineen etukäteen varautua viivästykseen esimerkiksi sääolosuhteideiden perusteella tai jos VR näyttää ryhtyneen kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi. VR voi vapautua vastuusta osoittamalla, että viivästys on johtunut radassa tai sen laitteissa ilmenneestä viasta, johon yrityksen ei voida kohtuudella edellyttää varautuneen. Kalustossa oleva vika ei vapauta VR:ää vastuusta.
Vahingonkorvausta voit vaatia, vaikka olisit saanut samasta viivästyksestä kaukoliikenteessä maksettavan vakiokorvauksen. Vakiokorvausta ei oteta vähennyksenä huomioon vahingonkorvauksen määrässä. "