Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« : Kesäkuu 28, 2013, 11:19:55 » |
|
Aikojen saatossa moni asema tai liikennepaikka on saanut uuden, ehkä kuvaavamman tai informatiiviseman. Montakohan niitä olisi yhteensä? Keskustelua nimenvaihdoksista.
Esim. Silvola > Kerimäki Kovero > Tuupovaara Märkäjärvi > Salla ym.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2195
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2013, 11:43:16 » |
|
Etenkin tuolla Imatran suunnalla on lukuisia nimimuutoksia, jotenka voinee perustellusti aina vanhemmista kuvista ja teksteistä puheenollen, esim. mitä uudella tiedolla Imatra, olikein tarkoitetaan sijainniksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2013, 11:55:54 » |
|
Ostola > Ähtäri Alavuus > Alavus Kalaton > Kaleton Villähti > Villähde Östermyra > Seinäjoki Pännäis > Pännäinen Leppäluoto > Alholma Isojoki > Rimmi Kaukola > Ylistaro Orismala > Isokyrö Nikolainkaupunki > Vaasa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2013, 12:57:05 » |
|
Muuten osaatteko luetella asemien nimenmuutoksia joita ei ole toteutettu ?
Esim näitä ei toteutettu koskaan vaikka ihan vakavia suunnitelmia oli : Kupittaa -> Turku itäinen (itse asiassa vanhan nimen palautus olisi ollut kyseessä) Pasila -> Helsinki pohjoinen Koivuhovi -> Ymmersta Pännäinen -> Pietarsaari
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2013, 13:34:32 » |
|
1897: Forssa -> Matku Koivisto -> Humppila Loimijoki -> Loimaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2013, 15:13:24 » |
|
Strömberg > Valimo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 29, 2013, 10:44:10 » |
|
Strömberg > Valimo
Eiväkös nämä olleet eri seisakkeita?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 29, 2013, 10:58:32 » |
|
Lipinlahti -> Kohtavaara Haiseva -> Kaurila Hiekkalahti -> Valtimo Valtimo -> Haapakylä Kaltimo -> Eno Hirvenniemi -> Sotkamo Kiehimä -> Paltamo Kiehimä -> Meteli (2 eri Kiehimän liikennepaikkaa) Paha -> Pohjakoski Valkeasuo -> Onkamo
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 29, 2013, 12:06:52 » |
|
Strömberg > Valimo
Eiväkös nämä olleet eri seisakkeita? Itse olen kyllä saanut sellaista tietoa että ovat samoja...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2013, 12:20:55 » |
|
Strömberg > Valimo
Eiväkös nämä olleet eri seisakkeita? Itse olen kyllä saanut sellaista tietoa että ovat samoja... Voi kyllä ollakin. Liikennepaikkalista kertoo että Strömberg suljettiin samana päivänä kuin Valimo avattiin, mutta sijainti on eri. Tässä kuva Strömbergin laitureilta: http://www.asfalttiajaauringonkukkia.fi/haku/seisake/ser323208#contentwrapperJos sijaintien ero on totta, noissa kylteissä ei koskaan ehtinyt lukea Valimo, koska senniminen seisake rakennettiin 300 metriä etelämmäs lännemmäs, ja kun se valmistui, Strömberg lakkautettiin ja Valimo avattiin sen tilalle. Onpa mielenkiintoinen juttu. Osaako joku käyttäjä auttaa?
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2013, 22:28:49 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2013, 14:03:15 » |
|
On myös nimiä joita matkustava kansa on pysähdyspaikoille antanut. Tyypillinen esimerkki on Tampereelta, jossa Lokomon tehtaan kohdalla oli seisake nimeltään Hatanpää, mutta kaikki puhuivat vain Lokomosta. Hatanpää ei sinänsä ole turha nimi. Tunnettu sairaalasta ja sanonnasta: "Nyt sata päälle ja Hatanpäälle!".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2013, 14:17:32 » |
|
On myös nimiä joita matkustava kansa on pysähdyspaikoille antanut. Tyypillinen esimerkki on Tampereelta, jossa Lokomon tehtaan kohdalla oli seisake nimeltään Hatanpää, mutta kaikki puhuivat vain Lokomosta. Hatanpää ei sinänsä ole turha nimi. Tunnettu sairaalasta ja sanonnasta: "Nyt sata päälle ja Hatanpäälle!".
http://vaunut.org/liikennepaikka/2138"Lakkautettu 1.6.2927" Yllättävän moni liikennepaikka on muuten joskus lakkautettu / suljettu, mutta avattu myöhemmin uudestaan. Miksihän?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2013, 14:23:27 » |
|
Tietenkin lakkautettu. Kirjoitinhan, että oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2013, 14:24:24 » |
|
Tarkoitinkin lakkautusvuotta, jossa ylläpito on tehnyt virheen.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 29, 2013, 14:30:37 » |
|
Vaan en tiedä avataanko uudelleen, ja millä nimellä? Ratapihan päällehän puuhataan urheiluareenaa ja ties mitä. Eihän sitä lätkäkansa jaksa muutamaa sataa metriä Tampereen asemalta kävelemään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 30, 2013, 21:20:04 » |
|
Muutokset käyvät hyvin ilmi Alameren kirjasta 'Miehitetyt liikennepaikat'. Mutta totisesti, Imatran kaupungin alueella muutokset ovat ehkä moninaisimmat. Syyt ovat uusien ratojen ja raiteiden rakentamiset sekä sotien aiheuttamat rajansiirrot, mutta tuntuu myös siltä, että kaupungilla on ollut vaikeuksia päättää. Nimitystä Imatra haluttiin joka tapauksessa käyttää kulloinkin tärkeimmästä matkustajaliikennepaikasta. Siksi se on siirtynyt nykyisistä liikennepaikanosista Imatrankoski -> Imatra-tavara -> Imatra. Muita muutoksia, joita ei ole mainittu, tulee mieleen Parikkalan ja Savonlinnan välissä sekä Peipohja -> Kokemäki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 30, 2013, 21:36:53 » |
|
Muita muutoksia, joita ei ole mainittu, tulee mieleen Parikkalan ja Savonlinnan välissä sekä Peipohja -> Kokemäki. Tästä taisi unohtua se kohde, joka siellä Parikkalan ja Savonlinnan välissä on (Sieltä löytyy ainakin: - aloitusviestin Kerimäki (ent. Silvola) - Lusto (ent. Punkaharju) - Punkaharju (ent. Punkasalmi)) Kuvan http://vaunut.org/kuva/42803 Somero muuttui sittemmin Somerharjuksi. Monista olisi mukava tietää myös, miksi nimi muuttui. Esim. miksi Loimijoesta tuli Loimaa tai Hirvenniemestä Sotkamo.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 30, 2013, 22:18:48 » |
|
Voi kyllä ollakin. Liikennepaikkalista kertoo että Strömberg suljettiin samana päivänä kuin Valimo avattiin, mutta sijainti on eri. Tässä kuva Strömbergin laitureilta: http://www.asfalttiajaauringonkukkia.fi/haku/seisake/ser323208#contentwrapperJos sijaintien ero on totta, noissa kylteissä ei koskaan ehtinyt lukea Valimo, koska senniminen seisake rakennettiin 300 metriä etelämmäs, ja kun se valmistui, Strömberg lakkautettiin ja Valimo avattiin sen tilalle. Onpa mielenkiintoinen juttu. Osaako joku käyttäjä auttaa? Etelään? Karttasi on kumollaan, käännä sitä 90 astetta vastapäivään. Minulla on aika vahva muistikuva siitä, että asiaa markkinoitiin aikanaan juuri siten, että Strömberg lakkautetaan ja sen sijaan perustetaan Valimo. Hommahan liittyi muun muassa siihen, että Strömberg oli hankalasti saavutettavissa radan eteläpuolelta ja että Pitäjänmäen teollisuusaluetta oli ruvettu kehittämään kohti nykymuotoaan. Muun muassa Valion lasipalatsi oli rakenteilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 30, 2013, 22:29:10 » |
|
Etelään? Karttasi on kumollaan, käännä sitä 90 astetta vastapäivään. Käännetty
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 30, 2013, 22:54:16 » |
|
Muuten osaatteko luetella asemien nimenmuutoksia joita ei ole toteutettu ?
Menee vähän pilkunviilaukseksi, mutta: Kyrölä -> Ainola
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 30, 2013, 23:05:43 » |
|
Ja eikös Kupittaasta pitänyt tulla Datastop, viereisen Datacity -kompleksin mukaan?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2537
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 30, 2013, 23:39:56 » |
|
Toisessa ketjussa on näitä nimimuutoksia lisää http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,42.msg15773.html#msg15773Tästä ketjusta puuttuvat esim. Verkko - Verkkolampi, Tomitsa - Suolusmäki, Karamäki - Karanmäki, Onoila - Paasioja, Orsi - Orsijoki, Kylänen - Puujoki, Päsi - Päsinselkä, Nyrkki - Nirkki, Karsikko - Tarsala, Paja- Pajusuo, Tokari - Tokkari, Vatsjärvi - Vaatsjärvi, Salma - Tsolma, Uksi - Padasoja, Sunu - Suunu, Mäkiselkä - Mäenselkä, Ilmaselkä - Ilomaselkä, Tarisma - Keträjärvi, Ketro - Uutela, Käpyselkä - Käppäselkä, Uunitsa - Unitsa, Vitska - Vitsakylä, Pindusi - Pintuinen, Nuoli - Pintuislampi, Malu - Pienikylä, Manssila - Rajakontu, Tuulos - Tuuloksenjoki, Aunus - Aunuksenlinna ja pari syrjäraidetta: Alasyväri - Pokra ja Vaaseni - Vaasenin satama.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 02, 2013, 08:40:56 » |
|
Jatketaan Eljaksen "Itä-Suomen" listaa näillä:
Pietari - Leningrad - Pietari Petroskoi - Äänislinna - Petroskoi
Onko muuten Nokka nykyinen Luoma, vai sijaitsiko se Mankin ja Luoman välissä?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 02, 2013, 09:28:51 » |
|
Ja eikös Kupittaasta pitänyt tulla Datastop, viereisen Datacity -kompleksin mukaan?
Sekin oli yksi vaihtoehto Kupittaalle, mutta ei niin vakavasti mietitty. Turussa oli muuten aikoinaan kaksi "Turku Satamaa", eli matkustajajunien raiteita kulki satamassa kahteen eri paikkaan koska Vikingin ja Siljan terminaalit olivat aluksi aika kaukana toisistaan. Vikingin terminaalin ja Turun Linnan viereisista raiteista käytettiin myös nimeä "Linnansatama" ja sinne ajettiin enimmäkseen lättähatuilla kun taas varsinainen "Turku satama" jonne laivapikajunat ajoivat oli Siljan terminaalin vieressä. Raiteet kahdessa eri paikassa ehti olla käytössä vain muutama vuosi kunnes satamaraiteet rakennettiin uudelleen niin että molempien varustamojen terminaaleista pääsi kohtalaisen hyvin kävellen junaan. Lisäksi oli Turussa aikoinaan "Ikituuri" niminen seisake silloisen "Rantasipi Ikituuri" nimisen hotellin, nykyisen kylpylähotelli Caribian kohdalla. Hotellin ja seisakkeen nimi tuli "Gaudeamus igitur" -laulusta koska vieressä oli Turun Ylioppilaskylä. Seisaketta käytettiin vain eri tilauksesta eli normaalisti junat eivät pysähtyneet sillä mutta joskus saattoi pysähtyä jos jokin iso seurue oli menossa kyseiseen hotelliin. Onko muuten Nokka nykyinen Luoma, vai sijaitsiko se Mankin ja Luoman välissä?
Oli. Entinen Luoma taas sijaitsi kehäkolmosen radan ylittävän sillan kohdalla. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2013, 10:01:40 » |
|
Muistaako kukaan, oliko Kotkan sataman nimi aikaisemmin Kotka keskusta?
Sen ainakin muistan että Vaskiluoto muutettiin Vaasan satamaksi.
Joskus vuosisadan alussa muutettiin "Wanda" niminen pysäkki pääradalla joko Puistolaksi tai Tapanilaksi.
Aika monet asemat etelä-Suomessa saivat suomenkielisiä nimiä vasta Suomen itsenäistymisen jälkeen. Esim Kauniainen oli pelkkä Grankulla 1940-luvulle asti.
Pekästään ruotsinkielisistä nimenmuutoksia ovat merkittävimpiä Fredriksberg -> Böle sekä Gamlakarleby ->Karleby (kunnan ruotsinkielisen nimen muutoksen yhteydessä)
VR:n aikatauluihin tulivat ruotsinkieliset käännökset Lahdelle (Lahtis), Iisalmelle (Idensalmi), Mikkeli (St Michel) vasta 1990-luvulla.
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|