Nyt taas osoitus meidän "viisaan" vasemmistolaisen liikenneministerin ja hänen asettamansa työryhmän tahdosta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/ollilan+ryhman+esityksella+poyristyttava+vaikutus+keskivertoauton+verotus+moninkertaistuisi/a2201682Liikenneneuvos Tuomo Suvanto esittelee tänään ”sidosryhmille” kohuesityksen ajoneuvoveron ja autoverojen muuttamisesta kilometripohjaisiksi. Esityksiä valmistelleella Jorma Ollilan johtamalla työryhmällä on ylevä nimi: ”Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä”.
Ehdotusten oikeudenmukaisuudesta voi olla monta mieltä. Suvanto väittää, ettei työryhmä ota kantaa verotuksen tasoon, joka on poliittinen ratkaisu. Käytännössä työryhmän ”nykytasoiseksi” väittämä verotus kuitenkin tarkoittaisi keskivertoauton verotuksen moninkertaistamista.
Haluatte siis väkisin aiheuttaa kotikutoisen laman? Jos rajoitatte autoilua noin, niin kyllä varmasti kaupassakäynti, yrittäminen sekä työssäkäynti vähenee. Tämähän taisi olla tämän istuvan hallituksen tarkoitus, eikö vain? Parasta kun kukaan ei tee töitä eikä osta mitään, jäädään kaikki vaan downshiftaamaan ja odotellaan milloin Kreikan kohtalo sattuu kohdille.
Suvannon esityksessä nykyisen auto- ja ajoneuvoverotuksen korvaisi kilometrivero. Nykytasolla se tarkoittaisi Suvannon mukaan neljä senttiä kilomerillä. Mutta koska tämä vähentäisi ajoa, pitäisi tasoa heti korottaa niin, että taajaan asutulla alueella vero olisikin 6,8 senttiä kilomeriltä.
Taajaan asutut alueet eivät automaattisesti tarkoita että niillä on julkista liikennettä, puhumattakaan siitä millaista laatu- hinta- ja suorituskykytasoa se edustaa? Ehkä siellä Kehäkolmosen sisällä taso voi olla välttävä tai jopa kohtalainen, mutta kun Suomessa on muutakin elämää kuin kolmessa suurimmassa kaupungissa!
Tuo työryhmän ehdotus verotustasoiksi "taajaan asutuilla alueilla" on rajua epätasa-arvoistamista pienemmissä kaupungeissa, eikä kellään ole rahaa rahoittaa parempaa julkista liikennettä. Kunnat ja ELY:t ovat muutenkin persaukisia, julkisella liikenteelläkin hinta nousee, joka johtaa siihen että sitä on jostain karsittava. Puhumattakaan ostoliikenteestä, siihenkin taitaa tulla lisää vähennyksiä.
VR sai vastikään viiden vuoden jatkon (hintaryöstö-) monopoliasemaansa, niin on meillä kyllä asiat oikein hyvin hautumassa.
Jos vuotuinen ajomäärä on 20 000 kilometriä, menee veroa vuodessa 1 360 euroa. Viidessä vuodessa veroa on mennyt jo 6 800 euroa eli suunnilleen saman verran kuin nykyisellä verojärjestelmällä auton koko elinkaaren aikaiset auto- ja ajoneuvoverot. Kymmenessä vuodessa veroa menee 13 800 euroa eli kaksi kertaa auton nykyverojen verran. Ja jos autoa pitää suomalaiseen tapaan 20 ikävuoteen asti, ovat autosta maksetut verot huikeat 27 200 euroa. Se on melkein neljä kertaa auton nykyisiin veroihin verrattuna.
Pitää ehdottomasti olla ministeriön liikenneneuvos, jotta tätä voi väittää ”nykytasoiseksi verotukseksi”.
Jollain tietysti pitää rahoittaa satelliittivalvonnan tähtitieteelliset kustannukset, joiden tarkkaan summaan työryhmä ei ota kantaa. Esimerkiksi Nokia on kehitellyt uusia järjestelmiä autopaikannukseen, joita voisi varmaankin hyödyntää myös viranomaisvalvonnassa. Jos Ollilan työryhmän työn pohjalta satelliittipaikannus tulisi autoihin pakolliseksi, saisi Nokia mukavan palkinnon entiseltä johtajaltaan.
Kyllä kansa maksaa.
Ja sitten siihen "hyväveli"-kerhoon:
http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satelliittivalvonnalla+tahtoo+rahastaa+salaperainen+suomalainen+pandaryhma/a2202088Liikenneministeriön into uuden huippukalliin valvontajärjestelmän rakentamiseen on ihmetyttänyt. Kyse ei ole kuitenkaan vain liikenneministeriöstä. Asiaa lobbaa joukko suomalaisia suuria ja pieniä yrityksiä, jotka ilmeisesti uskovat pääsevänsä tienaamaan järjestelmän avulla.
Eilen ryhmä lähetti tiedotteen. Ryhmän ovat alkujaan perustaneet Pohjola, Aplicom, Nokia, Destia ja Helpten. Myöhemmin siihen on liittynyt Taipale Telematics. Ryhmää kutsutaan PANDA-yhteistyöryhmäksi.
Pohjola, Nokia ja Destia ovat suuria ja kaikkien tuntemia. Ainakin Nokialla on sopivaa teknologiaa tarjolla ja tarve uusille miljardibisneksille.
Aplicom, Helpten ja Taipale Telematics ovat pieniä yrityksiä, jotka ovat kehittäneet autojen älylaitteita ja ohjelmistoja tai esimerkiksi sähköisiä ajopäiväkirjoja. Yhteinen tavoite on siis saada satelliittivalvonta lobatuksi päättäjille, jotta yritykset pääsevät mukaan rahastamaan.
Jonkun pitäisi tosissaan anti-lobata tuota järjestelmää. Tässä ei ole mitään mieltä, vaan ainoastaan kaupalliset tahot ja valtio takana, jotka haluavat rahastaa entistä enemmän liikenteellä.
Näin meitä yksityisautoilijoita ollaan syrjimässä ja työssäkäynnistä rankaisemassa entistä enemmän fiskaaleilla veroilla, valvonnalla sekä ylipäänsä rahastuksella. Tässä pitkien välimatkojen ja harvaanasuttujen seutujen maassa ei kaivata tuollaista järjestelmää, koska liikenne lamaantuisi kehäkolmosen ja suurkaupunkien ulkopuolella.
Oikeasti, kaikki eivät halua tai pysty kulkemaan jalan tai julkisilla kulkuvälineillä, eivätkä myöskään halua isoveljeä seuraamaan tarkasti liikkumistaan, se on myös vihervasemmistolaisten intohimostelijoiden sekä hyväveli-kerhon hyväksyttävä.
Jos vastaavaa järjestelmää oltaisiin kehittämässä USA:aan, sinne tulisi vallankumous.
Nyt, äänestäkää seuraavissa vaaleissa muita kuin vihreitä tai vasemmistoliittolaisia, ettei tämä DDR-päättäjien unelma toteudu. Tietosuojavaltuutettu, Savon Sanomat 4.9.2013:
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio toppuuttelee satelliittipaikantimien käyttöönottoa. Hänen mukaansa käyttöön pitäisi valita se vaihtoehto, joka vähiten rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, liikkumisvapautta ja tietosuojaa. - Meillä on perinteisesti ollut lupa liikkua omassa kotimaassa. Jos kansalaiset joutuvat raportoimaan verottajaa varten omista liikkeistään, se on järisyttävä mutos vallitsevaan tilanteeseen, Aarnio toteaa.
Aarnion mukaan autoilijoilta pitäisi kerätä ainoastaan välttämättömät tiedot. Ajokilometrit voitaisiin poimia esimerkiksi katsastuksen yhteydessä niin, että tiedot olisivat vain auton haltijan käytettävissä.
Myös eduskunnan liikennevaliokunta suhtautuu satelliittipaikannukseen varauksella. Huolta on herättänyt mahdollisuus seurata tarkasti kansalaisten liikkumista.
Aarnion mukaan tärkeintä on tunnistaa se, mihin tarkoitukseen järjestelmää käytetään. Kansalaisilla on oltava oikeudet saada luotettava selvitys veromaksujen määräytymisestä, miten tietoja on käytetty ja miten turvallinen se on. - Jotta tietoja käytetään vain lakisääteiseen tarkoitukseen, hän painottaa.
Aarniolla on onneksi "puhtaat paperit" asiasta.