Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« : Heinäkuu 14, 2013, 17:40:25 » |
|
Jokioinen 14.07.2013 17:10:21 raideliikenneonnettomuus: keskisuuri
Mitä on tapahtunut siellä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2013, 17:44:51 » |
|
Jokioinen 14.07.2013 17:10:21 raideliikenneonnettomuus: keskisuuri
Mitä on tapahtunut siellä?
Arvelisin, että tasoristeysonnettomuus kapearaiteisella radalla.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2013, 17:55:04 » |
|
Henkilöauto ja museojuna kolaroivat Kirkkokujan tasoristeyksessä. Juna osui hiljaisessa vauhdissa auton takakulmaan ja auto pyörähti edestä pois. Hiljaisen vauhdin ansiosta kukaan ei loukkaantunut, mutta auto kärsi tuntuvia vaurioita, juna vähäsiä.
Tilannehuone.fi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2013, 18:02:56 » |
|
Oudon paljon kyllä Suomessa sattuu tasoristeysonnettomuuksia...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 14, 2013, 20:28:19 » |
|
Ruotsin rautatiekerho SJK:n vieraillessa Suomessa loppukesällä 1969 matkaohjelmaan kuului ajelu Jokioisten - Forssan rautatiellä. Forssaa kohti puuskutellessa matkanteko katkesi siihen, että ratalinjalla edellämme töyssytteli henkilöauto. Eipä siitä kolaria tullut, saimme junan pysähtymään # 4 Tubizen höyryjarrulla, sekä vaunujen ruuvijarruilla. Minä toimin konduktöörinä tällä reisulla ja kiersin kiinni F:n jarrut, sekä hypäten edelläkulkevaan vaunuun myös sen ruuvijarrut. Liikennekultturi on Suomessa niistä ajoista varmasti huomattavasti kohentunut, mutta tasoristeyksillä näyttää edelleen paikoitellen sovellettavan ns. Lännen lakia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 59
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2013, 19:18:34 » |
|
Tämän päivän Forssan lehdestä:
"Sunnuntai-iltapäivällä Jokioisilla sattui vielä poikkeuksellinen onnettomuus. Kello 17:n jälkeen pelastuslaitos sai hälytyksen, kun henkilöauto ja Jokioisten museorautatiellä kulkenut höyryjuna törmäsivät toisiinsa Kirkkotiellä. -Juna oli osunut auton peräpäähän. Autossa oli kaksi ihmistä, ja heille tehtiin paikan päällä terveystarkastukset. Vakavia vammoja tuskin syntyi, palomestari Olli Heikkilä kertoo. Museorautatieonnettomuuden syytä ei toistaiseksi tiedetä. Asiaa tutkii poliisi."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Käki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2013, 23:11:46 » |
|
Ennenmuinoin autossa piti sammuttaa radio, jotta kuuli junan vihellyksen tms. äänimerkin. Eipä tuotakaan ole tainnut moni tehdä enää piiiitkiin aikoihin.
Eräs tutun tuttu teki kuulemma 60-luvulla niin, että pysäytti autonsa ennen tasoristeystä ja kävi katsomassa ja kuuntelemassa kumpaankin suuntaan ettei junaa ollut tulossa. Toivottavasti koskaan ei tullut liian nopeaa junaa tuossa tilanteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Käki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 15, 2013, 23:19:30 » |
|
saimme junan pysähtymään # 4 Tubizen höyryjarrulla, sekä vaunujen ruuvijarruilla. Minä toimin konduktöörinä tällä reisulla ja kiersin kiinni F:n jarrut, sekä hypäten edelläkulkevaan vaunuun myös sen ruuvijarrut.
Eipä tulisi välttämättä ajatelleeksi, että jarrutus voi olla tuonkaltainen suoritus, joka vaatii nopeaa toimintaa monessa eri pisteessä. Olen nähnyt tuollaista elokuvissa ja olen ajatellut sen olevan jonkin vian ja/tai elokuvan dramatiikan syytä mutta ilmeisesti näin ei kaikissa tapauksissa ole vaan se on tietyntyyppisissä, yksinkertaisemmissa systeemeissä hätäjärrutuksen normaalisuoritus. Koko ajan vaan kunnioitus vanhoja junamiehiä kohtaan kasvaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 15, 2013, 23:19:41 » |
|
Onkohan tuolla Kirkkokujan tasoristeyksessä vielä talon kuusiaita melkein radassa kiinni? Tuliko auto kuusiaidan katveesta? Jos vastaus on kyllä molempiin kysymyksiin, nyt olisi kenties hyvä tilaisuus ehdottaa kuusiaidan poistamista tai ainakin karsimista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 53
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2013, 10:01:34 » |
|
... Eräs tutun tuttu teki kuulemma 60-luvulla niin, että pysäytti autonsa ennen tasoristeystä ja kävi katsomassa ja kuuntelemassa kumpaankin suuntaan ettei junaa ollut tulossa. Toivottavasti koskaan ei tullut liian nopeaa junaa tuossa tilanteessa.
Käsittääkseni aikanaan osassa vartioimattomista tasoristeyksistä on ollut peräti kyltti kehottamassa toimimaan näin. Toki näin on myöhempinä aikoina itsekin tullut toimittua, tosin sillä erolla, että harrastajan toiveena on ollut junan saapuminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2013, 11:56:03 » |
|
Kun lukee onnettomuustutkintaraportti niin niissä kerrotaan myös onnettomuuspaikan olosuhteet, isossa osassa tapauksia näkemät ovat olleet tavalla tai toisella puutteelliset. jotenkin vaan ihmetyttää kun ei raivata paikkoja kuntoon. Se polku on nopeampi tie onnettomuuksien vähentämiseen kuin toi vuosikymmeniä jatkunut autoilijoiden valistaminen. Viranomaisille tietysti helpompaa toi valistustyö kun voi pitää paikkoja rempallaan vuodesta toiseen. ne onnettomuudet kun täysillä näkemillä ajettu tasoristeykseen junan tullessa ja jääty alle, näitäkin on mutta vähemmistö. Sitä ei suoraan saa tilastoista irti kuinka paljon on sitten puhtaita itsareita ja sehän paras tehdä näkemältään huonossa tasoristeyksessä?!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Sundell
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 22, 2013, 18:45:30 » |
|
onneksi ei tullut henkilövahinkoja ja "oronkin" sai vain naarmuja. volkkari sai hieman paremman käsittelyn. näkyvyys ei ole tuossa tasoristeyksessä paras mahdollinen, mutta se ei ole perustelu järjen käytön puutteelle. lähes joka viikonloppu näkee näitä kuljettajia jotka luulevat ajavansa f1 luokan kiihtyvyyden omaavalla panssariautolla. autoa ruvetaan kiihdyttämään kun havaitaan junan tuloja ja usein se päättyy paniikkijarrutukseen molemmissa kulkuneuvoissa. joka ylikäytävään joutuu ajamaan varovasti ja valmistautua pysähtymään kun ihmiset eivät välitä hengestään, joka on kevyttä junan tullessa ovesta sisään. itse pyrin ajossa huomioimaan nopeuden ja paikan vaatimukset (hyvin tai huonosti tapauksesta riippuen, mut onnettumuuksilta olen toistaiseksi välttynyt). näin saadaan onnettomuudet vähemmäksi. onneksi enemmistö tuntuu ajattelevan samalla lailla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2013, 21:28:40 » |
|
Oikeassa olet Reino. Junalla on aina etuajo-oikeus tasoristeyksessä juntilla ei koskaan. Vaan opetapa tälle se. Suvussani meillä oli maatiloja lounais- Suomessa jopa Rantaradan varressa. Kyllä rengeille opetettiin, Kun vihellys kuuluu niin odottakaa p:le sen heinäkuormanne kanssa. Varakkaimmat isännät hankkivat n k automobiileja. Niiden kanssa pätivät kumma kyllä ihan samat säännöt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|