Oletko koskaan miettinyt, että joskus näkemäsi oudot tavarajunat saattavat olla kokonaan ylimääräisiä tavarajunia joita listoilla ei näy, ja saattavat kulkea jopa aikataulunsa mukaisesti? Sillä tavallahan joskus voi käydä, että kuljetustarve ei kohtaa säännöllisen liikenteen kanssa, jolloin täytyy hakea lisää ratakapasitettia kiirellisesti. Toisaalta joskus voi olla tilanne, että jos kuljetettavaa ei ole, eikä veturikierrot ym. asiat sitä vaadi, voidaan joku tavarajuna perua.
Olen minä sitäkin miettinyt, ja arvelin että ehkä vastausta ei saa, mutta toisaalta jollain tuurilla joku alueen liikenteeseen perehtynyt osaisi ehkä sanoa jotain. Minun keinot tunnistaa junia linjalla ovat varsin rajalliset. Varsinkin puolen tuhannen kilometrin päässä olevissa paikoissa, joissa käyn ensimmäistä kertaa eikä minulla ole aavistusta mitä junat kuljettavat.
Lahden junan lähtöaika olisi ollut n. klo 3 aamuyöllä. Illalla oli kuitenkin jo selvää, että ko. juna tulee kulkemaan veturina(eli ilman vaunuja). 2860 lähti tuolloin jo klo 20.45, eli reilu 6 tuntia etuajassa. Turhaanhan Lahden kuski jolla työpäivä päättyi siihen, olisi jäänyt "turhaan" Kouvolaan odottelemaan.
2860 menee Loviisaan mutta odottaa (aikataulun mukaan) tunnin Lahdessa. Jätetäänkö tai otetaanko siellä vaunuja? Miksi ihmeessä se kulkee aamuyöllä? Luulisi, että päivällä on tilaa useammallekin tavarajunalle Kouvolan ja Lahden välillä ja Lahdesta Loviisaan kulkee se yksi junapari päivässä muutaman kerran viikossa. Deevereitä lienee VR:llä yli tarpeen ja kuskitkin lienevät kalliimpia yöaikaan. No, hyvä että kulkee. Siitä saa hienoja kuvia kun se jyristelee kesän aamuauringossa kuvauksellista Loviisan rataa - edellyttäen toki, että jaksaa raahautua karmeaan aikaan radan varteen toivomaan, ettei se mennyt 6 tuntia sitten - aina sitä ei ole näkynyt -0,5h - +1,5 h aikaskaalalla.
Mutta voin lohduttaa, että näin muutaman tuhannen tavarajunaa nähneenä (arvio, täytyisi joskus laskea havainnoista) kyllä ne vakinaisetkin junat aika usein lähellä aikatauluaan menevät. Puolen tunnin heittoa ei lasketa vielä isoksi
Kokeilepa joskus "käydä kuvaamassa tuo yksi juna, joka sattuu sopivasti kohdalle", kun emäntä ja lapset ovat kyydissä. Puoli tuntia on pieni askel hurahtaneelle junaharrastajalle, mutta ikuisuus turhautuneelle 8 vuotiaalle. Mutta joo, kyllä ne yleensä aika hyvällä prosentilla kulkevat -0,5 h - +1,0 h -skaalalla.