Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 917
|
« : Heinäkuu 24, 2013, 21:54:55 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2013, 23:01:32 » |
|
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013072417294202_ul.shtmlEspanjalaislehtien mukaan junaturma on vaatinut ainakin 20 uhria. - Se meni niin nopeasti. Näytti siltä, kuin juna olisi alkanut vääntyä käännöksen aikana. Vaunut kerääntyivät toistensa päälle, matkustajana ollut Ricardo Monstesco kertoi paikalliselle radiokanavalle. Mies kertoo, että vaunussa oli tulipalo. Hän sanoo nähneensä useita ruumiita. Toinen paikalla ollut kertoo, että jostain kuului kova räjähdys ennen kuin juna suistui kiskoilta. Espanjalainen El Pais -lehti kertoo, että junassa oli noin 240 matkustajaa. Yksi vaunuista syttyi lehden mukaan palamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2013, 23:08:38 » |
|
Uhriluku nousee. Mälli on ilmeisesti ollut tosi paha.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2013, 23:24:59 » |
|
Tällä hetkellä puhutaan jo 35:sta uhrista. Pahaa jälkeä kyllä tullut. Edit: Nyt puhutaan jo 60:sta uhrista. Se mietityttää että mikä on ollut se räjähdys ennen junan suistumista, ei kai vaan terrori-isku kyseessä?
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2013, 02:27:18 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2013, 02:43:13 » |
|
Oma veikkaukseni on liiank suuri nopeus. Mietityttää vain, etteikö uudelle radalla muistettu rakentaa turvajärjestelmää... Kuvia kun katselee (elpais ja fotogaleria) niin vetopää näyttäisi olevan nätisti radan sivussa, saattaa tosin olla, että se on kierähtänyt katon kautta ympäri. Olisiko räjähdys voinut olla kaasujousen tuhoutuminen, kyseessähän on Talgo-juna jossa ymmärtääkseni on aktiivinen kallistelu? Mistähän tulipalo on päässyt syttymään, ja vielä erikoisessa paikassa. Ravintolavaunu ja kaasupulloja kenties?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2013, 07:16:03 » |
|
Rumalta näyttää kun hieno kallistuvakorinen espanjalaisjuna rämähtää suurella nopeudella radalta. Vastaavahkossa tilanteessa hieno kallistuvakorinen italialaisjuna aiheutti yhden matkustajansa kuoleman (kun Espanjan luku on tällä hetkellä 77...) Englannissa joitakin vuosia sitten.
Suomessa on osattu hommata kunnollista kalustoa. Ei repeile vaunut tuohon malliin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2013, 08:21:41 » |
|
Lehden mukaan kaarteessa 90 rajoitus ja juna ajanut 190. Eiköhän se paukaus kuulu silloin alustasta kun se hyppää kiskoilta. Mielestäni mikään kallistuvakorinen ei voi tuollaisella nopeudella mutkaa kulkea. Aika jännä että ei ole mitään jkv:ta tuollaisella radalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2013, 08:50:06 » |
|
Onnettomuuspaikan raivaustöistä nähtävissä suora lähetys Ilta-Sanomien sivujen kautta: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288584857542.html (suora lähetys ei näy mobiililaitteilla) Tällä hetkellä näytetään kaatuneen vaunun tyhjentämistä matkustajien matkatavaroista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 25, 2013, 11:36:48 » |
|
Kalusto näyttäisi tosiaan Talgo Pendularilta, ja se on kallistuvakorinen, mutta siinä on vain passiivinen kallistus, joka antaa vaununkorin heilahtaa luokkaa kolme astetta (vertaa aktiivijärjestelmien 8-9 asteeseen). Eikä aktiivijärjestelmissäkään käytettäne kaasujousia, koska järjestelmät ovat joko nestepainetoimisia tai sähköisiä.
On paha mennä arvioimaan onnettomuuksien syitä ennen kuin tutkijatkaan ovat kunnolla edes aloittaneet työnsä, mutta juna ilmeisesti ajettiin kahdella kuljettajalla, kuten on Espanjassa tapana ollut, ja tulee mieleen, että olisiko niin, että kaksinajossa ei vaadita toimivaa kulunvalvontaa? En tiedä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2013, 11:43:11 » |
|
El Pais -lehden artikkelin mukaan rata oli suurnopeusrata, mutta siinä ei ollut käytössä suurnopeusliikenteen edellyttämiä turvalaitteita. Eli kulunvalvonta puuttui ja siksi(kin) ajettiin kahdella kuljettajalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Kallio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2013, 13:46:46 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 25, 2013, 14:35:26 » |
|
Jumankavita, mikä video Juna on sarjaa S730, jossa on sekä sähkö- että dieselkäyttö. Jälkimmäisen pääkone on sijoitettu vetopään takana olevaan "voimapalaan", joka videon mukaan suistuu ensimmäisenä radalta ja vetää nivelöidyn Talgo-vaunuston perässään päin seinää. (Ja Pekka, kiva että löysit tämän(kin) foorumin. Teretulemast )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 25, 2013, 14:48:22 » |
|
Videota kun katsoo, huomaa että ennen lopullista suistumista erään vaunun etuteli hyppää syrjään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 25, 2013, 15:38:36 » |
|
Bongareita riittää ihan joka paikkaan. Ihan kuin olisi tilaustyö, toivottavasti ei sentään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 25, 2013, 15:58:23 » |
|
Radalla ollut valvontakamerahan tuon on kuvannut. Siitä ehkä voidaan seurata lähestyvien tavarajunien kuntoa tai lähtevien junien kulkunopeutta tms. mutta sattuipa olemaan osuvassa paikassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 25, 2013, 16:39:35 » |
|
Ei siis bongareita eikä salaliittoteorioita. Sorry Iltikset!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 25, 2013, 17:07:46 » |
|
Jumankavita, mikä video Juna on sarjaa S730, jossa on sekä sähkö- että dieselkäyttö. Jälkimmäisen pääkone on sijoitettu vetopään takana olevaan "voimapalaan", joka videon mukaan suistuu ensimmäisenä radalta ja vetää nivelöidyn Talgo-vaunuston perässään päin seinää. Olisikohan juna voinut pysyä raiteilla ilman noita dieselkone-vaunuja? Vaunuthan on suunniteltu kulkemaan aivan kiskon pinnassa ja niiden välissä ei ole kaiketi akselia, vaan pyörät ovat erillisripustettuja. Veturitkin olisivat ehkä pysyneet kiskoilla, mutta tiedä sitten...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 25, 2013, 18:29:14 » |
|
On totta, että Talgo-vaunuston painopiste luonnostaan on matala. Toisaalta, tuskin mitään junaa suunnitellaan pysymään kiskoilla +140% ylinopeudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 25, 2013, 21:37:29 » |
|
Näyttäisi siltä, että junan loppupäässäkin olisi vaunu noussut muita ylemmäksi ja sitten kedolle...Kallistuksia radan kaarteessa ei näytä paljon olevan, siksikin 80?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 25, 2013, 23:03:47 » |
|
Kymmenen Uutisissa näytetyn kartan perusteella juna selvisi läpi useammasta jyrkästä mutkasta, mm. lähes "neulansilmästä", ennen kuin suistui. Tosin vauhti on voinut olla koko ajan kiihtyvä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 26, 2013, 04:38:54 » |
|
Kun Suomessa ei vielä ollut kulunvalvontaa ja tuollaisia vastaavia onnettomuuksia sattui, syyksi tavattiin mainita, että kuljettajalta jäi opastin huomaamatta. Mutta nytkö kyse ei siis voi olla huomaamatta jääneestä opastimesta, vaan ihan vaan pelleilystä? Voi ihan hyvin olla, että tuon kuljettaja on pelleillyt ihan samoissa määrin kuin se tukholmalainen junasiivooja. Eli ei lainkaan. Ja hitto, mitä kauheaa siinä on, että veturinkuljettaja sanoo: "Mitähän kävisi, jos tällä ajaisi niin kovaa, että tutkat sekoaisivat?" Noin sanoessaan vek ei ole millään tavoin ilmaissut aikovansa noin toimia ja hieman hämmentää että miksi ihmeessä HS menee tuollaista keltaisen lehdistön kuraa julkaisemaan. Koska oikeasti, jos ajaa junaa jolla pääsee reilut 200 km/h ja nauttii työstään, ei ole ihan mahdotonta että tulee joskus pohtineeksi, miten juna käyttäytyisi vaikkapa nopeudessa 490 km/h. Vielä lopuksi... Ihminen, joka on ajanut tahallaan lähes kolminkertaista ylinopeutta tuskin sanoo: "Toivottavasti kukaan ei kuollut, sillä en halua kenenkään kuolemaa omalletunnolleni. Mekin olemme vain ihmisiä, mekin olemme vain ihmisiä". Voisit siis, Oskari, hieman kunnioittaa ihmistä, joka on juuri tehnyt elämänsä virheen lähes varmasti huolimattomuuttaan. Hänellä ei ole muutenkaan helppoa, saati että häntä sitten ruvetaan haukkumaan ihmisten hengillä leikkijäksi. Mrrh!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 26, 2013, 05:23:16 » |
|
hieman hämmentää että miksi ihmeessä HS menee tuollaista keltaisen lehdistön kuraa julkaisemaan.
Koska HS:stä on tulossa ihan samanlainen, kuin nämä "keltaiset lehdistöt".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|