Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ryhtyy valmistelemaan miljoonahankintoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Toni Aitta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« : Heinäkuu 25, 2013, 12:02:55 »

VR ryhtyy valmistelemaan miljoonahankintoja



VR valmistelee lomakauden jälkeen miljoonainvestointeja. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan VR on tilaamassa sähkövetureita, kaksikerroksisia istumavaunuja ja Kolarin yöjunan runkoa.

Aro arvioi, että veturien tilausmäärä alkuvaiheessa on 80. Määrä voi nousta myöhemmin suuremmaksi. Veturi-investoinnin hinta on 500-700 miljoonaa euroa.

Istumavaunujen tilausmäärä on auki, mutta Aron mukaan kyse 200 miljoonasta eurosta. Vuonna 2017-2018 tiensä päähän tulee noin 200 vaunua. Uusiin mahtuu enemmän ihmisiä.

Lähde: Kaleva
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vr-ryhtyy-valmistelemaan-miljoonahankintoja/636999/

Mahtaneekohan Kolarin rungoksi tulla myös Edm pohjainen, vai jotakin muuta???
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2013, 13:55:26 »

Mistäköhän tuo 200 kpl:n hylkäys määrä oikein tulee? Huh Esim. sinisiä vaunuja ei ole enää paljoa jäljellä ja toiseksi eikös noita ensimmäisen sukupolven 2-kerroksia ole saneerattu, että ei ihan äkkiä pitäisi niissä tulla hylkäyksiä.

Ja mitä tulee tuohon veturimäärään, niin ihmettelen jos niitä tilataan niinkin paljon, kun otamme huomoon Edon ja sen mahdolliset lisätilaukset, niin en jaksa uskoa että sähkövetureita tilataan 80:ä tai sitäkin enempää. Tottakai voin olla väärässä ja toivonkin olevan väärässä. Hymyilee

Ja itselle herää kysymys että miksi ei VR tilaa pendon kaltaisia junia? Vai onko kokemukset pendoista niin huonot että niitä ei haluta tilata lisää? Huh

Tulevaisuudessa varmaankin kaikki yöjunat ovat täysin vihreitä ja 2-kerroksisia.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2013, 14:17:41 »

Tietoa uusista sähkövetureista on odotettu kuin kuuta nousevaa, sen verran kauan asiaa on nyt jo hierottu, että ehkä toivottavasti nyt syksyllä saadaan jo lisävaloa asiaan.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2013, 14:40:45 »

Julkisuudessa liikkuneet tiedot veturihankinnan teknisestä puolesta ovat edelleenkin niukkaakin niukempia, mutta tuo 80 veturin määrä on ollut julkinen jo hetken aikaa. Hankintaan liittyy myös optio lisävetureista.

Olen sanonut ennenkin, että Sr1 on "kaksi kolmasosaa" -veturi  Hymyilee  Sen vetovoima ja teho on noin kaksi kolmasosaa saman aikakauden länsivetureista ja sen rakenne on kaksi kolmasosaa lähtökohtana olleesta VL60-veturista. Ja jos hieman leikitään luvuilla, niin Sr1:iähän ollut 112 kpl ja siitä kaksi kolmasosaa on; kappas, kappas, 75 kpl  Hymyilee  Eli kun hankitaan kunnollisia "kolme kolmasosaa" -vetureita, pärjätään pienemmällä määrällä.

(Tosipuheessa asiaa ei tietenkään voi laskea näin, mutta kunhan heitin  Hymyilee  ).

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2013, 22:10:50 »

Minneköhän dieselveturihankinnat on unohdettu, vai onko laitettu jäihin?  Virnistää

Kyllähän VR 60 vuotiailla deevereillä pärjää sekä muutamalla jotenkuten toimivalla valakolla...  Iskee silmää (Ainakin seuraavat 10 vuotta.)
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2013, 22:34:46 »

Aggregaattivaunut päässevät uudelleen käyttöön, kun tuo Kolarin runko tilataan (vain yksi runkoko?), ellei tilaus sisällä myös aggregaattivaunua tai sähköä syöttävää veturia.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2013, 23:06:13 »

Nooh, katsotaan nyt !

Deevereiltä ei ole mitenkään huono saavutus kun huomioidaan, että nuokin on joskus aikanaan valmistettu kotimaassa aikakautena, jolloin ei tyydytty vain juhlapuheiden tasolla hypettämään, kuinka hyviä me olemme ja kuinka Suomessa on korkean teknologian osaamista. Nykyisin ei juuri muuhun kyetä kuin tyhjänpuhumiseen. Kaikki suurinpiirtein rautakankea monimutkaisemmat installaatiot ostetaan ulkomailta  Virnistää Aika heikko suoritus...

By the way. Kannattaa VR:n jo tehdä kalustolleen jotakin, vai onko huoltoporras ajettu minimiin, jotta herroille jäisi lisää sitouttamisbonuksia ?

Ylläri pylläri, ei taida VR:n prosessit ja plan B vaihtoehdot toimivan, kun tässä pienen ajan sisällä osui reissatessa jo toinen tilanne, jossa junan lähtö myöhästyy sen vuoksi, kun pulkkaa ei ole saatu ajoissa asemalle. Hyvä esimerkki tänään pikajuna P265 Helsingistä Kemijärvelle. Lähtöaika 18:52, ... arvotaan seuraavaa lähtöaikaa, kun juna on vielä huoltoraiteella. Onneksi tuli valittua perinteinen lähijuna. Tosin tätäkään vaihtoehtoa VR:n aikatauluhaku ei vapaaehtoisesti antanut, vaan tyrkytti tietysti oletuksena kalliimpia IC/IC2 ja Pendolino vuoroja. Pitää näköjään jakaa matka osiin, jotta saa kaivettua esille järjestelmästä myös ne edullisemmat (lähi)junavuorot. Tyypillistä VR:ää...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2013, 01:24:06 »

Se aikatauluhaku tarjoaa yleensä nopeaa vaihtoehtoa, jos yhteyksiä on lyhyen ajan sisällä monta. Et tosin kertonut, mihin olit menossa, ilmeisesti jonnekin Hämeenlinna-Tampere akselille? Sitten jos haluaa niitä toisenlaisia vaihtoehtoja, niin sitä varten on tarkennuksia valittavana, eli esim. ne "kalliit" IC/IC2-junat voi valita kokonaan pois...

Eipä kyllä tuu mieleen kovinkaan monta kertaa jolloin esim. 265 ois ollu noin pahasti myöhässä (btw se on tällä hetkellä aikataulussa) ja sai kuitenki jo Parkanossa aikataulun kiinni, not bad.

Ja vaikka täällä onkin niiden perinteisten sinisten vaunujen kannattajia jne. niin onhan niistä jossain vaiheessa aika luopua, jos matkustajat halutaan pitää. Vaikka me harrastajat saatettaisiin pitää niistä ihanista teräskorisista sinisistä vaunusta, niin harvempi perustallaaja niistä tippaakaan pitää, etenkään helteillä.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2013, 06:51:25 »

Tjaah, on kyllä tilanteita, joissa vanha sininen on helteellä uutta kerrostaloa miellyttävämpi. Kun ilmastoinnin teho ei riitä täydessä junassa, tulee noista kaksikerroksisista epämiellyttävän kuumia helteellä. Sininen on kyllä asemalla vielä kuumempi, mutta liikkeelle lähdettyä ikkunoista saa miellyttävän läpivedon.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2013, 10:20:52 »

Se aikatauluhaku tarjoaa yleensä nopeaa vaihtoehtoa, jos yhteyksiä on lyhyen ajan sisällä monta. Et tosin kertonut, mihin olit menossa, ilmeisesti jonnekin Hämeenlinna-Tampere akselille? Sitten jos haluaa niitä toisenlaisia vaihtoehtoja, niin sitä varten on tarkennuksia valittavana, eli esim. ne "kalliit" IC/IC2-junat voi valita kokonaan pois...

Vähän on turhan tiukoilla oletuksilla rakennettu aikataulusysteemi.

Testasin vähän. Juu, hakutoiminto hukkasi täysin toimivia yhteyksiä, vaikka oletuksena on kaikki junatyypit valittuna. Pointti on näköjään siinä, että on valittava vielä erikseen vaihdon pituus (aikaikkuna). Junan väriä ei näköjään voi valita Hymyilee leveästi Esimerkiksi matka Pohjois-Haagasta Tampereelle 26.7.2013. Lähtö Pohjois-Haagasta lähijunalla 18:57. Tarjoaa vaihtoehdoksi Pasilasta 19:12 lähtevän IC2 181:n.

Seuraava tarjottu vaihtoehto on 19:57 lähijuna, ja sille InterCity 93, joka on perillä 21:52. Kuitenkin Helsingistä lähtee 19:19 lähijuna Riihimäen kautta Tampereelle. Ajallinen tappio vaivaiset 17 minuuttia (ei paha) ja hinta 8,39 euroa edullisempi IC-junaan verrattuna.

Kaikki eivät välttämättä huomaa selata haun yhteydessä eri vaihtoehtoja läpi, joten kyllä systeemin käytettävyydessä olisi parantamisen varaa. Oletuksena oleva 5 minuutin vaihtoaika on mielestäni turhan lyhyt, ja kuuluu pikemminkin pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. Toisaalta, eivät kaikki matkustajat kykene liikkumaan yhtä ripeästi, jos on vielä kannettavaa mukana. Kaukoliikenteessä vaihdon oletusarvo saisi olla oletuksena ihan hyvin 15 min luokkaa.

Vertauksena Matkahuollon aikatauluhaku, jossa ei turhaan oletuksena filtteröidä eri vaihtoehtoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 26, 2013, 14:41:40 »

Se aikatauluhaku tarjoaa yleensä nopeaa vaihtoehtoa, jos yhteyksiä on lyhyen ajan sisällä monta. Et tosin kertonut, mihin olit menossa, ilmeisesti jonnekin Hämeenlinna-Tampere akselille? Sitten jos haluaa niitä toisenlaisia vaihtoehtoja, niin sitä varten on tarkennuksia valittavana, eli esim. ne "kalliit" IC/IC2-junat voi valita kokonaan pois...

Vähän on turhan tiukoilla oletuksilla rakennettu aikataulusysteemi.

Testasin vähän. Juu, hakutoiminto hukkasi täysin toimivia yhteyksiä, vaikka oletuksena on kaikki junatyypit valittuna. Pointti on näköjään siinä, että on valittava vielä erikseen vaihdon pituus (aikaikkuna). Junan väriä ei näköjään voi valita Hymyilee leveästi Esimerkiksi matka Pohjois-Haagasta Tampereelle 26.7.2013. Lähtö Pohjois-Haagasta lähijunalla 18:57. Tarjoaa vaihtoehdoksi Pasilasta 19:12 lähtevän IC2 181:n.

Seuraava tarjottu vaihtoehto on 19:57 lähijuna, ja sille InterCity 93, joka on perillä 21:52. Kuitenkin Helsingistä lähtee 19:19 lähijuna Riihimäen kautta Tampereelle. Ajallinen tappio vaivaiset 17 minuuttia (ei paha) ja hinta 8,39 euroa edullisempi IC-junaan verrattuna.


Vertauksena Matkahuollon aikatauluhaku, jossa ei turhaan oletuksena filtteröidä eri vaihtoehtoja.

Matkahuollon aikatauluhausta ei kannata ottaa esimerkkiä, mokoma ei osaa edes yhdistellä niitä busseja keskenään, jos haluaa jonnekkin vähänkin "landemmalle" mennä ja pitäisi olla vaihdollinen yhteys. Näitä on kyllä huomattu, ja muutama esimerkki taitaa löytyä matkahuollon fb-sivuiltakin.

Niin, tuossa ensimmäisennä esimerkissäsi (18:57 Pohjois-Haagasta) on juuri se, kun kaksi junaa menee lähekkäin, niin tämä ehdottaa vain toisen jostain syystä tuossa tapauksessa. R-junan löytäisi kyllä jos pistäisi Pasila-Tampere jne. (ei lauantaisin).

Esimerkiksi itse olen saanut kyllä varsin eriskummalisiakin vaihtoehtoja mm. Helsinki-Oulu matkalle, jollasta en olisi ajatellutkaan että tarjoaisi (esim. Hki-Ilm-Yv-Ol) jne.

Ehkä verkkokauppaan pitäisi saada vaihtoehto "halvimman mukaan", nyt taitaa tosiaan näyttää "helpoimman/nopeimman mukaan", tai tiedä näistä. Vaikea sanoa kun en tarkkaa tiedä matkahaun toimintaa, oletukseen vaan perustuu sen perusteella mitä itselleni joskus matkoja näyttänyt.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #11 : Heinäkuu 27, 2013, 16:53:58 »

Se aikatauluhaku tarjoaa yleensä nopeaa vaihtoehtoa, jos yhteyksiä on lyhyen ajan sisällä monta. Et tosin kertonut, mihin olit menossa, ilmeisesti jonnekin Hämeenlinna-Tampere akselille? Sitten jos haluaa niitä toisenlaisia vaihtoehtoja, niin sitä varten on tarkennuksia valittavana, eli esim. ne "kalliit" IC/IC2-junat voi valita kokonaan pois...

Vähän on turhan tiukoilla oletuksilla rakennettu aikataulusysteemi.

Testasin vähän. Juu, hakutoiminto hukkasi täysin toimivia yhteyksiä, vaikka oletuksena on kaikki junatyypit valittuna. Pointti on näköjään siinä, että on valittava vielä erikseen vaihdon pituus (aikaikkuna). Junan väriä ei näköjään voi valita Hymyilee leveästi Esimerkiksi matka Pohjois-Haagasta Tampereelle 26.7.2013. Lähtö Pohjois-Haagasta lähijunalla 18:57. Tarjoaa vaihtoehdoksi Pasilasta 19:12 lähtevän IC2 181:n.

Seuraava tarjottu vaihtoehto on 19:57 lähijuna, ja sille InterCity 93, joka on perillä 21:52. Kuitenkin Helsingistä lähtee 19:19 lähijuna Riihimäen kautta Tampereelle. Ajallinen tappio vaivaiset 17 minuuttia (ei paha) ja hinta 8,39 euroa edullisempi IC-junaan verrattuna.


Vertauksena Matkahuollon aikatauluhaku, jossa ei turhaan oletuksena filtteröidä eri vaihtoehtoja.

Matkahuollon aikatauluhausta ei kannata ottaa esimerkkiä, mokoma ei osaa edes yhdistellä niitä busseja keskenään, jos haluaa jonnekkin vähänkin "landemmalle" mennä ja pitäisi olla vaihdollinen yhteys. Näitä on kyllä huomattu, ja muutama esimerkki taitaa löytyä matkahuollon fb-sivuiltakin.

Niin, tuossa ensimmäisennä esimerkissäsi (18:57 Pohjois-Haagasta) on juuri se, kun kaksi junaa menee lähekkäin, niin tämä ehdottaa vain toisen jostain syystä tuossa tapauksessa. R-junan löytäisi kyllä jos pistäisi Pasila-Tampere jne. (ei lauantaisin).

Esimerkiksi itse olen saanut kyllä varsin eriskummalisiakin vaihtoehtoja mm. Helsinki-Oulu matkalle, jollasta en olisi ajatellutkaan että tarjoaisi (esim. Hki-Ilm-Yv-Ol) jne.

Ehkä verkkokauppaan pitäisi saada vaihtoehto "halvimman mukaan", nyt taitaa tosiaan näyttää "helpoimman/nopeimman mukaan", tai tiedä näistä. Vaikea sanoa kun en tarkkaa tiedä matkahaun toimintaa, oletukseen vaan perustuu sen perusteella mitä itselleni joskus matkoja näyttänyt.
Näin offtopic verkkokauppaan liittyen hinnat näkyisivät per vuorokausi samalla näkymällä per yhteysväli, sama käytäntö myös SJ:llä.
Tästä vois laittaa kehitysideaa VR:n suuntaan. Onhan toi paljon selkeämpi matkustajille kun hakea nykuisellä systeemillä aikaisemmin - myöhemmin jokapäivä erikseen.
Ei me suomalaiset olla mitään "penaalin terävempiä kyniä"... Ei ihme kun taantuma jatkuu. Sama ilmiö nähtävissä monessa asiassa , ei ainoastaan vr:n jutuissa


* priser.jpg (66.47 kilotavua, 542x585 - tarkasteltu 306 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ryhtyy valmistelemaan miljoonahankintoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina