Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« : Heinäkuu 25, 2013, 00:33:55 » |
|
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.
Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2013, 03:43:04 » |
|
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.
Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa. Kuka niitä romuja kaipais edes...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #2 : Elokuu 01, 2013, 10:51:58 » |
|
Ja parempihan nuo pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä vapautuvat Sm1:t on romuttaa saman tien, ettei kukaan keksi ruveta vaatimaan niitä vaikkapa Tampereen tai Oulun lähiliikenteen aloittamiseen.
Ne on semmoisia romuja että mitä nopeammin koko sarja päätyy pataan sen parempi. Ei niillä mitään lähiliikennettä muualla päin aloiteta, pelottaisivat vain ihmiset lopullisesti yksityisautoilijoiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 306
|
« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2013, 15:51:23 » |
|
Ne on semmoisia romuja että mitä nopeammin koko sarja päätyy pataan sen parempi. Ei niillä mitään lähiliikennettä muualla päin aloiteta, pelottaisivat vain ihmiset lopullisesti yksityisautoilijoiksi.
Onhan noissa ykkösissä hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä mä otan ennemmin työkaluksi sen kulahtaneimman Sm1:n kuin Flirtin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2013, 16:53:09 » |
|
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2013, 18:36:29 » |
|
Onhan noissa ykkösissä hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä mä otan ennemmin työkaluksi sen kulahtaneimman Sm1:n kuin Flirtin Oho, kuulutkin siihen harvaan sakkiin mitä VEKien kanssa oon jutellut, jotka pitää Sm1:stä Makunsa kullakin, en ala arvostelemaan Aika moni näyttää kuitenkin pitävän enemmän Flirteistä, ja rehellisesti sanottuna kyllä mäkin työskentelen mielummin Flirtissä kuin Sm1:ssä
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2013, 19:44:30 kirjoittanut Ziggy Hulden »
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2013, 04:10:58 » |
|
Top3 tutuimmista vehkeistä:
1. Sr2 2. Sm5 3. Sm4
...juu ei näy Sm1:stä listalla...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2013, 08:35:48 » |
|
Mitähän mä listaisin. Jos otetaan ergonomia-harrastuneisuus-tyslyys-keskiarvo, niin konduktöörin oma näkökulmani edellämainitusta vinkkelistä lähiliikennekalustossa parhaasta alaspäin:
1. Eil-kalusto (konnarihytti mukava kuin pieni yksiö, telkkari ja hierova nojatuoli puuttuvat). 2. Sm5 (halvatun tylsä, hajuton ja mauton, mutta helppo ja vaivaton ja toimivin ilmastointi ja ergonomisin). 3. Sm1 (nimenomaan mieluummin 1 kuin 2, paremmat soittokellon paikat ja jousitus on asiallinen ja kokonaisuus nostalginen). 4. Sm4 (konduktöörin tähystyksen kannalta ahtain ja kamalin ohjaamo, eikä edes peilejä saa auki). 5. Sm2 (nouseva tähti, kun alkavat käydä harvinaisiksi).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2013, 15:32:04 » |
|
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.
Työkaluista en mitään tiedä mutta lausuntona tuollainen on aika ikävä. Täytyy muistaa, että ensimmäisen Sm1:n valmistumisvuonna (1968) on Helsingin paikallisliikenteessä voinut vielä jyristellä 2-akselisella kovapenkkisellä puuvaunulla, jota veti höyryveturi. Tuskin yksikään nykyisin käytössä oleva junatyyppi on eronnut edeltäjistään yhtä vaikuttavasti, kuin Sm1 aikoinaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 306
|
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2013, 17:12:15 » |
|
No jos kerran muutkin, niin miksen minäkin.. Jos saisin valita millä työni teen, kalustona olisi pelkästään Sm2, Sm3 ja Sm6. Mikä tahansa muukin kelpaa, mutta nuo ovat miellyttävimmät vehkeet
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2013, 20:44:46 » |
|
Ehkä sitten mäkin, lyhyillä perusteluilla ja nämä Junamyyjän näkökulmasta, Eil-junaa en laita koska ei ole yhtään työvuoroa ollut edes sellaisessa vielä.
1. Sm5, avoin, hyvä ilmastointi (ohjaamoissa tosin "jäätävä"), hyvä näkyvyys koko junaan 2. Sm4, omasta mielestäni jollain tavoin avoin, mukava tehdä töitä 3. Sm2, miellyttävempi kuin Sm1, miksi? En osaa perustella.. 4. Sm1, näissä en tekisi mieluusti töitä ollenkaan, hytkyy ja heiluu paljon enemmän kuin Sm2, lyön pääni usein ohjaamosta ulos tullessani vaikka hienot varoitustarrat onkin ja muitakin syitä joita on taas julksiesti kirjoittele.
Harrastaja näkökulmasta kirkkaimpina tähtinä loistaa Sm4 ja 5.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #11 : Elokuu 02, 2013, 22:32:46 » |
|
Ehdottomasti juurikin näin. Missään muualla ei ole eikä tule tarvetta Sameille yhtään missään muodossa.
Juuri näin. Voisi jopa vahingossa käydä niin, että kalusto saataisiin käyttöön palvelemaan muuta Suomea noin ihan vaikka julkisen yleispalveluvelvoitteen muodossa. Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.
Tämä olisi monin paikoin Kehä-III:n ulkopuolella luksusta siihen verrattuna, kun vertaa nykyiseen monin paikoin olemattomaan tarjontaan. Sm1:ien käyttöaika huomioiden, eivät ne nyt ihan paskoja voi olla, paitsi tietysti liian mukavuudenhaluisille ihmisille. Huono saavutus kalustolle, joka on ollut käytössä jo yli 40-vuotta. Näkisi saman nykyisellä kalustolla, kuten esimerkiksi Dm12:n kohdalla, jotka ovat meluisia, huonosti ilmastoituja ja näköjään myös varsin pikkuvikaisia. Oho, kuulutkin siihen harvaan sakkiin mitä VEKien kanssa oon jutellut, jotka pitää Sm1:stä Makunsa kullakin, en ala arvostelemaan Aika moni näyttää kuitenkin pitävän enemmän Flirteistä, ja rehellisesti sanottuna kyllä mäkin työskentelen mielummin Flirtissä kuin Sm1:ssä Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 643
|
« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2013, 22:43:14 » |
|
En jaksa uskoa ihan siihenkään, että Sm1-junilla olisi uutta liikennettä luotavissa. Uusi liikenne vaatinee ympärilleen kunnollisen brändin ollakseen elinkelpoinen ja siihen tarvittanee jos ei nyt aivan uusi juna niin joku Sm4:n tasoinen kuitenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #13 : Elokuu 02, 2013, 22:56:53 » |
|
Sm1:ien käyttöaika huomioiden, eivät ne nyt ihan paskoja voi olla, paitsi tietysti liian mukavuudenhaluisille ihmisille. Huono saavutus kalustolle, joka on ollut käytössä jo yli 40-vuotta. Näkisi saman nykyisellä kalustolla, kuten esimerkiksi Dm12:n kohdalla, jotka ovat meluisia, huonosti ilmastoituja ja näköjään myös varsin pikkuvikaisia. Aika paljon rauhallisemmin kulkee Sm1 verrattuna Dm12:n vatkaukseen, joka on sen verran voimakasta ettei tuuletusluukut pysy auki...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #14 : Elokuu 02, 2013, 23:40:07 » |
|
Perversionsa kullakin, mutta työkaluna en keksi Sm1:stä mitään hyvää sanottavaa. Meluisia, huonot kulkuominaisuudet ja jarruilla se kelkka pysähtyy ehkä ensi keskiviikkona. Ei se matkustajillekaan mikään nautinto ole.
Työkaluista en mitään tiedä mutta lausuntona tuollainen on aika ikävä. Täytyy muistaa, että ensimmäisen Sm1:n valmistumisvuonna (1968) on Helsingin paikallisliikenteessä voinut vielä jyristellä 2-akselisella kovapenkkisellä puuvaunulla, jota veti höyryveturi. Tuskin yksikään nykyisin käytössä oleva junatyyppi on eronnut edeltäjistään yhtä vaikuttavasti, kuin Sm1 aikoinaan. On se varmasti ollut vuonna 68 hieno laite, mutta aika on ajanut ohi Sm1:n tekniikasta niin suunnittelun osalta, kuin ihan käyttöiänkin osalta. Sm1 ei ole lähelläkään nykyistä vaatimustasoa ergonomian, mukavuuden eikä luotettavuuden osalta. Ne on ihan oikesti romukunnossa, eikä varaosia enää saa kuin vanhoista purkamalla. Moni muukin asia joka oli vuonna 68 nykyaikaa on vuosikymmeniä sitten jäänyt vanhanaikaiseksi, niin nämäkin. Kyllä mua harmittaa joka kerta lähteä Sm1:llä liikenteeseen. Vertailun vuoksi Sm2 on taas jo suorastaan hyvä laite, jos kohta niissäkin ikä näkyy. Mieluummin ajan Sm2:lla kuin Sm4:llä. Kyllä joku Sm1 pitää museoida, mutta oikeaan käyttöön niissä ei ole oikein mitään hyvää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2013, 00:17:23 » |
|
Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen. Matkustaja tuskin myöskään kiinnostaa, jos mainostetaan uutta hienoa lähiliikennettä (esim. Tampereen seudulle) ja sinne isketäänkin romuja. Eli vaikka matkustajaa ei kiinnosta VEKien tai junahenkilökunnan mukavuudenhalu, niitä kiinnostaa oma mukavuudenhalu. Tuskin kovinkaan moni matkustajista pitää Sm1:stä, taitaa olla ainoastaan ne harrastajat (osa niistä) jotka ne haluavat säilyttää ja toivovat niiden pysyvän liikenteessä. Onko järkevää pitää vanhentunutta kalustoa vain harrastajien (osa niistä) vuoksi liikenteessä? No ei ole. En sano että pitäisi kaikki tuhota, vaan kuten Tuomas K. yllä sanoi, voisi Sm1:n kyllä museoida ihan historian vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #16 : Elokuu 03, 2013, 05:38:41 » |
|
Matkustajaa ei välttämättä kiinnosta VEKien mukavuudenhalu, vaan mahdollisuus päästä matkustamaan paikasta toiseen. Matkustaja tuskin myöskään kiinnostaa, jos mainostetaan uutta hienoa lähiliikennettä (esim. Tampereen seudulle) ja sinne isketäänkin romuja. Eli vaikka matkustajaa ei kiinnosta VEKien tai junahenkilökunnan mukavuudenhalu, niitä kiinnostaa oma mukavuudenhalu. Tuskin kovinkaan moni matkustajista pitää Sm1:stä, taitaa olla ainoastaan ne harrastajat (osa niistä) jotka ne haluavat säilyttää ja toivovat niiden pysyvän liikenteessä. Onko järkevää pitää vanhentunutta kalustoa vain harrastajien (osa niistä) vuoksi liikenteessä? No ei ole. En sano että pitäisi kaikki tuhota, vaan kuten Tuomas K. yllä sanoi, voisi Sm1:n kyllä museoida ihan historian vuoksi. Kyllä sinne yksi sami menee, 6001 odottaa museointia ja kuten moni onkin todennut sm1.sten rakenteellinen ikä alkaa vedellä viimeisiään ja varaosien saanti on lähinnä romutettavien junien varassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #17 : Elokuu 03, 2013, 07:13:46 » |
|
Matkustajan näkökulmaa:
Ehdottomasti mieluummin Sm4 kuin Sm1 tai -2. Kyllä sukupolvenvaihdos junissa näkyy ja etenkin tuntuu uudempien junien paljon tasaisempana kyytinä. Ruuhka-aikana täyteen pakattu juna on totta kai yhtä lailla täyteen pakattu, olipa se mitä sukupolvea hyvänsä, mutta silloinkin uudempi voittaa vertailun kirkkaasti. Sm5:tä en oikein pysty arvioimaan, koska olen matkustanut sillä vain kerran Hki - Vks - Hki ja kokemus oli lähinnä mitäänsanomaton. Istuimet muistaakseni epämukavammat kuin Sm1/2/4:ssä.
Sen sijaan Sm1 6001:n asianmukaisesta museoinnista toivottavasti pidetään huoli, jottei se ensin rapistu 40 vuotta jossakin ja ole sitten pakko rakentaa alusta alkaen uudelleen, kuten monessa muussa tapauksessa on ollut tehtävä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2013, 11:02:46 » |
|
Sen sijaan Sm1 6001:n asianmukaisesta museoinnista toivottavasti pidetään huoli, jottei se ensin rapistu 40 vuotta jossakin ja ole sitten pakko rakentaa alusta alkaen uudelleen, kuten monessa muussa tapauksessa on ollut tehtävä.
Tosin siitäkin on JKV poistettu, eli ainakaan kovin liikkuvaa ei siitä heti saa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2013, 16:06:15 » |
|
Huhuja on kuulunut, että JKV:n puuttuminen ei enään tulevaisuudessa olisikaan ihan niin iso ongelma kuin se tänä päivänä on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #20 : Elokuu 03, 2013, 16:38:53 » |
|
6001 olisi hyvä saada nopeasti pois Ilmalasta esim. Hyvinkäälle tai jonnekin muualle suojaan, sillä huhujen mukaan sitä käytetään jo nyt varaosalähteenä koskentakiellosta huolimatta ja mitä enemmän osia häviää muuhun käyttöön, sitä haastavampaa ja kalliimpaa on tuon junan korjaaminen uudelleen toimintakuntoiseksi (vrt. "museoitu" Dm 8 aikoinaan)
6001:n säilyminen olisi sinänsä suotavaa ja kiitettävää, että se on myös osa suomalaista teollisuushistoriaa ollessaan 1. maassamme rakennettu sähköjuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|