Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« : Kesäkuu 14, 2009, 22:28:17 » |
|
Vorgin nykyinen tunnistesysteemi on nyt ollut käytössä reilut puoli vuotta. Tunnisteita on liitetty tähän mennessä noin 15000 kuvaan (~26% arkiston sisällöstä). Heti alkumetreillä huomattiin, että tunnistevalikoima jäi turhan suppeaksi ja hieman kankeaksi käyttääkin. Kaluston osalta puutteita on korjattu merkittävissä määrin kuukausittain, niin että tunnisteet kattavat tällä hetkellä lähes kaiken kuviteltavissa olevan kaluston moottoriresiinoista koevetureihin ja virkatarvevaunuihin. Rataympäristön ja kuvan aiheiden piirissä oleviin tunnisteisiin ei toistaiseksi koskettu, sillä jo ensimmäisten käyttäjäkokemusten perusteella systeemissä huomattiin olevan tiettyjä epäjohdonmukaisuuksia. Uudessa tunnistejärjestelmässä tulee olemaan sekä pudotusvalikosta valittavia (kalusto) että ruksittavia tageja (aiheet, esim. kevät, matkustaja, rakennus, jne). Uudistuksen tarkoituksena on toisaalta nopeuttaa tunnisteiden lisäämistä ja toisaalta mahdollistaa monipuolisemmat hakuominaisuudet. Jo olemassaolevat tunnisteet siirtyvät luonnollisesti uuteen systeemiin automaattisesti. Nyt teillä käyttäjillä on mahdollisuus päästä vaikuttamaan asiaan! Olemme koostaneet listan uusista tunnisteista, johon kaivataan kommentteja ja parannusehdotuksia. Nyt näppäimistöt sauhuamaan, sillä parin viikon päästä on jo myöhäistä! 8) LISÄTUNNISTEET (RUKSEILLA):
Vuodenajat - Talvi - Kesä - Kevät - Syksy
Sijainti - Ratapihalla - Linjalla - Varikolla - Huollossa - Ei rataverkolla - Ohjaamo - Vaunun sisätila
Rautatieinfra - Veturitalli - Vesitorni - Asemarakennus - Makasiini - Konepaja - Vahtitupa - Vaihdekoppi - Silta - Tunneli - Turvalaite - Opastin
Sekalaiset - Matkustaja - Henkilökunta - Onnettomuus - Kuva-arvoitus - Tapahtuma - Vaihtotyö - Ilmakuva - Kapearaiteinen
- Metro - Raitiovaunu - Muu ajoneuvo
Automaattisesti tulevat tagit, jos kenttä täytetty kuvatiedoissa: - Tasoristeys - Ulkomaat
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2009, 22:38:58 » |
|
Olisiko "junakohtaus" mitään entäs puolenvaihtopaikka ( vai kuuluuko nämä yleensä liikennepaikan sisään? ) tai ratatyö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2009, 23:23:11 » |
|
Ehdotan puolipuomilaitoksen, valovarotuslaitoksen, valo-ja äänivaroituslaitoksen, pääopastimen, esiopastimen, lähtöopastimen ja suojastusopastimen lisäämistä "turvalaite" tunnisteen alle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2009, 00:01:57 » |
|
Yksi muutos ehdotus, tunnisteissa on mahdollisuus valita ratakilometri miksei samantien voida lisätä myös km+m, sähkötolpan numero kilometrillä ja rataosan numero. Puolen vaihto paikat voisi ilmoittaa seuraavasti Vanattara PVP, Mattila PVP näille liikennepaikoille kirjataan kuljettajan aikataulussa lähtöaika kun Toijalassa junalla on tulo- ja lähtöaika.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2009, 08:00:02 » |
|
Sekalaisiin voisi lisätä tunnisteen "tyttö ja juna"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2193
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2009, 08:54:08 » |
|
Kun tutkii vanhoja rautatiealueen karttoja, niin olisiko syytä lisätä infraan myös 'Muu rautatien rakennus'. Tällä voisi merkitä niin asuinrakennukset, talouskellarit, asetinlaiterakennukset, öljykellarit, vyörytyslaitokset yms.
Entäpä sekalaisiin vaurio (Vaurioitahan ovat mm. hellekäyrät ja kiskonmurtumat)?
Sijainti-otsikon alle voisi pohtia olisiko hyvä hakutekijä yksityisraiteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2009, 09:08:21 » |
|
Sijaintiin myös konehuone tms. tekninen tila, kun nuo veturien moottorit eivät tapaa olla ohjaamossa sen paremmin kuin vaunun sisätiloissakaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2009, 09:26:54 » |
|
Lisäsin tuossa taannoin muutaman skannatun matkalipun sivustolle. Näillekään ei oikein nopeaa ja yksiselitteistä luokkaa löytynyt, käytin Muu tunniste, Asema ja vapaateksti Matkalippu. Helpompi ehkä olisi, jos voisi kirjata suoraan Matkalippu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2009, 10:07:11 » |
|
entäs Seisake:)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2009, 12:47:18 » |
|
Jatkossa vapaakenttään voi syöttää vain numeroita. Mielikuvitusta käyttäjiltä ei näytä vapaakenttä-tageissa puuttuvan ja kun sanoihin vielä tulee kirjoitusvirheitä, on sekamelska valmis. Toki vika on ollut ylläpidossa, koska tagilista on ollut melko suppea, ja on joutunut käyttämään kyseistä kenttää. Jatkossa vapaakenttään voi syöttää kerralla kaikki veturien numerot pilkulla erottelemalla. Kuvanlisäys- ja hakusivuille tulee myös ulkomaat-pudotusvalikko. Samalla sivustolle tulee viimein myös tunnistehaku. Myös hakutulossivujen toimivuutta parannetaan. Tunniste-ehdotukset ke 24.6. mennessä. Myös palautelomakkeen kautta tulleet ehdotukset uusiksi tageiksi huomioidaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2009, 13:19:36 » |
|
Lisäsin tuossa taannoin muutaman skannatun matkalipun sivustolle. Näillekään ei oikein nopeaa ja yksiselitteistä luokkaa löytynyt, käytin Muu tunniste, Asema ja vapaateksti Matkalippu. Helpompi ehkä olisi, jos voisi kirjata suoraan Matkalippu.
Voisiko matkalippuja ja muita papereita varten olla tunniste "asiakirja"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2193
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2009, 13:40:28 » |
|
Lisätäänpä vielä ajatuksena sekalaisiin: - Opastus (tai kilvet). Esim. haettaessa kuvaa aikoinaan muutamilla asemilla (Haapamäki, Pieksämäki) 1970-luvulla oleista 'raidenäytöistä' eli täysin käsin hoidettavista metalliseista viitan mallista kilvistä, joilla kerrottiin, mihin kyseiseltä raiteelta lähtevä juna on menossa. Entäpä kuvat junien määräasemakilnistä.
- Museo
- Pienoismalli
- Juliste (Onhan sivustolla kuvia mm. vanhoista työturvallisuus yms. julisteista.
Mitä sitten tulee vapaakenttään vain numeroita, niin mitenkäs syötetään vanhat neuvostoliittolaisten vaunujen numerot, sillä niiden osanahan oli aikoinaan (kyriilisä) kirjaimia. Sama koskee myös kuvia suomalaisten sotasaaliskalustosta, jossa numeroon kuului eräissä tapauksissa myös kirjain. Entäpä miten ja mihin syötetään ulkomaisten liikennepaikkojen nimet (ellei ne ole tyyliä KM 906 seisake?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2009, 14:02:37 » |
|
Hyvä, että asia herättää heti keskustelua ja mukavasti ideoitakin tulee. Sen verran tekee mieli kommentoida heti alkuunsa, että tokikaan kaikkea tietoa ei voi tunnisteilla kertoa eikä se kovinkaan tarkoituksenmukaista olisi. Tarkoitus on parantaa kuvien jaottelua arkistoon ja helpottaa niiden löytymistä, ei yrittää nimetä kaikille maailman asioille jotakin tarkkaa tunnistetta. Jatkossakin on edelleen "Kuvauspaikka"-kenttä, johon voi vapaasti laittaa kuvauspaikan, jos ei valmiista vaihtoehdoista löydy. Ja muistetaan, että myös kuvatekstistä on mahdollista hakea. Kaikkea ei siis tarvitse "tagittaa", semminkään niitä harvoin esiintyviä tietoja. Tageja pitää olla rajallinen määrä, jotta systeemi olisi toimiva ja niiden olisi suotavaa olla eräänlaisia asioiden pääotsikoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 15, 2009, 14:28:27 » |
|
Hyvä, että ehdotuksia on tullut paljon, vaan niinpä myös kysymyksiä. Tässä joitain vastauksia. Tunnisteiden vapaakentät sallivat vain numeroita, puhe ei siis ole kuvauspaikka-kentästä kuten Jape jo mainitsikin. Jotta kokonaisuus pysyisi käsissä, tarvitaan 80/20-suhde tai jotain vastaavaa sille mitä otetaan mukaan ja mitä ei. Tällä hetkellä raja on vedetty niin että VR:n kalustoon löytyy tunniste yksilötasolle saakka, muihin vain sarjatunnukseen saakka. Esimerkiksi Deeveri voidaan tägätä omalla numerollansa (luonnollisesti), mutta Vok-vaunu vain sarjatunnuksellaan. Tarkemmat tiedot valmistajalaatasta tai tyypistähän voi edelleen kirjoittaa sinne kuvatekstiin, ja toisaalta ylläpidon täytyy huolehtia niistä kirjoitusvirheet pois Jossain vaiheessa kilville, raidenäytöille jne olikin oma tunnisteensa Opasteet. Täytyy harkita sen takaisinottamista. Tepon ehdottama "Muu rautatien rakennus" on mielestäni kannatettava idea, johon varmaankin tullaan yhdistämään resiinavajat, vesitornit ja muu infra, niin että ainoastaan asemarakennukset, ehkä makasiinitkin pidettäisiin erillisinä tageina. Tapanin Tyttö&Juna-ehdotus saa kannatusta ja myhäilyä myös ylläpidon suunnalta Mikollekin vastaus, vaikkei varsinaisesti aiheeseen kuulukaan: ratakilometrin voi nykyisellään syöttää muodossa km.m (esim. 85.300). Sähkötolpan numeron voinee pienellä vaivalla johtaa tuohon normaaliin km-muotoon ihan jo selkeydenkin takia. Rataosanumeroinnista olen kyllä kuullut, mutta ei kai kukaan harrastajista sellaista normaalisti käytä? Puolenvaihtopaikatkin löytyvät liikennepaikkavalikosta, mutta niitä ei ole merkitty pvp-lyhenteellä. Täytyy tutkia, olisiko se mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2009, 17:46:21 » |
|
Rataosanumeroinnista olen kyllä kuullut, mutta ei kai kukaan harrastajista sellaista normaalisti käytä? Puolenvaihtopaikatkin löytyvät liikennepaikkavalikosta, mutta niitä ei ole merkitty pvp-lyhenteellä. Täytyy tutkia, olisiko se mahdollista.
Eipä taida rataosanumeroista olla suurta hyötyä vorgin kuvioissa tai niille ainakaan löytyä suurta käyttäjäkuntaa, kuten Olli arvelee. Kyseisiä numeroita löytyy sitäpaitsi "käytännöllisesti" muutama per rataosa käyttöyhteydestä riippuen, joten mikä olisi sitten se oikea jne...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Hellman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 41
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 15, 2009, 18:24:58 » |
|
Yritin tuossa. Tunnistetta vaati. Vaan eipä valikosta kelvannut se oikea. Olkoon
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2009, 18:55:50 » |
|
Sen sijaan, että tunnisteissa pyritään mahdollisimman suureen yksityiskohtaisuuteen, pitäisi yksittäisten tunnisteiden määrä mielestäni karsia minimiin ja tehdä jäljelle jätetyistä eräänlaisia yleispäteviä ryhmätunnisteita. Siten esimerkiksi matkustajavaunuille riittää yksi tunniste: matkustajavaunu. Yksityiskohtaisemman tiedon paikka on kuvateksteissä, joista sen voi hakea tekstihaulla. Suomeksi: koko tunnistejärjestelmän perusteet pitäisi miettiä täysin uusiksi.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2009, 20:07:03 » |
|
Sen sijaan, että tunnisteissa pyritään mahdollisimman suureen yksityiskohtaisuuteen, pitäisi yksittäisten tunnisteiden määrä mielestäni karsia minimiin ja tehdä jäljelle jätetyistä eräänlaisia yleispäteviä ryhmätunnisteita. Siten esimerkiksi matkustajavaunuille riittää yksi tunniste: matkustajavaunu. Yksityiskohtaisemman tiedon paikka on kuvateksteissä, joista sen voi hakea tekstihaulla. Suomeksi: koko tunnistejärjestelmän perusteet pitäisi miettiä täysin uusiksi.
Kuvailemasi kaltaista tunnistejärjestelmää on kokeiltu vorgissa lähes 10 vuoden ajan, eikä se toiminut järin kehuttavasti. Tietokoneella ei ole kovin helppo seuloa normaalin tekstin seasta erilaisia avainsanoja: kokeilepa vaikka hakea Ei-vaunun kuvia tekstihaulla. Oikeiden osumien määrä jää alle 10%. Nykyinen systeemi sinällään kyllä mahdollistaa myös isojen kokonaisuuksien (vaunut, veturit) hakemisen kerralla, mutta tulosjoukko paisuu jo tuhansiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 16, 2009, 15:24:16 » |
|
Vedn "kotiinpäin" eli Vetureihin Dieselveturi -> Kapearaiteinen tms ja Höyryveturi -> Kapearaiteinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 25, 2009, 21:36:05 » |
|
Veturikohtaan olisi hyvä saada Muistomerkki (kuten esim 1170 Karjaalla) IH
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 01, 2010, 01:45:30 » |
|
Vorgin nykyinen tunnistesysteemi on nyt ollut käytössä reilut puoli vuotta. Tunnisteita on liitetty tähän mennessä noin 15000 kuvaan (~26% arkiston sisällöstä). Kuinka pitkällä tunnisteiden lisäämisessä tällä hetkellä ollaan ja milloin voidaan olettaa kaikkien kuvien kuuluvan tunnistusjärjestelmän piiriin, kysyy nimim. Omat kuvat tagitettu*? * osa tosin ylläpidon ansiosta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 267
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2010, 09:22:27 » |
|
Tällä hetkellä tageja on 35642 kuvassa, eli noin 58% näkyvillä olevista kuvista. Suosituin kalustotunniste on Dv12, junatyypeistä eniten huomiota on kerännyt T ja kesäinen ratapiha tuntuu houkuttelevan kuvaajia eniten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|