Ruotsissa tehdyn selvityksen mukaan maan tavarajunaliikenne olisi realistista tuplata pidentämällä junia sekä nostamalla nopeuksia ja akselipainoa, kertoo Ny Teknik. Rahtiliikenteen lisääminen on kuitenkin vaikeaa, sillä myös henkilöliikenne on kasvussa, eikä radoille mahdu loputtomasti liikennettä. Uusien rinnakkaisraiteiden rakentaminen puolestaan on erittäin kallis vaihtoehto.
Kungliga Tekniska Högskolanin tutkijat ehdottavat kuitenkin nyt, että tavarajunia voitaisiin pidentää jopa kaksikilometrisiksi. Nykyään tavarajunat ovat Ruotsissa pisimmillään 630-metrisiä.
Tutkijoiden mukaan liikenne kahdella keskeisellä reitillä Luulajasta Göteborgiin ja Uumajasta Malmöhön olisi mahdollista kaksinkertaistaa noin 54 miljardin kruunun (reilun 6 miljardin euron) investoinneilla. Summaan sisältyisi myös ratapihojen ja junien kohtaus- tai ohituspaikkojen pidentämistä 2000-metrisille junille sopiviksi.
tekniikka&talousPohjois-Ruotsissa jossa rautatieliikenne on pääasiassa tavaravoittoista, tämä on varmasti täysin varteenotettava vaihtoehto. Maan eteläosissa on ehdotettu suurnopeuslinjojen jopa 360 km/h rakentamista suurimpien kaupunkien välille ja etäämmäälle kohti manner- Eurooppaa. Yksi argumentti näille linjoille on, että se jättäsi olemassaolevien ratojen kapasiteettia, hitaammille tavarajunille.
Joiden linjojen kapasiteetti, onkin tänään jo melko täynnä.