Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« : Elokuu 21, 2013, 14:03:55 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Elokuu 21, 2013, 15:27:14 » |
|
Jonka jälkeen "HSL edistää palvelua" ottamalla käyttöön omat lipputaksansa Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti, joka ei mm. suo opiskelijoille ja eläkeläisille alennusta kertalipuista, vaan näiden on PAKKO hankkia matkakortti, jos haluavat alennukset. Tämä on sitä HSL:n palvelun edistämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 150
|
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2013, 17:54:35 » |
|
Jonka jälkeen "HSL edistää palvelua" ottamalla käyttöön omat lipputaksansa Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti, joka ei mm. suo opiskelijoille ja eläkeläisille alennusta kertalipuista, vaan näiden on PAKKO hankkia matkakortti, jos haluavat alennukset. Tämä on sitä HSL:n palvelun edistämistä.
Konnarit ja lipunmyyntiautomaatit on lisäkuluerä, jolloin korkeampi hinta kertalippulaisille on perusteltua. Jo nyt HSL tarjoaa Helsinki-Kerava välin 5,60 hintaan kun VR nyhtää 6,50 asiakkailta kertalipulla. HSL tarjoaa vielä kaupanpäälle jatkoyhteydet molemmissa päissä tarvittaessa. Todennäköisesti sama hinnoittelulinja tulee jatkumaan HSL alaisuudessa Hyvinkää ja Kirkkonummelaisille, mikä on matkustajien kannalta vain hyvä. Ylihintaisten lippujen aika on ohi, mitä nopeammin, sitä parempi. Kummallista kyllä että sopimusta ei laajennettu koko lähiliikennealueelle, nyt konnarit joutuvat olemaan junissa myymässä lippuja Hyvinkäältä Riihimäelle jatkaville sekä Mäntsälä-Lahti välille. Jossei HSL ala operoimaan lähiliikennettä Hyvinkäälle ja Mäntsälään päättyvillä junilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2013, 20:30:31 » |
|
Jonka jälkeen "HSL edistää palvelua" ottamalla käyttöön omat lipputaksansa Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti, joka ei mm. suo opiskelijoille ja eläkeläisille alennusta kertalipuista, vaan näiden on PAKKO hankkia matkakortti, jos haluavat alennukset. Tämä on sitä HSL:n palvelun edistämistä.
No en ole tiennytkään että kertalipuista saa opiskelija-alennuksia, ei kai se matkakortin hankinta ole mikään kynnyskysymys? Korttimaksu 5 Eur. HSL-alueella tuskin kenenkään intressissä ole se että maksetaan matka käteisellä kulkuneuvoissa vai olenko väärässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2013, 21:29:53 » |
|
Jonka jälkeen "HSL edistää palvelua" ottamalla käyttöön omat lipputaksansa Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti, joka ei mm. suo opiskelijoille ja eläkeläisille alennusta kertalipuista, vaan näiden on PAKKO hankkia matkakortti, jos haluavat alennukset. Tämä on sitä HSL:n palvelun edistämistä.
Konnarit ja lipunmyyntiautomaatit on lisäkuluerä, jolloin korkeampi hinta kertalippulaisille on perusteltua. Jo nyt HSL tarjoaa Helsinki-Kerava välin 5,60 hintaan kun VR nyhtää 6,50 asiakkailta kertalipulla. HSL tarjoaa vielä kaupanpäälle jatkoyhteydet molemmissa päissä tarvittaessa. Todennäköisesti sama hinnoittelulinja tulee jatkumaan HSL alaisuudessa Hyvinkää ja Kirkkonummelaisille, mikä on matkustajien kannalta vain hyvä. Ylihintaisten lippujen aika on ohi, mitä nopeammin, sitä parempi. Kummallista kyllä että sopimusta ei laajennettu koko lähiliikennealueelle, nyt konnarit joutuvat olemaan junissa myymässä lippuja Hyvinkäältä Riihimäelle jatkaville sekä Mäntsälä-Lahti välille. Jossei HSL ala operoimaan lähiliikennettä Hyvinkäälle ja Mäntsälään päättyvillä junilla. Niin HSL tarjoaa 5,60e hintaan jos omistaa matkakortin. Matkakortti maksaa, matkakorttiin pitää käydä aina lataamassa arvoa jne. Jostain kumman syystä silti todella moni ostaa niitä kertalippuja junasta Hki-Kerava välillä, vaikka on tämä "mahtava" matkakortti olemassa. Ja eipä sitä välttämättä tarvitse käteisellä maksaa, kortti kun junassa kelpaa ja sitä myös monet hyödyntävät (mukaanlukien minä), en nyt puhu matkakortista, vaan pankki/luottokortista. Lisäksi ne Keravalaiset mm. ei välttämättä tee mitään sillä että voi vielä n. 45-50minuutin sisällä vaihtaa bussiin, joten turha sillä perustella. Ja HSL nyhtää kertalipusta 7ee (ei opiskelija, eläkeläis,varusmies jne. alennuksia), kun VR tarjoaa saman matkan hintaan 6,50e ja jos on opiskelija, eläkeläinen, varusmies jne. saat saman matkan jopa 3,25e.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2013, 21:50:05 » |
|
Mä olen maininnut matkakortin halpuudesta suunnilleen kaikille kertalippua HSL-alueen sisäiselle matkalle hamuaville. Kyseinen poppoo jakautuu aika selvästi näihin kolmeen ryhmään siten, että ryhmiin kuulumattomia on merkityksettömän pieni määrä: 1) Matkakortti jäi kotiin 2) En tiennyt matkakortin olemassaolosta 3) Matkustan niin harvoin ettei kannata
Kolmosryhmän edustajille olen maininnut, että se arvo ei sieltä mihinkään vanhene, joten matkakortti on fiksu hankinta jos tekee seuraavan kahden vuoden aikana yli viisi edestakaista joukkoliikennematkaa. Tämä on käytännössä poikkeuksetta lisännyt kiinnostusta kyseisen kanta-asiakaskortin hankintaan.
Väittäisin, että syy matkakortittomuuteen on selvästi useimmiten tiedonpuutteessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2013, 21:58:05 » |
|
Mä olen maininnut matkakortin halpuudesta suunnilleen kaikille kertalippua HSL-alueen sisäiselle matkalle hamuaville. Kyseinen poppoo jakautuu aika selvästi näihin kolmeen ryhmään siten, että ryhmiin kuulumattomia on merkityksettömän pieni määrä: 1) Matkakortti jäi kotiin 2) En tiennyt matkakortin olemassaolosta 3) Matkustan niin harvoin ettei kannata
Kolmosryhmän edustajille olen maininnut, että se arvo ei sieltä mihinkään vanhene, joten matkakortti on fiksu hankinta jos tekee seuraavan kahden vuoden aikana yli viisi edestakaista joukkoliikennematkaa. Tämä on käytännössä poikkeuksetta lisännyt kiinnostusta kyseisen kanta-asiakaskortin hankintaan.
Väittäisin, että syy matkakortittomuuteen on selvästi useimmiten tiedonpuutteessa.
Toi on hyvää asiakaspalvelua;-) Ittellä on "mystinen" matkakortti varalla , mm että malmilla on liitäntäparkki joka tosikätevä, autolla ilman korttia ei asiaa mutta kun maksaa yhden lähiliikenteen matkan niin voi pysäköidä muistaakseeni 8h lipun hinnalla, näin on oltu tukemassa joukkoliikennettä vaikka ei välttämättä junaan nousisikaan ja tilaa riittää. Bensaverot maksettu ja jätetty tilaa ruuhkajunissa matkustaville.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2013, 12:17:16 » |
|
Jos HSL-liikenne ulotetaan Hyvinkäälle asti ja jos VR häviää kyseisen liikenteen kilpailutuksen jollekin toiselle yhtiölle, se johtaa todennäköisesti ainakin Riihimäen yhteyksien merkittävään huononemiseen. HSL-junathan olisivat sen jälkeen eri junia kuin VR-junat ja jäisivät Hyvinkäälle. Koska nykyisille raiteille tuskin mahtuu enempää junia, veikkaan, että tuo Hyvinkäälle päättyvä yhteys korvaisi tämänhetkiset H-junat. Lisäraiteita lienee joka tapauksessa turha odottaa vuoteen 2018 mennessä. Jos taas VR voittaa kilpailutuksen, tilanne ei Riihimäen näkökulmasta juuri poikkea nykyisestä.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #8 : Elokuu 22, 2013, 13:03:08 » |
|
En oikein usko mihinkään salaliittoihin, mutta mikähän OIKEA syy on siihen, että HSL-aluetta hamutaan juuri Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti? Kuulostaa todella oudolta sikäli kun vyöhykealueen pääteasemat Riihimäki ja Lahti ovat seuraavina. Onko kyse VR-HSL-skabasta vai mistä? En tosiaan tiedä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 553
|
« Vastaus #9 : Elokuu 22, 2013, 13:33:21 » |
|
En oikein usko mihinkään salaliittoihin, mutta mikähän OIKEA syy on siihen, että HSL-aluetta hamutaan juuri Hyvinkäälle ja Mäntsälään asti? Kuulostaa todella oudolta sikäli kun vyöhykealueen pääteasemat Riihimäki ja Lahti ovat seuraavina. Onko kyse VR-HSL-skabasta vai mistä? En tosiaan tiedä.
Maakuntaraja taitaa tässä olla selityksenä.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #10 : Elokuu 22, 2013, 13:44:43 » |
|
En oikein ymmärrä miksi juuri Hyvinkää ja Mäntsälä, mutta arvelen että maakuntarajalla on jotain tekemistä asian kanssa.
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #11 : Elokuu 22, 2013, 17:03:15 » |
|
Kuuluukos Riihimäki jo Hämeeseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 55
|
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2013, 17:22:15 » |
|
Tarkennettuna Kanta-Hämeen maakuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2013, 19:24:52 » |
|
Kilpailutustilanteessa tämä saattaisi tietää sitä, että mahdollinen uusi operaattori nappaa linjat Hyvinkäälle ja Mäntsälään, VR ajaa Riihimäelle ja Lahteen. Mahtaa tulla sekasotku, jos lippujärjestelmiä ei saada eri kilpailijoiden kanssa yhdenmukaistettua. Näin äkkiä ajatellen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2013, 19:39:43 » |
|
Kysymyksiä uudessa tilanteessa riittäisi. Siirtyisikö myös lähi- ja kaukoliikenteen välinen vaihto Hyvinkäälle ja miten siellä laituriraiteet (nyt kolme) riittäisivät? Riihimäen osalta voisi käydä niin, että nykyisestä Ri - Lh -junasta tulisikin Hy - Lh -juna, joka olisi Ri - Hy -välin pääyhteys.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2013, 19:41:45 » |
|
Kilpailutilanteessa olisi toivottavaa myös, että maktustajaa eli asiakasta ei unohdeta. Ettei lapsi valu pesuveden mukana viemäriin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Elokuu 22, 2013, 19:49:05 » |
|
En mä oikein ymmärrä, miten ihmeessä tuollainen johtaisi siihen, ettei R-junassa enää kävisi HSL-lippu... Kaukojunien osalta taas tavallinen käytäntö on, että määränpääksi tai lähtöasemaksi voi valita esim Berlin ABC tai Brussels Agglo. Tällöin kaukojunalippu toimii samalla paikallisliikenteen kertalippuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Hiekkataipale
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2013, 20:27:06 » |
|
Matkakortissa on vain se ongelma, että tuon opiskelija-, varusmies- tai eläkeläisalennuksen saa vain silloin, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Jos tulee Helsinkiin vaikkapa Tampereelta ja haluaa mennä käymään keravalaisella kaverillaan, niin pitää maksaa se 5,60 matkakortilla tai 7 euroa konnarille/automaatille.
Onneksi ulkopaikkakuntalaisille on mahdollisuus ostaa vielä lippu Helsinki-Järvenpää opiskelijahintaan 3,25. Toisaalta jos tuo alue tosiaan laajenee Hyvinkäälle ja joku muu kuin VR voittaa kilpailutuksen, niin silloin tuota HSL-lipun käyttöä ei pysty kiertämään ostamalla vyöhykelippua Riihimäelle.
Jos ulkopaikkakuntalaisetkin saisivat tuon alennuksen, niin matkakorttihan voittaisi nuo VR:n liput selvästi. Joutuuhan noita opiskelija-, varusmies- tai eläkeläisalennuksia varten jo muutenkin pitämään korttia mukana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2574
|
« Vastaus #18 : Elokuu 22, 2013, 20:38:58 » |
|
Miksei HSL:n lähijuna saisi ylittää maakuntarajaa, jos Riihimäki on fiksumpi pääteasema kuin Hyvinkää? Onko se joku byrokraattinen juttu, jota ei voi järjellä ohittaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #19 : Elokuu 22, 2013, 20:52:36 » |
|
Tämä on henkilökohtainen näkemykseni: MIKSI HSL ei voi hyväksyä kertalipussa kortilla todistettua opiskelija/eläkeläisalennusta ja voisi unohtaa kankeana nämä kaikenlaiset hallinnolliset rajat ja pitäytyä jonkinlaiseen matkan pituuteen perustuvassa vyöhykejaossa. Jos tulee varsinkin muita operaattoreita, tulee lippuviidakko entistä vaikeammaksi ja varmaan kaikenlaisia porsaanreikiä löytyy ja lippukikkailu tulee hankalaksi niin matkustajalle kuin lipunmyyjälle. No, tämä jää nähtäväksi. Luulen silti, että taustalla on jotakin muuta, kuin maakuntaraja... Jäämme katsomaan ja odottamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #20 : Elokuu 22, 2013, 22:00:46 » |
|
Miksi HSL-alueen laajeneminen Hyvinkäälle tarkoittaisi sinne päättyviä junia? Luulen, että kilpailutukseen tulevat vain HSL-alueen sisällä kulkevat junat ilman reittimuutoksia. Eli Keravan pohjoispuolelle matkustettaisiin HSL:n lipulla VR:n hoitamilla R-, H- ja Z-junilla (vrt. bussien U-linjat HSL-alueella). Ei kai HSL:n tarvitse itse järjestää liikennettä viimeiselle HSL:n asemalle asti, kuten ei bussilinjoillakaan järjestä. Itse koen matkustajan uhkana ennemminkin sen, että kilpailutuksen jälkeen VR:n vyöhykeliput eivät enää kelpaa kilpailijan junassa ja esimerkiksi Riihimäeltä Malmille matkustava joutuu ostamaan kaksi lippua, yhden osuudelle Riihimäki - Tikkurila (VR) ja toisen osuudelle Tikkurila - Malmi (HSL). Lippuyhteistyötä on varmaan jatkossakin mutta se rajoittunee kausilippuihin kuten nykyisinkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #21 : Elokuu 23, 2013, 01:14:34 » |
|
Tämä on henkilökohtainen näkemykseni: MIKSI HSL ei voi hyväksyä kertalipussa kortilla todistettua opiskelija/eläkeläisalennusta Koska lippuja voi vielä toistaiseksi ostaa bussikuskeilta ja valikoima halutaan pitää samana sekä junissa että busseissa. Kuljettajalta ostettaessa valikoiman tulee olla mahdollisimman yksinkertainen, koska jos väärin myytyä lippua tarvitsee lähteä peruuttelemaan, koko bussi seisoo pysäkillä myöhästymässä. ja voisi unohtaa kankeana nämä kaikenlaiset hallinnolliset rajat ja pitäytyä jonkinlaiseen matkan pituuteen perustuvassa vyöhykejaossa.
Tuo toivomasi uusi vyöhykejako tulee käyttöön virallisen tiedon mukaan vuonna 2015. Sen käytännön toteutus on kuitenkin tilattu firmalta nimeltä Tieto, joten pitäisin erittäin epätodennäköisenä sen toimitusta ennen vuotta 2017. Myös 2020 on ihan mahdollinen lanseerausvuosi, sitä pidempään kuitenkaan tuskin edes Tiedon projekti myöhästyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #22 : Elokuu 23, 2013, 07:11:46 » |
|
Kilpailutilanteessa olisi toivottavaa myös, että maktustajaa eli asiakasta ei unohdeta. Ettei lapsi valu pesuveden mukana viemäriin.
VGN:n alueella eli Nürnbergin joukkoliikennealueetta on rautatieliikenteesdsä myös muita toimijoita kun DB Regio Bayern. Siitä huolimatta Nürnbergn Spielwarenmessen pääsyliput kelpaavat matkalippuna kaikissa alueen lähijunissa, metrossa, raitiovaunuissa ja busseissa. Ja kelpoisuus on parempi kuin 'päivälipuilla, joiden kelöpoisuus alkaa yleensä arkiaamuisin vasta klo 9. Noissa messulipuissa kun tuota rajoitusta ei ole. Ja mikä parasta, tuo messulippu kelpaa osamatkalippuna junan viimeiselle VGN alueen pysähdyspaikalle asti. Siitä eteenpäin piitää olla toinen matkalippu, mutta 'päälekkäistä' lippua ei tarvita. Eli ratkaisevaa kilpailutilanteessa eri kaukoliikenteen (koskee myös busseja) operaattorien ja Helsingin Seudun liikenne -kuntayhtymän välinenen kyky sopia asioista. Pelkäänpä vain, että sanelupolitiikalla ei mitään voiteta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2013, 07:17:49 » |
|
En mä oikein ymmärrä, miten ihmeessä tuollainen johtaisi siihen, ettei R-junassa enää kävisi HSL-lippu... Kaukojunien osalta taas tavallinen käytäntö on, että määränpääksi tai lähtöasemaksi voi valita esim Berlin ABC tai Brussels Agglo. Tällöin kaukojunalippu toimii samalla paikallisliikenteen kertalippuna.
Mutta kun täällä Suomessa on ne kuuluisat erityisolosuhteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2013, 08:39:24 » |
|
Miksi HSL-alueen laajeneminen Hyvinkäälle tarkoittaisi sinne päättyviä junia? Luulen, että kilpailutukseen tulevat vain HSL-alueen sisällä kulkevat junat ilman reittimuutoksia. Eli Keravan pohjoispuolelle matkustettaisiin HSL:n lipulla VR:n hoitamilla R-, H- ja Z-junilla (vrt. bussien U-linjat HSL-alueella).
Tämä olisi järkevää, vaikkakin vähän epäloogista. HSL-alueen laajennushan tarkoittaisi silloin siis tosiasiassa pelkkää HSL-lippujen kelpoisuusalueen laajennusta. Ota heistä nyt selko, kaipa sen aika näyttää.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|