Linkin takana on Ruotsin rautatie- ja lennätinkartta 1861 (Sveriges Jernvägar och Telegrafer). Kartasta näkyy se erikoinen tosiasia, että Ruotsin pääratoja ei rakennettu Tukholmasta lähtien vaan kohti Tukholmaa. Valmiina olevat päälinjat olivat Göteborg-Töreboda ja Malmö-Hässleholm (vai olisi vasta Sösdala; paikkaa ei nimetty kartalla). Se verran kartta on kyllä ollut jo valmistuessaan vanhentunut, että Tukholma-Södertälje on merkitty rakenteilla olevaksi, mutta oikeasti se avattiin jo 1.12.1860.
Huomaa myös linja Falun–Gefle (nykyisin kirjoitetaan Gävle). GDJ (Gefle-Dala Jernväg) avasi radan vuosina 1856-1859. Neljäs erillinen rautatiekokonaisuus löytyy Örebron seudulta, missä toimivat Köping-Hults Jernväg ja Nora-Ervalla Jernväg.
Oslo tunnettiin vielä nimellä Christiania ja rata oli valmiina Eidsvoll-nimiselle paikalle (ei nimetty kartalla), avattu 1.9.1854 (mutta liikennöity jo kuukauden verran silloin). Rata tunnettiin nimellä Mjøsbanen ja sitä liikennöi englantilainen rakennuttaja valtion lukuun 1.9.1859 saakka, sen jälkeen puoliksi yksityinen, puoliksi valtiollinen Norsk Hoved-Jernbane. Norjan valtionrautateille (NSB) rataosuus siirtyi vasta 4.3.1926.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=132735