Johannes Kräkin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« : Syyskuu 03, 2013, 16:40:24 » |
|
Tiesittekö että tämän maailman suurin kenttärata, 600mm raideleveys, jossa pituuta oli yli 300km on ollut Ruotsissa (Västra-Götaland). Asia on pyritty salaaman ettei tarvitse maksaa korvauksia yhteiskunnille joista vietiin kaikki (Turve-polttoaine). Kyse oli lasitehdas-yhteiskunnista jotka olivat täysin riipuvaisia tästä halvasta polttoaineesta. Ruotsin valmiustila (Beredskap) 1939-1945 aiheutti tämän päälekarkauksen. Radalla käytetiin sähkö-vinschejä Z-mootori-vetureeita sekä (Epa-traktor) joka kehitetiin tätä varten alunperin häkäpöntöllä ja Motuli-poltoaineela toimimaan. Ruotsissa oli aikaisemmin kehittynyt (system-Kosta) joka on kehittynyt Decauvillen pohjalle ja muistuttaa Syvärin-kenttärataa eniten. Tämän kenttäradan kapasiteeti oli paljon suurenpi kuin Syvärillä koska se oli kaksi-raiteinen ja toimi yötä-päivää vuodesta 1942 aina vuoteen 1945. Se mitä tapahtui Ruotsissa silloin ei olisi tarvinnut laisinkaan tapahtua, Nohab Trollhättanista oli kehittänyt höyry-turbiini veturin joka selvisi 50% vähenmällä poltto-aineela mutta siitä ei tehty (Sotaveturia) niinkuin Saksa teki. Tämä poltto-aineen säästö on niin suuri että se olisi riittänyt mm Cementi-teolisuudelle joka vei turpeet. Trollhättan möi licenssioikeudet Saksaan mukaanlaskien Kondenseraus-Tenderi joka myös säästi 20% energiaa. Sitäkään ei Ruotsissa käytetty koskaan, Saksa käytti sitä ihan tavallisissa höyry-vetureissakin.
|