Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajaliikenteen aikataulut (27.10.2013-29.3.2014)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #50 : Lokakuu 14, 2013, 15:25:40 »


Niinpä tietysti.
tallennettu
Jouni Nousiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #51 : Lokakuu 17, 2013, 03:28:10 »

Minua on pitkään askarruttanut että millaista kelloa veturissa käytetään. On varmaan ymmärrettävää, että kellon täytyy pysyä ajassa, ja en ole matkustajana koskaan havainnut junan etuajassa lähtöä, vaan aina mikäli juna on aikataulussa se nytkähtää liikkeelle lähes sekunnin tarkkuudella liikkeelle. Epäilen ainakin että normikellon tarkkuus eri riitä, jos sitä ei korjaa vähintään pari kertaa kk. aikaan.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #52 : Lokakuu 17, 2013, 06:51:17 »

Minua on pitkään askarruttanut että millaista kelloa veturissa käytetään. On varmaan ymmärrettävää, että kellon täytyy pysyä ajassa, ja en ole matkustajana koskaan havainnut junan etuajassa lähtöä, vaan aina mikäli juna on aikataulussa se nytkähtää liikkeelle lähes sekunnin tarkkuudella liikkeelle. Epäilen ainakin että normikellon tarkkuus eri riitä, jos sitä ei korjaa vähintään pari kertaa kk. aikaan.

Mutta nuo Sm5 junat näyttävät kyllä kulkevan etuajassa, jos matkustajille näkyviin aikatauluihin on uskomista. Minkäköhän tahon (VR-Yhtymä Oy, Pääkaupunkiseudun junakalusto Oy vaiko Helsingin Seudun Liikenne-kuntayhtymä) vastuulla tuo aikataulutiedon oikeellisuus lienee?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #53 : Lokakuu 17, 2013, 09:14:37 »

Minua on pitkään askarruttanut että millaista kelloa veturissa käytetään.

Käytettävästä kellosta ei taida olla mitään erityistä määräystä, mutta vakiintunut käytäntö on käyttää rekisteröintilaitteen ("musta laatikko") näytön kelloa. Tämä siksi, että se on ainoa kello, jonka kuljettaja on velvoitettu tarkistamaan ja tarvittaessa asettamaan oikeaan aikaan. Tämä oikean ajan selvittäminen on kuitenkin kuljettajan omalla vastuulla. Onneksi nykyään on lukuisia tapoja saada tietoon luotettavasti tarkka aika.

Havaintojeni perusteella tuo kello jätättää hieman, sillä en ole juurikaan nähnyt sen olevan etuajassa. Yleensä se on muutaman sekunnin hitaassa - kunnes joku korjaa sen taas sekunnilleen kohdilleen.

Mutta nuo Sm5 junat näyttävät kyllä kulkevan etuajassa, jos matkustajille näkyviin aikatauluihin on uskomista.

Minä en ole vastaavaa havainnut. Aivan samanlainen rekisteröintilaite niissäkin on. Mihin kelloon olet verrannut?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #54 : Lokakuu 17, 2013, 09:33:21 »


Minä en ole vastaavaa havainnut. Aivan samanlainen rekisteröintilaite niissäkin on. Mihin kelloon olet verrannut?

Junan näytön omaan kelloon ja laiturinäytön kelloihin. Kellojen ajat ovat kyllä näissä yhtäpitäviä, jopa vielä HSL:n leimauslaitteen kellon kanssa, mutta tuo junan näytössä oleva aikataulu heittää n. 4 min, eli tähän junan näytössä olevaan aikatauluun nähden juna kulkee etuajassa.

No yksi epäilys syystähän on: Jos myöhästymisraportti HSL:lle perustuu näihin aikataulutietoihin, niin eipä operaattorin tarvitse maksaa niin suuria korvauksia liikenteen tilaajalle.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #55 : Lokakuu 17, 2013, 10:01:07 »

No yksi epäilys syystähän on: Jos myöhästymisraportti HSL:lle perustuu näihin aikataulutietoihin, niin eipä operaattorin tarvitse maksaa niin suuria korvauksia liikenteen tilaajalle.

Ei perustu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #56 : Lokakuu 17, 2013, 21:34:46 »

Junan näytön omaan kelloon ja laiturinäytön kelloihin. Kellojen ajat ovat kyllä näissä yhtäpitäviä, jopa vielä HSL:n leimauslaitteen kellon kanssa, mutta tuo junan näytössä oleva aikataulu heittää n. 4 min, eli tähän junan näytössä olevaan aikatauluun nähden juna kulkee etuajassa.

No yksi epäilys syystähän on: Jos myöhästymisraportti HSL:lle perustuu näihin aikataulutietoihin, niin eipä operaattorin tarvitse maksaa niin suuria korvauksia liikenteen tilaajalle.


Voin tähän kommentoida osastossa liikkuvan henkilökunnan näkökulmasta: niihin näytöissä oleviin pysähtymisaikoihin ei ole luottamista, eivät melkein ikinä pidä paikkaansa. Yksi jonka muistan hyvin on se että Helsinki-Pasila/Pasila-Helsinki välillä on näyttöjen mukaan lähtöjen välissä 4min, todellisuudessa aikataulu on oikeasti 5min. Muitakin esimerkkejä löytyy esim. N-junista. Siitä en tiedä, mistä nuo ajat tulevat. Niitähän ei kuitenkaan joka junassa/vuorossa näy. HSL:n aikataulut, VR:n aikataulut ja asemien info-näytöissä olevat ajat täsmäävät kyllä keskenään, mutta eivät täsmää Sm5:sten näytöissä näkyviin aikoihin.

Etuajassa kulkemista en kyllä ole huomannut, vaikka sitä olen matkustajilta kuullut ja näissäkin tapauksissa on matkustajille kellot olleet jäljessä. Myöskään asemilla oleviin kelloihin ei aina kannata uskoa, uusissa infonäytöissä olevat kellot ovat kyllä lähestulkoon aina ajassaan, mutta esimerkiksi Helsingin asemalla oon havainnut monta kelloa, jotka elävät omaa aikaansa.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #57 : Lokakuu 17, 2013, 21:39:35 »

Ei liity aikataulu muutoksiin mutta kuulin huhua että 27 tätä  kuuta alkaisi edo liikenne Helsinki-Tampere-Jyväskylä IC2 junissa. Pitääkö paikkansa
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #58 : Lokakuu 17, 2013, 21:43:52 »

Ei liity aikataulu muutoksiin mutta kuulin huhua että 27 tätä  kuuta alkaisi edo liikenne Helsinki-Tampere-Jyväskylä IC2 junissa. Pitääkö paikkansa

Harva tietää Iskee silmää 12 Edoa on jo toimitettu, en tiedä kuinka paljon on liikennekelpoisia.

OT: Montas Edoa alkuvaiheessa tulikaan? Oliko se 12? Jos oli, luulis että alkais ravintelit sitten tippua, eikös jonkun iltasanomien tms. alkuvuonna julkaiseman uutisen mukaan ekan pitänyt joulukuussa tulla liikenteeseen?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #59 : Lokakuu 17, 2013, 21:46:28 »

Jaa mitä, eka uus ravintolavaunu liikenteeseen joulukuussa?Huh!!
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #60 : Lokakuu 17, 2013, 21:55:23 »

Jaa mitä, eka uus ravintolavaunu liikenteeseen joulukuussa?Huh!!

Jos en nyt väärin muista, vai olikoha että toimitetaan joulukuussa... Joku hyvä googlettaja sen uuutisen varmaan löytää Hymyilee
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #61 : Lokakuu 17, 2013, 22:32:21 »

Jaa mitä, eka uus ravintolavaunu liikenteeseen joulukuussa?Huh!!

Jos en nyt väärin muista, vai olikoha että toimitetaan joulukuussa... Joku hyvä googlettaja sen uuutisen varmaan löytää Hymyilee

Tässä uutinen IS 23.1.2013.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #62 : Lokakuu 17, 2013, 23:15:57 »

Jaa mitä, eka uus ravintolavaunu liikenteeseen joulukuussa?Huh!!

Jos en nyt väärin muista, vai olikoha että toimitetaan joulukuussa... Joku hyvä googlettaja sen uuutisen varmaan löytää Hymyilee

Tässä uutinen IS 23.1.2013.

Kiitos Timo! ELi sieltä lainattuna: "Ensimmäisen kaksikerroksisen ravintolavaunun pitäisi olla raiteilla ensi joulukuussa. Loput 14 vaunua saadaan käyttöön seuraavana vuonna."
Tosin nyt kun tarkkaan ajattelee, eihän toi suoraan meinaa että olisi liikenteessä joulukuussa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #63 : Lokakuu 18, 2013, 07:06:37 »

Kai täysin uudelle vaunutyypille täytyy tehdä hyväksymistestausta pidemmän kaavan mukaan ja päälle vielä koeajot.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #64 : Lokakuu 18, 2013, 21:25:05 »

Lainatussa tekstissä on termi "saada käyttöön". Minusta se tarkoittaa kaupallisen käytön alkamista. Ja jos sitä tekstissä tarkoitetaan, niin teksti on virheellinen. Sehän antaa ymmärtää, että ensimmäinen 15 vaunusta otettaisiin kaupalliseen liikenteeseen jo tänä vuonna, koska loput 14 ensi vuonna. Ensimmäisen vaunun koeajojen pitäisi silloin olla jo pitkällä menossa.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #65 : Lokakuu 18, 2013, 22:43:15 »

Vantaankosken radan ja Leppävaaran kaupunkiradan liikenteen muutos vasemmanpuoleiseksi 27.10. tapahtuu yöliikenteen päätyttyä. Ensimmäiset vasenta raidetta ajettavat Vantaankosken radan junat ovat M-juna Helsingistä klo 6.04 ja M-juna Vantaankoskelta klo 6.02. Ensimmäiset vasenta raidetta ajettavat Leppävaaran kaupunkiradan junat ovat L-juna Helsingistä klo 6.08 ja L-juna Kirkkonummelta klo 6.02. Tietolähde:
http://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2013/m-ja-l-junien-lahto-ja-tulolaitureihin-muutoksia-2710-3989
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #66 : Lokakuu 19, 2013, 04:23:01 »

Ensimmäiset vasenta raidetta ajettavat Vantaankosken radan junat ovat M-juna Helsingistä klo 6.04 ja M-juna Vantaankoskelta klo 6.02.
Ensimmäisen Vantaankoskelta lähtevän junan (Vks 6.02) kalusto viedään tyhjänä Hki - Vks todennäköisesti vasenta puolta (tämä on toki arvaus).
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #67 : Lokakuu 19, 2013, 13:24:32 »

Tuli mieleen että nyt kun matkustaja liikenteen aikataulut muuttuvat, tuleeko verkkokauppaan niihin juniin, jossa jo edo on niin näkyviin että se edo on edo eikä ed
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #68 : Lokakuu 19, 2013, 15:53:46 »

Tuli mieleen että nyt kun matkustaja liikenteen aikataulut muuttuvat, tuleeko verkkokauppaan niihin juniin, jossa jo edo on niin näkyviin että se edo on edo eikä ed

Kaippa se näkyisi jo, onhan sen ajan aikataulut julkaistu, kannattaa tutkia niitä.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #69 : Lokakuu 19, 2013, 21:26:58 »

Ensimmäiset vasenta raidetta ajettavat Vantaankosken radan junat ovat M-juna Helsingistä klo 6.04 ja M-juna Vantaankoskelta klo 6.02.
Ensimmäisen Vantaankoskelta lähtevän junan (Vks 6.02) kalusto viedään tyhjänä Hki - Vks todennäköisesti vasenta puolta (tämä on toki arvaus).

Ehkä noin voidaan kokeilla vasemmanpuoleista liikennettä helpolla tavalla ilman matkustajia. Hetken mietin, miten tuo merkintä "Vks 6.02" näyttää niin tutulta. Sitten hoksasin, että sehän on tietenkin tapa merkitä kaluston korjauspaikka ja -aika. "Vks 6.02" tarkoittaisi "Vantaankoskella kesäkuussa 2002". Hymyilee
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #70 : Lokakuu 20, 2013, 09:44:32 »

Helsinki-Pietari-Helsinki Allegro-liikenteessä sekoitetaan numeroita viikon kuluttua. Junat liikennöivät samalla numerolla koko matkan, joten pariton juna kulkeekin Helsinkiin ja parillinen Pietariin... Olisi ehkä tuon Tolstoin voinut vaihtaa samantien, mutta se näyttää jatkavan perinteisesti rajalla numeron vaihtavana.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #71 : Lokakuu 20, 2013, 10:10:11 »

Helsinki-Pietari-Helsinki Allegro-liikenteessä sekoitetaan numeroita viikon kuluttua. Junat liikennöivät samalla numerolla koko matkan, joten pariton juna kulkeekin Helsinkiin ja parillinen Pietariin... Olisi ehkä tuon Tolstoin voinut vaihtaa samantien, mutta se näyttää jatkavan perinteisesti rajalla numeron vaihtavana.
Muistelisin, että Tolstoin numero vaihtuisi kertaalleen Venäjän puolella matkan varrella eli numero ei pysyisi kuitenkaan samana koko matkaa, vaikka se Suomen puolella muutettaisiinkin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #72 : Lokakuu 20, 2013, 18:21:11 »

Ensimmäiset vasenta raidetta ajettavat Vantaankosken radan junat ovat M-juna Helsingistä klo 6.04 ja M-juna Vantaankoskelta klo 6.02.
Ensimmäisen Vantaankoskelta lähtevän junan (Vks 6.02) kalusto viedään tyhjänä Hki - Vks todennäköisesti vasenta puolta (tämä on toki arvaus).

Ehkä noin voidaan kokeilla vasemmanpuoleista liikennettä helpolla tavalla ilman matkustajia. Hetken mietin, miten tuo merkintä "Vks 6.02" näyttää niin tutulta. Sitten hoksasin, että sehän on tietenkin tapa merkitä kaluston korjauspaikka ja -aika. "Vks 6.02" tarkoittaisi "Vantaankoskella kesäkuussa 2002". Hymyilee
Varsin asjallista  8)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #73 : Lokakuu 20, 2013, 20:47:34 »

Helsinki-Pietari-Helsinki Allegro-liikenteessä sekoitetaan numeroita viikon kuluttua. Junat liikennöivät samalla numerolla koko matkan, joten pariton juna kulkeekin Helsinkiin ja parillinen Pietariin... Olisi ehkä tuon Tolstoin voinut vaihtaa samantien, mutta se näyttää jatkavan perinteisesti rajalla numeron vaihtavana.
Muistelisin, että Tolstoin numero vaihtuisi kertaalleen Venäjän puolella matkan varrella eli numero ei pysyisi kuitenkaan samana koko matkaa, vaikka se Suomen puolella muutettaisiinkin.
Kansainvälisen aikatauluhaun (mm. ÖBB:n sivuilla) mukaan Tolstoin numero Helsingistä Moskovaan olisi koko matkan 31 ja Moskovasta Helsinkiin koko matkan 32.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #74 : Lokakuu 20, 2013, 21:59:57 »

Helsinki-Pietari-Helsinki Allegro-liikenteessä sekoitetaan numeroita viikon kuluttua. Junat liikennöivät samalla numerolla koko matkan, joten pariton juna kulkeekin Helsinkiin ja parillinen Pietariin... Olisi ehkä tuon Tolstoin voinut vaihtaa samantien, mutta se näyttää jatkavan perinteisesti rajalla numeron vaihtavana.
Muistelisin, että Tolstoin numero vaihtuisi kertaalleen Venäjän puolella matkan varrella eli numero ei pysyisi kuitenkaan samana koko matkaa, vaikka se Suomen puolella muutettaisiinkin.
Kansainvälisen aikatauluhaun (mm. ÖBB:n sivuilla) mukaan Tolstoin numero Helsingistä Moskovaan olisi koko matkan 31 ja Moskovasta Helsinkiin koko matkan 32.
Venäjän puolelta löytyy tieto, että Tolstoi lähtee Moskovasta numerolla 32, jatkaa numerolla 31 Pietarin itäpuolelta Rutšista Vainikkalaan, josta jälleen Suomen puolella numerolla 32 perille. Toiseen suuntaan lähdetään Helsingistä numerolla 31, Vainikkalasta eteenpäin numerolla 32 ja jälleen Rutšista Moskovaan numerolla 31.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Matkustajaliikenteen aikataulut (27.10.2013-29.3.2014)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina