Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Tukholman raideliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Syyskuu 05, 2013, 23:09:31 »

Olen kaverin kanssa Tukholman risteilylle 16.-18.9. eli Tukholmassa 17.9. Ajattelinkin kysyä vinkkejä täältä, millä kannattaisi mennä, mitä suosittelette jne. Slussenin asemalta alkaa matka. Tarkoitus myös nähdä mitä mielenkiintoisampaa kalustoa. Monet varmaan seikkailleet siellä raideliikenteessä enemmän kuin minä, joten kertokaas vähän ja kertokaa myös että kuinka usein kyseiset linjat menevät ettei jäädä keskelle ei mitään ja myöhästytä laivasta. N. 10/11-16 Tukholman aikaa ollaan liikenteessä, ehkä vähemmänkin. Vinkkejä myös mistä saa helposti vuorokausilipun (etäluettava?).
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2013, 17:20:45 »

Täällä on parempiakin siantuntijoita kuin minä, mutta pari vinkkiä.
- Kannattaa ostaa SL-matkakortti ja siihen 24-timmarsbiljett. En ole varma, onko Slussenilla sellaista paikkaa, josta kortin saa, muttta T-centralenin SL-centeristä ainakin. Vai saisiko peräti Pressbyrä-kioskeista kortinkin? Siihen sitten voi latauttaa uusia matkalippuja seuraavilla matkoilla. Olemassa olevan kortin latauttaminen onnistuu Pressbyråssa, joita on joka metroasemalla. Jos Slussenilta ei saa matkakorttia, kertalipulla pääsee T-centraleniin.
- Aikatauluja ja reittikarttoja löytyy osoitteesta http://www.sl.se . Yleissääntö on, että metro kulkee tiuhaan, muut vähän harvemmin.
- Muistaakseni Liljeholmenin asemalla pääsee kätevästi vaihtamaan metrosta tvärbanalle, ja olisikohan ollut niin, että tvärbana tulee itäpäässään jollekin Saltsjöbananin asemalle. Tvärbana on joka tapauksessa mainio, ja keskustaa näkee esimerkiksi ainoan raitiotielinjan (7) kyydistä. Kannattaa katsoa reittikaavioista. Jossakin vihreän metrolinjan etelähaarassa on myös asema, jossa onnistuu mukavasti vaihto pendeltågiin.
- Tukholmassa ei ole kovin todennäköistä jäädä keskelle erämaata ilman kulkuyhteyksiä takaisin.  Iskee silmää Ehkei kuitenkaan kannata viimeiseksi matkustaa esimerkiksi Saltsjöbananin pääteasemalle, jotta ehtii laivaan.

Asiantuntevammat varmaan jatkavat tästä.

Lisäys: jos kiinnostusta riittää, kannattaa hankkia Kustantaja Laaksosen vuonna 2011 julkaisema, Jussi Iltasen kirjoittama Metromatkaopas Tukholma.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2013, 17:39:05 »

Täällä on parempiakin siantuntijoita kuin minä, mutta pari vinkkiä.
- Kannattaa ostaa SL-matkakortti ja siihen 24-timmarsbiljett. En ole varma, onko Slussenilla sellaista paikkaa, josta kortin saa, muttta T-centralenin SL-centeristä ainakin.

Ainakin viime vuonna kyseisiä kortteja sai Slussenilta.
tallennettu

Käy myös täällä!
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2013, 18:08:32 »

Vai saisiko peräti Pressbyrä-kioskeista kortinkin?
Kyllä, Pressbyrånista saa SL-matkakortteja ainakin 24h, 48h ja 72h voimassaololla ja taisi olla muitankin aikamääriä ja lipputyyppejä ladattavissa. Yksi automaatti, josta saa SL-matkakortteja ja niihin ladattavia lippuja on T-centralenissa SL-centeristä metron porteille päin noin 15 m ja siinä vasemmalla kulman takana on yksi automaatti.
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2013, 07:50:28 »

Kiitos kaikille vinkeistä, oli kyllä mukava reissu, vaikkei paljoa ehtinytkään. Mentiin seuraavanlainen reitti:

L25 Slussen - Igelboda - Slussen, Metro Slussen - T-centralen, syötiin siellä, otettiin pari valokuvaa S7:sta, J36 Stockholm C - Årstaberg, L22 Årstaberg - Gullmarsplan, bussi 160 Gullmarsplan - Årstaberg (tässä vaiheessa kateltiin, että on parasta alkaa lähtemään takaisin laivalle), lähijuna Årstaberg - Stockholm C/T-Centralen ja T19 T-Centralen - Slussen.

Iloiseksi yllätykseksi oli Slussenilla SL-center, josta saatiin kätevästi 24h liput ja kartta. Lippukaan ei ollut kuin 70 kr, ja voimassa koko läänin alueella.

Saltsjöbanan oli ainoa joka kulki todella harvoin, 30 minuutin välein. Näytöissä pyöri jokin tiedote, että osa vuoroista oli korvattu busseilla, syytä en ymmärtänyt. Näytön mukaan itse Saltsjöbanan lähti molemmista päistä aina :00 ja :30. Vuorot kulkivat myös 3-4 minuuttia myöhässä jokainen koko ajan, saapuivat siis molemmille pääteasemilleen ja kaikille väliasemilleen tuon verran myöhässä, eivät siis myöhästyneet matkalla.



Kuvia löytyisi täältä: http://railpictures.1g.fi/kuvat/Tukholma+17.09.2013/
Ja videot: L25 saapuu Igelbodan asemalle http://www.youtube.com/watch?v=8_R1oghizZ0
Matkustusta L25:lla Sickla-Slussen http://www.youtube.com/watch?v=S5gnGkDkXB0
C 20 tyypin metro lähtee Slussenista jonnekkin http://www.youtube.com/watch?v=6kl3XEXKykI
J36 (SL X60) lähtee Årstabergistä kohti Södertälje C:tä http://www.youtube.com/watch?v=qYBtmtZ8dfI
ja viimeisenä Tvärbananin pikaratikka? lähtee Gullmarsplanilta http://www.youtube.com/watch?v=cCciPG9ylZM

Tvärbananilla oli mitä mahtavin kuljettaja, Årstabergiin tullessa tervehti meitä http://railpictures.1g.fi/kuvat/Tukholma+17.09.2013/IMG_2832.JPG ja Gullmarsplanilta matkaa jatkaessa tervehi "armeija"tyyliin eli käsi sillein jännästi, mikä nyt onkaan virallinen nimi (näkyy tuossa vikassa videossa).

Tarkoitus seuraavilla kerroilla tutustuu enemmän lähijuniin (ovat vaan todella pitkiä linjoja) ja mm. L26-29, S7, L12 ja L22:n uusiin osuuksiin sekä Gullmarsplan-Sickla Udde.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2013, 22:16:12 »

Yksi vinkki lisää: Tukholmaan jää kaksinkertainen määrä aikaa, kun menee Turun kautta.
tallennettu
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #6 : Syyskuu 19, 2013, 23:11:16 »

Yksi vinkki lisää: Tukholmaan jää kaksinkertainen määrä aikaa, kun menee Turun kautta.

Vielä enemmän jää aikaa kun menee lentäen Iskee silmää Ehtii heittää hyvän päiväreissun eikä tarvitse yöpyä missään laivassa...
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2013, 01:00:28 »

Mutta Turun kautta ei Tukholman risteilyt ole kivoja, eikä lentäen ole mitään järkeä. Ideana yhdistää pitkä risteily ja Tukholmassa seikkailu. En oo ikinä pitänyt noista miniristeilyistä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2013, 01:14:24 »

Mutta Turun kautta ei Tukholman risteilyt ole kivoja, eikä lentäen ole mitään järkeä. Ideana yhdistää pitkä risteily ja Tukholmassa seikkailu. En oo ikinä pitänyt noista miniristeilyistä.

Eiks miniristeily ole sellainen pyrähdys, että Tallinnaan, kaksi tuntia Tallinnassa, takaisin? Siinähän ideana on, että maksimoidaan laivalla vietettävä aika suhteessa maissa oltavaan aikaan.

Risteily taas on sellainen dokataan merellä -> ollaan jossain kivassa paikassa puolisen päivää -> dokataan taas merellä.

Miniristeilyt on todellakin typerää puuhaa, mutta mä kyllä kannatan kovasti sitä, että niitä dokaajia tarttee katsoa vähän vähemmän ja perilläoloon voi keskittyä vähän enemmän. Silloin ollaan mahdollisimman kaukana miniristeilyideologiasta Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2013, 02:56:22 »

Itse en pidä Turun kautta menemisestä yhtään, kun laiva on satamassa raivoaikaisin ja siitä on ehdittävä tietyssä ajassa ulos. Pienten lasten kanssa matkustaessa Helsinki-Tukholma on paras vaihtoehto. Kauempaa tällä porukalla tultaessa lentäminenkään ei ole erityisen kätevää.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2013, 03:54:59 »

Mutta Turun kautta ei Tukholman risteilyt ole kivoja, eikä lentäen ole mitään järkeä. Ideana yhdistää pitkä risteily ja Tukholmassa seikkailu. En oo ikinä pitänyt noista miniristeilyistä.

Eiks miniristeily ole sellainen pyrähdys, että Tallinnaan, kaksi tuntia Tallinnassa, takaisin? Siinähän ideana on, että maksimoidaan laivalla vietettävä aika suhteessa maissa oltavaan aikaan.

Risteily taas on sellainen dokataan merellä -> ollaan jossain kivassa paikassa puolisen päivää -> dokataan taas merellä.

Miniristeilyt on todellakin typerää puuhaa, mutta mä kyllä kannatan kovasti sitä, että niitä dokaajia tarttee katsoa vähän vähemmän ja perilläoloon voi keskittyä vähän enemmän. Silloin ollaan mahdollisimman kaukana miniristeilyideologiasta Hymyilee

Niin no, ketkä dokaa ja ketkä ei Hymyilee Ite en ikinä juo ja en juonu laivallakaan muuta kuin hedelmämehuu, fantaa ja kokista Hymyilee leveästi Tosin pikkuveljellä ja kaverille meni vähän huonommin, etenkin ekana yönä kun hytin lattia ja vessa sai satsinsa... Mä karkasin äitin hyttiin, kun en kestänyt sitä hajua enään  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2013, 08:18:40 »

Vierailin Tukholmassa 14.9. ja paikallisesta Metro-lehdestä luin, että Saltsjöbananin junien pyöristä oli löytynyt joitain kulumia tms. Siksi muutamien viikkojen ajan ajetaan poikkeusliikennettä kunnes kaikki kalusto on käyty läpi.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2013, 12:31:26 »

Aamuvirkut kun jaksavat herätä aamulla viimeistään tärkeän harrastuspäivän ylös ajamana, niin silloin tietenkin on Turun-Tukholman risteily paikallaan. Perillä jää varsin mukavasti aikaa: Vikingillä 06.30 - 20.00. Lähtöaika ei ole liian myöhäinen siihen, etteikö iltaruokailua voisi pantata laivalle saakka; pärjäillä päivällä nopealla ruoalla ja syödä paluumatkalla illalla sitten hieman tuhdimmin. Nopealle ruoalle hyvä vaihtoehto on tavaratalojen ravintola-kahvilat. En muista, mihin tavarataloon viime reissulla eksyimme, mutta kaikki tarjolla oleva oli luomua, kolaa myöden  Hymyilee  Valikoima oli suppea eikä makukaan niin ihmeellinen mutta pitihän se nälkää taas muutaman tunnin.

Viimeksi teimme reissun hieman herraskaisemmin käyttämällä Siljan palveluita Helsinki-Tukholma-reitillä (joku syksyn tarjouslähtö, ei ollut edes hinnakas). Aloitimme Tukhoman päässä nukkumalla tyylikkäästi pommiin, kun olin laittanut herätyksen kännykkään, ja kännykkä päivittyi automaattisesti Ruotsin aikaan  Vihainen  Joko kännyköistä aikavyöhykkeen automaattisiirto pois tai suosittelen matkaherätyskelloa...

Mutta Siljalla kun oltiin, niin kaikki käy: aamiaiskupongit kelpasivat laivan kahviossa täydestä arvostaan ja saimme murua rinnan alle. Sitten älysin kysyä laivan infosta, kun olin unohtanut vaihtaa kruunuja maissa, että eihän teiltä sattumoisin saa SL:n lippuja? Ja kun Siljalla oltiin niin kaikki käy: tyttö myi meille 24-tunnin lipun samalta istumalta.

Siljan terminaalista on opastettu kävelypolku, ehkä kilometrin verran, Gärdetin metroasemalle ja kun kerran liput oli taskussa, ei kun tunnelbanaaniin ja kylille. Olen joskus aiemmin ostanut juuri Gärdetin metroaseman Pressbyråsta "Stockholmskortet för tjugofyra timmar" (kävi tällai peruskouluruotsillakin)  Hymyilee

Paluumatkalla kannattaa huomioida, että tulee Gärdetin metroasemalta samalta puolelta ulos kun oli menomatkalla mennyt sisään: opastus Siljan Värtanin terminaalille on vain sieltä toiselta puolelta ja kun nousimme "väärältä" puolelta ylös, oli eksyminen tosiasia. Onneksi Nokian kännyköissä on navigaattori... Iskee silmää

Tukholma on vallan kelvollinen paikka harrastaa rautateitä. Kyliltä löytyy myös pari, kolme hyvin varustettua pienoisrautatiekauppaa, suosittelen.

tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2013, 20:01:24 »

Täytyy myöntää, että itsekin olen suurimman osan Tukholman-risteilyistäni tehnyt Helsingin kautta. Hymyilee Miniristeilyllä minä ymmärrän sen tuotteen, jossa matka alkaa Turusta ja Tukholmassa käydään vain kääntymässä satamassa poistumatta laivasta. Lähtö Turusta voi olla niin aamulla kuin illallakin. Nyt kun katsoin Viking Linen sivuilta, niin tehdään niitä miniristeilyjä näköjään Tallinnaankin. Siinäkään ei ole maihinnousua. Sitten on vielä piknik-risteily, jossa Turusta lähdetään aamulla, vaihdetaan laivaa Maarianhaminassa ja palataan illaksi takaisin Turkuun.

Turun reitin aikainen nousu Tukholmassa ei ole mitään siihen verrattuna, mitä se oli Kotka - Sillamäe -reitillä. Tukholmaan saapuminen on klo 6.30 Ruotsin aikaa eli 7.30 Suomen aikaa. Sillamäen tuloaika oli 5.30 Suomen ja Viron aikaa. Ehkä noinkin myöhäinen aika oli sen ansiota, että laivan piti kiertää suoralle linjalle osunut Гогланд kaukaa. Aamiainen alkoi klo 5.00 ja laivasta oli poistuttava muistaakseni joko 5.45 tai 6.00 mennessä. Reitin olemassaolon loppuvaiheessa Sillamäen tuloaika muuttui myöhemmäksi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2013, 21:48:58 »

Itsensä toki saa ylös ihan siihen aikaan kuin on tarvetta, mutta käytännössä matkalla olisi minun tapauksessani mukana jopa neljä muuta perheenjäsentä ja ajatuskin siitä, että aamupala on syötävä ennen auringonnousua ja laivasta on pakko selvitä ulos tiettyyn kellonlyömään mennessä, koska laiva lähtee takaisin, saa aikaan sellaisen stressiruiskeen, että unohdan suosiolla koko Turun linjan ainakin seuraavien 10 vuoden ajaksi. Hymyilee Elämänlaatua on se, että voi tulla laivasta ulos kaikessa rauhassa, kun kaikki hätähousut ja eläkeläiset perässävedettävine laukkuineen ovat jo kaukana. Voihan siellä perillä olla yötäkin, niin ei tarvitse juosta kaikkea läpi yhdessä päivässä. Iskee silmää
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #15 : Syyskuu 20, 2013, 23:27:39 »

Joitakin vuosi(kymmeniä) sitten oli monilla varustamoilla Helsingistä olemassa tarjonnassaan myös sellaisia "oikeita" risteilyjä, joissa laiva ei edes käynyt maissa missään, vaan laiva kävi vain leimaamassa paperit naapurimaan aluevesillä, kuten Tallinnan edustalla. Risteily tarkoitti lillumista Suomenlahdella kansainvälisillä vesillä. Show pyöri laivassa kuitenkin tarvittavan 22 h. Ajallaan laivan moottorit seisonnan jälkeen hyrähtivät käyntiin ja siirryttiin pikaisesti ulkomaan aluevesille. Laivalle saapui venäläinen, neuvostoliittolainen eli eestiläinen tullivene, virkamiehet nousivat laivan komentosillalle naruportaita pitkin, kaiketi pikaisesti "kahviteltiin” ja leimattiin laivan papereihin maassakäyntileima sekä poistuttiin. Sitten laiva siirtyi uudelleen makoilemaan kansainväliselle osuudelle, josta näkyy kirkkaalla säällä niin Helsingin kuin Tallinnankin tornit. Näitä risteilylaivojen aikatauluja ei löydy aikansa Turisteista, koska aikataulutoimittaja KJ ei hyväksynyt niitä julkaisuunsa. Risteilylähtöjä ja sellaisia varustamoja oli useita ja jo unholaan jääneitä. Turistiin kelpasivat julkaistavaksi ainoastaan sellaiset laivareitit, jotka kävivät maissa ja joista oli tosiasiallinen mahdollisuus poistua ja tehdä myös yhdensuuntaisia matkoja. Oli nimittäin myös risteilylaivoja, jotka ankkuroivat muualle Estonian rahtisatamaan, mutta että liput myytiin ainoastaan m/p, eli jalkamiesten poistuminen ei tullut kyseeseen.

Tukholman harrastusmatkoille sopivat aikoinaan, silloin kun sellaiset reissut enemmänkin kiinnostivat, Helsingin linja päiväkäynneillä. Turun linja oli puolestaan sopiva Ruotsin kansainvälisten junien aikatauluihin, niihin joissa Ruotsissa maatapannessa herätessä oli jo Tanskassa tai L-Saksassa. Helsingin linjan laivat lähtivät ennen hyvään aikaan kummatkin klo 18.00 ja Tukholmassa oltiin 8.30 tai 9.00 varustamosta riippuen. Palatessa lähdöt 18 ja tulot 9. Turun yölinja lähti 21.30 (juna Hki:stä 18.02), saapui 7.00, palatessa lähti sieltä 21.30, saapui 8.00 (juna Hki:ssä 11.35). Aika riitti varsin mukavasti Päivä-Tukholmassa ohjelmaan (Turusta) klo 7.00-21.30 tai (Hesasta) klo 9.00-18.00.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #16 : Syyskuu 21, 2013, 04:38:31 »

Jouni: Toki asia on noin. Tarkoitukseni oli vain verrata, että Turku-Tukholma -reitin satamaan saapuminen ei ole kaikkein aikaisin, mitä eri reiteillä Suomessa on ollut. Ehkä löytyy vieläkin aikaisempia menneisyydestä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Tukholman raideliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina