Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: SRHS ry tiedustelee vastauksia esitettyihin kysymyksiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« : Syyskuu 09, 2013, 11:12:22 »

Morjens,

SRHS ry saa vuosittain useita kysymyksiä jäsenistöltä erilaisia reittejä. Pyrimme toki löytämään vastauksia kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan ja täältähän vastaukset yleensä löytyy hetkessä. Aloitamme uuden viestiketjun seuraavanlaisella meille esitetyllä kysymyksellä. SRHS ry kiittää jo etukäteen vastaajia.


"Listaanne http://www.srhs.fi/tietoab.htm koskien kiinnostuin vielä, mitkä Tr1-vetureista muunnettiin sota-aikana halkopolttoisiksi? Sodan loppuun mennessä niitä oli rakennettu numeroon 1042 asti."
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2013, 15:29:51 »

Seuraavat Ristot olivat halkopolttoisina 1030-1042. Ensimmäisenä halkopoltto tuli käyttöön 11.1.1945 veturissa 1033 ja viimeinen halkopolttoinen Risto oli 1037, muutettu kivihiilille 4.3.1950. Huomattakoon, että veturit eivät olleet yhtäjaksoisesti halkopolttoisia, vaan 1948-1949 oli noin vuoden pituinen kausi, jolloin kaikki olivat hiilipolttoisia.

Kivihiilipula koski siis lähinnä sodan jälkeistä aikaa. Jatkosodan aikana saksalaiset toimittivat kivihiiltä Suomeen.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2013, 18:25:37 »

Kiitos Eljas ensimmäisen kysymyksen vastauksesta reilussa neljässä tunnissa. Seuraava kysymys on esitetty, joten laitetaan taas "tikkaremmi" kokoontumaan:

Mistä saan selville Riihimäen korjausjunan v.1964 vaunujen BE0670, BG 040033 ja BG 04740 kohtalon. Onko ko vaunut myyty vai romutettu?


Tiedot ovat hallussani olevasta taulusta " Ohjeita ja luettelo Riihimäen korjausjunan henkilökunnasta" allekirjoittanut vrp Eino Suominen.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #3 : Syyskuu 11, 2013, 19:01:10 »


Mistä saan selville Riihimäen korjausjunan v.1964 vaunujen BE0670, BG 040033 ja BG 04740 kohtalon. Onko ko vaunut myyty vai romutettu?

....
Vastaus koskee kaikkea VR:n liikkuvaa kalustoa:

Ennen vuotta 1960 hylätyn ja myydyn kaluston tiedot löytyivät VR:n keskusarkistosta 1980-luvulle saakka, jolloin silloinen Kansallisarkisto määräsi ne hävitettäväksi. Seulonnan tehokkuudesta riippuu minkä verran niitä on jäljellä. Maakunta-arkistoissa on varikoiden papereissa nämä tiedot olleet joskus vielä jäljellä. Omat vaunuja koskevat paperini möin 1990-lvun puolivälissä Kymenlaaksoon eräälle harrastajalle.

Vuoden 1960 jälkeiset hylkäysraportit ja myyntidokumenttien kopiot olivat virasto-VR:n aikaan saatavilla pyydettäessä. Nyt ne saattavat olla liikesalaisuuksia, mutta ehkä talon sisältä helpommin kysyttävissä. Viimeksi kun kopioin näitä tietoja joskus 1980-90-lukujen taitteessa, ne olivat Kuljetustoimistossa (?) mapeissa. En ole varma toimiston nimestä, mutta silloin sen sisäänkäynti oli samasta ovesta kuin mistä on menty SRHS:n kokouksiin ja toimiston ikkunat olivat Rautatientorille päin. Jälkikäteen on harmillista, että kopioin vain veturi- ja osittain liitevaunuja koskevat tiedot. Vaunuja ihan satunnaisesti. Tavaravaunujen osalta ne olivat aika pitkiä listoja ja silloin ei ollut digikameraa kopioinnin apuna (puolustus tämäkin).

Noin 1996 Ratahallintokeskuksessa oli myös kalustoluettelo, jota ylläpiti yksi henkilö, kutsuttakoon vaikka nimimerkillä LL. Se ei ollut historiallisesti täydellinen, vaan alkoi ehkä 1960- tai 70-luvun tilanteesta. Muistan, että samalla kun sain uusia tietoja, niin päivitin heille jotain vanhemmasta päästä. Jos nimimerkki on tuttu, niin kysy häneltä.

tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2013, 21:28:59 »

Seuraavat Ristot olivat halkopolttoisina 1030-1042. Ensimmäisenä halkopoltto tuli käyttöön 11.1.1945 veturissa 1033 ja viimeinen halkopolttoinen Risto oli 1037, muutettu kivihiilille 4.3.1950. Huomattakoon, että veturit eivät olleet yhtäjaksoisesti halkopolttoisia, vaan 1948-1949 oli noin vuoden pituinen kausi, jolloin kaikki olivat hiilipolttoisia.

Kivihiilipula koski siis lähinnä sodan jälkeistä aikaa. Jatkosodan aikana saksalaiset toimittivat kivihiiltä Suomeen.

Saimme lisätarkenusta vastaukseen:

Terve,

kaikki Ristot 1030 – 1042 olivat alkuvuodesta 1945 haloilla. Niitä muutettiin takaisin hiilille huhti - elokuussa 1948, uudelleen haloille kesällä 1949 ja lopulta kaikki takaisin hiilille joulukuun 31 päivään mennessä 1949 (määräys annettu 14.12.1949).

Tarkat tiedot on kirjattu veturikortteihin, joita on harrastelijoilla (mm. T. Eonsuulla)

Terveisin
Kari Salo
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2013, 10:17:04 »

SRHS ry:lle osoitettiin jälleen kysymys, johon arvoisalta "studiojoukkueelta" voisi löytyä vastaus:

"Kysyisin osaisitko neuvoa jotain lähdettä, josta saisi tietoa  sodanaikana tapahtuneesta rautatieonnettomuudesta. Kyse on useita  uhreja vaatineesta onnettomuudesta, joka käsittääkseni tapahtui  20.8.1943. Paikka lienee ollut Ino Uudellakirkolla."


tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2013, 07:33:06 »

"Löysin aseman vintiltä punavalkoisen kepin jonka päässä oli rengas, näyttää ihan kalahaaville. Rengas on jousella kiinni että rengas ja paperilapussa oleva viesti saadaan ohiajavaan veturiin.

Pystytkö selvittämään milloin tuo maailman ensimmäinen mobiilitekstiviesti otettiin käyttöön?"


http://vaunut.org/kuva/37997
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #7 : Maaliskuu 18, 2014, 13:58:20 »

SRHS ry:lle esitettiin kysymys:

Miten kauan kesti kevättalvella 1942 junamatka Viipurista Helsinkiin. Yksi juna lähti Viipurista 21.30, mutta haluaisin tietää, mihin aikoihin se oli Helsingissä. Osaisitteko sanoa, onko tuolta ajalta tallessa aikatauluja tai asiaa selventäviä historiikkejä? Sekin antaisi osviittaa, jos tietäisi junien keskivauhdin tuohon aikaan (ottaen tietenkin huomioon mahdolliset lukuisat ja pitkät pysähdykset.

Kiitos jälleen vastaajille.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #8 : Maaliskuu 18, 2014, 17:01:00 »

SRHS ry:lle esitettiin kysymys:

Miten kauan kesti kevättalvella 1942 junamatka Viipurista Helsinkiin. Yksi juna lähti Viipurista 21.30, mutta haluaisin tietää, mihin aikoihin se oli Helsingissä. Osaisitteko sanoa, onko tuolta ajalta tallessa aikatauluja tai asiaa selventäviä historiikkejä? Sekin antaisi osviittaa, jos tietäisi junien keskivauhdin tuohon aikaan (ottaen tietenkin huomioon mahdolliset lukuisat ja pitkät pysähdykset.

Kiitos jälleen vastaajille.
1.4.1942 voimaan tulleessa aikataulussa juna n:o 6 lähti Viipurista 21:30 ja saapui Kouvolaan 01:23. Kouvolasta se jatkoi 03:00 ja saapui Helsinkiin 07:10.

Kirjastoihin saa kaukolainoina Turisteja (Suomen Kulkuneuvot). Usein kokonaisiksi vuosikerroiksi sidottuna. Jos haluaa omaksi, niin silloin tällöin divareista ja huutokauposta saa. Minun järjestämissäni huutokaupoissa hintataso on ollut 20€:n tienoilla, joskus vähän alle ja joskus vähän yli.

Jos tyytyy B-vaihtoehtoon eli siisteihin pdf-kopioihin, niin juna-aikatauluja saa vaikka minulta. Myyntipalstalta esim 23.1.2014 löytyy lisää.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: SRHS ry tiedustelee vastauksia esitettyihin kysymyksiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina