Rataosa Järna-Nyköping avattiin 15.12.1913 (ja jatko Nyköping-Åby 1.10.1915). Kyseessä on siis vaihtoehtoinen päärata reitille Tukholma-Södertälje-Norrköping. Järnassa liittymä pääradalle Tukholma-Katrineholm-Göteborg/Malmö muutettiin vuonna 1993 ja uutta linjausta tuli noin 5 km. Sadan satavuotisjuhlia vietettiin kauniissa säässä hieman etuajassa mm höyryveturivetoisen ikivanhoista vaunuista koostuvan matkustajajunan kanssa. Veturina oli S1 1921, eli SJ:n uusinta tankkiveturityyppiä, jota valmistettiin 20 kpl vuosina 1952-53. Uutena veturin suurin sallittu nopeus oli 80 km/h ja nyt museokäytössä se on edelleen sama, vaikka ajettaisiin millä tahansa pääradalla.
Kuvia tilaisuudesta:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=133347