Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Auttakaaaaa!!!!!!!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« : Syyskuu 10, 2013, 15:06:50 »

Eräs luokkakaverini on harvinaisen ärsyttävä, kyselee mitä järkeä on rautatie harrastuksessa ja kun vastaan, hän esittää lisäkysymyksiä ja lisäkysymykset johtavat siihen, että en enää osaa vastata, jolloin hän kysyy: miks kuvaat junia ku et tiä miks kuvaat. Kertokaa mulle miks harrastatte rautateitä ni laitan kaverin hiljaseksi
tallennettu

Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2013, 15:40:18 »

* koska Walt Disneykin harrasti
* etsä ymmärrä tekniikkaa ?
* erotatko auton junasta ?
* miten sun Barbi kokoelma jaksaa ?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2013, 17:26:50 »

Ja tarkennuksena: mua ei kiusata se vaan ihmettelee
tallennettu

Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2013, 17:46:03 »


* miten sun Barbi kokoelma jaksaa ?


Siinä se on, tänäänkin koulussa kuultu naljailu. Positiivisesti kiusoitellen kuitenkin. Hymyilee

Kannattaa moiset tyypit jättää omaan arvoonsa. Sitä saa itsekin joskus selittää miksi rautatiet ovat ja mitä olisi tapahtunut jos niitä ei olisi jne. Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2013, 18:03:14 »

Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
Mikähän muuten siinä on syynä, että rautatieharrastukseen suhtaudutaan toisinaan väheksyvästi tai ihmetellen?
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2013, 18:23:09 »

Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
Mikähän muuten siinä on syynä, että rautatieharrastukseen suhtaudutaan toisinaan väheksyvästi tai ihmetellen?

Ehkä yksi syy voi olla yleinen VR:n vastustaminen, ja luulo, että kaikki rautatieharrastajat fanittavat VR:ää. Varmasti on muitakin syitä.
tallennettu

Käy myös täällä!
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2013, 18:39:33 »

Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
Mikähän muuten siinä on syynä, että rautatieharrastukseen suhtaudutaan toisinaan väheksyvästi tai ihmetellen?

Kai sitä pidetään lapsellisena ja vajaa-älyisten hommana, jos varsinkin aikuinen kuvaa junia. Asemien, ratojen ym. ratainfran kuvaaminen tuntuu olevan ymmärrettävämpää.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2013, 18:58:56 »

Rautatieharrastus on epätavallista. Konformisit ei tykkää mistään, mitä enemmistö ei tee.
Koska rautatieharrastus nyt vaan ei tule monille ihmisille mieleen, se on epätavallinen harrastus. Ei mitenkään epähyvä, mutta tyypillisestä poikkeava.
Konfromisteja ei kannata yrittää miellyttää. Itsepähän ovat elämänsä pilanneet, eikä sun kannata ottaa niskoillesi tehtävää heidän elämänsä avartamisesta – on meinaan vähän mahdoton työsarka, jos ikää on kertynyt yli 10 vuotta. Tai no, ehkä 15. ikävuoteen asti jotain on vielä tehtävissä, mutta siihen mennessä ihmiset on jo muovautuneet sellaisiksi kuin ovat.

Maailmassa on hyviäkin tyyppejä, joten turhasta mämättäjät voi vaan jättää huomiotta.
Mä jättäisin varmaan ihan yksinkertaisesti vastaamatta tollasiin kysymyksiin. Jossain vaiheessa se kyselijä kyllä kyllästyy.

Mutta sitten... Jos tahdot oikeasti infota kyseistä ihmistä, eikä tarkoitus ole niinkään päästä hänestä eroon tässä nyt jotain ajatusta:
Sä oletettavasti kuvaat junia, koska ne ovat mielestäsi mielenkiintoisia?
Tai ehkä sä tykkäät valokuvauksesta ja junat ovat kivan haastavia kohteita? En tiedä. Mutta tuossahan tuo vastaus silti on:
"Kuvaan junia, koska junat kiinnostavat. Ja ne kiinnostavat, koska tällaisia me ihmiset nyt vaan ollaan. Meitä kiinnostaa mikä ketäkin.
En vielä tiedä junista ihan hirveästi, mutta sen tiedän, että ne ovat kiinnostavia ja siksi haluan kerätä niistä niin paljon tietoa kuin irtoaa. Se on luonnollinen tapa toimia ihmiselle, joka on jostain asiasta kiinnostunut.
Sulla ei liene tarkoituksenasi yrittää kieltää mua olemasta kiinnostunut junista?"

Sitten vielä tällainen pieni huomio:
Aika moni mies on kiinnostunut naisista. Baarissa näkemistäni suorituksista päätellen miehistä pääosa ei tiedä naisista yhtään mitään tai jos jotain tietävätkin, todella vähän. Mutta niinpä vaan ovat silti naisista kiinnostuneita. Kummaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2013, 19:24:47 »

Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
Mikähän muuten siinä on syynä, että rautatieharrastukseen suhtaudutaan toisinaan väheksyvästi tai ihmetellen?

Ehkä yksi syy voi olla yleinen VR:n vastustaminen, ja luulo, että kaikki rautatieharrastajat fanittavat VR:ää. Varmasti on muitakin syitä.

Toi nyt on vähän kaukaa haettu Jani Hymyilee Ite oon kuullu syitä mm. että ei ole normaalia, vähä-älyisten hommaa jne. Se ei oo niin tunnettu harrastus, jonka vuoksi ihmiset ajattelee oudoksuen.

Joillakin harrastus on vaan enimmäkseen junien kuvaamista niin kuin mulla aika pitkälti, sehän on rinnastettavissa valokuvaukseen, jotkut kuvaa autoja, jotkut lentokoneita, mä junia.

Kaikkea vähänkin erikosta aina alkuun arvostellaan ennen kuin siitä tulee yleistä.
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2013, 20:15:01 »

Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta vastustusta on myös jonkin verran junia kohtaan, ja siten saattaa tuntua oudolta, että joku on kiinnostunut niistä ja vielä kuvailee. Mutta on varmasti isompiakin syitä ihmetellä.
tallennettu

Käy myös täällä!
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2013, 20:20:27 »

Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta vastustusta on myös jonkin verran junia kohtaan, ja siten saattaa tuntua oudolta, että joku on kiinnostunut niistä ja vielä kuvailee. Mutta on varmasti isompiakin syitä ihmetellä.
Niin, useat matkustajat pitävät junia vain kulkuvälineinään paikasta toiseen. Joillekin juna saattaakin olla enemmän kuin pelkkä kiskoilla kulkeva kapistus, mikä nähtävästi ihmetyttää muita ihmisiä.
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2013, 20:21:22 »

Suhtautuminen harrastukseen vaihtelee paljon.
Mikähän muuten siinä on syynä, että rautatieharrastukseen suhtaudutaan toisinaan väheksyvästi tai ihmetellen?

Ehkä yksi syy voi olla yleinen VR:n vastustaminen, ja luulo, että kaikki rautatieharrastajat fanittavat VR:ää. Varmasti on muitakin syitä.

Toi nyt on vähän kaukaa haettu Jani Hymyilee Ite oon kuullu syitä mm. että ei ole normaalia, vähä-älyisten hommaa jne. Se ei oo niin tunnettu harrastus, jonka vuoksi ihmiset ajattelee oudoksuen.


Kyllä minulta tullaan tiedustelemaan miksi "VR on niin surkea aika myöhässä eikä junia osaa ajaa"...
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #12 : Syyskuu 11, 2013, 06:20:39 »

Tosta Topin kommentin kohdasta "eikä junia osaa ajaa" niin jos mulle tultas sanoon et vr ei osaa ajaa junia ni mä kysyisin: ja säkö sitten osaat
tallennettu

Ilari Kokko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #13 : Syyskuu 11, 2013, 08:47:39 »

Harmaat massat eivät ymmärrä kotisohvasta ja massojen kurissapitolaatikosta poikkeavia harrastuksia  Iskee silmää  Ja jos satut vaikkapa harrastamaan valokuvausta, niin kysymys tai asenne voi olla harmailla massoilla jo sitä luokkaa, että kuvanhan saa otettua kännykällä ja netistä niitä saa. Kertoo mielestäni jotain yleisestä asenteesta ja kiinnostuksesta ympäristöä ja muita ihmisiä kohtaan.

Tuo rautatiekaluston ja kameroiden yhdistelmä ainakin on ymmärtääkseni aika yleinen. Kysyn vain: Mitä lapsellista on haastavan ja liikkuvan kohteen kuvauksessa monesti hankalissakin olosuhteissa. Kuka tahansa osaa ottaa kuvan (digi)pokkarilla tai kännykän "kuvantallentimella", mutta vaihtelevat olosuhteet ja hyvä kuva ovat jo sitten ihan muuta. Ja sen hyvän kuvan saaminen on monelle jo riittävä syy kuvaamiseen. Ja nyt tuli käytettyä hymiötä - hävettää... Monesti ainakin nuoremmalla harrastajalla on haasteena lisäksi se, että sattuu olemaan joillain osa-alueilla monia ikäisiään kypsempi ja sekös niitä "harmaita massoja" vasta heikkoine itsetuntoineen ottaa hiekkakupuun.  Pyörittää silmiään Kaksi hymiötä, hyhhyh.
tallennettu

Old gaffer and a film SLR
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2013, 11:16:59 »

Kertokaa mulle miks harrastatte rautateitä ni laitan kaverin hiljaseksi

Itse kasvoin tähän harrastukseen pienoismallien kautta. Rikottuani isäni rakentamat H0-mallit (kyllä, harmittaa vieläkin) sain ensimmäisen oman ratani 4-vuotiaana. Siitä se sitten lähti.

Tarvitseeko omaa harrastustaan perustella jotenkin? Eihän urheilun seuraamistakaan tarvitse  Iskee silmää

Maailmalla rautatie-/pienoisrautatieharrastusta ei mitenkään vähätellä, päinvastoin. Voimme kehua kuuluvamme hyvään seuraan:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railfans

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_transport_modellers
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2013, 13:59:54 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Syyskuu 11, 2013, 13:21:28 »

Kas, hauskaa että Tanskassa on ollut suorastaan kuninkaanakin ferroseksuaali.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2548


« Vastaus #16 : Syyskuu 11, 2013, 13:55:52 »

Kas, hauskaa että Tanskassa on ollut suorastaan kuninkaanakin ferroseksuaali.
Kunkku oli tilannut höyryveturin myös viimeiselle matkalleen. Kuva ruumisjunasta neljäntenä ylhäältä linkin takana
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?LokID=333
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Syyskuu 11, 2013, 14:22:24 »

Mikähän mahtaisi olla Suomen rautateiden (ja kansantaloudenkin) tila, jos pääministerinä olisi ferroseksuaali?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #18 : Syyskuu 11, 2013, 15:08:30 »

Ehkä oikeampi termi olisi kuitenkin ferrofiili (vrt. bibliofiili).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Syyskuu 11, 2013, 15:55:08 »

Ehkä oikeampi termi olisi kuitenkin ferrofiili (vrt. bibliofiili).


Ferrophile tuottaa kieltämättä huomattavasti enemmän hakutuloksia kuin ferrosexual: 13200 vs. 385.
Kuvahaussa molemmissa on suunnilleen vastaava pitoisuus junakuvia, eli toisen ilmauksen laajempi käyttöalakaan tuskin on kyseessä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #20 : Syyskuu 12, 2013, 14:50:33 »

Pari teoriaa tähän:
1) Statusteoria ja omistamisella kehuminen
Junaharrastusta verrataan muihin kulkuneuvoharrastuksiin ja siksi junaharrastus on esim auto- tai moottoripyöräharrastukseen verrattuna vähemmän arvostettu koska autoja tai moottoripyöriä harrastavat omistavat itse menopelinsä, junia harrastavat harvemmin, ja muista vain ammattilaiset pääsevät itse veturin puikkoihin. Jos haluaa olla mitenkään katu-uskottava junaharrastaja kannattaa liittyä museorautatieharrastajaporukkaan. Itse näkisin junaharrastuksen muistuttavan hyvin paljon lentokoneharrastusta.
2) Kulturellinen aspekti
Suomessa junaharrastusta arvostetaan vähemmän kuin Britanniassa tai saksankielisissä maissa koska rautateitä on Suomessa suhteessa pinta-alaan huomattavasti vähemmän ja harrastus on verrattain nuori. Ennen vanhaan junia harrastivat vain ne joilla oli suvussa rautatieläisiä. Suomessa arvostus on skandinavisten ja slaavilaisten maiden välmaastossa. Myös naispuolisten harrastajien osuus toimii hyvänä indikaattorina miten arvostettu tällainen tekninen harrastus on, nykyään kun vierailee jossain pienoisrautatienäyttelyssä on lähes puolet naisia ja epäilen että kaikki ovat miesten aveceja?

tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #21 : Syyskuu 12, 2013, 16:12:17 »

Maailmalla rautatie-/pienoisrautatieharrastusta ei mitenkään vähätellä, päinvastoin. Voimme kehua kuuluvamme hyvään seuraan:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_railfans
"Hyvään seuraan"? Vyacheslav Molotov oli myös mukana listassa...Iskee silmää

Vakavammin puhuen: kyllähän rautatieharrastusta on Suomessa tosiaan pidetty hieman outona harrastuksena. Mutta eipä kannata välittää muiden mielipiteistä. Onhan tässä harrastuksessa kosolti hyviäkin puolia: pääsee matkustamaan, saa raitista ulkoilmaa, kehittyy valokuvaajana... Valokuvaamisessa oppii muuten myös kärsivällisyyttä, kun odottelee joskus hieman epämukavassa säässä sitä junaa saapuvaksi kameran linssin eteen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #22 : Syyskuu 12, 2013, 16:21:44 »

Bongailukohtaan olen verrannut junien bongaamista lintujen bongailuun, ja saanut heti laajempaa ymmärtämystä, kun olen vielä selittänyt, että kummassakin on harvinaisuuksia.

Titteleihin: omassa käyntikortissani luki aiemmin "ferroviaristi", mutta tuoreimpaan versioon sain sen suomennettua muotoon "raiteilija"  Hymyilee

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Syyskuu 12, 2013, 16:31:52 »

... kuin Britanniassa tai saksankielisissä maissa koska rautateitä on Suomessa suhteessa pinta-alaan huomattavasti vähemmän

Tätä voi havainnollistaa helposti, koska Suomen ja Saksan pinta-alat ovat lähes tämälleen samat. Ja silti, vaikka kyse on fyysisesti samankokoisista maista, rautatiekartat näyttävät tältä ja tältä. Ero on valtava.

Tästä myös seuraa se, että Saksassa ei perinteisesti ole varsinaisesti ollut käsitettä "kaukoliikenteen linja-auto".
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #24 : Syyskuu 12, 2013, 19:52:38 »

Tätä voi havainnollistaa helposti, koska Suomen ja Saksan pinta-alat ovat lähes tämälleen samat. Ja silti, vaikka kyse on fyysisesti samankokoisista maista, rautatiekartat näyttävät tältä ja tältä. Ero on valtava.

Tuossa bueker.netin Saksan-kartassa näkyvät lisäksi vain henkilöliikenteen radat.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Auttakaaaaa!!!!!!!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina