Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vanhoja rautatie-artikkeleita digisivuilla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

« : Syyskuu 28, 2013, 13:21:12 »

Luin pari päivää sitten erään proffan kirjoittaman tutkimuksen syistä, jotka aikoinaan johtivat Ensimmäisen maailmansodan syttymiseen. Lähdeaineistonaan hän oli käyttänyt Suomessa ilmestyneitten sanomalehtien artikkeleita 1800 -luvun loppupuoliskolta, ja 1900- luvun alkuun saakka. Ihmettelin ensin, kuinka hän oli siinä onnistunut, urakkahan oli valtava jo pelkästään kaikkien niin vanhojen lehtien etsiminen ja löytäminen ja sitten selaaminen.
     Vastaus löytyi kohta samasta vihkosesta: Suuri osa Suomessa vuosina 1771 - 1910 ilmestyneistä sanomalehdistä on digitalisoitu, ja lajiteltu aiheiston perusteella! Työn on suorittanut Suomen Kansalliskirjasto ja artikkeleita on luokkaa kaksi miljoonaa (2 000 000).
     Sivusto löytyy osoitteesta http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/main.html (tieto päivätty 10. joulukuuta 2012). Itse "klikkasin" hakusanalla rautatie, ja esiin ilmestyi viisisataa (500) tärppiä, lehtiartikkeleita eri lehdissä ja eri vuosina.
tallennettu
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2013, 02:30:54 »

Tuon järjestelmän hakumaksimina taitaa olla se 500 tulosta, testasin sitä hakien vain yksittäsen lehden tuloksia ja tuloksena on aika pienessäkin lehdessä se 500 tulosta. Eli mikäli haluaa/tietää tarkennuksia niin niitä kannattaa käyttää!
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2013, 15:02:07 »

En ehtinyt tuona päivänä syvemmin tutkia hakemiston hienouksia, mutta se lie sellainen, jossa hakusanaa napauttamalla tulee esille KAIKKI artikkelit jossa kyseinen sana mainitaan. Siis "rautatie" osalta periaattessa ehkä "Anna Kareninan" kirja-arvostelu, tai kertomus Leo Tolstoin elämän viimeisistä päivistä. Minulla ilmestyi ruutuun vain Juhani Aho...
     Kun hakee jotakin asiaa jollakin googlemoottorilla, niin ongelmaksi harvoin muodostuu aineiston puute. Pikemminkin joskus se, miten seulon minua kiinnostavan esille osoitteista, joista 98 %:lla ei ole minulle suurtakaan hyötyä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vanhoja rautatie-artikkeleita digisivuilla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: