Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 12 | Siirry alas Tulostusversio
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #125 : Helmikuu 11, 2014, 17:23:44 »

Veturikartallakin on jotain häppenkiä, kun S 45 on lähtenyt Seinäjoelta kohti pohjoista ja P 404 kohti etelää. Kellonajan puolesta kartta lienee jumiutunut n. klo 12.20.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #126 : Helmikuu 11, 2014, 17:41:33 »

Joo kellonaika kyllä päivittyy, mikä on tällä hetkellä ihan jotain muuta kuin sijaintitiedon saamisen aika. Täytyisi siis suunnitella karttaan jokin jumiutumisen tunnistin, joka voisi asian tarvittaessa myös käyttäjälle todeta. Säästyisi monenlaista päänvaivaa sillä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #127 : Helmikuu 11, 2014, 20:33:14 »

Itse asiassa RailTrack ja veturit kartalla, olivat tiltissä aamupäivällä.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #128 : Helmikuu 11, 2014, 20:39:27 »

Itse asiassa RailTrack ja veturit kartalla, olivat tiltissä aamupäivällä.

Ja edelleen jumittaa samoilla sijoilla kuin aamulla. Kuten myös junat kartalla. Ja kaikki muut semmoiset. Tietolähde kun on yksi ja sama kaikille.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #129 : Helmikuu 12, 2014, 11:16:31 »

Olen lähettänyt saman aineiston ministeri Haavistolle.

Veikkaisin Haaviston Peken vihreän aatteen puolesta liputtavana suhtautuvan tähän Susien GPS-pohjaisesta nettiseurantapalvelusta virinneeseen kysymykseen Luonto-Liiton kannan suuntaisesti eli salailumentaliteetilla. Palvelua kun on kuulemma käytetty myös väärin, Susien elinmahdollisuuksia heikentäen. "Palvelun avulla on päästy susien jäljille. Myös muu liikehdintä susien reviireillä on lisääntynyt, mikä on saattanut häiritä susien elämää", raportoi YLE uutisessaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #130 : Helmikuu 13, 2014, 21:33:19 »

Millä logiikalla 2h 46min myöhässä?
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #131 : Helmikuu 13, 2014, 21:38:20 »

Millä logiikalla 2h 46min myöhässä?

 Huh
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #132 : Helmikuu 13, 2014, 22:21:17 »

äh. Puhelin ei liittänyt mukaan screenshottia. Liittyo siihen IC2 180:een ja se juttu selvisi jo
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #133 : Helmikuu 13, 2014, 22:28:11 »

äh. Puhelin ei liittänyt mukaan screenshottia. Liittyo siihen IC2 180:een ja se juttu selvisi jo

Ja Roope siis tarkoitti tätä    http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5752.msg49341.html#msg49341
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #134 : Helmikuu 14, 2014, 10:36:49 »

Veturit kartalla -palautelaatikkoon on tullut jonkun verran osoitteettomia ja nimettömiä palautteita, joihin vastailen tässä yhteydessä.


Lainaus käyttäjältä: ILOMANTSI
MJHGFDCVBNMK,LIUYTFDC BNMKLIUYTRDX ,LKUYTFDX
Salakirjoitusta? Ei auennut.

Lainaus käyttäjältä: liikenteenohjaajastelija
yrittäkää saada tavarajunatkin näkyviin, näkisi taas junien nopeudet mäkipaikoissa, olisiko syytä huoleen, vai pääseekö mäen päälle. toi laskutehtävä on liian vaativa, saas nähä osuuko oikeaan.
Lainaus käyttäjältä: junan kuski
Huonoksi meni... Oli ainoo palvelu josta näki tavarajunat että osas ennakoida vähän junakohtauksia kun yöllä ajelee.
Viestiä on laitettu eteenpäin. Tämä asia on valitettavasti omien vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, mutta olen havainnut kuitenkin edes jonkun vievän asiaa eteenpäin.

Lainaus käyttäjältä: Yksi pekka poika
Todella huono juttu ku ei näy tavarajunia. Ois hyvä näh kuh puuta tuo junalle metsäshstä.
Kehittämisen arvoinen idea VR Transpointille olisi tarjota puutavarakuskeille tarkempaa tietoa milloin juna saapuu paikalle ja vaikkapa myös paljonko vaunuja on ja minkä kokoisia...

Lainaus käyttäjältä: Kauko Ohjastaja
Ettekö osaa korjata vai ettekö viitti?
Kyllä korjattaisiin, jos olisi dataa saatavilla.

Lainaus käyttäjältä: huhta
Aika masentava haamu entisestä. Hyödytön. No vika on vr:n, eikä palvelun itsensä.
Tyhjää parempi kuitenkin. Tarkoitus ei ole ollut poistaa kokonaan, vaikka ei kaikkia junia olekaan enää.

Lainaus
Onko tämä pysyvä tila, ettei näy kuin henkilöjunat?
Lainaus käyttäjältä: riipe
miksei t_junat?
Lainaus käyttäjältä: deeäx
onko mitään mahdollisuutta saada tavarajunia näkyviin?
Lainaus käyttäjältä: aki
Milloinkohan ne tavarajunat tulee taas näkyviin? Ei ole pitkään aikaan näkynyt.
Ei välttämättä pysyvä tila, mutta en osaa sanoa vielä mitään varmaksi. Tuohon on kuitenkin olemassa muitakin mahdollisuuksia kuin nyt käytetty GPS-data.

Lainaus käyttäjältä: Hemppa
Rautatieharrastajana olisin edelleen mielelläni seurannut myös tavaraliikenteen vetureita ja samalla myös kirjanpitoni olisi ollut lähes täydellistä niidenkin osalta..harmittavaa
Pahoittelen harmia. Tulee kieltämättä hankalammaksi seurailla tavarajunia ilman tietoa niiden kulkemisesta.

Lainaus käyttäjältä: Hellurei
Josko työ joskus saisitte tavarajunien veturit näkymään kartalla liikenteenohjauksen koneilta. 1+1=1 tuntuu nykyään olevan eli yhtä tyhjän kanssa tällänen
Täytyy toivoa, että asia jotenkin järjestyy.

Lainaus käyttäjältä: x
Saisiko karttaan GPS-paikannuksen? Aika moni mobiiliselain sitä kuitenkin tukee?
Periaatteessa joo tämä on näköjään teknisesti mahdollista monissa puhelinmalleissa. Kartan reunassa voisi vaikka olla erillinen "paikannusnappi", jota painaessa kartta siirtyisi puhelimen sijaintiin. Tai sitten jatkuva seuranta, jonka voisi kytkeä halutessaan käyttöön (tai pois) painikkeesta. GPS kuluttaa kuitenkin puhelimen akkua aika paljon, joten jatkuva ei ehkä ole ihan hyvä juttu. Tai sitten sen jatkuvan seurannan voisi kiinnittää myös tiettyyn junaan...

Lainaus käyttäjältä: kimmo
On tämä niin synkkää, ettei sanat riitä.
Eräällä entisellä ammattikoulun opettajallani oli hyvä tähänkin sopiva mietelause: "Ei saa vaipua synkkyyteen".
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #135 : Helmikuu 16, 2014, 22:13:06 »

Mikäli kaluston/junien sijaintitiedot eivät nyt tule julkisesti saataville niin todennäköisyys vaikuttaa korkealta, että näin tulee tapahtumaan viimeistään ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Tällöin liikennevirasto ottaa käyttöön ETJ:n (ennakkotietojärjestelmä) korvaavan JETIn toisen vaiheen, mihin sisältyy veturipäätelaitteiden asentaminen kaikkeen junana liikennöivään kalustoon, mukaan lukien ratatyökoneet. JETI-veturipäätteen (Windows 8.1 -tabletti) ominaisuuksiin kuuluu GPS-paikannus, joka välittää sijaintitietoa liikenneviraston järjestelmiin mm. liikenteenohjauksen käyttöön.

Koska kysymyksessä on liikenneviraston data, on se lähtökohtaisesti julkista. Toisin sanoen on luultavaa, että sijaintidatan sisältävä syöte olisi saatavissa julkiseen levitykseen. Varsinkin huomioiden valtion uudet linjaukset avoimesta datasta.

Tietoa JETIstä löytyy mm. liikenneviraston JETI-sivulta ja Rautatietekniikka-lehden numerosta 1/2014 (sivu 65).
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2014, 16:41:40 kirjoittanut Panu Breilin » tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #136 : Helmikuu 16, 2014, 22:18:11 »

Panun kirjoitus vaikuttaa lupaavalta ja se antaa taas hitusen toivoa tulevaisuuteen. Jälleen tuli pari kuljettajaa kysymään minulta että miksi Veturit kartalla toimi tai miksei näy kaikki junat ja kalusto siinä. Vastasin että vr on estänyt sijaintidatan saatavuuden ja siksi palvelu ei toimi entisellään. Myös heiltä tuli kehuja palvelun suhteen että on ollut erittäin hyödyllinen ja kätevä palvelu ja todella harmillista että nyt se ei toimi enää.
Kuulin myös hieman erilaisen käyttötarkoituksen nimittäin kun odotti tavarajunalla jossakin sivulla omaa kulkuvuoroa niin oli kuulemma myös ajankulua kun katseli mitä liikkuu missäkin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2014, 22:50:33 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #137 : Helmikuu 16, 2014, 23:41:36 »

JETI-veturipäätteen (Windows 8.1 -tabletti) ominaisuuksiin kuuluu GPS-paikannus, joka välittää sijaintitietoa liikenneviraston järjestelmiin mm. liikenteenohjauksen käyttöön.

Koska kysymyksessä on liikenneviraston data, on se lähtökohtaisesti julkista. Toisin sanoen on luultavaa, että sijaintidatan sisältävä syöte olisi saatavissa julkiseen levitykseen. Varsinkin huomioiden valtion uudet linjaukset avoimesta datasta.

Toivon mukaan aivan täysi raakadata ei päädy levitykseen, sillä tabletit tulevat veturinkuljettajien henkilökohtaiseen hallintaan, ja liikkuvat täten muuallakin kuin rataverkolla. Hymyilee
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #138 : Helmikuu 17, 2014, 09:26:39 »

Tällöin liikennevirasto ottaa käyttöön ETJ:n (ennakkotietojärjestelmä) korvaavan JETIn toisen vaiheen, mihin sisältyy veturipäätelaitteiden asentaminen kaikkeen junana liikennöivään kalustoon, mukaan lukien ratatyökoneet. JETI-veturipäätteen (Windows 8.1 -tabletti) ominaisuuksiin kuuluu GPS-paikannus, joka välittää sijaintitietoa liikenneviraston järjestelmiin mm. liikenteenohjauksen käyttöön.

Vaikea kuvitella, että kuljettajan päätteestä mitään sijaintitietoa otettaisiin -> mm. ulkoantenni puuttuu. Eiköhän nykyistä sijaintitietoa käytetä jatkossakin, paremmin jalostettuna tosin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #139 : Helmikuu 17, 2014, 17:06:09 »

Vaikea kuvitella, että kuljettajan päätteestä mitään sijaintitietoa otettaisiin -> mm. ulkoantenni puuttuu. Eiköhän nykyistä sijaintitietoa käytetä jatkossakin, paremmin jalostettuna tosin.

Minusta varsinkin Rautatietekniikka-lehdessä aika selkeästi lukee, että veturipäätettä käytettäisiin juuri junan paikantamiseen. Siellä myös mainitaan, että myöhemmässä vaiheessa myös ratatöitä tekevillä olisi älypuhelimet, joiden GPS-toimintoa hyödynnettäisiin ratatyön paikantamiseen.

Paikannuksen tarkkuus on epäilemättä selvästi heikompi kuin ulkoantennin ja nimenomaan paikannukseen tehdyn laitteen kanssa, mutta eiköhän tabletinkin avulla saa useimpiin tarkoituksiin täysin käyttökelpoista dataa. Esim. VR:n KoneGISin tapaista järjestelmää, joka GPS-datan pohjalta yrittää arvata, millä nimenomaisella raiteella kalustoyksikkö seisoo, ja sen pohjalta luo raidekohtaista liikennöintihistoriaa, sen pohjalta tuskin kuitenkaan kannattanee rakentaa.

Nykyisessä sijaintitiedossa on myös se perustavanlaatuinen ongelma, että paikannus koskee vain VR:n kalustoa.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #140 : Helmikuu 19, 2014, 22:35:39 »

SF Municipal Railwayn perinneratikkalinjan F kalustoa ja vuorojen kulkua voi seurata täältä:

http://www.nextmuni.com/googleMap/googleMap.jsp?a=sf-muni&r=F

Myös hallireittiajot näkyvät eli ei kannata huolestua, jos F:n vaunuja on linjan ulkopuolella. Vaunuhalleja on etäämpänä tavanomaisen ratikkaverkoston varsilla.

San Francisco Municipal Railwayn "Muni Metro subway". Maanalaisen liikenne viiden sekunnin välein päivittyvänä snapshottina:
http://sfmunicentral.com/
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #141 : Helmikuu 26, 2014, 08:10:45 »

Olisiko mahdollista laittaa matkustajajunien kohdalle kuinka paljon juna kulkee aikataulusta jäljessä? Olisi omasta mielestäni aina hyödyllistä, kun toimii ainakin omassa luurissani (Galaxy Note 3 android 4.4 Kitkat) paremmin kuin Junat Kartalla Android-sovellus.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #142 : Helmikuu 26, 2014, 20:53:59 »

Nyt taas näyttäisi kartta olevan sekaisin, H470 matkalla Harjavaltaan H472 perässä. Todellisuudessa toi on V11148 Pri-Hva (ja sen jatkojuna on T3827 Talvivaaraan, eli nyt näkyy hetken tavarajuna veturikartalla  Virnistää )

Eipä välttämättä. H 470 oli peruttu sairaskohtauksen vuoksi ja kalusto oli tarkoitus viedä Tampereelle heti kuin mahdollista, oltaisiinko tossa oltu viemässä?
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #143 : Helmikuu 27, 2014, 19:56:30 »

Rail Track sekoilee: H471 tulee Porista päin ja jarruttelee Harjavaltaan
tallennettu

Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #144 : Maaliskuu 10, 2014, 14:32:34 »

Veturikartta sekosi taas puoli kahdentoista aikaan päivällä. IC 50 näyttäisi lähteneen juuri Kannuksesta, vaikka juna tällä hetkellä porhaltaakin Parkanon eteläpuolella matkalla Tampereelle..
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #145 : Maaliskuu 10, 2014, 16:00:35 »

Junat kartalla palvelun sekoilun johdosta huomasin tämmöisen metkan tapahtuman. P401 rikkoo varmasti nopeusennätyksen Oulun rautatieaseman säilytysraiteella, liekköhän on pysynyt vaihteessa kiskoilla tuolla vauhdilla Hymyilee


* P401_Oulu_114kmh.jpg (267.54 kilotavua, 1037x1007 - tarkasteltu 492 kertaa.)
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #146 : Maaliskuu 10, 2014, 17:07:25 »

Veturikartta sekosi taas puoli kahdentoista aikaan päivällä. IC 50 näyttäisi lähteneen juuri Kannuksesta, vaikka juna tällä hetkellä porhaltaakin Parkanon eteläpuolella matkalla Tampereelle..
No nyt pelaa taas.  Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #147 : Maaliskuu 11, 2014, 13:30:22 »

Australiassa on ollut ARTC:n (paikallinen "Liikennevirasto") nettisivuilla kartta matkustaja- ja tavarajunien sijainneista. Se tosin on lopetettu viime kesänä vanhan radiojärjestelmän alasajon takia...
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #148 : Maaliskuu 11, 2014, 14:35:09 »

Onko Suomen puolelta kuulunut mitään uutta, eli onko toiveita saada näkymään muutakin kuin matkustajajunat kartalle ?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #149 : Maaliskuu 11, 2014, 15:09:37 »

Onko Suomen puolelta kuulunut mitään uutta, eli onko toiveita saada näkymään muutakin kuin matkustajajunat kartalle ?

Eipä ole mitään.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 12 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina