Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 717
|
« Vastaus #200 : Syyskuu 26, 2014, 16:53:49 » |
|
Minkäslaisella ratiolla pääsee jyvälle kuvausajankohdista? Mutta kuitenkin tuo karttasysteemi olisi hyvä sillä junilla ajetaan verorahoilla tehtyä rataa pitkin, josta 0% on yksityisajoa eikä sen tarvitse olla salaista. Jos kerran kaikkien kansalaisten autoihinkin ehdotellaan gps-laitteita niin kyllä mielestäni ensin junien kulku pitäisi nähdä netistä, kansalaisethan ovat koko systeemin maksaneet. Junien tapauksessa tuo gps lienee kohtuullisen varma, autopuolelta tiedän kaksi firmaa joista toisen autot ajavat rallia parkkihallissa öisin ja toisessa käyvät pesulla järvessä, huonoin tuloksin... Siis ei tosiaankaan sovellu verotuksen perustaksi mutta kyllä sillä junien kulkua varmasti pystyisi seuraamaan, sillä harvat junat kulkevat muualla kuin sitä rataa pitkin. Uskoisin olevan enemmän hyötyä kuin haittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #201 : Syyskuu 26, 2014, 16:59:42 » |
|
Kohtapuoliinhan liikennevirastolla on käytössään omaa GPS-dataa kaikkien liikennöitsijöiden kalustosta JETI-järjestelmän kautta. Tosin ilmeisesti(?) ilman kaluston numero- ja tyyppitietoja.
Voisi ajatella, että kun (jos) liikenneviraston oman GPS-datan sisältävä syöte tulee julkiseksi ja sitä kautta Proxion jne. pääsevät joka tapauksessa selville VR:n juna- ja vaihtotyöliikenteestä niin perustelut myös VR:n oman datan salassapidolle hupenevat.
Ainakaan itse JETI-järjestelmä ei tule olemaan julkinen, sillä se sisältää ratatyöurakoitsijoiden liikesalaisuuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #202 : Syyskuu 27, 2014, 10:06:12 » |
|
Kohtapuoliinhan liikennevirastolla on käytössään omaa GPS-dataa kaikkien liikennöitsijöiden kalustosta JETI-järjestelmän kautta. Tosin ilmeisesti(?) ilman kaluston numero- ja tyyppitietoja.
Voisi ajatella, että kun (jos) liikenneviraston oman GPS-datan sisältävä syöte tulee julkiseksi ja sitä kautta Proxion jne. pääsevät joka tapauksessa selville VR:n juna- ja vaihtotyöliikenteestä niin perustelut myös VR:n oman datan salassapidolle hupenevat.
Ainakaan itse JETI-järjestelmä ei tule olemaan julkinen, sillä se sisältää ratatyöurakoitsijoiden liikesalaisuuksia. Näkisin itse parhaaksi sen, että tuo Liikenneviraston oma JETI:stä saatu GPS-data-syöte tuotaisiin avoimen datan rajapinnalle anonyyminä tietona kuten Panu tuossa jo ilmaisikin. Muun JETI-järjestelmän ja sen tietojen itsessään ei tarvitse olla julkinen. Tämä mahdollistaisi GPS-datan hyödyntämisen monissa sovelluksissa, harrastajasovelluksen (Veturit kartalla) lisäksi esimerkiksi sellaisissa jossa voi tutkia liikenteen sujuvuutta esim. erilaisia ympäristöolosuhteita/ajankohtaa vasten ja analysoida rataverkon pullonkauloja. Avoimen rajapinnan (Veturit kartalla-palvelun) hyöty ei siis rajoittuisi pelkästään harrastamiseen vaan myös ammattikäyttöön, kuten käsitykseni mukaan VR:llä itselläänkin oli tarvetta moiselle sovellukselle, josta näkee mobiililaitteissa tavarajunienkin kulun (jotta esim. kondyktööri voi tietää, että kuinka paljon tulee esim. sivulla radan vapautumista odotteleva juna myöhästymään). Muistelisin myös, että jossakin näistä keskusteluketjuista mainittiin myös pelastusviranomaiset tiedon (Veturit kartalla) käyttäjänä, joten näin ollen palvelu voi parhaimmassa tapauksessa pelastaa jonkun hengen, jos kaikki junat ovat näkyvissä, ja tilannekuva on pelastusviranomaisillakin kunnossa? Mie oon saanut tänä vuonna yli 600 sähköpostiviestiä aiheesta miksi veturit ei enää näy kartalla, eikä loppua lie ole näkyvissä.
Tämä osoittaa, että toimivalla karttapalvelulla josta näkyy kaikki junat (ts. Liikenneviraston avoimella, anonymisoidulla junien GPS-datalla) on todellakin kova kysyntä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2014, 11:11:12 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #203 : Syyskuu 27, 2014, 12:34:51 » |
|
Näkisin itse parhaaksi sen, että tuo Liikenneviraston oma GPS-data-syöte tuotaisiin avoimen datan rajapinnalle anonyyminä tietona kuten Panu tuossa jo ilmaisikin.
Tämä mahdollistaisi GPS-datan hyödyntämisen monissa sovelluksissa, harrastajasovelluksen (Veturit kartalla) lisäksi esimerkiksi sellaisissa jossa voi tutkia liikenteen sujuvuutta esim. erilaisia ympäristöolosuhteita/ajankohtaa vasten ja analysoida rataverkon pullonkauloja. Avoimen rajapinnan hyöty ei siis rajoittuisi pelkästään harrastamiseen vaan myös ammattikäyttöön, kuten käsitykseni mukaan VR:llä itselläänkin oli tarvetta moiselle sovellukselle, josta näkee tavarajunienkin kulun (jotta esim. kondyktööri voi tietää, että kuinka paljon tulee esim. sivulla radan vapautumista odotteleva juna myöhästymään).
Anonymisoinnin osalta itse ajattelin sitä, että koska liikenneviraston paikannusjärjestelmä tulee pohjautumaan kuljettajien tablettitietokoneiden GPS-laitteisiin (jotka liitetään kalustoon pysyvästi asennettuun GPS-antenniin) niin GPS-laitteen yksilötunnisteesta ei vielä itsessään voi päätellä sitä, millä kalustolla ollaan liikenteessä. Toisin sanoen kalustoyksikön numero pitäisi syöttää käsin laitteeseen ennen liikenteeseen lähtöä jotta se olisi näkyvissä järjestelmässä, ja on epävarmaa tullaanko näin toimimaan. VR:n oma järjestelmähän toimii niin, että kalustoyksikköön on pysyväisasennettu tietty GPS-laite (jota vaihdetaan lähinnä sen vikaantuessa), ja kyseinen laite on liikenneviraston suunnitteilla olevasta järjestelmästä poiketen päällä myös silloin, kun kalusto ei ole ajossa. Toisin sanoen GPS-laitteiden tunnisteista (esim. "CEENG1100400520", joka on ollut ainakin ennen Dr16 2810:ssa olevan GPS-laitteen tunniste) ja niiden kalustovastaavuuksista rekisteriä pitämällä voi päätellä mikä kalustoyksikkö tietyn kartalla näkyvän GPS-laitteen taustalla on. Tosin aina välillä on esiintynyt epäselvyyksiä, missä kalustoyksikössä tietty GPS-laite on, kun laitteita on jouduttu vaihtamaan. Itse toivoisin, että liikennevirasto ei lähde salailun tielle, vaan julkaisee avoimena datana (jatkuvasti päivittyvänä syötteenä) kaiken lain mukaan julkisen tiedon mitä järjestelmästä löytyy. Kaikkia liikennöitsijöitä tällainen ei välttämättä toki miellytä, mutta liikenneviraston tehtävänä ei olekaan minkään tietyn liikennöitsijän intressien palveleminen vaan yleisen edun edistäminen. Mahdollisimman suuren tietomäärän sisältävänä avoimesta datasta on eniten hyötyä. Myös harrastajakäytössä avoin GPS-data mahdollistaa hyvin laajan sovellusvalikoiman kehittämisen (muutakin kuin Veturit kartalla). Esim. jatkuvasti päivittyvän ja myös historiatietoa sisältävän graafisen aikataulun toteutuneesta liikenteestä, liikennepaikkojen, yksittäisten raiteiden ja raiteistojen koko ajan tallentuvan käyttöhistorian tai vaikka palvelun, joka lähettää varoituksen aina kun vaihtotyöyksikkö saapuu jollekin tietylle raiteistolle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #204 : Syyskuu 27, 2014, 14:46:32 » |
|
Sen mitä minä olen ymmärtänyt, niin liikenteenohjauksille ja Liikennevirastollekkaan tuleva gms-tieto ei tule karttamuodossa, vaan kyseistä infoa käytetään JETI:ssä verrokkina voimassa oleviin ilmoituksiin(rajoitukset jne), lähinnä tekstimuodossa siis.
Ja koskapa tilanne on tuo, niin voi olla paljon pyydetty, että saisimme gps dataa heiltä.
Mutta käännytäänpä toiseen ajatukseen, yhtä kelpo kuitenkin junien seurantaan, ellei jopa parempi. Itse toivoisin nähtäville sähköisen reaaliaikaisen grafiikan. Siitä näkisi todennäköisesti paremmin yksiköiden kulkemisen junamatkaajanakin. Olisiko mitään esteitä Liikennevirastolla tämmöisen infon julkisena pitämiseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #205 : Syyskuu 27, 2014, 17:45:33 » |
|
Sen mitä minä olen ymmärtänyt, niin liikenteenohjauksille ja Liikennevirastollekkaan tuleva gms-tieto ei tule karttamuodossa, vaan kyseistä infoa käytetään JETI:ssä verrokkina voimassa oleviin ilmoituksiin(rajoitukset jne), lähinnä tekstimuodossa siis.
Ja koskapa tilanne on tuo, niin voi olla paljon pyydetty, että saisimme gps dataa heiltä. "Karttamuoto" ja "tekstimuoto" on näissä yhteyksissä sama asia. GPS-laitteiden avulla saatava data on joka tapauksessa tekstimuotoinen koordinaattiluettelo (tallennettuna tietokantaan), jota voidaan hyödyntää käytännössä mihin tarkoitukseen tahansa. Myös tiedon syöttämiseen sopivalle karttasovellukselle, joka muuntaa koordinaattiluettelon kartalla näkyviksi ikoneiksi/pisteiksi. Lisäksi en usko, että kun liikennevirasto nyt kerran panostaa GPS-datan hankkimiseen niin sen käyttökohteet jäisivät tuohon. Esimerkiksi liikenteenohjauksessa karttanäkymällä missä näkyy liikenteessä olevien junien, vaihtotyöyksiköiden ja ratatyökoneiden reaaliaikainen sijainti on iso työtä helpottava ja turvallisuutta lisäävä merkitys (esimerkiksi onnettomuustutkintakeskus on suositellut tällaisen järjestelmän luomista taannoisen Siuron peräänajo-onnettomuuden jälkeen ja ainakin yhdessä tasoristeysonnettomuustutkinnassa). Myös muuten liikennevirastosta GPS-datalle löytynee monenlaisia käyttökohteita mm. rataosuuksien ja raiteistojen käytön tilastoinnissa (nykyisin tässä tilastoinnissa on puutteita varsinkin vaihtotyön osalta, mistä on mainittu esimerkiksi äskettäin julkaistussa Vähäliikenteiset radat -selvityksessä). VR:llä yksittäisten raiteiden käyttöä GPS-datan avulla tilastoiva ohjelmisto on jo käytössä. Mutta käännytäänpä toiseen ajatukseen, yhtä kelpo kuitenkin junien seurantaan, ellei jopa parempi. Itse toivoisin nähtäville sähköisen reaaliaikaisen grafiikan. Siitä näkisi todennäköisesti paremmin yksiköiden kulkemisen junamatkaajanakin. Olisiko mitään esteitä Liikennevirastolla tämmöisen infon julkisena pitämiseen?
Joskus aiemmin kysyttäessä liikennevirastossa on vedottu siihen, että liikenteenohjausjärjestelmä tuottaa niin ison määrän tietoa, että sitä on vaikea prosessoida julkaistavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #206 : Syyskuu 27, 2014, 20:28:31 » |
|
liikenneviraston paikannusjärjestelmä tulee pohjautumaan kuljettajien tablettitietokoneiden GPS-laitteisiin (jotka liitetään kalustoon pysyvästi asennettuun GPS-antenniin) Kovin varman oloisesti kirjoitat asiasta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #207 : Syyskuu 27, 2014, 20:51:13 » |
|
Mutta käännytäänpä toiseen ajatukseen, yhtä kelpo kuitenkin junien seurantaan, ellei jopa parempi. Itse toivoisin nähtäville sähköisen reaaliaikaisen grafiikan. Siitä näkisi todennäköisesti paremmin yksiköiden kulkemisen junamatkaajanakin. Olisiko mitään esteitä Liikennevirastolla tämmöisen infon julkisena pitämiseen?
Joskus aiemmin kysyttäessä liikennevirastossa on vedottu siihen, että liikenteenohjausjärjestelmä tuottaa niin ison määrän tietoa, että sitä on vaikea prosessoida julkaistavaksi. http://www.lvm.fi/lvm-mahti-portlet/download?did=89517Voi olla, että myös liikenteenohjausjärjestelmän tietoja avataan jollakin aikavälillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #209 : Syyskuu 28, 2014, 10:37:37 » |
|
liikenneviraston paikannusjärjestelmä tulee pohjautumaan kuljettajien tablettitietokoneiden GPS-laitteisiin (jotka liitetään kalustoon pysyvästi asennettuun GPS-antenniin) Kovin varman oloisesti kirjoitat asiasta... Näistä veturipäätteistä eli tablettitietokoneista – joihin kuuluu myös GPS-paikannus, jolla välitetään sijaintitietoa liikenneviraston järjestelmiin – (ainakin VR:llä tablettitietokoneista on ilmeisimmin tarkoitus tehdä kuljettajien henkilökohtaisia, vrt. aikaisemmat viestit tässä ketjussa) on kirjoitettu ja kerrottu aika monessa paikassa, joten enpä tiedä, pitäisikö tuota tietoa sitten epäillä? Ihan käytännön syistä pitäisin myös melko lailla varmana, ettei esimerkiksi museoliikenteessä tulla hankkimaan jokaiseen liikenteessä olevaan veturiin tai moottorivaunuun omaa tablettia, vaan että laitetta/laitteita kierrätetään yksiköstä toiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #210 : Syyskuu 28, 2014, 13:23:04 » |
|
Noo... Meikäläisen tabletissa ei ainakaan ole liitäntää ulkoiselle GPS-antennille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #211 : Syyskuu 28, 2014, 14:44:07 » |
|
Kun minä olin nuori niin tabletti tarkoitti sellaista pientä liinaa tai muuta alustaa ruokapöydässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #212 : Syyskuu 28, 2014, 16:27:48 » |
|
Kun minä olin nuori niin tabletti tarkoitti sellaista pientä liinaa tai muuta alustaa ruokapöydässä.
Kuvia tableteista.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #213 : Syyskuu 28, 2014, 17:08:43 » |
|
Joskus aiemmin kysyttäessä liikennevirastossa on vedottu siihen, että liikenteenohjausjärjestelmä tuottaa niin ison määrän tietoa, että sitä on vaikea prosessoida julkaistavaksi.
Ison-Britannian liikenteenohjausjärjestelmistä tulee päivässä noin 5-8 miljoonaa tilatietoa. Karkeasti ottaen jo päivässä sen verran, kuin Suomessa kuukaudessa. Eikä siellä ole ollut mitään erityisiä vaikeuksia julkaista sitä tietoa. Vajaa neljä kuukautta päätöksen teosta oli järjestelmä pystyssä. Tietysti on helppo vastata, että voi kun on niin vaikeaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 717
|
« Vastaus #214 : Syyskuu 28, 2014, 17:54:59 » |
|
Onhan laivoista ja lentokoneistakin ihan monikansallinen jutska: www.flightradar24.com ja http://www.marinetraffic.com/. Noissa ei kaiketi ihan kaikki ole mikäli laitteita puuttuu ja laivapuolella oli jotain katveita. Ainakin Superfastilla ei näkynyt keskellä baltianmerta mitään mutta satamaa lähempänä pääsi taas seuraamaan reittiä. Ei luulisi olevan mitään sen salaisempaa junaliikenteessä, etenkin kun tietää että kiskoja pitkin on pakko kulkea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #215 : Syyskuu 28, 2014, 22:02:45 » |
|
Onhan laivoista ja lentokoneistakin ihan monikansallinen jutska
Tämä perustuu siihen, että ilmailussa ja merenkulussa kalustossa on oltava (tietyin poikkeuksin) sen sijaintia lähettävä laite, jonka lähetettä voidaan sitten harrastajavoimin poimia ja jakaa. Kai EU voisi alkaa vaatia vastaavanlaisia lähettimiä myös juniin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #216 : Lokakuu 06, 2014, 09:15:40 » |
|
Onhan laivoista ja lentokoneistakin ihan monikansallinen jutska: www.flightradar24.com ja http://www.marinetraffic.com/. Noissa ei kaiketi ihan kaikki ole mikäli laitteita puuttuu ja laivapuolella oli jotain katveita. Ainakin Superfastilla ei näkynyt keskellä baltianmerta mitään mutta satamaa lähempänä pääsi taas seuraamaan reittiä. Ei luulisi olevan mitään sen salaisempaa junaliikenteessä, etenkin kun tietää että kiskoja pitkin on pakko kulkea. Niin, miksi ei myös busseihin pakko-asennettaisi seurantalähettimiä. Olis kiva katsella kotoa käsin kuinka expressit kaahaa ylinopeutta sen sijaan että havaitseminen jää puhtaasti oman tutkan varaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #217 : Lokakuu 06, 2014, 11:32:48 » |
|
OT: Eikä tuo pelkkä ylinopeus, vaan puskurissaroikkumiset, nekin olisi hyvä näkyä. Tosin se näkyy sitenkin, kun ilmoittaa bussifirmalle saman bussin vähintäänkin kahdesta peräkkäisestä perseessäroikkumisesta* aina pakollista penkalleväistymistä myöten, samaa autoa kohtaan. *Bussi poikkesi välillä pysäkille...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #218 : Marraskuu 16, 2014, 17:05:22 » |
|
Miksiköhän http://junat.dy.fi/kartta/ sivusto haluais tietää mun paikkasijainnin? Onko sillä jotain merkitystä junien kulkuun että missä mä satun olemaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #219 : Marraskuu 16, 2014, 17:20:35 » |
|
Miksiköhän http://junat.dy.fi/kartta/ sivusto haluais tietää mun paikkasijainnin? Onko sillä jotain merkitystä junien kulkuun että missä mä satun olemaan Eipä ole. Mutta kartta kohdistuu sijaintiasi vastaavaan paikkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #220 : Joulukuu 13, 2014, 00:47:01 » |
|
liikenneviraston paikannusjärjestelmä tulee pohjautumaan kuljettajien tablettitietokoneiden GPS-laitteisiin (jotka liitetään kalustoon pysyvästi asennettuun GPS-antenniin) Kovin varman oloisesti kirjoitat asiasta... Näistä veturipäätteistä eli tablettitietokoneista – joihin kuuluu myös GPS-paikannus, jolla välitetään sijaintitietoa liikenneviraston järjestelmiin – (ainakin VR:llä tablettitietokoneista on ilmeisimmin tarkoitus tehdä kuljettajien henkilökohtaisia, vrt. aikaisemmat viestit tässä ketjussa) on kirjoitettu ja kerrottu aika monessa paikassa, joten enpä tiedä, pitäisikö tuota tietoa sitten epäillä? Ihan käytännön syistä pitäisin myös melko lailla varmana, ettei esimerkiksi museoliikenteessä tulla hankkimaan jokaiseen liikenteessä olevaan veturiin tai moottorivaunuun omaa tablettia, vaan että laitetta/laitteita kierrätetään yksiköstä toiseen. Valitettavasti, ilmeisesti tämäkin mahdollisuus saada sijaintitietoja meni sivu suun. Verkkoselostus 2016: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lv_2014-03_rautateiden_verkkoselostus_web.pdfSivu 35 Kuljettajien päätelaite (KUPLA)
Liikennevirasto edellyttää että Liikenneviraston toimittama kuljettajapäätesovellus (KUPLA) on vuoden 2016 aikana käytössä kaikissa rataverkolla liikkuvissa yksiköissä, myös vaihtotyöliikenteessä yksittäisen liikennepaikan sisällä. Radanpidon yksiköt, joita käytetään vain ratatyölle varatulla osuudella, voidaan jättää toistaiseksi vaateen ulkopuolelle.
Kuljettajapäätesovellus toimii päätelaitteessa, jonka hankinta- ja käyttökustannuksista rautatieliikenteen harjoittajat vastaavat täysmääräisesti. Kuljettajapäätesovelluksen käyttäminen edellyttää gps-toiminteella varustettua kosketusnäytöllistä Windows tablet-laitetta (Windows 8.1 tai uudempi) sekä gsm-pohjaista kaupallista internet-yhteyttä. Liikenneviraston Internet-sivuilla ohjeistetaan tarkemmin päätelaitteen teknisistä ominaisuuksista, joita Kupla-sovellus edellyttää toimiakseen.
Liikennevirasto edelleen kehittää kuljettajapäätesovelluksen toimintoja yhteistyössä rautatieliikenteen harjoittajien kanssa. Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #221 : Joulukuu 13, 2014, 00:56:39 » |
|
Liikennevirasto edelleen kehittää kuljettajapäätesovelluksen toimintoja yhteistyössä rautatieliikenteen harjoittajien kanssa. Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita.
No onpas siinä kyllä melkoinen linjaus. Mitähän hyötyä siitä on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #222 : Joulukuu 13, 2014, 15:28:01 » |
|
Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita. Jotenkin tuosta tulee se vaikutelma, että liikennevirasto on asian tiimoilta kuullut lähinnä VR:n mielipidettä eikä miettinyt muita näkökohtia. Korostettu lause taitaa viitata siihen, että liikenteenohjauksen tiedot ovat kuitenkin julkisia asiakirjoja ja sitä kautta periaatteessa kenen tahansa saatavilla. Toisaalta se ei kovin paljoa hyödytä, jos pyydetyt sijaintitiedot saa (valituskierteen jälkeen) jälkikäteen itselleen sähköpostilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #223 : Joulukuu 13, 2014, 16:12:25 » |
|
Liikennevirasto käyttää laitteiston sijaintitietoa liikenteenhallintajärjestelmien tarpeisiin, mutta sitä ei luovuteta kolmansille osapuolille, ellei muussa lainsäädännössä toisin mainita. Jotenkin tuosta tulee se vaikutelma, että liikennevirasto on asian tiimoilta kuullut lähinnä VR:n mielipidettä eikä miettinyt muita näkökohtia. Korostettu lause taitaa viitata siihen, että liikenteenohjauksen tiedot ovat kuitenkin julkisia asiakirjoja ja sitä kautta periaatteessa kenen tahansa saatavilla. Toisaalta se ei kovin paljoa hyödytä, jos pyydetyt sijaintitiedot saa (valituskierteen jälkeen) jälkikäteen itselleen sähköpostilla. En ole itse asiantuntija lakijutuissa, mutta jos se on lakiin merkitty että sijaintitiedot ovat julkisia niin eikö tuo viimeinen lause vapauta nimenomaan kyseisen datan kolmannenki osapuolen käyttöön
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #224 : Joulukuu 14, 2014, 00:31:28 » |
|
Lähinnä se voi olla tuossa VR:n muutosvastarinnassa, että kun raiteilla on ollut yksi toimija, niin "omaa" tietoa halutaan suojata viimeiseen asti, vaikkei sitä suoraan voi omaksi tiedoksi väittää, koska kyseessä on Liikenneviraston sovellus ja se on siten Liikenneviraston tuottama ja omistama tieto, joka on lähtökohtaisesti julkista lain mukaisesti, ellei jossakin lakipykälässä toisin mainita. Voisiko joku kenties tarkentaa tätä seikkaa?
Sen sijaan Briteissä, jossa on ties vaikka kuinka monta liikennöitsijää, niin on tietyllä tasolla anonymisoitu junatietoja, mutta junatiedot kuitenkin pääosin kulkureitteineen ja pysähdyspaikkoineen/aikoineen ovat julkista tietoa. Siellä ei nähdä tietoa pimittämisen arvoiseksi, päinvastoin ollaan hyvin avoimia.
Mitä lisäarvoa tietojen pimityksestä saa vs. tietojen vapauttamisesta? Jos VR:n mielestä se tietojen vapautus on niin vastenmielistä, niin eikö näitä tietoja voida anonymisoida osittain (esim. käytettävän kaluston ja rahdin osalta) ja laittaa sitten avoimeksi dataksi?
Onkohan VR:n kilpailijoilla nyt kuitenkaan loppupeleissä niin paljon intressejä seurata tavarajunien kulkua? Kuulostaa vain siltä, että VR pelkää tietojen käyttöä sitä itseään vastaan. En osaa nähdä miten tietoja voisi kaupallisesti hyötymistarkoituksessa muka käyttää VR:ää vastaan.
Järkeviä käyttökohteita sijaintidatalle varmasti löytyisi esim. erilaisiin älyliikenteen sovelluksiin, jolloin parhaassa tapauksessa pelastusviranomaiset ja muut tahot pääsevät nopeammin kohteeseen jossa on tapahtunut esim. tasoristeysonnettomuus.
Tai sitten esim. se että puunlastaaja näkee milloin pääsee lastaamaan vaunuja, tms..
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2014, 00:54:28 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|