Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tietoa rautatienosturin kaatumisesta Riihimäellä 1980-luvulla?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« : Lokakuu 15, 2013, 20:33:51 »

Tämä on varmaankin oikea foorumi asialle: muistelen, että VR:lle hankittiin joskus noin vuonna 1980 Kirowilta uusi, erittäin iso rautatienosturi, jonka sijoituspaikaksi tuli Riihimäki.

Sitten, eräs kaunis kerta näin nosturin kyljelleen kaatuneena Riihimäen varikon kupeessa.

Sitten muistelen kuulleeni, että se lähetettiin takaisin Kirowille ja viipyi matkallaan kauan, mahdollisesti 1-2 vuotta.

Olisiko jollakulla lisätietoja tai peräti kuvamateriaalia? Mitä tuolle isolle Kirowille muuten nykyään kuuluu?

tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #1 : Lokakuu 16, 2013, 00:22:42 »

Edk 1000/4:n nopeuskokeet suoritettiin 3.3. - 4.3.1981 Iittala-Parola välillä 60-140km/h vetureilla Sr1 3082 (3.3.-81) ja Sr1 3072 (4.3.-81).
Nummela-Lohja nopeuksille 50-90km/h 5.3.1981 veturina Dr13 2309.
Salo-Paimio välillä nopeuksille 60-120 km/h 10-11.3.1981 veturilla 2323 (veturi yöpyi Turussa).
Myöhemmin Dv12-veturilla Lahti-Loviisa välillä.
Kaatumista edesauttoi tukijalkojen asentamattomuus - hieman vain kokeillaan, mutta "pyörähdys ristäytyi käsistä" ja nosturi kellahti kyljelleen. Silloinen "huollon parakki" oli vaarassa tuhoitua henk.kuntineen rysähdyksessä. Nosturia ei käsittäneeksiä lähetetty tehtaalle korjattavaksi, vain katkennut puomi ja nosturi odotteli valmistuvia osiaan Hyvinkään konepajalla.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2013, 06:42:03 »

Onkohan kyseessä Tnk 999?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2217


« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2013, 07:03:19 »

Pitäisi kaivaa vanha JTT 1990-luvulta, niin voisin vastata tuohon Jounin kysymykseen. Minulle on jäänyt mielikuva, että nosturi olisi romutettu 1990-luvun lopulla vähäisen käytön ja kalliin ylläpitokustannuksen vuoksi. Autonosturien käyttö todettiin silloin halvemmaksi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2013, 08:30:32 »

Salo-Paimio välillä nopeuksille 60-120 km/h 10-11.3.1981 veturilla 2323 (veturi yöpyi Turussa).

Hienoa, tässä harvinainen havainto Dr13:n käynnistä Turussa ennen säännöllisen kierron alkua v. 1984.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2013, 23:18:42 »

Ilmeisesti ensimmäisen kerran Dr13 kävivät Turussa viikolla 35 1978, silloin oli venäläinen kiskonhionta juna hiomassa kiskoja, työmaa taisi olla Turun ja Toijalan välillä? Vetureina olivat Dr12 2323 ja 2325, juna ja verurit yöpyivät Turussa silloin.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2013, 08:20:39 »

Kyseessä oli tosiaankin Tnk6 999, tai vanhan litteroinnin mukaan Tnk 999.

Löytyisikö tästä nosturista mahdollisesti kuvia VR:n väreissä? Ulkomailtahan kuvia löytyy, esimerkiksi http://www.thomas-ziegert.de/Thomas_Ziegert/Testseite/EDK_1000.jpg, mutta olisi hienoa saada vorgin kuvagalleriassa oleva aukko paikattua näiltä osin.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2013, 08:26:26 »

Minun tietääkseni Asthom kävi aivan ensimmäisen kerran Turussa kesällä 1965 rautatien päivien yhteydessä, jolloin Hr13-veturia (numero ei tiedossani) esiteltiin siellä yleisölle.

Erittäin harvinaisia olivat Alstit Turun suunnalla 1960-70 -luvuilla.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tietoa rautatienosturin kaatumisesta Riihimäellä 1980-luvulla?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina