|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2013, 14:35:37 » |
|
Oho mitäs nyt on tapahtunut, kun VR vie vaunut perille saakka...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2013, 15:14:27 » |
|
Oho mitäs nyt on tapahtunut, kun VR vie vaunut perille saakka... Samaa minäkin ihmettelen.... Viime talvenahan hiili tuli loppumatkan laivalla ja kuorma-autoilla.....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2013, 16:41:59 » |
|
Oho mitäs nyt on tapahtunut, kun VR vie vaunut perille saakka... Liekö taustalla kilpailulle avautuva kansainvälinen tavaraliikenne? http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,6350.0.htmlKeljonlahti on ensimmäisiä varoittavia esimerkkejä siitä, mihin vapautuva kilpailu raiteilla voi johtaa eli VR-konserni joutuu palvelemaan kaikenmaailman energialaitoksia ja muita pienasiakkaita. Vuosikymmenten turha työ asiakkaiden hätistelemiseksi uhkaa valua tyhjiin. VR varmaankin vetoaa kiireellä Liikennevirastoon, jotta tällaisille voimalaitoksille ym. johtavat viimeisetkin vaihteet saataisiin purettua pikapikaa vielä tulevana talvena.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2013, 22:09:32 » |
|
Voisiko joku käydä kuvaamassa tuota liikennettä Jyväskylässä sekä reitin varrella esim. Mikkelissä ja Pieksämäellä? Kouvola-Pieksämäki-välillä (oletettu kulkuväli Vna-Lä-Kv-Pm-Jy) ei varmaankaan ole ikinä kulkenut noin painavia junia (~ 3300 tn)
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2013, 22:36:15 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2013, 09:39:53 » |
|
Käsittämätöntähän tällainen touhu on ollutkin. Hiilijunat on ajettu Siperiasta Viipurin satamaan, josta hiili on laivattu Varkauteen ja edelleen kuorma-autoilla Jyväskylään. Ja tämä on ollut edullisempaa kuin vetää samat vaunut koko matkan perille saakka ilman siirtokuormauksia!
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2013, 10:48:39 » |
|
Voisiko joku käydä kuvaamassa tuota liikennettä Jyväskylässä sekä reitin varrella esim. Mikkelissä ja Pieksämäellä? Kouvola-Pieksämäki-välillä (oletettu kulkuväli Vna-Lä-Kv-Pm-Jy) ei varmaankaan ole ikinä kulkenut noin painavia junia (~ 3300 tn) Kulkisikohan tämä hiili junassa T2249? Tiistai-iltana kuuntelin pihalla, kun iltayhdeksän jälkeen kuului Mikkelin Suojalammen kohdalla "venäläistyyppinen" ryske ja susien ulvonta. Eräästä palvelusta seurasin junan kulkua, pariveto ja Mikkelistä Hiirolaan juna jaksoi noin 50 km/h vauhdilla. Vasta Kalvitsan jälkeen meno reipastui. Saattaisi vastata tämän tyyppisen junan tuntomerkkeihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2013, 18:32:02 » |
|
Käsittämätöntähän tällainen touhu on ollutkin. Hiilijunat on ajettu Siperiasta Viipurin satamaan, josta hiili on laivattu Varkauteen ja edelleen kuorma-autoilla Jyväskylään. Ja tämä on ollut edullisempaa kuin vetää samat vaunut koko matkan perille saakka ilman siirtokuormauksia!
Riippuu tietysti mitä on rahti välillä Viipuri-Jyväskylä maksanut raiteilla, yritykset kun tahtovat ottaa sen halvimman vaihtoehdon. *No mutta hyvä kun Vr on voittanut tälläkertaa tarjouskilpailun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2013, 19:28:48 » |
|
Riippuu tietysti mitä on rahti välillä Viipuri-Jyväskylä maksanut raiteilla, yritykset kun tahtovat ottaa sen halvimman vaihtoehdon. *No mutta hyvä kun Vr on voittanut tälläkertaa tarjouskilpailun.
Hiilen kuljetus Keljonlahteen tosiaan kilpailutetaan vuosittain ja halvin hinta valitaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 162
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 24, 2013, 21:43:51 » |
|
Muistaakseni Viipuri - Saimaan kanava - Varkaus -logistiikkaketju oli taannoin Rauhalahden voimalaitoksen kuljetuksille. Keljonlahteenhan ei ilmeisesti hiilikuljetuksia ole ainakaan suuremmissa määrin tehty, kun voimalan tukipolttoaine puun kanssa on tähän asti ollut turve. Tämä vain pienenä tarkennuksena kuljetusketjun osalta, koska molemmat voimalat ovat Jyväskylän kaupungin omistamia.
Jossain kuitenkin voidaan röyhistää rintaa koskien suomalaisia erityisolosuhteita: Kovin moneen länsimaahan ei voi tilata hiiltä Uralin takaa suorina kokojunakuljetuksina Vok-vaunuilla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 25, 2013, 08:20:41 » |
|
Vokkirunko (näytti tyhjältä) bongattu tänä aamuna Pm Temussa IC74:stä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2013, 09:20:09 » |
|
Taas on tyhjältä näyttävä Vok-runko Pm lajittelussa. Runkoja taitaa tulla rajan takaa useinkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2013, 10:00:41 » |
|
Taas on tyhjältä näyttävä Vok-runko Pm lajittelussa. Runkoja taitaa tulla rajan takaa useinkin.
Vielä eilen iltapäivällä oli 10 (tyhjää?) Vokkia Keljonlahden voimalan raiteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|