Ei uutisessma mainitabettä pelkkä matkakortti kävisi. HSL:n aluehan ulottuu Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Nyt on voinut esim. Tikkurilasta Keravalle ostaa sekä lähiseutu 2 lippua että VR:n BC. Jatkossa ei voi ostaa (tai oikeastaan junahenkilökunta ei saa myydä) esimerkiksi yllämainitulle matkalla muuta kuin HSL:n kiskurihintasii kertalippuja.
Heip, voisitko ystävällisesti perustella, miksi päätit käyttää tuota sanaa "kiskurihintainen"? Kieltämättä esim. johonkin Italiaan verrattuna Suomen joukkoliikenne on melko kallista, mutta toisaalta suomalaisessa vertailussa meikäläiset hinnat on ihan normaalia tasoa. Samaten ne ovat paljon halvemmat kuin esimerkiksi Tukholmassa.
Kiskurihinnat verrattuna samoilla alueilla maksavat VR:n liput. Ja nyt ei vieläkään sitten Tuukka puhuta siitä sun rakastamasta matkakortista, vaan puhumme vieläkin kertalipuista. HSL:n taksoilla maksat esimerkiksi Malmi-Tikkurila välistä 2,30/4,50e kun VR:n taksoilla maksaisit 2,60/1,30e. Korso-Kerava väli sama kuin edellä mainittu jne. Tähän on toki tulossa muuton lippu-uudistuksen myötä, mutta arvaa mitä? Lippujen hinnat nousevat silloinkin korkeammiksi kuin nyt.
Joo, mutta sinne Malmin asemalle päästäkseen pitää useimpien käyttää bussia, hinta 2,80€. Tällöin matka Tikkurilaan maksaa VR:n lippua käyttäen 2,80€ + 2,60€ = 5,40€, kun HSL:n lipulla sama matka kustantaa 4,50€. Ideana siinä, että koko HSL-alueella on yhtenäinen lippujärjestelmä on se, että matkustajalla on tällöin vapaus kulkea lipullaan periaatteessa mihin huvittaa. Tullessaan Tikkurilasta Malmille hän voi samalla lipulla jatkaa suoraan kaverin luokse Pihlajamäkeen. Jos hänellä on käytössään yhteen vain liikennevälineeseen oikeuttava lippu, liikkuminen alueella jolla kyseinen liikenneväline ei kulje, on kynnyksen takana. Ihmiset käyttävät joukkoliikennettä rennommin, kun lippuja ei ole sidottu yksittäisiin linjoihin.
Aikanaanhan oli kaikissa seutubusseissa omat tariffinsa, eikä niiltä voinut vaihtaa muihin busseihin – sen enempää seutulinjoille kuin sisäisiinkään, elleivät sitten molemmat linjat sattuneet olemaan saman firman ajamia. 80-luvulla päätettiin siirtyä käytäntöön, jossa kaikilla linjoilla olivat käytössä samat YTV-liput. Silloin jokin joukko yksittäisiä käyttäjiä varmasti joutui ostamaan kalliimpia lippuja kuin aiemmin, mutta sataa kärsijää kohti oli ehkä sataviisikymmentä hyötyjää. En haluaisi kyseistä käytäntöä takaisin, eivätkä varmaan haluaisi bussifirmatkaan. Niillä kun olisi vähemmän matkustajia, jos bussien käyttö olisi tariffillisesti yhtä kömpelöä kuin se oli kolmisenkymmentä vuotta sitten.
Se, että lippujärjestelmä on matkustajalle yksinkertainen ja miellyttävä, on sekä matkustajan, joukkoliikenneviranomaisen että operaattorin etu. Mitä enemmän junassa on matkustajia, sitä enemmän junaoperaattori saa liikenteen hoitamisesta rahaa kehitettyä.
Nykyään hyvin todennäköisesti on ihmisiä, jotka kävelevät aika kaukaakin Malmille, jotta heidän ei tarvitsisi ostaa sisäistä lippua asemalle päästäkseen. Tämä tekee heidän päivittäisistä työmatkoistaan työläämpiä, mutta se on heille ok, koska he voivat sitten hoitaa "harvat" muut matkansa omalla autolla. Kun heidän kynnystään hankkia matkakortti madalletaan tuolla käytäntömuutoksella, yhtäkkiä se matka Ala-Malmilta Itäkeskukseenkin on ihan järkevää tehdä joukkoliikenteellä, käytännössä ilmaiseksi. Toisaalta tämä ohjaa hieman lisää porukka yksityisautottomaan elämään, toisaalta se lisää bussien matkustajamääriä, jolloin vuoroväliä voidaan tihentää ja junien luokse pääsee aiempaa kätevämmin.
Lippujen hintoja pitäisi laskea, ei nostaa. Koko ajan karkoitetaan vaan enemmän asiakkaita joukkoliikenteen parista, ei vedetä niitä puoleen niin kuin pitäisi.
Nykytasosta lippujen hintoja toki pitäisi jonkin verran laskea. Takamustuntumalla sanoisin, että nykyistä 20-30 % matalampi hinta olisi oikean tasoinen. Eli jotain kahden euron luokkaa. Pidä kuitenkin mielessä, että aivan kaikkien tuotteiden hinnat nousevat jatkuvasti, inflaatiosta johtuen. Kunhan palkatkin nousevat samaa tahtia, kukaan ei oikeasti häviä mitään.