Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2013, 17:55:51 » |
|
Auttaako, jos lisään JI (olle itse asiassa vain J ) on 0-6-2T veturi joka rakennettiin Hyvinkää-Karkkila Rautatielle numerolla 1. (TK 124/1907) Ollaksemme tarkkoja asiakas oli Hyvinkää-Pyhärvi Rautatie. Veturi seikkaili myöhemmin Virossa Aegviidun sotilasrautatiellä, ei ollut EVR:n kalustoa.
J (alaideksi II ) veturieta tehtiin Hj.Linderille Hyvinkää--Pyhäjärvi rautatielle numerolla 2 (TK 133/1908) ja Disen Wook Co, Wiborg nro 1 (TK 267/1916) ja Metsähallitus 3 (TK 316/1923), tämä uudella tyyppimerkillä Db32 (D=0-6-2T, b=750 mm ja 32= tulipinta 32 m2)
J ja JII eroa on JII:n suurempi sylinterin halkaisija sekä pituus J (6440mm) ja JII (6150 mm). Työpaino J (17t) ja JII (17.5 t), Vesitila J (1.8 m3) ja J11 (2,2 m3) polttoainetila J ( 1,4m3) ja JII ( 2 m3)
Oikeastaan mielenkiintoista, ettei näitä tietoja ole vielä julkaistu. Teen Resiina 1/2014 varten yhteenvedon Tampellan kapearaiteisten mitoista ja vaikka sita seuraavaan listan yksityisille valmistetuista vetureista. Nämä tiedot ovat kiertäneen 1960-luvulla Veturien Ystävien kokouksissa. Listat saivat Tampellasta Mikko Alameri ja Erkki Nuutio. Toivottavasti näille riittää tilaa lehdessä.
|