Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Metro halutaan Trafin valvontaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 818


« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2013, 00:11:37 »

Eiköhän ajatuksena ollut, että kehittäkööt säännökset itse miten parhaaksi näkevät. Jos haluavat ratikoihinsa ajovalot, siitä vaan. Jos eivät, niin sitten eivät. Ei ole valtion asia!

Raitiovaunujen ajovalot ovat nimenomaan "valtion" asia. Asetus määräsi vielä vuonna 1973, että raitiovaunussa on (vain) keskellä eteenpäin yksi valkeaa valoa näyttävä lamppu ja takana (vain) keskellä punaista näyttävä lamppu.

 http://www.raitio.org/news/uutis13/uukuva13_6/32_211073.jpg

Loppuvuonna 1973 asetusta muutettiin kiireenvilkkaan niin että uusissa nivelvaunuissa voitiin ottaa käyttöön niihin alunperin suunnitellut ja tehdyt oikeat kaksilamppuiset ajovalot. Oliko asetusmuutos jo ensimmäisiä vaunuja tehdessä käynnissä, sitä en tiedä, vai mentiinkö operaattorin/valmistajan puolelta vain tuurilla eteenpäin.

Kuvassa (foto A Hellman) on lokakuulta 1973 vaunu, josta on oikeitten valojen piuhat pätkitty ja erään rauta/raitiotieharrastajan oikeuskanslerille tekemän valituksen johdosta hät´hätää kyhätyt tilapäiset lamppuviritykset niin eteen kuin taaksekin, jotta HKL:n tarpeelliset uuden vaunutyypin koeajot voitiin suorittaa Valmetin koeajo-ohjelman mukaisesti loppuun. [Kiusa se on pienikin.] Asetus ehdittiin muuttaa joulukuuksi, jolloin kaupallinen liikenne alkoi ja "valtion" lupa salli sitten (ja edelleenkin) valot, joko vanhastaan yksi vaunun keskiviivalle tai uutena kaksi vaunun kulmiin. Schörlingin hiomaraitiovaunut 1950-luvun alusta todettiin kyseisen harrastajan kantelun perusteella, että ne eivät olekaan raitiovaunuja vaan "työkoneita", mutta siis tuosta loppuvuodesta 1973 lähtien hiomavaunutkin ovat olleet myös raitiovaunuja.

Ja lisäksi: tuon yksittäisen harrastajan turhan aktiivinen asetus-aktiivisuus haittasi äärimmäisen paljon sen ajan ratikkayhdistystoimintaa ja kostautui noina muutenkin kriittisinä järjestäytyneen raitiotieharrastuksen alkuvuosina koko harrastuskenttään suhteessa operaattori. Kun piti hommata Turun museoraitsikoillekin suojapaikkaa Helsingistä jne...
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2574


« Vastaus #26 : Marraskuu 14, 2013, 00:56:04 »

....
Ja lisäksi: tuon yksittäisen harrastajan turhan aktiivinen asetus-aktiivisuus haittasi äärimmäisen paljon sen ajan ratikkayhdistystoimintaa ja kostautui noina muutenkin kriittisinä järjestäytyneen raitiotieharrastuksen alkuvuosina koko harrastuskenttään suhteessa operaattori. Kun piti hommata Turun museoraitsikoillekin suojapaikkaa Helsingistä jne...
Mielenkiintoinen episodi tuon ajan vaikutusmahdollisuuksista. En muista olenko siitä joskus kuullut, vai onko mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Jorman asioiden painotus vaikuttaa hassulta: Jos on olemassa tyhmä sääntö ja viranomainen, operaattori ja valmistaja kukin viittaavat sille kintaalla, niin ei se henkilö, joka asiasta huomautti, tehnyt kyllä mitään väärää. Jos operaattori tai valmistaja "kosti" harrastusporukalle, niin sekin on väärin ilmaistu minusta, ei firma kosta. Siellä on ollut korkeintaan joku kanan tallaama dirika tai pikkudirika, jolla on ollut enemmän valtaa kuin älliä, jos jotain kostamista tai suhteiden takapakkia on tapahtunut.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 818


« Vastaus #27 : Marraskuu 14, 2013, 15:14:46 »

Ei firma tietenkään "kostanut", mutta sen avainasemassa olleiden dirikoitten harrastajakielteiseksi muuttunut asenne "kostautui" harrastukseen yleisestikin. Meni oma aikansa ennenkuin uudet sukupolvet astuivat remmiin ja vanhat asiat unohdettiin. Sekä todettiin, että harrastajat ovat mitä parhaimpia firman kanta-asiakkaita ja ilmaisia sanansaattajia, positiivisessa merkityksessä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #28 : Marraskuu 14, 2013, 16:40:38 »

Oliko asiasta ensin keskusteltu valmistajan ja liikennöitsijän kanssa? Ja turhautuneena siihen, että mikään ei muuttunut, tämä henkilö teki sen jälkeen valituksen? Vai tehtiinkö tämä valitus heti kertalaakista korkeaan osoitteeseen ilman mitään varoitusta?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 818


« Vastaus #29 : Marraskuu 14, 2013, 16:58:37 »

kertalaakista korkeaan osoitteeseen ilman mitään varoitusta
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Metro halutaan Trafin valvontaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina