Snälltåget on peräisin luultavasti saksan sanasta Schnellzug, saksaksi Schnell merkitsee nopeasti/nopea.
Minulla on sama käsitys kuin Jukalla. Asiaa on joskus puitu rautatieharrastajien keskustelupalstoilla ja silloin vanhimmat harrastajat ovat muistuttaneet, että ikivanhoissa aapisissa luki "min kälke är snällare än din" (merkityksessä: minun kelkkani on nopeampi kuin sinun). Ruotsin sanalla snäll ja saksan Schnell on sama tausta. Se on kuitenkin ihan outo juttu nuoremmille ja yleinen käsitys on tuo Jukan mainitsema.
Vaunusto on perinteistä entistä SJ:n vekkikylkistä pikajunakalustoa. Niissä on ihan hyvä matkustaa, seuraava oma matkani niissä on tänään alkuillasta ja vihdoinkin opin varaamaan paikan avo-osastosta. Osa osastovaunuista on lepovaunuja päiväasennossa ja matkalla bruukataan kuuluttaa useampaan otteeseen, että yläpetillä ei saa nukkua, koska matkataan päiväjunassa. Yläpetit on tarkoitettu päiväjunassa matkatavarahyllyiksi.
Vaunutyyppinä on ainakin B5 (1960-luvulta, ilmeisesti SJ:ltä vuokrattuja vaunuja). Toinen havaittu vaunutyyppi on BC2 (1970-luvulta) ja kolmas on tanskalaista perua oleva Bc-t (vuosilta 1967-1982)
http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/b5 http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/bc2http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/personvagnar-i-trafik/bctLisäys hintatietoihin: Snälltåg-firmalla matkalipun hintaan sisältyy nettiyhteys.
Vaikka SJ ajaa kerran tunnissa Malmön ja Tukholman välillä, niin kyllä Veolialle/Snälltågillekin on riittänyt matkustajia. Viimeksi käytin yhtiötä pari viikkoa sitten ja silloin juna oli 11-vaunuinen ja silti loppuunmyyty.