Jopas, tämä vielä toistaiseksi pähkähullu idea Beringin salmen radasta on taas (vuosirytmin mukaan) sukeltanut esiin jostakin...voi ei!
Idea on mielenkiintoinen, mutta: rakentakaa nyt ensin Venäjän Tyynenmeren rannikolle viimeiset 1500 kilometria tietä, eihän tunnelin rakentaminen muuten onnistu.
Taloudellisesti en osaa toistaiseksi ymmärtää, kunnes joku hyvin perustelee, miksi nyt hyvin, luotettavasti ja halvalla yli Tyynenmeren kulkevat tuotteet pitäisi lastata nimenomaan junaan. Auttakaapa ajatteluani! Laivakuljetuksessa on sekin hyvä puoli, että määräsataman voi nyt valita Pohjois-Amerikan länsi- tai itärannikolta aika vapaasti. Vain muutama laiva ei tarvittaessa mahdu uuteen Panaman kanavaan. Kanava on jo virallisestikin toista kuukautta käytössä, joten jännitän mitä BSNF:n ja UPRR:n tilastot Q3:lta mahtavat näyttää. Näistä BNSF on nykyään Berkshire Hathawayn sateenvarjon alla, mutta infoa on kuitenkin saatavilla.
http://www.bnsf.com/about-bnsf/financial-information/weekly-carload-reports/pdf/20160723.pdfMielenkiintoista, miten hyvin hiilen kulutuksen alamäki näkyy rautatierahdeissa vuositasollakin! Yhdysvalloissahan esim. Kaliforniassa uusiutuvilla tuotetaan jo 40% kaikesta energiankulutuksesta, ja suunta on kasvussa. Siinä eivät hiili-investoinnit enää pärjää. Ja tämä tilanteessa jossa geoterminen tasainen ja porauskuluja lukuunottamatta lähes ilmainen energia on vasta tulossa.
Kuvassa ehkäpä Tyynenmeren ylittäneitä tuotteita laivaa jatkavalla BNSF:n junalla matkalla pitkin Kaliforniaa etelään. Pohdiskelen monesti, miksiköhän ne tuotteet siirtokuormataan toisenlaisiin kontteihin jenkkilän puolella?