RHK:n rataverkolle on omalla resiinalla tuskin mitään asiaa - liikkuipa siellä junia kyseisenä päivänä tai ei. Ilmeisesti kyse on jostakin muusta ratapätkästä?
Noita resiinoitahan on ollut ennen varmaan lähes jokaisella miehitetyllä asemalla, minne lie ovat nykyään joutuneet. Nummelassakin oli vielä muutama vuosi sitten pihan perällä varastossa resiina, vaikka suoritus on loppunut jo 90-luvun alkupuolella. Sekin resiina vain katosi jonnekin, kun varastorakennukset tulivat Senaatin myyntilistalle.
Täällä Pirkanmaalla ja Satakunnassa käytetty "resiinarata" löytyy pätkältä Kankaanpää-Ruosniemi ja Kihniö-Haapamäki (Kihniö-Aitoneva). Tuolla on jokusilla matkailuyrittäjillä resiina-ajelua ja mahdollisuus vuokrata niitä useiksi päiviksikin.
Mutta sellaisille radoille missä on liikennettä en minä ainakaan suosittele menemään resiinalla ajelemaan. Nämä kun ovat toiminnassa olevan liikenteen rautatiealuetta ja siten niillä liikkuminen on jo lailla kielletty.
Eli kannattanee tähyillä noita "puskaratoja".
Resiinat lienee hävinneet vähän sinne sun tänne, kun niiden käyttö asemien miehitysten vähentyessä on loppunut.
Kolmipyöräresiina on kapistuksena kuitenkin melkoisen yksinkertainen. Periaatteessa vaikka polkupyörästä tällaisen konstruoi, muistaakseni Jokioisten rautatiellä on ollut Tunturi-moposta muutettu moporesiinakin?
Omaan pihaan ajattelin tehdä pienen resiinaradan muksuille kunhan vähän vielä kasvavat. Pölkyiksi kyllästettyä kakkosnelosta ja kiskot tulee suorakaiteisesta putkipalkista johon hitsaan naulauslaput. Sitten vaan koneella täkkipulteilla pölkkyihin. Raideleveys tulkkia käyttäen kohdalleen.
Ja resiinasta tulee pumppumallinen.
Klonk klonk....