Tuo Pieksämäki - Joensuu on aika mielenkiintoinen ajatus.
Rataosalla kulkee useampi taajamajunapari päivässä sekä kaikki läpi kulkeva tavaraliikenne.
Tämä tekee karkeasti alun toistakymmentä junaa, mikä ei vielä ole mikään valtava määrä. Tosin eipä Kemijärvellä päästä näitä lukuja lähellekään..
Joskus olen tullut leikkineeksi ajatuksella suorien junayhteyksien palautumisesta Turku-Joensuu -välille. Jos tämä sähköistys rakennettaisiin, saisi pienillä muutoksilla aikatauluihin ja kalustokiertoihin jatkettua IC-junia Pieksämäeltä Joensuuhun asti. Tällainen muutos luultavasti lisäisi junamatkustamisen suosiota kyseisellä välillä palvelujen parantuessa ja matka-aikojen lyhentyessä.
Kaikki tämä on vain täyttä spekulointia. Yksi merkittävä pätkä on myös Iisalmi - Ylivieska, jolla liikkuu suhteellisen paljon tavarajunia sekä pari taajamajunaparia. Toki tässä käyttö tulee hieman vähentymään, jos joskus saavat tuon Kemiran pasutekasan loppumaan. Toki tämä rataosa tarjoaa hyvän kulkureitin myös Vartiuksen malmijunille kunhan suunnitelmat Iisalmen kolmioraiteesta toteutuvat.
Tästäkin aiheesta voi itse kukin halutessaan alkaa lyömään vetoa