|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2020, 21:19:56 » |
|
Amorella jälleen ottanut pohjakosketuksen, samassa paikassa kuin vuonna 2013. Ei aina voi onnistua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 133
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 24, 2020, 02:37:31 » |
|
Amorella purkanut lastia aikaisemmin ja nyt odottaa että muut ovat käyneet satamassa ja purkaa lisää lastia. Långnäsissa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 24, 2020, 12:18:02 » |
|
Rahdilta vaadittu pelastamismaksua.
Mietin, että onko tuo merilaki ainut poikkeus vai voitaisiinko rautatieliikenteessäkin vaatia maksuja rahdin omistajilta pahoissa onnettomuustilanteissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 24, 2020, 12:18:36 » |
|
Ei nyt kyllä ihan suoraviivaiseen oikeustajuun istu, miten laivan karilleajosta syntyneitä kustannuksia voidaan yrittää periä kuorma-autoilijoilta, joiden kalustoa on huonolla onnella ollut laivan autokannella: https://yle.fi/uutiset/3-11561089Tai vaatia edes takausta, että oman kalustonsa saa hakea pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #7 : Syyskuu 24, 2020, 13:14:30 » |
|
Tapaus perustuu tosiaan meripelastuslakiin. Joka näin nopeasti kerrottuna määrittää, että aluksen "pelastustyön" suorittanut taho (Hokan ab) voi vaatia palkkiota suoraan "pelastetun" omaisuuden omistajalta. Jos "pelastus" ei onnistu, niin "pelastaja ei voi vaatia korvauksia keneltäkään. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011145 Tähänhän on tultava Viikkarilta vastine tuntien sisällä tyyliin "väärinymmärryksen takia julkisuuteen pääsi tieto, että Hokan ab veloittaa aluksella olevilta kuljetusyrittäjiltä "pelastuspalkkiota". Näin ei tule tapahtumaan, vaan aiheutuneet kulut (pelastuspalkkion) maksaa VL varustamo oman vastuuvakuutensa puitteissa. Kuljetusyritykset saavat myös korvausta seisontapäivistä ja kaluston siirrosta yrittäjän ilmoittamaan paikkaan".
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2020, 14:04:36 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2020, 14:00:27 » |
|
Homma nenee niin, että laiva voi painua pohjaan avomerellä (jolloin ”pelastuskulut” ovat suuret), ja kun käy ilmi, että laivan lasti on tosi arvokas, niin ”Hokan Ab painuu pikavautia uppoamispaikalle. Käsittääkseni keikan saa/ottaa se taho joka ensiksi ehtii paikalle. Tämän Hokan Ab tekee omalla riskillään, mutta jos Hokan Ab pelastaa arvokkaan lastin ja vielä aluksenkin, niin Hokan Ab voi vaatia ”pelastuspalkkiota” etukäteen monelta eri taholta.
Jos lastin omistaja ei tähän suostu, niin lasti jää Hokanin omistukseen. Ko. tapauksessa Hokanin ”työpanos” oli kuitenkin minimaalinen ja suurimman laskun maksaa joko Viikkari suoraan tai heidän vakuutusyhtiönsä. Eli tässä Hokani käyttää lainmukaisia oikeuksiansa härkisti hyväksi, eli laskuttaa tehdystä helposta työsta moneen kertaan. Käsittääkseni ”pelastuspalkkio” perustuu ”pelastetun” omaisuuden arvoon joten asiassa täytyy puntaroida saatavaa ”pelastuspakkiota ”pelastuksesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Eli ”arvoton” laivan hylky jää meren pohjaan sukelluskohteeksi.
Jos Viikari ei korjaa asiaa pikavauhtia, niin heidän laivansa kiinnitetään laituriin määräämättömäksi ajaksi, ei pelkästään 200 matkustajaa riitä kattamaan kustannuksia, jos autokannet ovat tyhjiä. Eli kuljetusyrittäjät siirtyvät 100 %:ti Siljan asiakkaiksi.
Tilanteen tekee oudoksi myös se että onnettomuus tapahtui Viikkarille ja toiseen kertaan samassa paikassa. Olisi kiinnostavaa tietää miten 2013 ”pelastusgeissi” meni ”loppupeleissä”???
Jos joku tuntee asiat paremmin, niin hän varmaan korjaa asiavirheet .
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2020, 15:48:05 » |
|
Jos joku tuntee asiat paremmin, niin hän varmaan korjaa asiavirheet .
Alfons Håkans, ei Hokan Ab Ja Viking Line on ilmoittanut vastaavansa vakuista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2020, 16:40:15 » |
|
"Hokan" on synonyymi näistä Affenanmaan Ab pyörittäjistä, eli vähän kieli poskella ollaan liikenteessä. Samanlainen tapaus on mantereen puolella mm. "Börje" tai Lisbet" = SuomenRuotsalainen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2020, 19:36:55 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2020, 21:21:14 » |
|
Tässähän kävi juuri niin kuin ennakoin, eli Viikkari toimi juuri niinkuin sen pitää. "Laiva kääntyi" heti neljän jälkeen. https://yle.fi/uutiset/3-11562020 Se tässä ihmetyttää, että eikö Viikkarilla ole laivan omistajana täysi oikeus määritellä, että millä tavalla laiva "pelastetaan", ja kun vielä "pelastustehtävä" on näin simppeli. Eli ajetaan pari avomeri hinaajaa laivan taakse, nykäistään paati kiviltä ja hinataan se läheiseen laituriin. Aikaa meni varmaan sen puoli päivää.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2020, 21:52:16 » |
|
Tässähän kävi juuri niin kuin ennakoin, eli Viikkari toimi juuri niinkuin sen pitää. "Laiva kääntyi" heti neljän jälkeen. https://yle.fi/uutiset/3-11562020 Se tässä ihmetyttää, että eikö Viikkarilla ole laivan omistajana täysi oikeus määritellä, että millä tavalla laiva "pelastetaan", ja kun vielä "pelastustehtävä" on näin simppeli. Eli ajetaan pari avomeri hinaajaa laivan taakse, nykäistään paati kiviltä ja hinataan se läheiseen laituriin. Aikaa meni varmaan sen puoli päivää. Ei puoli päivää riittänyt alkuunkaan. Mitä itse seurasin marinetrafficin kautta, niin hinaajat oli paikalla su illasta lähtien aina tähän iltaan asti, kun alus saatiin Naantaliin. Ilmeisesti siellä yksi potkuri ottanut kipeää merimerkkiin törmäämisen yhteydessä ja sen jälkeen tyydyttävä jatkaan matkaa hinauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 21, 2020, 19:27:57 » |
|
Siis TAAS Viking. Ei siellä niin palljon vaihtoehtoja olekaan. Maailmansotien jälkeen oli tarjolla vähän matkustajalentokalustoa. Siksi aina kun tuli lento-onnettomuus otsikoitiin: "Taas Dakota (CD-3)".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 22, 2020, 21:28:18 » |
|
Välillä käydään kivillä - välillä ei. Joskus vaan laivat ajautuvat rantamutiin, Ces't la vie. Miksi jokaisesta pienestä ja suhteellisen harmittomasta pohjakosketuksesta nousee nykyään niin kauhia älämölö?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2020, 00:02:18 » |
|
Toisaalta onnettomuustutkintakeskuksen sivuilla myös tutkimusta rautateillä sattuneista vaihtotyövaaratilanteista. Niitäkin aika liuta eikä niitä nouse mediassa esille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|