|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2013, 02:43:49 » |
|
Onhan toi aika vehkeestä, mutta silti ihan oikein.
Muutaman kerran matkustanu tota reittiä ja sattunut vallan mukavaa matkaseuraa jotka eivät ole huomanneet että risteily on jo ohi...
Pikku näpäytys avecralle on ihan paikallaan. Samat lait ne pätee kaikkia muitakin ravintoloitsijoita, anniskelualuetta tulee valvoa. Ihmettelen, ettei tähän ole aikaisemmin puututtu. Nimittäin paikallaan pysyviä ravintoloita syynätään kyllä suurennuslasilla. Jos on yksin työvuorossa, ni ei sais periaatteessa ees savuilla käydä, ku jää kuppila valvomatta. Junassa taas ei valvo kukaan ketään.
Tällähän vois saada näppärästi työllisyystilannettaki paremmaks. Avecra voitais pakottaa laittaa jokaseen vaunuun junaemännän/-isännän:)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2013, 03:24:52 » |
|
Junassa ei valvo kukaan ketään? Kyllähän siellä Avecran henkilökunta valvoo ja konduktöörit/junamyyjät. Se vain on mahdotonta valvoa koko junaa, ellei jokaiseen vaunuun laiteta henkilökuntaa ja se ei taas missään määrin ole kannattavaa saati järkevääkään. Omasta mielestäni IC2-junissa ei tarvitsisi ollenkaan sitä alkoholia tarjoilla, silloin ei myöskään olisi anniskelualuetta koko juna, kuten nyt on. Ravintolavaunuissahan ainoastaan ravintolavaunu on anniskelualuetta Itse oon aina ihmetellyt sitä, miksi koko juna on anniskelualuetta IC2-junissa. Mokoman tyhmyyden voisi poistaa. Uutinenhan ei kerro, kuinka monta henkilöä tarkastajat tapasivat nauttivan omia juomiaan. Kyseessähän voi olla ihan vain muutamastakin henkilöstä, joka tietysti riittää heille. Sitten on myös sekin, että porukka osaa hemmetin hyvin piilottaa niitä tölkkejä ja pulloja kun näkee henkilökunnan lähestyvän, milloin minnekkin takin sisään, taskuihin, housuihin (oon todistanut tälläistäkin), reppuun, laukkuun, roskikseen jne., eihä sitä voi alkaa jokaisen taskuja, housuja jne. tutkia. Henkilökunta huomauttaa kyllä, jos sitä näkee. Kokemuksesta voin kertoa, ettei sitä aina näe. Uutisenkin tilanteessa on voinut käydä niin, että juomat ovat menneet piiloon henkilökunnan tullessa ja heidän poistuessa juomat ovat taas esillä ja sitten vaunuun onkin tulleet nämä AVI:n tarkastajat, jotka ovat juomat nähneet. Tavallisia siviilejähän ne ovat ihan normaaleissa vaatteissa, ei niitä ulkoapäin tunnista. Omasta mielestäni ainoa ja oikea ja järkeväkin ratkaisu on lopettaa IC2-junissa alkoholijuomien myynti. Itse ainakin kannatan tätä ideaa!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2013, 12:49:30 » |
|
Ongelma taitaa johtua siitä että ravintolavaunu poistettiin kokonaan viime aikataulumuutoksessa illan laivajunaparista, koska junarunkojen kierto uusittiin niin että sekin junavuoro ajetaan nyt IC2 -junana ja ohjausvaunun kanssa. Koska ravintolavaunu puuttuu, joudutaan olutanniskelu nyt hoitamaan kärrymyyynnillä ja jos kärry käy kerran koko matkan aikana myymässä omalla paikalla, niin se ei riitä janoisile laivamatkustajille, ja houkutus korkata omia eväitä kasvaa.
Onko mitän teknistä estettä laittaa 1-kerroksinen ravintolavaunu ohjausvaunulliseen junaan esim heti veturia edelle, jos veturi työntää? Tai sisustaa yhden 2-kerrosvaunun puolikas yläkerta niin että siinä olisi pieni baari josta anniskelu kokonaan hoidetaan? Oletan että uusia Edr ravintolavaunuja ei tulla koskaan Turun junissa näkemään vaan ne on varattu pidemmille reiteille?
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2013, 13:01:51 » |
|
Tekninen este on 1-kerrosvaunujen vanhempi kaapelointi, joka ei täytä ohjausdatan kuljettamisen vaatimuksia.
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 19, 2013, 13:17:52 » |
|
Ongelma taitaa johtua siitä että ravintolavaunu poistettiin kokonaan viime aikataulumuutoksessa illan laivajunaparista, koska junarunkojen kierto uusittiin niin että sekin junavuoro ajetaan nyt IC2 -junana ja ohjausvaunun kanssa. Koska ravintolavaunu puuttuu, joudutaan olutanniskelu nyt hoitamaan kärrymyyynnillä ja jos kärry käy kerran koko matkan aikana myymässä omalla paikalla, niin se ei riitä janoisile laivamatkustajille, ja houkutus korkata omia eväitä kasvaa.
Mitä olen itse havainnut etenkin pe- ja la-iltaisin kohti Turun satamaa menevien junien ravintolavaunuja, niin hyvin on kauppa käynyt. Hyvä kauppias vastaa kysyntään (ravintolavaunuilla). Joskus on muuten jopa käynyt niin, että pe-iltana täynnä työmatkalaisia olevassa Helsinki-Turku satama -junassa myyntikärry ei ole kerennyt käymään junan kaikissa vaunuissa ruuhkaisuuden vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 19, 2013, 13:38:16 » |
|
Ongelma taitaa johtua siitä että ravintolavaunu poistettiin kokonaan viime aikataulumuutoksessa illan laivajunaparista, koska junarunkojen kierto uusittiin niin että sekin junavuoro ajetaan nyt IC2 -junana ja ohjausvaunun kanssa. Koska ravintolavaunu puuttuu, joudutaan olutanniskelu nyt hoitamaan kärrymyyynnillä ja jos kärry käy kerran koko matkan aikana myymässä omalla paikalla, niin se ei riitä janoisile laivamatkustajille, ja houkutus korkata omia eväitä kasvaa.
Mitä olen itse havainnut etenkin pe- ja la-iltaisin kohti Turun satamaa menevien junien ravintolavaunuja, niin hyvin on kauppa käynyt. Hyvä kauppias vastaa kysyntään (ravintolavaunuilla). Joskus on muuten jopa käynyt niin, että pe-iltana täynnä työmatkalaisia olevassa Helsinki-Turku satama -junassa myyntikärry ei ole kerennyt käymään junan kaikissa vaunuissa ruuhkaisuuden vuoksi. Kyllä. Laivajunien matkustajille ravintopalavelut ovat hyvinkin mieluisia. Tähän perustin väitteeni ERd-vaunujen esiintymisestä turun junissa. Kauppa se on, joka kannattaa, vaikkei VR aina niin ajattelekaan. Jos tulen laivalta ja jonkin asteinen nestehukka meinaa yllättää, menen mielelläni ravintelivaunuun. Jos myynti on huonoa, on turvauduttava omiin tuliaisiin. Valitettava tosiasia, jota kannattaa miettiä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2013, 14:06:15 kirjoittanut Ossi Hakkarainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2013, 13:56:36 » |
|
Pikku näpäytys avecralle on ihan paikallaan. Samat lait ne pätee kaikkia muitakin ravintoloitsijoita, anniskelualuetta tulee valvoa. Ihmettelen, ettei tähän ole aikaisemmin puututtu. Nimittäin paikallaan pysyviä ravintoloita syynätään kyllä suurennuslasilla.
Onko tuohon näpäyttämiseen joku oikeasti järkevä syy? Viranomaiset kyllä tietävät, että sitä omien alkoholijuomien nauttimista tarkkaillaan noissa junissa ja nyt niin hyvin kuin ylipäänsä mahdollista ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi alkoholin myymättä jättäminen kokonaan. Valvonta on tarpeen siksi, ettei alkoholia myytäisi niin paljon, että asiakkaat päätyvät vakavaan humalatilaan. Kärrymyynnissä saman hoitaa se, että se kärry käy ostajan luona niin harvoin, ettei siitä yksinkertaisesti saa ostettua niin paljon juomaa, että saisi itsensä sekaisin. Luulen siis, että aikaisemmin ei ole puututtu siksi, että vaikka lain kirjain ei ole täyttynyt, sen henki on. Ja nyt puututtiin, koska töissä sattui olemaan joku virkaintoinen yksilö, joka ei osaa katsoa nenäänsä pidemmälle. Tai, koska joku oli keksinyt kirjoittaa valituksen ja siihen oli reagoitava edes muodon vuoksi. Ehkä toinen syy voisi olla myös tuo sivuamasi tasapuolisuus muita ravintoloita kohtaan. Mutta toisaalta, ravintolavaunu on niin eri asia kuin kapakka, etten usko kapakoille koituvan minkäänlaista haittaa siitä, että liikkuvissa tovereissaan on viranomaisen puolesta sallittu hieman eri käytännöt. Käytännössä oluen kärrymyynnistä ei ole ollut mitään häiriötä eikä haittaa, joten en näe järkiperustetta sen kieltämiselle. Eivätkä näy näkevän viranomaisetkaan, kun pistivät vain kahden päivän kiellon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 19, 2013, 14:19:25 » |
|
Ehkä toinen syy voisi olla myös tuo sivuamasi tasapuolisuus muita ravintoloita kohtaan. Mutta toisaalta, ravintolavaunu on niin eri asia kuin kapakka, etten usko kapakoille koituvan minkäänlaista haittaa siitä, että liikkuvissa tovereissaan on viranomaisen puolesta sallittu hieman eri käytännöt.
Käytännössä oluen kärrymyynnistä ei ole ollut mitään häiriötä eikä haittaa, joten en näe järkiperustetta sen kieltämiselle. Eivätkä näy näkevän viranomaisetkaan, kun pistivät vain kahden päivän kiellon.
Kuvittelisin että se ongelma johtuu nimenomaan illan laivajunaparista, sen matkustaja kun ovat tottuneet ottaa miestä väkevämpää sekä menne että tullen, ja homma on pysynyt kontrollissa silloin kun junassa on ollut oikea ravintolavaunu. Joskus n 10 vuotta sitten kun 2-kerrosvaunut olivat uusia, oli yksi pyörätuoli-invalidi joutunut poliisin kanssa tekemisiin eli heitetty ulos junasta koska oli korkanut oman olutpullon junan invapaikalla, koska hän ei päässyt ravintolavaunuun ollenkaan,, vaikka hän matkusti jotain pidempää matkaa tyyliin Helsinki-Oulu. Tapahtumaa oli edeltänyt jonkinlaine kiivas keskustelu konduktöörin kanssa jonka mukaan kärrymyynti ei toimi juuri kyseisellä vuorolla mutta koko juna on silti "anniskelualuetta". Kyseine matkustajan tapaus oli esillä myös mediassa jossa hänet pekkapuskien ym toimesta todettiin lainrikkojaksi eikä VR tai Avecra joka kieltäytyi siis tuomasta hänelle mitään juotavaa, ja se päätös pysyne yhä voimassa. Eli ei omia pulloja juniin. Ymmärrän että riehuva nuorisojengi omine pulloineen tai örisevä keski-ikäinen votkaristeilyporukka on pahinta mikä voi sattua työvuorossa olevalle konduktöörille tai kanssamatkustajille jotka haluavat työ tai torkahtamisrauhaa, mutta joskus voisi hieman joustaa ja palvella. Turun laivajunaan voisi tosin lisätä kärrymyyyjiä tai perustaa take-away piste jossa laillisia tölkkejä saisi ostaa siihen asti kunnes Edr ravintolavaunuja saadaan käyttöön. Turun-Helsingin laivapikajuna on yhä edelleen yksi VR:n harvoista "kansainvälisistä" junista jotka on merkitty ulkomaisiin aikatauluihinkin, ja jonka pitäisi täyttää tietynlaiset palvelukriteerit. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 19, 2013, 15:20:48 » |
|
Pikku näpäytys avecralle on ihan paikallaan. Samat lait ne pätee kaikkia muitakin ravintoloitsijoita, anniskelualuetta tulee valvoa. Ihmettelen, ettei tähän ole aikaisemmin puututtu. Nimittäin paikallaan pysyviä ravintoloita syynätään kyllä suurennuslasilla.
Onko tuohon näpäyttämiseen joku oikeasti järkevä syy? Viranomaiset kyllä tietävät, että sitä omien alkoholijuomien nauttimista tarkkaillaan noissa junissa ja nyt niin hyvin kuin ylipäänsä mahdollista ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi alkoholin myymättä jättäminen kokonaan. Päinvastoin, Vr on mennyt siitä missä aita on matalin. Ei ole mitenkään mahdotonta ottaa jokaiseen anniskelualueen vaunuun vaunuemäntää tai -isäntää. Onhan niitä venäläisissäkin junissa. Myöskin juottoloissa on portsarit, joita ei ole pelkissä ruokaravintoloissa. On täysin huuhaata väittää, että olisi toimittu niin hyvin kuin ylipäätään on mahdollista. Ehkä toinen syy voisi olla myös tuo sivuamasi tasapuolisuus muita ravintoloita kohtaan. Mutta toisaalta, ravintolavaunu on niin eri asia kuin kapakka, etten usko kapakoille koituvan minkäänlaista haittaa siitä, että liikkuvissa tovereissaan on viranomaisen puolesta sallittu hieman eri käytännöt. "Viranomaisen puolesta sallittu".. Lakiahan tässä pitäisi noudattaa, eikä viranomaisella ole syytä katsella läpisormien. Ei varsinkaan, kun ravintoloitsija on omilla toimillaan aiheuttanut tilanteen, jossa anniskelualueen valvonta ei tosiasiallisesti pelaa lainkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 19, 2013, 18:00:45 » |
|
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
Käytännössä ei olisi tarvetta noin lyhyellä matkalla, mutta toisaalta taas ERd-vaunuja on tulossa todella paljon joten en ihmettelisi vaikka saattaisikin muutamassa olla. Pikku näpäytys avecralle on ihan paikallaan. Samat lait ne pätee kaikkia muitakin ravintoloitsijoita, anniskelualuetta tulee valvoa. Ihmettelen, ettei tähän ole aikaisemmin puututtu. Nimittäin paikallaan pysyviä ravintoloita syynätään kyllä suurennuslasilla.
Onko tuohon näpäyttämiseen joku oikeasti järkevä syy? Viranomaiset kyllä tietävät, että sitä omien alkoholijuomien nauttimista tarkkaillaan noissa junissa ja nyt niin hyvin kuin ylipäänsä mahdollista ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi alkoholin myymättä jättäminen kokonaan. Päinvastoin, Vr on mennyt siitä missä aita on matalin. Ei ole mitenkään mahdotonta ottaa jokaiseen anniskelualueen vaunuun vaunuemäntää tai -isäntää.. Ei mahdotonta, mutta ei kyllä myöskään missään mielessä kannattavaa saati järkevääkään. Helpompi tapa, lopettaa alkoholinmyynti kokonaan IC2-junissa. Jäljelle jää enään ne, jotka omia juomiaan juo ja siihen taas henkilökunta puuttuu omalla tavallaan (käskee kaatamaan pois, laittamaan roskikseen jne. mitä nyt ikinä tekeekään).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 19, 2013, 18:18:13 » |
|
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
Käytännössä ei olisi tarvetta noin lyhyellä matkalla, mutta toisaalta taas ERd-vaunuja on tulossa todella paljon joten en ihmettelisi vaikka saattaisikin muutamassa olla. Pari kappalettahan niitä vain tarvitaan. Sama runko pääsee lähtemään lähes samantien takaisin kun käyrössä on ohjausvaunut ja kääntöaika on todella lyhyt kun veturia ei tarvitse siirrellä rungon päästä toiseen ja jarruja tarkastella uusiksi. Eiköhän ne oikeasti viisaat kaverit osaa nämäkin kierrot suunnitella niin hyvin, ettei meidän tarvitse niistä huolehtia..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2013, 18:22:52 » |
|
Erään rantaradan varrella asustavan harrastajan kaino toive: Homma ratkeaisi palauttamalla nämä laivajunaparit IC:ksi, jolloin vain ravintolavaunu olisi anniskelualuetta ja kaikkialla muualla oleviin juomiin henkilökunta voisi puuttua automaattisesti. Näin valvonta toimii ja dirikat pysyvät tyytyväisenä. Bonuksena rantaradan kalusto monipuolistuisi jälleen. Nyt kaikki junat ovat 5-vaunuisia Edo-junia. Baarivaunu sopisi näihin rantaradan laivajuniin erinomaisesti, ei siellä kukaan kummempaa ruokaa kuitenkaan tilaisi. Missään tapauksessa ei kannattaisi "tuhlata" ensimmäisiä ERd:itä tuonne. Mitäs tämä 3 päivän sanktio käytännössä muuttaa, ehkä seuraavan varoituksen jälkeen menee luvat koko reitiltä pysyvästi... Olisihan se toki mukavaa, jos joka vaunussa olisi vaunuemäntä/isäntä (in my dreams).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 19, 2013, 18:24:10 » |
|
Ainahan sitä voi vaunuemäntien perään kuolata
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 19, 2013, 18:46:02 » |
|
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
Käytännössä ei olisi tarvetta noin lyhyellä matkalla, mutta toisaalta taas ERd-vaunuja on tulossa todella paljon joten en ihmettelisi vaikka saattaisikin muutamassa olla. Pikku näpäytys avecralle on ihan paikallaan. Samat lait ne pätee kaikkia muitakin ravintoloitsijoita, anniskelualuetta tulee valvoa. Ihmettelen, ettei tähän ole aikaisemmin puututtu. Nimittäin paikallaan pysyviä ravintoloita syynätään kyllä suurennuslasilla.
Onko tuohon näpäyttämiseen joku oikeasti järkevä syy? Viranomaiset kyllä tietävät, että sitä omien alkoholijuomien nauttimista tarkkaillaan noissa junissa ja nyt niin hyvin kuin ylipäänsä mahdollista ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi alkoholin myymättä jättäminen kokonaan. Päinvastoin, Vr on mennyt siitä missä aita on matalin. Ei ole mitenkään mahdotonta ottaa jokaiseen anniskelualueen vaunuun vaunuemäntää tai -isäntää.. Ei mahdotonta, mutta ei kyllä myöskään missään mielessä kannattavaa saati järkevääkään. Helpompi tapa, lopettaa alkoholinmyynti kokonaan IC2-junissa. Jäljelle jää enään ne, jotka omia juomiaan juo ja siihen taas henkilökunta puuttuu omalla tavallaan (käskee kaatamaan pois, laittamaan roskikseen jne. mitä nyt ikinä tekeekään). Tuosta olen samaa mieltä eli en ymmärrä alkuunkaan, miksi kärrymyynnissä pitää ylipäätään tulilientä olla tarjolla? Jos 20 vuotta sitten olisi esittänyt tupakointikieltoa juniin, niin hulluna olisi pidetty ja vorginkin oppositio olisi huutanut suoraa huutoa. Niin vaan on selvitty, eikä kukaan kaipaa savuisia junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 19, 2013, 19:33:18 » |
|
Erään rantaradan varrella asustavan harrastajan kaino toive: Homma ratkeaisi palauttamalla nämä laivajunaparit IC:ksi, jolloin vain ravintolavaunu olisi anniskelualuetta ja kaikkialla muualla oleviin juomiin henkilökunta voisi puuttua automaattisesti. Näin valvonta toimii ja dirikat pysyvät tyytyväisenä. Minä en usko, että tässä on olisi syyllisenä joku odottamiseen kyllästynyt laivamatkalainen vaan laista tietämätön/välittämätön matkalainen. Ja näihin juojiin ei auta oikeastaan mikään. Junissa vedetään omia juomia paljon ja alkoholitarkastajia liikkuu varmaankin enemmän kuin ennen. Tietysti ainoastaan IC2-junissa on tämä oikeuksien menettäminen ongelmana. Muissa kiinnijääminen on käyttäjän ongelma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 19, 2013, 19:57:44 » |
|
Kannattaisiko koko kärrymyynti enää jos mietojen alkoholijuomien myynti lopetettaisiin? Niiden osuus koko myynnistä on melko suuri varsinkin viikonloppuisin. Entäs extra luokka jonne tarjoillaan myös väkeviä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 19, 2013, 21:16:09 » |
|
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
Käytännössä ei olisi tarvetta noin lyhyellä matkalla, mutta toisaalta taas ERd-vaunuja on tulossa todella paljon joten en ihmettelisi vaikka saattaisikin muutamassa olla. Pari kappalettahan niitä vain tarvitaan. Sama runko pääsee lähtemään lähes samantien takaisin kun käyrössä on ohjausvaunut ja kääntöaika on todella lyhyt kun veturia ei tarvitse siirrellä rungon päästä toiseen ja jarruja tarkastella uusiksi. Eiköhän ne oikeasti viisaat kaverit osaa nämäkin kierrot suunnitella niin hyvin, ettei meidän tarvitse niistä huolehtia.. Pari kappaletta? Ei ykskään Turun juna pääse lähtee samantien takaisin. Ne seisoo melkein tunnin joka tapauksessa molemmissa päissä kun Helsingin ja Turun välistä ajoaikaa ei saada nipistettyä pois. 5 vaiko 6 runkoo Turun junissa on kierrossa. Kannattaisiko koko kärrymyynti enää jos mietojen alkoholijuomien myynti lopetettaisiin? Niiden osuus koko myynnistä on melko suuri varsinkin viikonloppuisin. Entäs extra luokka jonne tarjoillaan myös väkeviä.
Sulla on varmaan tilastoja, lukuja jne. tarjolla tämän väitteen tueksi? Omien havaintojeni mukaan suurin osa kärryn tuotteista tulee kylläkin lämpimistä juomista ja välipalasta, eli leivistä tms. Harvemmin oon nähny kärrymyyjän myyvän alkoholijuomia, vaikka kyllähän niitä jonkun verran menee varmasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 19, 2013, 23:18:56 » |
|
Kaikesta huolimatta on tämä lyhytaikainen ja kohdistettu anniskelun keskeytys niin yhteiskunnallisesti ja rautatiehistoriallisesti mielenkiintoinen asia, että jonkinlainen retki tuonne on kyseellisenä viikonloppuna tehtävä.
Matkalaukusta on syytä kuulua pieni h ö l s k e , ettei ihan kuivaksi mene reissun tunnelma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 20, 2013, 01:18:30 » |
|
Simo (komm. 19.12.2013) - minä kaipaan SAVULLISIA junia...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 20, 2013, 01:29:40 » |
|
Minäkin kaipaan. Harmi, että dieselvetoisia on enää niin vähän, ja höyryvetovoimasta voi nauttia vain museojunissa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 20, 2013, 02:03:02 » |
|
Aluehallintovirasto puuttui ko. alkoholin nauttimiseen, koska useat seurueet nauttivat sitä avoimesti. Ehkä tilanne olisi ollut toinen, jos nauttija olisi ollut yksinäinen henkilö, joka olisi ottanut juomansa salaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 20, 2013, 07:01:19 » |
|
ERd-vaunut tulevat käyttöön nimenomaan IC2-juniin ja uskallan väittää, että niitä tulee takuulla turun juniinkin.
Käytännössä ei olisi tarvetta noin lyhyellä matkalla, mutta toisaalta taas ERd-vaunuja on tulossa todella paljon joten en ihmettelisi vaikka saattaisikin muutamassa olla. Pari kappalettahan niitä vain tarvitaan. Sama runko pääsee lähtemään lähes samantien takaisin kun käyrössä on ohjausvaunut ja kääntöaika on todella lyhyt kun veturia ei tarvitse siirrellä rungon päästä toiseen ja jarruja tarkastella uusiksi. Eiköhän ne oikeasti viisaat kaverit osaa nämäkin kierrot suunnitella niin hyvin, ettei meidän tarvitse niistä huolehtia.. Pari kappaletta? Ei ykskään Turun juna pääse lähtee samantien takaisin. Ne seisoo melkein tunnin joka tapauksessa molemmissa päissä kun Helsingin ja Turun välistä ajoaikaa ei saada nipistettyä pois. 5 vaiko 6 runkoo Turun junissa on kierrossa. Kannattaisiko koko kärrymyynti enää jos mietojen alkoholijuomien myynti lopetettaisiin? Niiden osuus koko myynnistä on melko suuri varsinkin viikonloppuisin. Entäs extra luokka jonne tarjoillaan myös väkeviä.
Sulla on varmaan tilastoja, lukuja jne. tarjolla tämän väitteen tueksi? Omien havaintojeni mukaan suurin osa kärryn tuotteista tulee kylläkin lämpimistä juomista ja välipalasta, eli leivistä tms. Harvemmin oon nähny kärrymyyjän myyvän alkoholijuomia, vaikka kyllähän niitä jonkun verran menee varmasti. Nyt on kyllä Ziggyllä tiedon puutetta, alkoholin myynnistä saa parhaat katteet ja se on kyllä varsin merkittävä tuoteryhmä junissa myytävistä tuotteista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 20, 2013, 07:38:42 » |
|
Joskus on muuten jopa käynyt niin, että pe-iltana täynnä työmatkalaisia olevassa Helsinki-Turku satama -junassa myyntikärry ei ole kerennyt käymään junan kaikissa vaunuissa ruuhkaisuuden vuoksi.
Kärrymyynti nykytoteutuksena on jokseenkin surkea konsepti. Käy aika usein niin, että se yksi kärry junassa ei ehdi matkan aikana perille, siihen ei perjantai-iltaa tarvita. Lisäksi jos Helsingin ja Turun välillä kärry saapuukin omalle kohdalle Piikkiössä, ketä se enää siinä vaiheessa ilahduttaa? Tarkoitushan oli vetää kahvia ja pullaa matkan aikana kaikessa rauhassa. Itse asiassa huonoin palvelutaso on ykkösluokassa, vai mikä sen nimi tällä viikolla onkaan. Ns. hyvän palvelun nimissä kärry lähtee ykkösluokan osastosta liikkeelle. Sattuu vain olemaan niin, että Helsinki-Turku-välillä aika iso osa ykkösluokan matkustajista nousee junaan Espoosta, kärryn jo mentyä. Espoo-Turku-välillä siten ei IC2-junien ykkösluokassa käytännössä ole kärrymyyntiä. Kun minä aikoinaan ajelin Kupittaalle säännöllisesti työasioissa, piti palaverit ajoittaa niin, että junamatkan jälkeen oli hetki aikaa istahtaa Aschanin kuppilaan Kupittaalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 20, 2013, 08:46:45 » |
|
Tuosta olen samaa mieltä eli en ymmärrä alkuunkaan, miksi kärrymyynnissä pitää ylipäätään tulilientä olla tarjolla?
Jos 20 vuotta sitten olisi esittänyt tupakointikieltoa juniin, niin hulluna olisi pidetty ja vorginkin oppositio olisi huutanut suoraa huutoa. Niin vaan on selvitty, eikä kukaan kaipaa savuisia junia.
Suomessa junat ja alkoholinjuonti on aina ollut keskusteluaihe joka jakaa kansan. Sanoisin että nykyään junissa käyttäydytän siistimin kuin yli 20 vuotta sitten vaikka alkoholilakia on höllennetty. Kieltolain aikaan ei junissa saanut tietenkään ostaa mitään alkoholia mutta silti juotiin omista pulloista ja jopa henkilökunta joi. Myöheminkin 1930-60 luvulla alkoholia sai ostaa ravintolavaunusta vain jos ruokaili ja lopputulos oli että rahvas nautti omista eväistään, vain "herrat" uskalsivat mennä ravintolavaunuun. Muista Euroopan maista Ruotsissa ja Norjassa on suurin piirtein sama käytäntö kuin meillä mutta keski-Euroopassa junissa kiertää sekä kärrymyynti että saa nauttia omia eväitään. Olutta tai viiniä ei katsota alkoholijuomiksi ollenkaan vaan elintarvikkeiksi, myynti-ikärajakin on paljon alempi kui meillä. Ei noissa ulkomaisissa junissa näe häiriköintiä paitsi ehkä viikonloppusiin niissä junissa jotka suuntaavat itä-Eurooppaan joiden suurkaupungit ovat suosittuja bailausmestoja saksalaisnuorille. Rinnastaminen tupakakieltoon ontuu sikäli että tupakoinnista halutaan vähitellen eroon kaikissa Euroopan maissa mutta alkoholista ei, ja monissa muissakin maissa tupakointi junissa ja yleisissä tiloissa on kiellettyä. Tupakoinnista kun on haittaa vaika sitä polttaa vain vähän, sekä itselle että muille ihmisille mutta alkoholista on haittaa vain jos sitä käyttää liikaa. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|