Tuosta saisi kyllä tehtyä makean jutun iltasanomiin...
Keskiverto iltahömpän lukija, toimittajasta puhumattakaan, ei ymmärrä tuosta höykäsenpöläystä. Mitä kukaan ylipäätään tekisi tavarajunien tiedoilla?
Muutamia käyttötarkoituksia:
Liikenteenohjaaja pystyy tarkkailemaan junien nopeuksia mäkipaikoissa ja päättelemään siitä tilannetta eteenpäin.
Veturinkuljettaja voi seurata vastaan tulevaa liikennettä ja sovittaa oman nopeutensa vastaavasti sellaiseksi, että voi välttää junan pysäyttämisen ja säästää energiaa.
Konduktööri voi seurata liikennetilannetta ja tiedottaa matkustajille mahdollisen viivästyksen syyn ja keston.
Tukkiauton kuljettaja näkee milloin juna saapuu kuormauspaikalle, että pääsee sitä lastaamaan.
Tiedoista voi ennustaa liikenteen sujuvuutta ja kehittää sitä tietoa hyödyntäviä uusia sovelluksia matkustajille.
Tietoja voi käyttää liikenteen sujuvuuden analysointiin ja rataosien välityskyvyn seuraamiseen.
Radanvarren asukkaat voi seurata liikennettä.
Radan läheltä asunnon hankintaa aikova voi seurata liikennettä.
Harrastajat voi seurata liikennettä ja säästää polttoainetta kuvausretkillä.
Kylläkyllä.. Ei nyt kuitenkaan ehkä kannata kaikkea tuota tuskaa kantaa. Kyllähän VR voi sijaintitiedot jakaa kaikille sitä mielestään tarvitseville, kuten tukkiautojen kuljettajille tai oman talon konduktööreille. Samoin Livillä lienee keinot seurata ratojen kuormitusta ja liikenteen sujuvuutta.
Tietojen pimittämisestä kärsiviä ovat nimenomaan rautatieharrastajat, radanvarren asukkaat ja muut satunnaisesti asiasta kiinnostuneet. Heidän osaltaan tämän epävirallisen tietoaukon tukkiminen on tietysti ikävää, mutta aukko tuskin lienee ollut edes keskiverto radanvarsiasukkaan tiedossa.
En nyt kuitenkaan malta olla ihmettelemättä tätä hämmästyksen määrää, kun jokin logistiikkafirma - tässätapauksessa VR - osoittautuu haluttomaksi jakaa liikesalaisuuksiaan. Tavaravirtojen hallitseminen, reitittäminen ym. ovat kuitenkin bisneksen ydinalueita, eikä niitä mikään firma halua jakaa netissä. Minua kiinnostaisi kyllä tietää, millaista reittiä ja mitä kulkuvälineitä käyttäen Englannista Suomeen tilaamani paketti on tällä hetkellä matkalla, mutta eipä DHL:t ja kumppanit sellaista tietoa sivullisille paljasta.
Molemmissa tapauksissa siis VR:n DHL:n osalta voi toki tehdä salapoliisityötä ja jonkinlaisen selvyyden kuljetusreiteistä ja aikatauluista voi saadakin jo verkossa ja maastokäynneillä voi hakea vahvistusta. Työtä ja vaivaa se toki vaatii.
Tässä VR:n paikannustiedossa ongelmana on se, että VR on osakeyhtiö, jota ei koske viranomaisia koskeva julkisuuslaki. Jos VR ei halua tietoa jakaa, niin siihenpä melkein on tyytyminen.
Keskustelun ja jopa mahdollisten toimenpiteiden kärki pitäisikin siksi suunnata Liikennevirastoon, joka on rataverkon isäntä. Jos Livi haluaisi, niin veturien sijaintitiedot tulisivat julkisiksi sen kautta.