..missä ongelma itseasiassa on, sillä HSL:llä taatusti on kaikki tarvittava data.
Miksi HSL tilaa junaliikenteen osalta aikataulu- ja kalustokiertosuunnittelun VR:ltä ja maksaa siitä miljoona euroa vuodessa, vaikka HSL kykenee suunnittelemaan muiden liikennemuotojen osalta aikataulu- ja kalustokierrot itsenäisesti? Tähän voi olla useampia syitä, joihin VR-Leaksin uutisointi antoi mahdollisesti yhden vastauksen. VR-Leaksin mukaan tämä johtuu siitä, että VR ei suostu luovuttamaan kaikkia tarvittavia tietoja, jotta HSL voisi ryhtyä toimeen. Toisaalta sinun mielestäsi
"HSL:llä on taatusti kaikki tarvittava data". Perustuuko väitteesi johonkin tietoon/tietolähteeseen vai onko se pelkkää henkilökohtaista spekulaatiota vai peräti vain toiveajattelua
VR-Leaksin uutisointi ei anna suoraan vastausta siihen, haluaisiko HSL tehdä junaliikenteen osalta aikataulu- ja kalustokiertosuunnittelin itse ja itsenäisesti, mikäli sillä olisi käytettävissä kaikki tarvittava data. Tosin uutisoinnista voisi näin olettaa, mutta vain olettaa. Organisaatioiden ei tunnetusti aina kannata tehdä kaikkea itse, vaan joskus alihankintapalveluiden käyttäminen on paikallaan, esimerkiksi kustannussyistä — onko edullisempaa ylläpitää osaamista itse vai ostaa sitä alihankintana tarpeen mukaan (suoriteperusteisesti). Mikäli VR-Leaksin uutisointi pitää paikkansa, ei HSL:llä ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa palvelu VR:ltä. Tältä osin uutisointia voisikin laajentaa.
Aidossa kilpailussa aikataulu- ja kalustokiertoon liittyvä suunnittelu ei voi olla yhdenkään markkinoilla kilpailevan operaattorin käsissä. Se olisi ylivoimainen kilpailuetu muihin nähden. Se liittyy itse asiassa ratakapasiteetin jakamiseen operaattoreiden kesken. Mielestäni VR-Leaksin uutisointi onkin tässä mielessä aiheellista (toivottavasti päättäjät jossain vaiheessa heräävät): miten järjestää aikataulu- ja kalustokiertoon liittyvä suunnittelu siten, että se sopisi tuleviin kilpailuolosuhteisiin ja kohtelisi eri markkinaosapuolia tasavertaisesti.