Pasilan asemalla alkaa kesällä 2015 suurremontti, jonka takia matkustajat väistelevät vuosia
Pasilan aseman tulevasta suurremontista on jo esimakua: aseman värit, logot ja osa liikkeistä on uusittu.
Kolkko läpikulkupaikka, nukkavierut asemalaiturit.
Nämä tulevat mieleen Pasilan asemasta, vaikka asema koki viime vuonna kasvojenkohotuksen. Aseman värit, logot, kyltit ja liikkeitä on uusittu, ja valaistusta on lisätty.
Tulevina vuosina aseman ilme menee jälleen kokonaan uusiksi, sillä asemalla alkaa perinpohjainen remontti.
Nykyisestä asemarakennuksesta jäävät jäljelle vain lattiataso ja laiturit. Kaikki muu puretaan.
Asemahallissa kulkureittien laitureille ja liikepinta-alan on määrä säilyä pitkälti nykyisellään.
Uutta on, että aseman katto on aiempaa huomattavasti korkeammalla.
"Tähän päälle tulee kongressikeskus ja toimistotiloja", asema-aukiolla seisova rakennusliike YIT:n hankejohtaja Tapio Salo osoittaa sisäkattoa.
Nykyisen aseman päälle rakennetaan kymmenen lisäkerrosta.
Uudistusten jälkeen vanhasta asemasta jää jäljelle vain laiturit ja lattiataso. Havainnekuvassa näkyvät kymmenkerroksiset lisärakennukset.
Havainnekuvissa tuleva Pasilan asema näyttää lentoasemamaisen avaralta, valkoiselta ja tilavalta.
Suomen toiseksi vilkkaimman aseman remontin on määrä alkaa kesällä 2015. Ensimmäiseksi kunnostetaan betonirakenteet.
Matkustajille remontti näyttäytyy vuonna 2017, jolloin alkaa asemahallin noin kolme ja puoli vuotta kestävä kunnostus.
"Remontti tehdään kahdessa vaiheessa. Ei voi väittää, etteikö remontti vaikuttaisi ihmisten liikkumiseen. Kaikille raiteille kuitenkin pääsee, ja kaikki raiteet ovat käytössä", Salo toteaa.
Jättimäisen remontin yhteydessä uusitaan aseman liukuportaat ja rakennetaan yksi läntinen lisäraide.
Lisää tilaa tarvitaan, sillä aseman käyttäjämäärien on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä 50 000:sta vuonna 2021, kun asemaremontti valmistuu.
"Asema rakennetaan saman konseptin ympärille kuin nytkin. Lisäksi tänne voisi tulla myös pop up -myymälöitä ja erilaisia näyttelyitä", Salo valottaa rakennusliikkeen suunnitelmia.
Asemaremontin yhteydessä asemahallin länsipäädyn seinään puhkaistaan kulku uuteen kauppakeskukseen. Kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) on sanonut kokonaisuutta myös tulevaksi Helsingin toiseksi keskustaksi.
Kauppakeskus on lähes Kampin keskuksen kokoinen. Sen rakentaminen alkaa vuonna 2017.
"Kauppakeskuksesta tulee Suomen kuudenneksi suurin. Hotellilla tavoitellaan luonnollisesti muun muassa messujen ja Linnanmäen kävijöitä", sanoo Pasilan projektinjohtaja Niina Puumalainen Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksesta.
Aseman kylkeen on rakentumassa kauppakeskuksen ja tapahtuma-areenan lisäksi myös hotelli, maanalainen pysäköintilaitos ja asuntoja yli 500 uudelle asukkaalle.
Kokonaisuus on nimetty Triplaksi, koska se koostuu kolmesta osasta.
"Triplan rakentamista on verrattu valtameriristeilijään. Se on kymmenen eduskuntatalon kokoinen", Salo vertaa.
Keskuksen rakentaminen aloittaa uuden Keski-Pasilan rakentamisen.
Ensin tulevat palvelut, sitten keskustakorttelin pohjois- ja eteläpuolelle rakennetaan lisää asuntoja ja liiketiloja.
Keski-Pasilaan tulee yhteensä yli 25 000 uutta työpaikkaa ja 12 000 asukasta.
Itä- ja Länsi-Pasilan yhdistävä silta levennetään. Sisarsillan rakentaminen alkaa jo ensi syksynä.
Tästä on kyse
Rakennusliike YIT voitti syksyllä Pasilan keskustakorttelin toteutuskilpailun.
Kaupungin, valtion ja YIT:n sopimus on määrä tehdä tammikuun lopussa.
YIT ostaa valtiolta Pasilan aseman 12 miljoonalla eurolla ja kunnostaa sen vuosina 2015–2021.
Vuonna 2015 asema on maan suurin rakennushanke.
http://www.hs.fi/kaupunki/Pasilan+asema+saa+kymmenen+kerrosta+lis%C3%A4%C3%A4/a1389074266736