Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« : Tammikuu 09, 2014, 11:43:26 » |
|
"Kampen om spåren skjuts upp" otsikoi Tukholmassa ilmestyvä Svenska Dagbladet kokosivun artkkelinsa Tukholman - Göteborgin kaukojunaliikenteen vapaan kilpailuttamisen tiimoilta tänään 9 tammikuuta. Vuodesta 2014 piti tuleman tiukan kilpailun -sellainen tällä välillä, jolla väitetään klassisen junayhtiön Statens Järnväg = SJ viime aikoina tienanneen jopa luokkaa 60 % yritysvoitostaan. Tarkoitus oli että vuoden vaihteesta eteenpäin raiteille saapuisi kaksi uutta kilpailijaa nimittäin pääkonttoriaan Hongkongissa pitävä MTR, sekä yksityisten sijoittajien rahoittama Citytåg. Näyttää kuitenkin siltä että molempien yhtiöitten liikenteen aloittaminen näillä näkymillä myöhästyy reilusti - jopa ensi syksyyn saakka. SJ:n edustajien on varmasti vaikeata salata tyytyväisyyttään - verraten vielä joulunpyhinä heidän lehtiartikkeleissa antamiinsa, erittäin huolestuneisiin lausuntoihin. MTR:n osalta oli kauan epäselvää, kuinka paljon vuoroja he saisivat mahdollisuuden päivittäin lähettää kyseessäolevalle ratajaksolle, ja tulosta odottaessaan lykkäsivät uuden junakaluston tilauksia. Viime vuoden ajatellun kesäkuun sijasta, yhtiö antoi tilauksen Stadlerille syyskuussa. Ilman junia = ei liikennettä. Valmistumista seuraavat sitäpaitsi ensin koeajot ei vain Sveitsissä, vaan myös ruotsalaisilla raiteilla. - Ryhdymme myymään matkalippuja myöhäiskesällä, kertoo Johan Söör, yhtiön "nordisk affärsutvecklingsdirektör" pohjoismaisen liiketoiminnan kehityspäällikkö, - ja luultavasti alamme ajaa syksyllä. Citytåg'in toimitusjohtaja ja yksi itse firman perustajista Mattias Söderhielm kertoo että heidän osaltaan sekä rahoitus että neuvottelut junayksiköitten toimittamisesta ovat hanskassa mutta että myöhästyminen johtuu "kolmannesta osapuolesta". Tarkempia yksityiskohtia mies ei anna mutta lopettaa, - Käsitykseni mukaan voimme kertoa asiasta enemmän yhden kuukauden kuluttua. Joulukuisessa haastattelussa samaisessa SvD - lehdessä SJ:n nykyinen toimitusjohtaja Crister Fritzson esitti käsityksenään, että kilpailun alettua matkalippujen hinnat saattaisivat laskea 10 - 15 prosenttia.
|