Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: ERd-Ravintolavaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #50 : Helmikuu 01, 2014, 15:35:04 »

Kyllä T3812 (Pri-Tpet) on useamman kerran kulkenut pelkällä/pelkillä vetureilla ja ihan silla 3812 numerolla

Oletko kysynyt käytettyä numeroa kuljettajalta tai joltain muulta rautatietaholta? Hymyilee

No, varmasti olet. Tästä huolimatta tavarajunan numerolla kulkiessa voi sn:n nostaa korkeammalle, mutta vain tiettyyn rajaan asti (olikohan se 120 km/h). Tämä johtuu säännöstöbyrokratiasta, sillä junan numero määrittelee junan tavarajunaksi, ja säännöstö taasen ei tunnista yli 120 km/h tavarajunia.

Porista Tampereelle ei liene tarvetta nostaa sn:ää vielä korkeammalle, mutta jossain muualla voi hyvinkin olla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #51 : Helmikuu 02, 2014, 06:51:10 »

Toivottavasti sn pysyy 160:ssa. Lasit saa jo siinä vauhdissa kyytiä liukkailta pöydiltä parissa mutkassa. Oulaisissa jopa pysähdyksen aikana mutkassa kallistuneen vaunun pöydällä ollutta lasia sai pitää paikallaan.

ITe tosin oon ymmärtänyt aikaisemmista jutuista että tarkoitus olisi ajella 200 km/h juurikin kaluston sallivan nopeuden vuoksi, jotta matka aikaakin saataisiin lyhyeksi. Se onko tuo sitten oikeasti muuttumassa vai ei niin jää nähtäväksi. Huhtikuussa saattaisi ehkä? tulla jotain muutoksia aikataulukauden vaihtuessa.
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #52 : Helmikuu 02, 2014, 11:06:47 »

Tänään IC 63 on poikkeuksellisesti kuusivaunuinen. Veturina Sr2 3245.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #53 : Helmikuu 03, 2014, 19:17:12 »

Kun seuraava aikataulukausi alkaa niin ERd kulkee ainakin kaksi kertaa päivässä Helsingistä Ouluun ja takaisin sekä kerran päivässä Seinäjoelle, Joensuuhun ja Imatralle ja tietysti takaisin. Jos tällaisessa IC:ssä on esim. kahdeksan vaunua niin niistä on yksikerroksisia vain kaksi. Mutta käykääpä itse tutkimassa!
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #54 : Helmikuu 03, 2014, 20:14:53 »

Kun seuraava aikataulukausi alkaa niin ERd kulkee ainakin kaksi kertaa päivässä Helsingistä Ouluun ja takaisin sekä kerran päivässä Seinäjoelle, Joensuuhun ja Imatralle ja tietysti takaisin. Jos tällaisessa IC:ssä on esim. kahdeksan vaunua niin niistä on yksikerroksisia vain kaksi. Mutta käykääpä itse tutkimassa!

7-vaunuiseen IC 3:een jää VR:n verkkokaupan mukaan aikataulukauden vaihtumisen jälkeen vielä kaksi yksikerroksista vaunua (Ex + Expt). Junan ainoa muutos ERd-vaunun tulon lisäksi on vaununa 7 olevan Ex:n muuttuminen Ed:ksi. Kokonaan kaksikerroksisia ERd-vaunullisia IC-junia lienee tulossa melko vähän. Tuskin Ed-vaunuja on kovinkaan paljon saatavissa korvaamaan yksikerrosvaunuja. Vai oliko niin, että VR tilaa lisää myös Ed-kalustoa?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #55 : Helmikuu 03, 2014, 21:48:01 »

Voiko tässä vaiheessa vielä kovin varmaksi tietää, mihin junaan on luvassa mitäkin kalustoa? Kun katselin matkahausta Helsingin ja Imatran välisiä junia, Duettoplus-paikkoja näkyy junissa IC 1, IC 3, IC 77 ja IC 113. Toiseen suuntaan junat IC 104, IC 4, IC 8 ja IC 10.  Tästä voisi aavistuksen ounastella, että junarungot, joissa on nyt Rk-vaunu, saisivat ensimmäisten joukossa ERd-vaunuja. Jos noissa junissa tosiaan ERd olisi, voisi ERd liikkua vaikka näissä junissa:

1/8 -> mihin? Ilmeisesti IC 111?
3/10/113 ja seuraavana päivänä 104:ssä takaisin. Kääntyykö 104 junaan 3?
71/78 näkyy myös verkkokaupassa Duettoplus-paikkoja, kääntyisikö junasta 102?
173/184 samoin
55 myös, se tulee seuraavan päivän 48:ssa alas, josta ehtisi vaikka junaan 77, itse asiassa myös junaan 173
-> 48/77
4/73/66 näkyy myös verkkokaupassa Duettoplus-paikkoja

Tuossa olisi jo seitsemälle ERd-vaunulle hommia.

Mielenkiintoista, että testaamanani päivänä 11.6.2014 ei näy junaparissa 43/58 Duettoplus-paikkoja.

Mielenkiintoista on myös se, mitä tapahtuu Rk-vaunuille. Korvataanko niillä esimerkiksi Turku-Pieksämäki-Oulu/Kouvola-junien Rkt-vaunut vai siirtyvätkö ne kokonaan muuhun käyttöön vaikkapa yöjuniin? Tosin junaparissa 265/274 on jo Rk-vaunu.

edit: myös IC 111/102 näkyy verkkokaupassa Duettoplus-paikkoja.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #56 : Helmikuu 03, 2014, 22:27:29 »

Mielenkiintoista, että testaamanani päivänä 11.6.2014 ei näy junaparissa 43/58 Duettoplus-paikkoja.

Kun itse testasin verkkokauppaa, se antoi paikanvarausmahdollisuuden vain 3.4.2014 asti. Päivämäärästä 4.4.2014 eteenpäin painike "Valitse paikat" on harmaa eli ei käytettävissä. Kokeilin myös 11.6.2014 ja mm. IC 3:n kohdalla on silloinkin sama tilanne. Paikkatoiveen kuitenkin voi valita mutta ei siis vaunukartalta tarkempaa paikkaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #57 : Helmikuu 03, 2014, 22:44:12 »

Mielenkiintoista, että testaamanani päivänä 11.6.2014 ei näy junaparissa 43/58 Duettoplus-paikkoja.

Kun itse testasin verkkokauppaa, se antoi paikanvarausmahdollisuuden vain 3.4.2014 asti. Päivämäärästä 4.4.2014 eteenpäin painike "Valitse paikat" on harmaa eli ei käytettävissä. Kokeilin myös 11.6.2014 ja mm. IC 3:n kohdalla on silloinkin sama tilanne. Paikkatoiveen kuitenkin voi valita mutta ei siis vaunukartalta tarkempaa paikkaa.

60pv eteenpäin muistaakseni antaa varata paikat.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #58 : Helmikuu 03, 2014, 22:50:13 »

1/8 -> mihin? Ilmeisesti IC 111?
3/10/113 ja seuraavana päivänä 104:ssä takaisin. Kääntyykö 104 junaan 3?
71/78 näkyy myös verkkokaupassa Duettoplus-paikkoja, kääntyisikö junasta 102?
173/184 samoin
55 myös, se tulee seuraavan päivän 48:ssa alas, josta ehtisi vaikka junaan 77, itse asiassa myös junaan 173
-> 48/77
4/73/66 näkyy myös verkkokaupassa Duettoplus-paikkoja

IC 8 kääntyy nykyisen reilun tunnin käännöllä IC 11:ksi. 111 taas muistaakseni Ilmalasta. 71 tulee nykyisin kanssa Ilmalasta (usein matkustaneena muistaa). Mutta tämähän ei tarkoita sitä etteikö voisi olla toisin aikataulukauden vaihtuessa.

Mitä päivämäärää kattelit noiden Duettoplussien osalta? Itse katselin 1.4. eikä näkynyt Duettoplussaa ainakaan 77:ssa...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #59 : Helmikuu 03, 2014, 23:42:04 »

Mitä päivämäärää kattelit noiden Duettoplussien osalta? Itse katselin 1.4. eikä näkynyt Duettoplussaa ainakaan 77:ssa...
Keskiviikko 11.6.2014. Osassa junia kohdassa "Paikkatoive" näkyy pudotusvalikossa Duettoplus-paikat ja toisissa taas ei. Viestini oli puhdasta arvailua näiden tietojen perusteella. Jos tästä ei voi vielä päätellä mitään (kuten jo alkuperäisessä viestissäni mietin), silloin viestini arvo jäi vähäiseksi. Mutta kaikki, mitä kirjoitin, on kuitenkin ainakin periaatteessa mahdollista. Aikataulukauden vaihteeseen mennessä on varmasti jo seitsemän ERd-vaunua valmiina palvelukseen varavaunut huomioiden. Tuollaiset käännöt olisivat tämän päivän aikatauluilla mahdollisia.
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #60 : Helmikuu 04, 2014, 09:14:04 »

Omituista, että uudella aikataulukaudella ei ensimmäisestä ERd-junasta IC 43/68 löydy enää ko. vaunua!

  (PS. Kuuluisi toiseen ketjuun, mutta kaikki IC2-junat näkyvät muuttuvan viisivaunuisiksi.)
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #61 : Helmikuu 04, 2014, 21:18:40 »

  (PS. Kuuluisi toiseen ketjuun, mutta kaikki IC2-junat näkyvät muuttuvan viisivaunuisiksi.)

Mikähän lienee IC2-junien keskipituus nykyisin? Niissähän on vaihtelevasti 4-6 vaunua. Mietin asiaa lähinnä siltä kantilta, vapautuuko IC2-junista tämän myötä Ed-vaunuja ERd-juniin vai sitovatko IC2-junat niitä aiempaa enemmän.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #62 : Helmikuu 05, 2014, 03:04:37 »

  (PS. Kuuluisi toiseen ketjuun, mutta kaikki IC2-junat näkyvät muuttuvan viisivaunuisiksi.)

Mikähän lienee IC2-junien keskipituus nykyisin? Niissähän on vaihtelevasti 4-6 vaunua. Mietin asiaa lähinnä siltä kantilta, vapautuuko IC2-junista tämän myötä Ed-vaunuja ERd-juniin vai sitovatko IC2-junat niitä aiempaa enemmän.

5 se keskipituus taitaa olla. Osassa tosiaan on jopa kuusikin kappaletta (ja joissakin taas 4). Edothan jo vapauttaa yhden Ed-vaunun/juna ja IC2:sten lyhentäminen kaikissa vuoroissa 5 vaunuun saattaa vapauttaa joitakin Ed-vaunuja lisää.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #63 : Helmikuu 05, 2014, 08:17:11 »

  (PS. Kuuluisi toiseen ketjuun, mutta kaikki IC2-junat näkyvät muuttuvan viisivaunuisiksi.)

Mikähän lienee IC2-junien keskipituus nykyisin? Niissähän on vaihtelevasti 4-6 vaunua. Mietin asiaa lähinnä siltä kantilta, vapautuuko IC2-junista tämän myötä Ed-vaunuja ERd-juniin vai sitovatko IC2-junat niitä aiempaa enemmän.

5 se keskipituus taitaa olla. Osassa tosiaan on jopa kuusikin kappaletta (ja joissakin taas 4). Edothan jo vapauttaa yhden Ed-vaunun/juna ja IC2:sten lyhentäminen kaikissa vuoroissa 5 vaunuun saattaa vapauttaa joitakin Ed-vaunuja lisää.

Normaali IC2 junan pituus taitaa olla se 5 vaunua, mutta poikkeuksia on joskus: kerran tuli IC2 169:ssä siirrossa Tampereen vararunko. Junan kokoonpano oli Sr2+Tampereenvara+IC2 169:n runko. Tuo vararunko palveli sitten jo samanpäivän iltana matkustajia IC 1058 junassa 
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #64 : Helmikuu 05, 2014, 10:47:17 »

5 se keskipituus taitaa olla. Osassa tosiaan on jopa kuusikin kappaletta (ja joissakin taas 4). Edothan jo vapauttaa yhden Ed-vaunun/juna ja IC2:sten lyhentäminen kaikissa vuoroissa 5 vaunuun saattaa vapauttaa joitakin Ed-vaunuja lisää.
Eikös nykyään kaikissa rungoissa ole joko viisi tai kuusi vaunua? Yleisin taitaa olla viisivaunuinen Edo-runko. Nelivaunuisia ei tietääkseni enää (tällä hetkellä) ole.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #65 : Helmikuu 05, 2014, 15:57:18 »

Nelivaunuisia ei tietääkseni enää (tällä hetkellä) ole.

Näin on ja kuten Ziggy laittoi niin kuusivaunuisetkin katoavat.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #66 : Helmikuu 05, 2014, 22:48:12 »

Kiitos kaikille vastauksista.

Miten lienee, riittävätkö vapautuvat Ed-vaunut kaikkien tulevien ERd-junien kokokaksikerroksisuuteen? Useimmissa IC-junissa lienee nykyisin ravintolavaunun lisäksi kaksi yksikerroksista vaunua, joiden korvaamiseen riittää yksi Ed-vaunu. Joissakin IC-junissa, etenkin ruuhka-aikana, niitä on kuitenkin enemmän. ERd-vaunuja tulee käyttöön 26 kpl, Edo-vaunuja 27 kpl. Jokaisesta viisivaunuisesta Edo-junaksi muuttuvasta IC2-junasta vapautuu/on vapautunut yksi Ed-vaunu. Nelivaunuisista niitä ei vapautunut, vaan Edo tuli uutena vaununa. (Oletan tässä, että nelivaunuisten IC2-junien poistuminen liittyi Edojen tuloon.) Kuusivaunuisista IC2-junista vapautuu/on vapautunut kaksi Ed-vaunua. Oman arvioni mukaan vapautuvien Ed-vaunujen määrä voisi riittää juuri ja juuri, riippuen tietenkin em. eri junakokovariaatioista.

IC-junista vapautuvat Ex- ja Expt-vaunut riittänevät korvaamaan ainakin lähes kaiken jäljellä olevan sinisen Ein- ja Eip-vaunukaluston, joten on mahdollista, että kyseiset litterat tulevat tiensä päähän hyvinkin pian. Eip-vaunujen korvaaminen Expt-vaunuilla tosin vähentäisi istumapaikkoja. Myös Ei- ja Eipt-vaunut voivat olla uhattuina. EFit- ja EFiti-vaunujen korvaajiksi vapautuvista yksikerroksisista IC-vaunuista ei kuitenkaan ole.

Entä miten IC-junista vapautuvien Rx- ja Rk-vaunujen tuleva käyttö? Ensimmäisenä tulee mieleen, että niistä saataisiin ravintolavaunut kaikkiin niihin pikajuniin, joista sellainen nykyisin puuttuu. Tämä vaatisi lisää Avecran henkilökuntaa. Toisaalta Rx- ja Rk-vaunuilla voitaisiin korvata Rkt-vaunuja (ja ehkä siirtää nämä Rkt-vaunut ravintolavaunuttomiin pikajuniin).

Aggregaattivaunuille veikkaan tuleviksi sijoituspaikoiksi Dm12-varikoita kuten Joensuuta. Sinisten korvautuessa IC-vaunuilla Dm12:ien vararungot vaativat aggregaatin (tai vaihtoehtoisesti Dr16-veturin, joka riittää syöttämään virtaa lyhyille rungoille). Yksi jäänee kuitenkin Helsinkiin mm. pakettikatkoja varten.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #67 : Helmikuu 06, 2014, 05:34:07 »

Nelivaunuisia ei tietääkseni enää (tällä hetkellä) ole.

Näin on ja kuten Ziggy laittoi niin kuusivaunuisetkin katoavat.

Okei, hyvä että joku tietää Hymyilee Mä oon elänyt parin vuoden takaisessa maailmassa, jossa 4 vaunuisia muistaakseni vielä oli.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #68 : Helmikuu 06, 2014, 05:40:17 »

Entä miten IC-junista vapautuvien Rx- ja Rk-vaunujen tuleva käyttö? Ensimmäisenä tulee mieleen, että niistä saataisiin ravintolavaunut kaikkiin niihin pikajuniin, joista sellainen nykyisin puuttuu. Tämä vaatisi lisää Avecran henkilökuntaa. Toisaalta Rx- ja Rk-vaunuilla voitaisiin korvata Rkt-vaunuja (ja ehkä siirtää nämä Rkt-vaunut ravintolavaunuttomiin pikajuniin).

Itse uskoisin että Rkt-vaunuja korvattaisiin. Eihän noita pikajunia ilman ravintolavaunua kovin montaa nykyisin ole. Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua. Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ovat pikajunina, eikä taajamajunia. Ennenhän esim. P 405 oli H 405 ja vielä viime kesänäkin S 41:llä Ouluun saavuttaessa kuulutettiin "Taajamajuna Rovaniemelle kello 12:40 lähtee raiteelta 3", vaikka todellisuudessa se oli silloin jo pikajuna.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #69 : Helmikuu 06, 2014, 06:37:06 »

Ari oli pohtinut todella perusteellisesti vaunujen määriä. Itselle on herännyt ajatusleikki siitä, että Ed-vaunujen määrä nousisi mukavasti Edb-vaunujen avulla. Itseasiassa Edb-> Edp lemmikkipaikkojen vuoksi (p.53-64) ja ERd -> ERdb. Olisikohan mahdollista?

Tämä on täysin omaa pohdintaa, jossa ei ole käytetty tietolähteitä omien korvien välin ulkopuolelta...
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #70 : Helmikuu 06, 2014, 07:30:28 »

Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua.
Mutta silti junapareista 410/403 ja 401(?)/408 löytyy nykyisin ravintolavaunu.  Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #71 : Helmikuu 06, 2014, 10:25:36 »

Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua.
Mutta silti junapareista 410/403 ja 401(?)/408 löytyy nykyisin ravintolavaunu.  Iskee silmää

Löytyy löytyy, muttei ole avoinna vaan ainoastaan siirrossa.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #72 : Helmikuu 06, 2014, 11:36:48 »

Eihän noita pikajunia ilman ravintolavaunua kovin montaa nykyisin ole. Nämä muutamat lyhyen matkan esim. Seinäjoki-Kokkola, Kokkola-Oulu, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Kajaani-Oulu, Seinäjoki-Vaasa jne. eivät omasta mielestäni lyhyen matkansa vuoksi edes tarvitse ravintolavaunua. Monesti olenkin ihmetellyt, miksi ovat pikajunina, eikä taajamajunia. Ennenhän esim. P 405 oli H 405 ja vielä viime kesänäkin S 41:llä Ouluun saavuttaessa kuulutettiin "Taajamajuna Rovaniemelle kello 12:40 lähtee raiteelta 3", vaikka todellisuudessa se oli silloin jo pikajuna.

Onhan noita pikajunia sentään kymmenkunta junaparia, mutta ravintolavaunu on tarjolla valitettavasti vain kahdessa junaparissa Kuopio - Oulu (-Rovaniemi). Esimerkiksi kaikki Tampereen - Turun siniset junat kulkevat ilman ravintolavaunua. Tällä välillä niille ainakin olisi kysyntää.
Junan 410 (Rovaniemi - Kokkola) kulkuaika on yli viisi tuntia, joten ravintolavaunu olisi varmasti tarpeen.
tallennettu
Jari Isolauri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #73 : Helmikuu 06, 2014, 12:28:28 »

Kävin kalustoesittelyssä Turussa ja sieltä kuulin, että ERd vaunut tulevat myös Turku-Pieksämäki-Oulu välille loppuvuodesta. Ne korvaavat rkt-vaunut jotka kuulemma menevät romutukseen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #74 : Helmikuu 06, 2014, 13:32:05 »

Kävin kalustoesittelyssä Turussa ja sieltä kuulin, että ERd vaunut tulevat myös Turku-Pieksämäki-Oulu välille loppuvuodesta. Ne korvaavat rkt-vaunut jotka kuulemma menevät romutukseen.

Eli tarkoitettiin varmaan junaparia 917(la 919)/928, joka siis menee reittiä Turku-Tampere-Pieksämäki-Oulu ja junassa on Rkt. Tosin se olikin odotettavissa, koska varmasti Rbkt ja Rkt-vaunut ovat tulleet tiensä päähän.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: ERd-Ravintolavaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina