Tältä Trafikverketin sivulta
http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-jarnvag/Kapacitet/löytyy mielenkiintoinen
raportti ratakapasiteetin käyttöasteista Ruotsin rataverkolla syksyn 2012 tilanteessa. Katselin esimerkkinä Uppsalan ja Gävlen välistä rataa, joka on paria lyhyttä osuutta lukuun ottamatta kaksiraiteinen. Näillä yksiraiteisilla osuuksilla onkin sitten hurja liikenne: Samnan-Löten 113 junaa vuorokaudessa (105 henkilö- ja 8 tavarajunaa) ja Turkiet-Furuvik 96 junaa (80H+16T) (!). Kaksiraiteisten osuuksien liikennemäärä ilmoitetaan per raide eli molemmilla raiteilla yhteensä tuplamäärä.
Ennen tämän raportin lukemista minulla ei ollutkaan juuri minkäänlaista käsitystä, millaisia junamääriä eri puolilla Ruotsin rataverkkoa liikkuu. Sen tiesin, että Tukholma C:ltä etelään eivät junat oikein mahdu raiteille, samoin Malmön ja Lundin välillä. Viime keväänä Gamla Uppsalassa käydessä tuntui, että tuolla Samnanin ja Lötenin välillä menee aivan jatkuvasti junia.
Yllätys on, että esimerkiksi Borlängen ja Falunin välillä yksiraiteisen radan käyttöaste on ajoittain tapissa. Trafikverketin sivuilta löytyy päätöksiä, joissa operaattori olisi halunnut ajaa muualta tulevan matkustajajunan Faluniin saakka, mutta tähän ei ole voitu myöntää kapasiteettia. Matkustajat ohjataan Borlängen ja Falunin välillä Dalatrafikin busseihin 253 ja 254.