Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« : Tammikuu 25, 2014, 19:47:01 » |
|
Joensuun ratapihan uudistamista on suunniteltu ties kuinka pitkään, mutta vähitellen suunnitelmat alkavat tarkentua. Joensuun kaupunginhallituksen pöytäkirja 20.1.2014, § 24: Lausunto Joensuun ratapihan yleissuunnitelmasta. Yksityiskohdat ilmenevät suunnitelmaselostuksesta sekä suunnitelmakartoista. Muutamia poimintoja suunnitelmaselostuksesta: ”Pääraide siirretään ratapihan länsireunaan. Joensuu Sulkulahti ratapihaa jatketaan etelään päin noin 300 m ja välittömästi Sulkulahden eteläpuolelle tehdään uusi liikenteenhoitoraide, jolta otetaan yhteys Sulkulahden ratapihalle (Koppola, uusi liikennepaikan osa). Joensuu Peltolan kohdalla olevat puunkuormausraiteet puretaan. VAK raide siirretään Peltolan itäreunaan, R019. Joensuu Sulkulahti ja Joensuu Peltola erotetaan toisistaan vaihdekujalla.” ”Varikkoalueen henkilöjunien huoltoraiteet uusitaan läpiajettaviksi, sähköistetään ja vaunuhuoltojärjestelmät uusitaan.” ”Joensuu aseman kohdalla reuna- ja välilaituri uusitaan nykymääräysten mukaiseksi. (…) Nykyiset laituripolut välilaiturille korvataan alikäytävällä, portailla ja hisseillä.” ”Ratapihalle toteutetaan kokonaan uusi tietokoneasetinlaite ja ratapiha varustetaan turvalaitteilla, opastimilla ja keskitetyillä vaihteilla.” ”Pielisjoen nostosiltaa suojaavat Pääopastimet P901-P905 sijaitsevat alle 500 metrin päässä nostosillasta, joten tästä syystä sillan eteläpuolelle rakennetaan turvavaihde V943.” ”Henkilöratapihan raiteiden 901 ja 902 eteläpäähän on sijoitettu pysäytyslaitteet Pla973 ja Pla975, koska kyseisillä raiteilla on tarve säilyttää henkilöjunia yön huoltotoimenpiteitä varten. Eteläpäässä on loiva alamäki ennen opastimia.” ”Kaikki suunnitelmassa esitetyt uusittavat ja uudet raiteet sähköistetään lukuun ottamatta: • Ilomantsin rataa. • Syväsataman raidetta. • Peltolan raiteita 018 ja 019 (VAK- raide). • Vanhan tallin (varikon) radanpidon raiteita 909 ja 910. Pohjoispäässä sähköistystä jatketaan Pielisjoen nostosillan yli noin 100 m.” ”Hankkeen yhteydessä toteutetaan kolme uutta siltaa.” ”Veturitallin kääntöpöydän purkamisesta on pyydetty Museovirastolta asiantuntijalausunto”. ”Hankkeen toteuttamisajankohta ei ole vielä tiedossa. Hankkeen toteuttamisen on arvioitu kestävän neljä vuotta.” Myös Ilomantsin radalla on odotettavissa muutoksia. Joensuun kaupunkirakennelautakunnan esityslista 28.1.2014, asianro 20: Ehdotus Iiksenvaaran - Ketunpesien - Papinkankaan osayleiskaavaksi ( kaavaehdotus ja kaavaselostusehdotus). Tässä suunnitelmassa • Ilomantsin radalta rakennetaan pistoraide Fortum Power and Heat Oy:n voimalaitokselle; • Ketunpesäntien tasoristeys korvataan sillalla; • Ketunpesien ja Iiksenvaaran välille rakennetaan uusi tieyhteys, ja Iiksenvaarantien tasoristeys suljetaan (mitä asukkaat vastustavat selostusehdotuksen liitteessä 3).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2014, 20:12:06 » |
|
Joensuun ratapihan uudistamista on suunniteltu ties kuinka pitkään, mutta vähitellen suunnitelmat alkavat tarkentua. ---- ”Joensuu aseman kohdalla reuna- ja välilaituri uusitaan nykymääräysten mukaiseksi. (…) Nykyiset laituripolut välilaiturille korvataan alikäytävällä, portailla ja hisseillä.” -----
Eikö tämä alikäytävä ja hissit ole melkoista pröystäilyä? Junia on vain muutama ja kaikki pysähtyvät. Menee sitä paitsi vain turhaan hankalammaksi välilaiturille pääsy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2014, 16:57:12 » |
|
Myös Wahlforssinkadun tasoristeys aiotaan poistaa. Kaupunkirakennelautakunnan esityslistan liitteenä olevan kaavaselostuksen sivulla 69 todetaan seuraavaa: ”Wahlforssinkadun tasoristeys ruuhkauttaa junan kulkuhetkellä liikenteen ja on oma vaaratekijänsä. Tilanne on kuitenkin siten hyvä, että rataosan junaliikenne tiedostettaneen mutta se ei ole tiheää. Rataosan Joensuu – Viinijärvi bruttotonnit ovat vähentyneet 33 % vuodesta 2008 vuoteen 2012. Tavaraliikenteen nettotonnien on kuitenkin ennustettu likimäärin kaksinkertaistuvan vuodesta 2012 vuoteen 2020. (Liikennevirasto 2010 ja 2013) Myös henkilöjunamäärä kasvaa, jos reitti Kuopio – Joensuu otetaan käyttöön. Junaliikenteen nopeutta ei tasoristeyksen kohdalla ole ylipäätään mahdollista nostaa yli 140 km/h idempänä olevan jyrkän mutkan vuoksi, joten poistaminen ei sillä perusteella ole tarpeen. Kuitenkin vilkas auto- ja kuorma-autoliikenne tasoristeyksen kohdalla sekä tavara- ja henkilöjunaliikenteen mahdollinen/todennäköinen kasvu tulevaisuudessa muodostavat oman vaaratekijänsä sekä auto- että junaliikenteelle, jos tasoristeystä ei poisteta.”
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2014, 17:00:01 » |
|
Myös Wahlforssinkadun tasoristeys aiotaan poistaa. Kaupunkirakennelautakunnan esityslistan liitteenä olevan kaavaselostuksen sivulla 69 todetaan seuraavaa: ”Wahlforssinkadun tasoristeys ruuhkauttaa junan kulkuhetkellä liikenteen ja on oma vaaratekijänsä. Tilanne on kuitenkin siten hyvä, että rataosan junaliikenne tiedostettaneen mutta se ei ole tiheää. Rataosan Joensuu – Viinijärvi bruttotonnit ovat vähentyneet 33 % vuodesta 2008 vuoteen 2012. Tavaraliikenteen nettotonnien on kuitenkin ennustettu likimäärin kaksinkertaistuvan vuodesta 2012 vuoteen 2020. (Liikennevirasto 2010 ja 2013) Myös henkilöjunamäärä kasvaa, jos reitti Kuopio – Joensuu otetaan käyttöön. Junaliikenteen nopeutta ei tasoristeyksen kohdalla ole ylipäätään mahdollista nostaa yli 140 km/h idempänä olevan jyrkän mutkan vuoksi, joten poistaminen ei sillä perusteella ole tarpeen. Kuitenkin vilkas auto- ja kuorma-autoliikenne tasoristeyksen kohdalla sekä tavara- ja henkilöjunaliikenteen mahdollinen/todennäköinen kasvu tulevaisuudessa muodostavat oman vaaratekijänsä sekä auto- että junaliikenteelle, jos tasoristeystä ei poisteta.” Vai oliko se Walfrossinkatu
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2014, 17:04:12 » |
|
Vai oliko se Walfrossinkatu Vaiko Walhforssinkatu? (Perimmäinen syy poistohaluihin lienee nimen vaikeus. )
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2014, 17:25:20 » |
|
Joensuun ratapihan uudistamista on suunniteltu ties kuinka pitkään, mutta vähitellen suunnitelmat alkavat tarkentua. ---- ”Joensuu aseman kohdalla reuna- ja välilaituri uusitaan nykymääräysten mukaiseksi. (…) Nykyiset laituripolut välilaiturille korvataan alikäytävällä, portailla ja hisseillä.” -----
Eikö tämä alikäytävä ja hissit ole melkoista pröystäilyä? Junia on vain muutama ja kaikki pysähtyvät. Menee sitä paitsi vain turhaan hankalammaksi välilaiturille pääsy. Onhan se, mutta jos kerran rahaa on... Haapamäellekin voisi rakentaa alikulun tai portaat + hissin. Taajamajunilta saapuvat ja niille menevät joutuvat ylittämään vaarallisen ja vilkkaastiliikennöidyn ykkösraiteen. Missä maailmassa Heikin kommentissa mainittu kaupunkirakennelautakunta elää? Tavaraliikenteen nettotonnit tuplaantuvat 2012-2020. Tämän täytyy tarkoittaa kumipyöräliikennettä, jonka suosio kasvaa kaiken aikaa. Kuopio-Joensuu –henkilöjuna olisi ihan jees, mutta uskoo siihen ken tahtoo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2014, 17:41:57 » |
|
Missä maailmassa Heikin kommentissa mainittu kaupunkirakennelautakunta elää? Tavaraliikenteen nettotonnit tuplaantuvat 2012-2020. Tämän täytyy tarkoittaa kumipyöräliikennettä, jonka suosio kasvaa kaiken aikaa. Kuopio-Joensuu –henkilöjuna olisi ihan jees, mutta uskoo siihen ken tahtoo. Kaavaselostuksen lienee laatinut joukko kaupungin virkamiehiä, lautakunnan tehtävänä on vain hyväksyä se. Ja tuo tuplaantumisarvio lienee peräisin Lıık enne vıra stolta, lähdettä en sille jaksa nyt etsiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 04, 2014, 12:01:57 » |
|
Onhan se, mutta jos kerran rahaa on... Haapamäellekin voisi rakentaa alikulun tai portaat + hissin. Taajamajunilta saapuvat ja niille menevät joutuvat ylittämään vaarallisen ja vilkkaastiliikennöidyn ykkösraiteen. Eikös Haapamäen entinen ykkönen (401) ole pussiraide, jolla ei ole mitään käyttöä eikä tasoristeystä? Kakkosella on toki hektisen vilkasta museoliikennettä ja kolmostakin saattaa joskus joku juna käyttää. Ja säännöllinen henkilöliikenne nelosta ja viitosta. Laituripolku ylittää raiteet (40)2, (40)3 ja (40)4.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2014, 13:23:27 » |
|
Onhan se, mutta jos kerran rahaa on... Haapamäellekin voisi rakentaa alikulun tai portaat + hissin. Taajamajunilta saapuvat ja niille menevät joutuvat ylittämään vaarallisen ja vilkkaastiliikennöidyn ykkösraiteen. Eikös Haapamäen entinen ykkönen (401) ole pussiraide, jolla ei ole mitään käyttöä eikä tasoristeystä? Kakkosella on toki hektisen vilkasta museoliikennettä ja kolmostakin saattaa joskus joku juna käyttää. Ja säännöllinen henkilöliikenne nelosta ja viitosta. Laituripolku ylittää raiteet (40)2, (40)3 ja (40)4. No, sitä tarkoitin, joka on lähinnä asemaa, kun kävellään välilaiturille, ja kolmostakin, kun tarkemmin muistelen Hpk:n aseman tasoristeystä. Mutta pointtini oli joka tapauksessa tuo rahan turha haaskaaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2014, 12:33:47 » |
|
i ennen opastimia.”
”Kaikki suunnitelmassa esitetyt uusittavat ja uudet raiteet sähköistetään lukuun ottamatta: • Ilomantsin rataa. • Syväsataman raidetta. • Peltolan raiteita 018 ja 019 (VAK- raide). • Vanhan tallin (varikon) radanpidon raiteita 909 ja 910.
Pohjoispäässä sähköistystä jatketaan Pielisjoen nostosillan yli noin 100 m.”
No tuosta voinee päätellä että satamarata ei ole ihan heti lähdössä mutta ei välttämättä jää kovin pitkäaikaiseksi. Ja Heikki: tasoristeyksen nimi on kylläkin munalukkotehdas ppl.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2014, 10:51:03 » |
|
Ainakaan tavararatapihan siirrosta Raatekankaalle ei puhuta enää mitään. Ratapiha lienee siipiopastimia lukuun ottamatta aika samassa asussa. Liikennemäärät ovat varmaan noista ajoista vähentyneet, mutta tekniikan parasta ennen -päivä on kyllä jo ohitettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 29, 2014, 18:15:45 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2015, 09:54:24 » |
|
Joensuu Peltolan kohdalla olevat puunkuormausraiteet puretaan.
Tarkoittaako tuo että lastaus Joensuussa loppuu ja siirtyy Ylämyllylle josta näin ollen tulisi vilkas puutavaranlastauspaikka, että Ilomantsin rata vilkastuu vai että lastaus loppuu eikä sitä korvata mitenkään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 25, 2015, 16:08:05 » |
|
Joensuun ratapihan uudistamista on suunniteltu ties kuinka pitkään, mutta vähitellen suunnitelmat alkavat tarkentua. ---- ”Joensuu aseman kohdalla reuna- ja välilaituri uusitaan nykymääräysten mukaiseksi. (…) Nykyiset laituripolut välilaiturille korvataan alikäytävällä, portailla ja hisseillä.” -----
Eikö tämä alikäytävä ja hissit ole melkoista pröystäilyä? Junia on vain muutama ja kaikki pysähtyvät. Menee sitä paitsi vain turhaan hankalammaksi välilaiturille pääsy. Kyllä kuulostaa aikamoiselta rahan haaskaukselta ja suureelliselta toiminnalta.. Ei todellakaan mitään helpottavaa hyötyä tuollaisesta ratkaisusta. Ehkäpä Pisara-radan rahat kohdistellaan nyt muihin älyttömyyksiin. Varmasti paikallaan uudistaa ratapihaa ja sen rakenteita. Mutta voisi olla hyödyllistä/kustannustehokasta jos päätöksiä tekevät vaikka oikeasti tutkisivat kohteet ja vaikkapa ottaisivat realiteetit huomioon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 25, 2015, 21:50:42 » |
|
Joensuun ratapihan uudistamista on suunniteltu ties kuinka pitkään, mutta vähitellen suunnitelmat alkavat tarkentua. ---- ”Joensuu aseman kohdalla reuna- ja välilaituri uusitaan nykymääräysten mukaiseksi. (…) Nykyiset laituripolut välilaiturille korvataan alikäytävällä, portailla ja hisseillä.” -----
Eikö tämä alikäytävä ja hissit ole melkoista pröystäilyä? Junia on vain muutama ja kaikki pysähtyvät. Menee sitä paitsi vain turhaan hankalammaksi välilaiturille pääsy. Kyllä kuulostaa aikamoiselta rahan haaskaukselta ja suureelliselta toiminnalta.. Ei todellakaan mitään helpottavaa hyötyä tuollaisesta ratkaisusta. Ehkäpä Pisara-radan rahat kohdistellaan nyt muihin älyttömyyksiin. Varmasti paikallaan uudistaa ratapihaa ja sen rakenteita. Mutta voisi olla hyödyllistä/kustannustehokasta jos päätöksiä tekevät vaikka oikeasti tutkisivat kohteet ja vaikkapa ottaisivat realiteetit huomioon. saisko esimerkin kustanustehokkaasta hankeesta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 31, 2015, 13:19:37 » |
|
Joensuu Peltolan kohdalla olevat puunkuormausraiteet puretaan.
Tarkoittaako tuo että lastaus Joensuussa loppuu ja siirtyy Ylämyllylle josta näin ollen tulisi vilkas puutavaranlastauspaikka, että Ilomantsin rata vilkastuu vai että lastaus loppuu eikä sitä korvata mitenkään? Tämän uutisen mukaan lastaus olisi loppumassa kaikissa mainitsemissasi paikoissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 31, 2015, 13:59:36 » |
|
Nonni. Elikkä Jns-Pm välille odotettavissa hiljenemistä kun Yly-(miten)Varkaus(lyhennetään?) väliltä poistuu iso osa tavarajunista. Siirtyykö Varkauden puun lastaus sitten Jyväskylään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 471
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 01, 2015, 08:35:40 » |
|
Asiat etenevät. Joensuun kaupungin tämänpäiväinen kuulutus: Liikennevirasto on päätöksellään 16.9.2015 Dnro 3504/0711/2013 hyväksynyt ratalain (110/2007) mukaisen yleissuunnitelman Joensuun ratapiha, Joensuu.
Päätös ja sen perusteena olevat asiakirjat valitusosoituksineen ovat jäljennöksinä nähtävillä tämän kuulutuksen julkipanoajan 30 päivää 1.10.2015–2.11.2015 julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, osoitteessa Rantakatu 20, Joensuu.
LISÄTIETOJA suunnitelmasta antaa Liikennevirastossa projektipäällikkö Ilkka Vellonen, puhelin 029 534 3812, sähköposti: ilkka.vellonen@liikennevirasto.fi, jolta voi myös tilata jäljennöksen hyväksymispäätöksestä ja suunnitelmapiirustuksista.
Joensuu 1.10.2015
Joensuun kaupunginhallitus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 01, 2015, 23:01:16 » |
|
Niin, siis nytkö päätettiin tehdä välilaiturille alikulut ja hissit, kun liikenteen vähentämisestä puhutaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 02, 2015, 11:44:20 » |
|
Nonni. Elikkä Jns-Pm välille odotettavissa hiljenemistä kun Yly-(miten)Varkaus(lyhennetään?) väliltä poistuu iso osa tavarajunista. Siirtyykö Varkauden puun lastaus sitten Jyväskylään Varkauden lyhenne on Var.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Mikko Miettinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 02, 2015, 13:27:48 » |
|
Niin, siis nytkö päätettiin tehdä välilaiturille alikulut ja hissit, kun liikenteen vähentämisestä puhutaan?
Toisaalta se mahdollistaa liikenteen lisäämisen tulevaisuudessa. Aikaisemmin, kun VR on lopettanut pysähdyksiä, on monesti poistettu niihin tarvittava infrastruktuuri, joka vaikeuttaa liikenteen palauttamista. Onhan se tietysti älytöntä, että asemaremontti alkaa juuri kun 50% liikenteestä lakkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 02, 2015, 13:45:07 » |
|
Joensuussa ei ikinä ole ollut eikä ikinä tule olemaan edes puolta siitä liikenteestä, mikä ohittaa esimerkiksi Norrköpingin. Kuitenkin Norrköpingissä selvitään ilman asematunnelia ja hissejä, vaikka vilkas tavaraliikennekkin kulkee matkustajalaiturien välistä, mitä Joensuussa ei tapahdu. Tunneli- ja hissirahoille olisi varmaan helppo löytää jotain aidosti hyödyllistä käyttöä, kun ei se rahaa taida Suomessakaan liikaa olla. Vai saako joku jollain tavoin hyötyä näistä tuhlausprojekteista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #24 : Lokakuu 02, 2015, 14:59:05 » |
|
Ettei vain kyse ole samasta kuin aikoinaan Hyvinkään asematunnelin tapauksessa eli silkasta politiikasta. Eihän nyt voida sallia että astuttaisiin isompien päättäjien varpaille vaikka se olisi kuinka järkevää ja edullista, hyvä tavaton sentään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|