Esim. SRHS:lle voisi olla oiva talkookohde erään toisen tärkeän museokohteen elvyttäminen. Haapamäellä on "Porkkanaa" rakenneltu jo useampi vuosi ja vielä kauan saamme odotella valmistumista - ja siitähän tulee sentään liikennekelpoinen juna!
Saanen tähän väliin todeta, että se "Porkkanan" rakentelu kyllä etenee nopeammin, jos on kiinnostuneita talkoolaisia. Se edesauttaa monessa asiassa. Kuitenkin liikennekelpoiseksi kunnostamiseen liittyy myös tiettyjä ammattitöitä, joihin tarvitaan osaavia tekijöitä ja tähän sitten vaikuttaa myös varojen vähäisyys hidastavasti. Tarkoitan tällä sitä, että joitain osuuksia töistä usein joudutaan hankkimaan rahalla ulkoa. Kuitenkin harvoin kyse on talkooväen puutteesta, vaan usein joku työ on tehtävä ajallaan ja asiaan kuuluvalla varmuudella ennen kuin pääsee jatkamaan eteenpäin. Tekniikan ja koneiden kunnostuksessa tällaisia tilanteita tulee eteen usein. Materiaalien hankinnat ym. kuluttaa varoja myös.
Talkoina on kyllä kuitenkin tehty paljon peltitöitä, hitsausta ja hiontaa, maalaustöitä ym. Eli ei ole kyse siitä, etteikö meillä osaamista ole tarjolla.
Jonkin veturin tai vaunun kunnostaminen ei ole niin "helppo nakki", että voisi sanoa sen olevan kiinni kirjoittelusta jollakin keskustelufoorumilla. Ennemmin kyse on siitä, että tämä Suomi on kulttuurin kannalta semmoinen junttila kuin se on.