Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oulun kaupunki haluaa laajentua ratapihalle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #25 : Helmikuu 08, 2014, 14:09:04 »

Rautatiehenkilöliikenteen monopoliasemassa toimiessa on hyvä pitää hintoja riittävän korkealla että saadaan enemmän rahaa vähemmistä matkustajista ja vähemmän kuluja asiakkaiden palvelemisesta. Kun ei ole ketään kilpailemassa raiteilla niin hinnoissa voi olla ihan hitonmoinen kate. Joka on puolestaan epäsuoraa verotusta, koska valtion omistama monopoli..

Eikä kyse ole vain hinnoista vaan ylipäätään palvelutasosta. Onhan lehtitietojen mukaan VR-Transpoint ilmoittanut esimerkiksi Ponsselle, ettei yksittäisten Ponssen koneiden kuljettaminen satamaan kiinnosta VR:ää (=valtiota). Tässä asiassa VR vetäytyi, kun Ponsse nosti asian esiin ja siitä uhkasi nousta kohu.

Ponssen tapauksessa täytyy huomata sekin, että kyse ei ollut jonkun pitkän pistoraiteen päässä olevasta yksittäisestä yrityksestä, vaan Ponsse olisi kuormannut koneensa junaan Iisalmen ratapihalla. Siellä ei mukamas kannata järjestellä vaunuja johonkin etelään lähtevään junaan. Kun ei kuulemma kannata..
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #26 : Helmikuu 08, 2014, 15:19:10 »

Simo, ja muutkin
     Katsottuani peiliin voin tunnustaa, ettei siitä ole pitkääkään aikaa kun itse ajelin autolla kaikki ihan pikku asiatkin. Sitten tuli vaihe jona jouduin eri syistä opetteleman julkisten kulkuneuvojen käytön ja vähitellen oivalsin, kuinka vaivatonta se olikaan - edellyttäen ettei ollut mitään raskaampaa kuljetustarvetta sinä päivänä. Ei tarvinnut enää tuskitella ruuhkissa, etsiä pysäköintipaikkaa ... eikä maksella pysäköintisakkoja... Suur- Tukholman liikennelaitoksen kuukausikortilla saa matkustaa edullisesti, ja koko läänin alueella!!
     Tämä edellyttää tietenkin sitä, että julkinen liikenne on kunnollisesti hoidettu, ja sitähän se ei kaikkialla ole. Helsingissä mielestäni on, Ainakin kantakaupungissa. Kun on asiaa sinne niin eipä ole enää aikoihin auto seurannut mukana, Raitsikalla pääsee mukavasti ihan kaikkialle ainakin minne minulla on ollut asiaa.
     En itsekään usko että autoteollisuudella on ollut sanottavaa Suomen kaupunkien suunnitteluun. Mielipiteen asiasta ylipäätään luin ruotsalaisesta lehdestä, mutta se voi myös olla ns. konspiraatioteoria. Mitä rakennusala, ja poliittiset päättäjät tekevät, on toinen asia - siellä on varmaan lehmäkauppoja piisannut vuosien sivu.
     Niin, miksi lentäminen on tietyillä linjoilla niin vietävän halpaa - ja junamatkustaminen mielettömän kallista. Eihän se luonnonlaeista johdu, vaan vastuullisten toimenpiteistä - tai niitten puutteesta. - Mainittakoon, että kun täällä Ruotsissa vuosia takaperin SJ pudotti kaukojunalippujen hintoja reilusti, niin matkustajamäärät pian roimasti nousivat! Käsitykseni mukaan, kaikki voittivat uudesta tilanteesta... no jaa eivät kylläkään lentoyhtiöt, sisämaan lennoilla.
     Joka tapauksessa, sekä rautatievaunussa, että lentokoneen matkustamossa, se tyhjä tuoli on se kaikkein kallein tuoli. Ei tuota penniäkään... tai senttiä tai äyriäkään, kenellekään voittoa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Oulun kaupunki haluaa laajentua ratapihalle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina