Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TAMPELLAN yksityisille valmistamat veturit luettelo osa 1  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« : Tammikuu 30, 2014, 23:21:02 »

Oheisena luettelo Tampella yksityisille valmistamista vetureista. Pyydän täydennyksiä luetteloon, tietoja puuttuu ja esim Museorautatiellä pitäisi olla yksi Tampellan valmistama kattila 0-4-2T tai 0-6-2T veturista. Ensin tietoa listan saantivaiheista ja sitten tyyppimerkinnöistä. Viimeksi itse lista.  Valmistajalista on myös exell tiedostona. Voin lähettää sähköpostitse, osoitteen voi lähettää tämän vaunut.orgin kautta.
IH




TAMPELLAN YKSITYISILLE TOIMITETUT VETURIT

Veturien Ystävät r.y perustettiin elokuussa 1967. Samana vuonna tamperelainen Erkki Nuutio ja tamperelaiset sukujuuret omaava Mikko Alameri järjestivät Tampellalta ja Lokomolta veturien valmistuslistoja sekä valokuvia. Tampellan yksityisille rautateille valmistamien vetureiden valmistuslistan, taulukot kapearaiteisten höyryvetureiden teknisistä arvoista sekä valokuvat antoi entinen veturiosaston teknikko Korpula esimiestensä luvalla yhdistykselle. Nämä listat perustuvat kirjoittamaani kopioon lainaksi saadusta listasta.  Kopioinnissa on tapahtunut virheitä ja ne pitäisi oikaista.

Tampellan historiaa
Tampellan alku oli Tammerkosken partaalle rautamasuunin paikalle rakennetussa konepajassa ja sen viereen rakennetussa pellavatehtaassa. Nämä tehtaat yhdistyivät vuonna 1861 perustettuun uuteen yhtiöön nimeltä Tammerfors Linne- och Jern-Manufaktur Aktie-Bolag eli Tampereen Pellava- ja Rauta-Teollisuus Osake-Yhtiö. Nimi oli yhtiön virallinen nimi vuoteen 1960, jolloin nimi vaihdettiin Oy Tampella Ab:ksi. Yhtiötä kutsuttiin Tampellaksi jo varhain. Ensimmäiset kiskoliikennekaluston valmistajanlaatat, joihin nimeksi oli merkitty Tampella, tehtiin vuonna 1934.

Ensimmäinen kapearaideveturi tehtiin Kaukaan tehtaille vuonna 1905. (Ab Kaukas Fabrik nro 3, Tampella 97/1905, tyyppi H, 0-6-2T). Kapearaiteisia vetureita rakennettiin 56 kpl. Lisäksi SOTEVAlle sotakorvaustoimituksiin 750 mm raideleveydelle 30 kpl FT-4 tyyppisiä 0-6-2T vetureita ja 341 kpl PT-4, sekä Kf4 -tyyppisiä 0-8-0 vetureita. Lisäksi tehtiin 10 kpl leveäraiteisia vetureita suomalaisille yksityisrautateille sekä varastoon valmistetut 6 kpl K3 (Tv1) veturia myytiin Latviaan (LDz sarjaa Dk, numerot 155 - 160). Tampellan viimeinen höyryveturi oli VR:lle toimitettu Tr1-sarjan veturi nro 1096 (Tampella 972 /1957)

Veturien tyyppimerkinnät
VR:n veturityypit merkittiin VR:n tyyppien mukaan.
Leveäraiteisille rautateille omien suunnitelmien mukaan rakennetut veturit saivat tyypit
AI (2-6-0), CI (2-8-0T) ja CII (2-8-2T) .
Vanha tyyppimerkintä on iso kirjain pyörästöjärjestyksen mukaan.
Uusi merkintä oli pyörästön, raideleveyden ja tulipinnan mukaan. Uusi merkintä tuli käyttöön
vetureiden valmistuslistan mukaan vuonna 1918.

Pyörästön uusi merkintä:
A = 0-4-0T ja 0-4-0ST
B = 0-4-2T ja 0-4-2ST
C = 0-6-0T ja 0-6-0ST
D = 0-6-2T
G = 2-8-0
H = 2-8-2T
Vuonna 1946 lisättiin F = 0-8-0 (Sotevalle tehty PT4 –tyypin tenderiveturi)

Raideleveys:
a = 600 mm
b = 750 mm
c = 1524 mm  ??
 
Vanhojen ja uusien sarjojen vastaavuus
H   Da25 (0-6-2T)
I   Ca15 (0-6-0T)
III   Ca8   (0-6-0ST)
IIII   Ca10 (0-6-0ST)
J   Db32 (0-6-2T)
JII    Db32 (0-6-2T)
KT   Gb66 (2-8-0)
LT   Hb68 (2-8-2T)
M   Bb18 (0-4-2ST) Sarjamerkintä muistiinpanoissani väärin? Pitäisi olla Bb11 ?
MII   Ba18 (0-4-2T)   
MIII    Ba18 (0-4-2T)
MIV    Bb18 (0-4-2T)
Mf    Bb16 (0-4-2T)
N   Aa10 (0-4-0ST)
N   Aa18 (0-4-0T)
Na    Ab16 (0-4-0T)
O   Da18 (0-6-2T)
OI    Da15 (0-6-2T)
Oa    Db25 (0-6-2T)
- -    Db32 = FT4 (sotakorvausveturi, 0-6-2T) Tulipinta vedenpuoleinen tulipinta.
- -    Fb37 = PT4 (sotakorvausveturi 0-8-0) Tulipinta vedenpuoleinen tulipinta.
- -    Fb37 = KF4 (vapaakauppaveturi 0-8-0) Tulipinta vedenpuoleinen tulipinta.


Tulipinta merkittiin Suomessa ja Saksassa tulen koskettamana tulipintana. Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Venäjällä tulipinta merkittiin veden koskettamana (tuliputken ulkopuolisena) pintana.
Ero pienillä kattiloilla noin 10%.
Esimerkiksi sotakorvausveturi Db32 merkitsee 32m2 ulkopuolista tulipintaa. Sisäpuolinen tulipinta
on 29,2 m2 .


            TAMPELLA YKSITYISILLE VALMISTAMAT VETURIT                        

Valm. nro   Sarja   Toimitus pvm      Yhtiö   Raideleveys      Paino      Aks.järj.      Huom!   
72   G9   30.3.1904      Rauman Rautatie 4   1524            260         
                            Vapaussodan aikana punaiset räjäyttivät veturin Kokemäenjoen                      
                                                Pahankosken sillalla 17.4.1918.                        
                            Myyty J.W.Enqvist Oy, Lielahti 10.6.1919                        
                            J.W.Envist Oy kunnosti veturin.                        
                            Lielahti nro 3, hylätty 1969                        
                                    
97   H   14.6.1905      Ab Kaukas Fabrik 3   600      12,5 t              062T         
                                    
98   G9   25.7.1905      Borgå Järnvägs Ab 5   1524            260         
                            Porvoon Rautatie nro 3, VR:lle 1.10.1917                        
                            VR G9, nro 65                        
                            VR G9, nro 318                        
                            VR Sk2 nro 318, hylätty 24.2.1954               
                           
120   I   20.8.1907      Nokia Ab 2   600      ??              060T
                           
124   J   14.11.1907      Hj.Linder (Hyvinkää-Pyhäjärvi) 1   750      14,5 t   062T
                           1915 Pakko-otettu Venäjän armeijalle, Pietari Suuren Merilinnoitus,      
                                               Tallinna, Naissarren rautatie 1915 - 1918               
                           Tallinnan linnoitusrautatiet 4, Naissaaren Kenttärata 1918 - 1944               
                           EVR OT 240  1944 - 1953               
                           Romutettu 1956               
                           
129   H   5.2.1908            Ab Kaukas Fabrik 4   600      12,5 t              062T
                           
133   JII   14.5.1908         Hj. Linder (Hyvinkää-Pyhäjärvi) 2   750      17,5 t    062T
                          Käytössä 1908 - 1943               
                          Ylä-Syvärin kenttärata 11               
                          Jäi sotatoimialueelle, tuhottu 21-22.6.1944 Pajusuon asemalla  
                                              ajamalla rotkoon ja räjäyttämällä.               
                              
134   A1   31.12.1908         Raahen Rautatie 3   1524            260   
                          Raahen Rautatie nro 3, v.v. 1908 - 1926                  
                          VR G11 nro 401, v. 1926                  
                          VR G12 nro 401, v. 1927                  
                          VR G12, nro 67 vv. 1927 - 1948                  
                          Rauman Rautatie 6, 28.5.1948 - 30.6.1950                  
                          VR Sk5, nro 67, 1.7.1950 - hylätty 9.12.1953                  
                              
141   KT   16.6.1909         Loviisa-Wesijärvi Järnväg 6   750      30,5 t      280   
                                              Paino: Veturi + tenderi 52,5 t
                          Käytössä 1909 - 1960                  
                          Museoitu Loviisa 1960 -1982                  
                          Kuljetettu Minkiölle, näyttelyesineeksi 1982                  
                          Siirretty Museorautatieyhdistyksen omistukseen 1996                  
                          Kunnostettu ajokuntoon 1996 - 1998                  
                          Ajokuntoinen 1998 - edelleen                  
                           
157   LT   6.5.1910      Hj.Linder Hyvinkää Karkkila Rautatie (HKR)3   750   37 t  282T
                    Käytössä HKR 1910 - 1967               
                    Museoitu Karkkilan linja-autoasema 1968 - 1993               
                    Maalattu Jokioisten Museorautatiellä vv 1993 - 2006               
                    Karkkilan kaupungintalossa näytteillä sisätiloissa vdsta 2006               
                           
166   I   16.11.1910   Kymmene Aktiebolaget 1   600      ? ?              060T
                    Käytössä 1910 - 1954               
                    Tilattu Kuusanlammen eteläpuolisen varastoalueen täytöstöihin.               
                    Viime käyttö ennen hylkäystä Utin turvesuolla               
                           
168   M   31.12.1910   Kaarlo Tilander (Kailaniemi) 1   750      ??            042ST
                    Evon Metsärata #1               
                    Lempini Evossa "Rapakon Pässi" suohon päättyneen matkan mukaan.               
                    Myyty 1916 Pohja paberi- ja puupapivarbrikute A.-ü, Tallinn, Eesti.               
                    Epävarmaa käytettiinkö veturia Tallinnassa, Latviassa, Liettuassa tai
                                        Ukrainassa                     
                    Olavi Kilpiön tieto, myyty Ukrainaan (ent Puola)                     
                                 
172   N   4.4.1911      Överstyrelse för Väg & Vatten-   600      6 t            040ST      
                    byggnad 1                     
                    Tiedossaolevia käyttökohteita:                     
                    Lapuanjoen perkaukset 1911 - 1917 (2-3 veturia vuosittain)                     
                    Saimaankanavan uusimistyöt 1925 - 1929                     
                                 
173   N   4.4.1911      Tie- ja Vesirakennusten Yli-   600      6 t            040ST      
                    hallitus 2                     
                    Työmaat kts N-veturi 172/1911                          
                                 
174   III   18.4.1911   H.G.Paloheimo Riihimäki - Loppi Rautatie (RLR) 1   600   4,5 t   060ST      
                    "Jekke"  käytettiin Kallelan haararadalla ja Santamäen tiilitehtaalla.                     
                    Vuokrattu Polttoturve Oy, Riihimäki, ajoittain                     
                    Käyttämättä 1926,1930,1931               
                    Myyty Keramia Oy, Turku 27.5.1931               
                    Hylätty 1950-luvun alussa, jolloin kattila oli höyrynannossa Keramia  
                                        Oy:n tehtaalla               
                           
175   IIII   5.5.1911      Tirva Fabriks Ab 1   600      6,2 t            060ST
                    Kaipiainen - Tirva rata               
                    Enso Gutzeit Oy, Tirva 1929               
                    Kuljetettu pois Tirvalta 1948               
                           
JATKUU SEURAAVASSA VIESTISSÄ
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2014, 23:22:27 »



JATKUU EDELLISESTÄ VIESTISTÄ

176   MII   30.6.1911   Aktiebolaget Pankakoski 2   600      n.10 t              042T
                    Enso-Gutzeit Oy Pankakoski 2               
                    Kattila räjähti 25.11.1941, ainesvika levyssä, romutettiin               
                           
177   O   30.6.1911   H.G.Paloheimo Riihimäki-Loppi Rautatie(RLR) 2   600      10,5 t                        
                                        062T
                    Käytössä 1911 vuoteen 1952               
                    Myyty A Suomi, Hyvinkää v. 1962               
                           
178   MIII   30.6.1911   Nokia Ab 3   600      9,4 t              042T
                    Nokia Ab 3,  1911 - 1913               
                    Paraisten Kalkkivuori Oy Nro 1, 1913 - 1948, romutettu 1953.               
                           
179   LT   26.7.1911   Hj. Linder Hyvinkää - Karkkila Rautatie (HKR)4   750  37 t   282T
                    Käytössä 1911 - 1967               
                    Radan loppuaikana seisomassa, valtaputkivian takia               
                    Romutettu n. v.1973 Karkkilan tehtaalla. Savupesä leikattu irti n. 1969
                                        mutta romutus keskeytettiin ja seisoi romutukseen asti tehtaalla.               
                           
180   N   8.9.1911      Oy Valkiakoski 1   600      6 t            040ST
                    Myyty Venäjälle 1915               
                           
181   MIII   8.9.1911      Nokia Ab 4   600      9,4 t              042T
                           
187   N   20.10.1911   Öfv. för Väg- &Vatt.  3   600      6 t            040ST
                    Työmaat kts N-veturi 172/1911               
                           
188   O   9.2.1912      H.G.Paloheimo Riihimäki - Loppi Rautatie (RLR) 3   600      10,5 t              
                                        062T
                    Käytössä vuoteen 1952,                
                    Lahjoitettu Riihimäen kaupungille 11.9.1958               
                    Museoituna Riihimäen paloaseman luona, matkustajavaunun 1 kanssa.          
                                        Suojakatos.               
                           
194   MIV   17.8.1912   Läskelä Bruks Ab 1   750      9,6 t              042T
                    Läskelän Rautatie 1               
                    Käytössä 1912 - 1940, jäi Neuvostoliiton puolelle 1940 - 1941,              
                                        käytössä 1943 - 1944, jäi rajan taakse               
                           
197   O   7.8.1912      Vuojoki Gods Ab 1   600      10,5 t              062T
                    Myyty Riihimäki - Loppi Rautatielle (RLR) v. 1916,  RLR4                
                    Käytössä vuoteen 1952               
                    Myyty Rakentava Oy, Riihimäki, lämmityskattilana, romutettu n. 1970               
                           
198   N   28.5.1918   Vuojoki Gods Ab 2   600      6 t            040ST
                    Myyty Enso-Gutzeit Oy mahdollisesti 1918               
                    Enso nro 6               
                    Pankakoskelle 1931, nro 6, hylätty 1935               
                           
199   AI   1.11.1912   Rauman Rautatie 5   1524            260
                    VR:lle 1.7.1950 VR nro 66, sarja Sk5, Hylätty 31.8.1955               
                           
201   O   16.12.1912   Vuojoki Gods Ab 3   600      10,5 t              062T
                    Käytössä v. 1931 asti.               
                    Puolustusvoimat (n. 1940) Linnavuoren tehtaan rakennustyöt               
                    Palautettu Metsähallitukselle Vuojoelle 17.07.1944               
                           
208   CI   26.5.1913   Bogå Järnvägs Ab 6   1524      280T
                    Pitäisi olla TK 207, mutta sai väärän laatan.               
                    Porvoon Rautatie nro 6, VR:lle 1.10.1917               
                    VR M1, nro 66               
                    Varustettu 16.1.1926 hylätyn veturin A6 nro 60 tenderillä, joten  
                                        pyörästöjärjestys muuttunut 2-8-0               
                    Hylätty 21.6.1934               
                           
209   CII   16.8.1913   Rauman Rautatie 6   1524                    282T
                    Rauman Rautatie nro 6 v.v 1913 - 1948               
                    Rauman Rautatie nro 8 v.v. 1948 - 1950               
                   VR:lle 1.7.1950 VR nro 73, sarja Vk5, Hylätty 3.10.1962               
                           
210   CII   4.9.1913      Rauman Rautatie 7   1524                    282T
                    Rauman Rautatie nro 7 v.v 1913 - 1950               
                    VR:lle 1.7.1950 VR nro 72, sarja Vk5, Hylätty 3.10.1962               
                           
211   OI   2.5.1913      G.A.Serlachius Ab 3   600      13 t              062T
                    "Iso-Musta"               
                    Käytössä MWR 1913 - 1929, tehdasalue 1930 - 1955               
                   1938 uusi kattila Lokomolta.                     
                                 
212   MIII   17.6.1913   Aktiebolag Pankakoski  3   600      9,4 t              042T      
                    Käytössä  1913 - 1952                     
                    Kattila v 1970 Pankakosken Metsäosaston keskuslämmityskattilana                     
                                 
228   Oa   15.10.1914   Läskelä Bruks Ab 2   750      13 t              062T      
                    Läskelän Rautatie nro 2                     
                    Käytössä 1914 - 1940, jäi Neuvostoliiton puolelle 1940 - 1941,
                                        käytössä 1943 - 1944, jäi rajan taakse                     
                                 
229   Mf   2.3.1914      Öfverstyrelse för Väg &   750      9,0 t              042T      
                    Vattenbygnad 4                     
                   Rautatienrakennusosasto Rro 4  v.1932                     
                   Rautatienrakennusosasto Rro 1  v.1926                     
                   VR Kattilanro 1420                     
                   Viinijärvi Outokumpu ratarakennus 1933                     
                   Siirretty Vilppulan keskusvarastoon 6/1953                     
                   Hylätty 1954                     
                   Romutettu                     
                                 
230   Mf   2.3.1914      Öfverstyrelse för Väg &   750      9,0 t              042T      
                   Vattenbygnad 5                     
                   Rautatienrakennusosasto Rro 5  v.1926                     
                   Rautatienrakennusosasto Rro 5  v.1932                     
                   Siirretty Vilppulan keskusvarastoon 5/1954                     
                   Hylätty 1954                     
                   Säilytetty varastossa Vilppulassa                     
                   Kunnostettu Vaasan knp 1970 luvun alussa                     
                   Museoitu Rautatiemuseo Hyvinkää                     
                                 
231   Na    28.7.1914   Öfverstyrelse för Väg &   750      7,8 t              040T      
                   Vattenbygnad 6                     
                   Rautatienrakennusosasto 6 v.1932                     
                  Käytetty Iisalmi -Ylivieska rautatienrakennus                     
                  Käytetty Rovaniemi-Kemijärvi rautatienrakennus                     
                  Käytetty Pori-Haapamäki rautatienrakennus                     
                  Käytetty Kontiomäki - Taivalkoski rautatienrakennus                     
                  Käytetty Orivesi-Jämsänkoski rautatienrakennus                     
                  Käytetty Simpele - Parikkala rautatienrakennus                     
                 Käytetty Äänekoski-Haapajärvi rautatienrakennus                     
                 Siirretty Vilppulan keskusvarastoon 9/1952                     
                 Hylätty 1/1954                     
                                 
232   IIII   18.8.1914     Emil af Hällström, Olkkala 2   600      6,2 t            060ST      
                 "Pikku Pässi"                     
                 Käytössä vuoteen 1920                     
                 Myyty Helsingin Kaupunki Rakennuvirasto 2 ollut heillä 1924
                                     katsastuksen aikana.                     
                 Merisuon rautatatie 1, VT-aseman linnoitustyö Kannaksella 1943, jäi  
                                     sotatoimialueelle 1944.                     
                                 
233   Na    17.9.1914     Öfverstyrelse för Väg &   750      7,8 t              040T      
                 Vattenbygnad 7                     
                 Rautatienrakennusosasto Rro 7 v.1932                     
                 Lahti - Heinola  rautatien rakennus  -1933                     
                 Viinijärvi - Outokumpu rautatien rakennus 1933 -                      
                 Orivesi - Jämsänkoski rautatien rakennus                      
                 Siirretty Vilppulan keskusvarastoon 9/1952                     
                 Hylätty 1954                     
                                 
234   Mf   8.10.1914     W.Rosenlew Co Ab 1   750      9,0 t              042T      
                 Harvialan Metsärautatie 1 1914 - 1955                     
                 Myyty romuksi Lenkkeri Oy Turku v. 1957                     
                                 
235   O   19.12.1914   J.W.Engqvist Ab 1   600      10,5 t              062T      
                           
256   Oa   10.3.1916     Hj.Linder  Lohjan Sähkörata 2   750      13,0 t              062T
                 Lohjan Sähkörautatie 1916               
                 Harviala Oy, joulukuu 1916 - 1955               
                 Lämmönkehityksessä Harvialassa 1955-1957               
                 Tampere Sorsapuisto lasten leluna 1957- 1988               
                 Jokioisten Museorautatie 1988 - , ei kulussa               
                 Näytteillä kesällä 2009 Suomen Kivimuseo, Juuka               
                           
267   JII   19.12.1916      Diesen Wood Co Ab, Wiborg   750      17,5 t              062T
                           
268   O   30.12.1916   Kymmene Ab 2   600      10,5 t              062T
                    Käytössä 1916 - 19xx               
                    Käytetty tehdasalueella ja tavarajunissa linjalla               
                           
287   O   4.4.1917      Ab Tornator 3   600      10,5 t              062T
                           
288   MIII   16.7.1917   Ab Pankakoski 4   600      9,4 t              042T
                    Käytössä 1917 - 1952, kattila lämmityskäytössä Kuurnan
                                        voimalaitostyömaalla 1970-luvun alussa               
                           
289   LT   31.12.1917   Hj.Linder Hyvinkää - Karkkila Rautatie (HKR)  5   750   37 t 282T
                    HKR 5 1917 - 1967               
                    Lahjoitettu 1969 Museorautatie Forssa Humppila               
                    Jokioisten Museorautatie 5, käytössä museorautatiellä                
                           
290   MIII   31.8.1917   Semjonoff, Sünkel ja    600      9,4 t              042T
                    Melnikoff, Moskova, Venäjä               
                    Semjonoff and Co. ilmeisesti agentti, toimitusosoite tuntematon               
                           
                           
291   MIV   31.7.1917   Ruutitehdas Samara, Venäjä   750      9.6 t              042T
                           
292   MIV   31.8.1917   Ruutitehdas Samara, Venäjä   750      9,6 t              042T
                           
293   MIV   31.8.1917   Ruutitehdas Samara, Venäjä   750      9,6 t              042T
                    Ruutitehdas nro 5 päätetttiin rakentaa Samaran kaupunkiin 1916.               
                    Koneistot tilattiin vuonna 1917 ja tehtaalle piti rakentaa 12.8 km pitkä
                                        rata.               
                    Radalle tilattiin 4 veturia ja 93 vaunua.               
                   Venäjän sisällissodan takia tehtaan rakentamisesta luovutiin vuonna
                                       1918.               
                   Koneet ja ratakalusto siirrettiin muualle käyttöön. Veturien sijoitus          
                                       tuntematon.               
                           
294   Oa   8.12.1917   Ab Finska Handeskompaniet,   750      13,0 t              062T
                    Petrograd, Venäjä               
                           
295   Ab16  30.12.1918   A.Ahlström Oy Varkaus   750      7,8 t              040T
                    Tehtaan sisäisessä liikenteessä.                
                    Hylätty ja romutettu 1955               
                           
302   Da18   17.4.1920  Kymmene Ab 4   600      10,5 t              062T
                     Käytössä 1920 - 1943               
                     Merisuon rautatie (SA) 1943-1944               
                     Jäänyt Kannakselle 1944               
                           
303   Bb18  22.7.1920   A.Ahlström Oy Varkaus   750      9,6 t              042T
                    Tehty Messuille               
                           
304   K3   1.8.1922      Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                    Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu osaksi
                                        pellavilla.               
                    LDz sarja Dk 159               
                    Evakoitu Latviasta 1941. Gorkin rautatielle 1942.               
                    Hylätty lokakuussa 1952.               
                           
305   K3   1.8.1922      Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                    Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu pellavilla.               
                    LDz sarja Dk160               
                    Jäi saksalaisten valloittamalle alueelle 1941.               
                    Kuljetettu Suomeen elokuussa 1943.               
                   VR kunnosti ja veturille numero 1299.               
                    Uudelleen numerointi 596 vuonna 1944.               
                   VR hylkäsi veturin syyskuussa 1969.Romutettu               
                           
306   K3   9.8.1922      Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                    Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu osaksi
                                        pellavilla.               
                    LDz sarja Dk155               
                    Evakoitu Latviasta Gorkin rautatielle 1942               
                    Hylätty elokuussa 1951.               
                           
307   K3   9.8.1922      Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                    Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu osaksi
                                        pellavilla.               
                    LDz sarja Dk156               
                    Evakoitu Latviasta vuonna 1941.  Gorkin rautatielle 1942.               
                    Maaliskuussa 1947 teollisuusveturiksi GAZ tehtaalle               
                           
308   K3   25.8.1922   Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                   Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu osaksi
                                       pellavilla.               
                   LDz sarja Dk 157               
                   2. maailmansodan jälkeen Kalininin rautatiellä, poistettu 1946.               
                           
309   K3   30.8.1922   Ingeniörsbyrån Zitting & Co   1524            280
                    Työn puutteessa tehty varastoon, myyty Latviaan maksettu osaksi
                                        pellavilla.               
                    LDz sarja Dk158               
                    Evakoitu Latviasta 1941. Gorkinrautatielle vonna 1942.               
                    Moskova - Razanin rautatielle lokokuussa 1944.               
                    Latviassa Kkdran turvetehtaalle joulukussa 1948               
                    Poistettu käytöstä 1957, hylätty 1958               
                           
315   Da18   25.10.1922   Kymmene Ab 6   600      10,5 t              062T
                    Käytössä 1922 - 1958               
                    Käytettiin usein KVR:n matkustajajunissa               
                    Hylätty 1958.               
                           
316   Db32   23.3.1923   Metsähallitus Helsinki 3   750      17,0 t              062T
                    Eskolan Metsärata nro 3               
                    Käytössä 1923 - 1961, hylätty ja romutettu n. 1967               
                           
375   K5   24.5.1927   Rauman Rautatie 8   1524            280
                    Rauman Rautatie nro 8 v.v. 1925 - 1948               
                    Rauman Rautatie nro 10 v.v. 1948 - 1950               
                    VR:lle 1.7.1950 VR nro 1118, sarja Tk3, Hylätty 22.5.1969               
                           
390   Da25   26.9.1928   Kymmene Ab  8   600      13,0 t              062T
                    Käytössä 1922 - 1955               
                    Pääasiallinen matkustajajunaveturi KVR:llä               
                    Radan voimakkain veturi               
                           
464   Aa18    9.3.1935   Tie- ja Vesirakennushallitus 8   600      7,8 t              040T
                    Oletus: Saimaan kanavan jatkotyömaa 1934 - 1939 ?               
                           
465   Aa18   16.6.1935   Tie- ja Vesirakennushallitus 9    600      7,8 t              040T
                    Oletus: Saimaan kanavan jatkotyömaa 1934 - 1939 ?               
                           
466   Aa18   13.6.1935   Tie- ja Vesirakennushallitus 10   600      7,8 t              040T
                    Oletus: Saimaan kanavan jatkotyömaa 1934 - 1939 ?               
                           
467   K5   31.12.1935   Rauman Rautatie 9   1524            280
                    Rauman Rautatie nro 9               
                    VR:lle 1.7.1950 VR nro 1117, sarja Tk3, Hylätty 22.5.1969               
                           
525   Da25   10.5.1945   Kymmene Ab -   600      13,0 t              062T
                    Luovutettu tehtaalta suoraan sotakorvauksia varten SOTEVAlle
                                       30.5.1945, Neuvostoliittoon 1945               
                   Kuusankoski-Voikkaa Rautatien (KVR) nro 8:n sisarveturi.                
                           
Tässä listassa ei ole SOTEVAn tilauksesta valmistettuja Ft4 (0-6-2T), PT4 (0-8-0) ja KT4 (0-8-0) vetureita.                           
                           
Huomautus: Tampella valmistanut eri valmistajien vetureihin korvaavia kattiloita. Näistä ei ole tietoja.                           
                           
                           
LÄHTEET: Tampellan listat ja tekniset arvot. Kierrossa Veturin Ystävät ry:n kokouksissa n. 1968.                           
   Erkki Nuutio keskustellut ex veturiosaston teknikko Korpulan kanssa, jolta sai (E.Nuutio ja
        M.Alameri) Tampellan valmistajalistat.                         
   Kilpiö - Bergström: Leveät Kiskot, Suomen yleiselle liikenteelle avatut yksityiset
        leveäraiteiset rautatiet.Suomen Rautatiemuseo 2008                        
   Kilpiö et al: Kapeat Kiskot, Suomen yleiselle liikenteelle avatut yksityiset   
       kapearaiteiset rautatiet                        
   Suomen Rautatiemuseo, Jokioisten Museorautatie 1993                     
   Resiina lehdet vv 1967 - 2011.                        
   Martti Virtanen: Lännen Pikajuna. Suomen Rautatiemuseo 1997.                        
   I Hovin keräämät tiedot eri lähteistä, haastatteluja, lehtileikkeitä               
   Sergei Dorozkov, Venäjä               
                  
- - - - -
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2014, 18:15:36 »

TAMPELLAN  600mm raideleveydelle tehtyjen veturien mittoja

Vanha sarja          H                    I                   I               N
Uusi sarja                  Da25                   Ca15           Ca8              Aa10
Valmistusvuodet     1905-1908   1907-1910   1911          1911-1912
Sylinterin halkaisija 230 mm           180 mm           130 mm      140 mm
Iskunpituus            300 mm           130 mm           210 mm      210 mm
Tulipinta m2           25,6  m2             15,6 m2           8 m2             10 m2
Arinapinta m2          0,5  m2           0,3 m2           0,25 m2      0,25 m2
Työpaine kg/cm2   12 kg/cm2           12 kg/cm2   12 kg/cm2  12 kg/cm2
Pyörien halkaisijat 600/450 mm   600 mm           450 mm     450 mm
Hankauspaino t   ??                   ??                   4,5 t             6 t
Työpaino t         12,5 t                   ??                   4,5 t         6 t
Vetovoima kg         1900 kg           550 kg           620 kg     715 kg
Pituus puskim         5 175 mm          4 500 mm           3 870 mm     3 790 mm
Vesisäiliöt m3           1,5 m3             ??                   0,4 m3     0,45 m3
 Polttoainetila m3   0,8 m3          ??                   0,25 m3     0,25 m3
Pyörästö                  0-6-2T          0-6-0T           0-6-0ST     0-4-0ST


Vanha sarja         MII                  MIII                   IIII
Uusi sarja                 Ba18                  Ba18                   Ca10
Valmistusvuodet    1911                  1911-1917   1911-1914
Sylinterin d mm      190 mm          190 mm           140 mm
Iskunpituus mm     280 mm          280 mm           210 mm
Tulipinta m2           18,5 m2          18,5 m2           10,3 m2
Arinapinta m2          0,3 m2          0,35 m2           0,25 m2
Työpaine kg/cm2   12 kg/cm2          12 kg/cm2           12 kg/cm2
Pyörien D mm        600/350 mm      600/350 mm   450 mm
Hankauspaino t   ??                   ??                   6,2 t
Työpaino t           ??                  9,4 t                   6,2 t
Vetovoima kg       1300 kg         1300 kg           715 kg
Pituus puskim      4 966 mm         4 645 mm           3 786 mm
Vesisäiliöt m3         1,5 m3                 0,78 m3           0,45 m3
 Polttoainetila      0,8 m3                 0,8 m3           0,25 m3
Pyörästö               0-4-2T                 0-4-2T           0-6-0ST


Vanha sarja       O                         OI                    N
Uusi sarja               Da18                 Da25                  Aa18
Valmistusvuodet  1911-1922        1913                  1935
Sylinterin d mm    190 mm        220 mm          190 mm
Iskunpituus mm   280 mm        280 mm          280 mm
Tulipinta m2        18,5 m2                25,7 m2          18 m2
Arinapinta m2       0,35 m2             0,56 m2          0,35 m2
Työpaine        12 kg/cm2        12 kg/cm2          12 kg/cm2
Pyörien D mm      600/350 mm        600/350 mm   600 mm
Hankauspaino t   ??                ??                  7,8 t
Työpaino t      10,5 t               13 t                  7,8 t
Vetovoima kg      1300 kg               1750 kg          1300 kg
Pituus puskim     5 085 mm       5 880 mm          4 360 mm
Vesisäiliöt         0,9 m3               1,5 m3                   0,6 m3
 Polttoainetila       0,8 m3               0,8 m3                   0,4 m3
Pyörästö              0-6-2T               0-6-2T                   0-4-0T

Näyttää suorilta riveiltä, mutta esikatselussa järjestys on muuttunut sekavaksi.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2014, 14:32:42 »

TAMPELLAN 750 mm  raideleveydelle tehtyjen veturien mittoja

Vanha sarja                   J                   JII                        KT
Uusi sarja                           Db32           Db32               Gb66
Valmistusvuodet           1907          1908-1923       1909
Sylinterin halkaisija mm   240 mm          270 mm               380 mm
Iskunpituus mm           350 mm          350 mm               450 mm
Tulipinta m2                      32,4 m2          32,4 m2               66 m2
Tulistin m2                   ei ole          ei ole                       18 m2
Arinapinta m2                    0,54 m2          0,54 m2               1,1 m2
Työpaine kg/cm2            12 kg/cm2      12 kg/cm2               10 kg/cm2
Pyörien halkaisijat mm   750/500 mm   750/500 mm       600/900 mm
Hankauspaino t            ??                  ??                        ??
Työpaino t                  17 t                  17,5 t               30,5 t
Vetovoima kg                   2 100 kg          2 700 kg               4 700 kg
Pituus puskimineen mm   6 440 mm          6 150 mm               13 500 mm
Vesisäiliöt m3                1,8 m3          2,2 m3               8,5 m3
Polttoainetila m3            1,4 m3          1,4 m3               4,2 m3
Pyörästö                           0-6-2T          0-6-2T               2-8-0


Vanha sarja                   LT (Huom. 1)   M (Huom 2)        MIV
Uusi sarja                       Hb68           Bb18                 Bb18
Valmistusvuodet          1910-1917   1910               1912-1920
Sylinterin halkaisija mm   380 mm           160 mm               190 mm
Iskunpituus mm           450 mm           240 mm               280 mm
Tulipinta m2                      68,9 m2           11,3 m2               18,5 m2
Tulistin m2                   18 m2           ei ole               ei ole
Arinapinta m2                    1,1 m2           0,3 m2               0,35 m2
Työpaine kg/cm2            12 kg/cm2   12 kg/cm2       12 kg/cm2
Pyörien halkaisijat mm   600/900/600   600/350 mm        600/350 mm
Hankauspaino t           ??                   ??                         ??
Työpaino t                   37 t                   ??                         9,6 t
Vetovoima kg                   5 600 kg           800 kg               1 300 kg
Pituus puskimineen mm   9 300 mm           4 660 mm             4 645 mm
Vesisäiliöt m3                3,1 m3           0,45 m3                0,78 m3
Polttoainetila m3            3,3 m3           0,64 m3                0,8 m3
Pyörästö                           2-8-2T           0-4-2ST                0-4-2T


Vanha sarja                   Mf                     Na                        Oa
Uusi sarja                         Bb16           Ab16                Db25
Valmistusvuodet          1914                   1914                1914-1917
Sylinterin halkaisija           180 mm           180 mm                220 mm
Iskunpituus mm          280 mm           280 mm                280 mm
Tulipinta m2                     15,7 m2           15,7 m2                25,7 m2
Tulistin m2                  ei ole              ei ole                ei ole
Arinapinta m2                   0,35 m2           0,35 m2                0,56 m2
Työpaine kg/cm2          12 kg/cm2           12 kg/cm2        12 kg/cm2
Pyörien halkaisijat mm    600/350 mm   600 mm                600/350 mm
Hankauspaino t             ??                   7,8 t                              ??
Työpaino t                  9 t                   7,8 t                           13 t
Vetovoima kg                 1 200 kg           1 200 kg                 1 750 mm
Pituus puskimineen        4 830 mm           4 360 mm                 5 896 mm
Vesisäiliöt m3              0,75 m3           0,6 m3                 1,5 m3
Polttoainetila m3          0,8 m3           0,4 m3                 0,8 m3
Pyörästö                         0-4-2T           0-4-0T                 0-6-2T
         
Vanha sarja                 (Huom 3)           (Huom 4)
Uusi sarja                   Bd32                   Fb37
Valmistusvuodet         1945                  1946-1952
Sylinterin halkaisija          270 mm          285 mm
Iskunpituus mm         350 mm          300 mm
Tulipinta m2                    32,5 m2          50,7 m2
Tulistin m2                 ei ole                  13,5 m2
Arinapinta m2                  0,54 m2          1,01 m2
Työpaine kg/cm2         12 kg/cm2          13 kg/cm2
Pyörien halkaisijat        750/500 mm   600 mm
Hankauspaino t        13,8 t                  16 t
Työpaino t                17,5 t                  16 t
Vetovoima kg                2 700 kg          3 400 kg
Pituus puskimineen      6 750 mm          10 446 mm
Vesisäiliöt m3             2,6 m3            5,2 m3
Polttoainetila m3         2,7 m3               2 m3
Pyörästö                       0-6-2T                  0-8-0
      
                               SOTEVA          SOTEVA
                               Ft4                  PT4  ja  Kf4


Siinä minulla olevat Tampellan tiedot. Lisäyksiä ja korjauksia toivotaan.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2014, 10:19:49 »

Tampellan I - tyypin veturin iskunpituudessa on virhe . 130 mm ei ole edes teknisesti mielekäs. Tehdaskuvista arvioimalla pituus on "tavanomainen" 230 mm. Vanhat muistelot mainitsevat veturin olleen selvästi väkevämpi kuin Krauss no 1 . Mutta vasta nyt pälkähti päähäni että UPM-Kymmenen arkistossa täytynee olla piirustus - eräs konepajan ent. työntekijä teki Heinolassa höyryllä toimivan pienoismallin KVR:n veturista parikymmentä vuotta sitten suhteessa 1:10. Panin kai tasoristeykseen kuvan.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2014, 11:18:45 »

Hyvä, vihre tapahtunut jo 1968 kirjoittaessani  listaa. Hyvää tarkkuutta mutta, mutta. Listassa annetaan vetovoimaksi 550 kg, minkä luvun saa jos sylinterin halkaisija on 180 mm ja iskunpituus 130 mm, vakiona 0.65. Näitä vetureita tehtiin Nokialle, jossa oli jyrkkä mäki voitettavana ja Kymin Kuusankosken tehtaalle.
VIRHEEN KORJAUS: Alunperin viestissä väitettiin veturityyppiä tehdyn myös Kaukaan tehtaalle. Tämä ei
pidä paikkaansa. Kaukaan veturi oli H-tyyppinen 0-6-2T.  

Pikatarkistus sylinterin mittoihin on peukalosääntö, iskunpituus on 1.5 kertaa sylinterin halkaisija. Tässä tapauksessa näyttäisi olevan päin vastoin.  
Lisätään vielä, että iskunpituus on puolet veturin vetopyörän halkaisijasta. Pikajunavetureilla ja pienipyöräisillä kapsuilla pitää tästä tinkiä ja tehdä iskunpituus pienemmäksi.

Lähettäkää lisää tietoja, puuttuvia tietoja on vielä täytettäväksi.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2014, 12:43:17 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2014, 13:09:40 »

Kopiointivihre ei ole Ilkan, jos se lohduttaa. Tieto on Tampellan laatimasta taulukosta, joka 60-luvun lopulla kiersi "Veturien Ystävät r.y:n" jäsenten keskuudessa. Minulla on taulukosta otettu Xerox-kopio, josta vielä hyvällä mielikuvituksella erottaa tekstin. Yksi mahdollisuus on, että sylinterin halkaisija ja iskun pituus ovat vain vaihtaneet paikkaa. Sitä puoltaisi se, että tyypin I II sylinterin mitat ovat halkaisija 130 mm ja iskun pituus 210 mm. Mutta en tiedä mikä on oikein, joten Reino saattaa yhtä hyvin olla täysin oikeassa.
tallennettu
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2014, 21:12:00 »

Tampellan varaosakattiloita on ainakin tehty seuraaviin kapearaiteisiin:

Porter 1745/1897 vuonna 1911
Brooks 3206/1899 vuonna 1913
Brooks 3209/1899 vuonna 1913
Porter 2313/1901 vuonna 1913 (ensimmäisen kerran)
Brooks 3207/1899 vuonna 1914
Brooks 3208/1899 vuonna 1914
Brooks 3210/1899 vuonna 1914
Porter 1746/1897 vuonna 1914
Porter 1930/1898 vuonna 1923
Krauss 3406/1896 vuonna 1925
Porter 2313/1901 vuonna 1932 (toisen kerran)
Tampella 289/1917 vuonna 1952 (alkup. kunnostettiin ja laitettiin Tampella 157/1910)

Lokomon varaosakattila on ainakin tehty seuraavaan kapearaiteiseen:

Krauss 6202/1910 vuonna 1950
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2015, 22:09:14 »

Tampellan listassa oleva virhe I - sarjan (Ca15) iskunpituuden kohdalla näkyy liitteenä olevassa piirustuksessa. 130 mm:n asemesta 260 mm.


* NOY-2.jpg (954.55 kilotavua, 2000x1530 - tarkasteltu 1017 kertaa.)
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #9 : Joulukuu 23, 2015, 14:15:35 »

Tampellan listassa oleva virhe I - sarjan (Ca15) iskunpituuden kohdalla näkyy liitteenä olevassa piirustuksessa. 130 mm:n asemesta 260 mm.

260 on OK sillä nyrkkisääntö: iskunpituus puolet pyörän halkaisijasta ja sylinterin halkaisija kertaa 1.5 on iskunpituus.
Pienellä heitolla ja veturin käyttötarpeesta riippuen, suunnittelijan määrittämänä.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #10 : Joulukuu 23, 2015, 14:18:25 »

Ca15 on mielenkiintoinen piirustus, sillä en ole ennen nähnyt vesisäiliötä kahdella täyttöluukulla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: TAMPELLAN yksityisille valmistamat veturit luettelo osa 1  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina