Vanhoista uittokartoista katsottuna vähän Rontsan pohjoispuolelta, Kiteenjärveltä, alkoi Vepsänjoen uittoreitti, joka Juuan kirkon kohdalla liittyi Juuan väylän uittoreittiin. Karttoihin ei ole merkitty mitään esteitä, joissa olisi voinut kuvitella olleen siirtolaitos, vielä vähemmän kiskoilla varustettu siirtolaitos. Ainoa poikkeava rakenne, jonka havaitsin, oli uittoränni Sorvauskosken ja Tervauuron välillä. Juuan sähkölaitoskin on (ollut?) jokien risteyksestä vähän matkaa Juuan jokea ylävirtaan.
Matkan varrella oli paikanniniä, kuten Ruukinkoski, Mustakaivos ja Kaivos-Valkeinen. Olisiko jossain siellä ollut vaikka järvimalmia?
Siinä kohdassa, mihin Kansalaisen karttapaikkaan merkitsit ehdotuksen radasta, ei vanhoissa kartoissa ollut edes polkua. Sanoisin, että ei ole ratapohjaa.
Muita puutavaraan liittyviä ratoja tai mahdollisia lyhyiden työntövaunuratojen paikkoja olen listannut:
Ilvolan sähkö- ja myllylaitos (oli jo 20-luvulla)
Kuhnustan mylly ja saha (per. 1941)
Lauri Laaksonen
Niemelän saha ja sähkölaitos (per. 1902)
Tuopajoen saha ja mylly
Ukkola Oy (myyntivarasto; ehkä lautatarha)
Tiilitehtaita minulla on vain yksi:
Tiilitehdas Nevalaiset, Paalasmaa (per. 1953)
Kivi- ja kaivannaisteollisuussivuni ovat "jossakin". Niissä on valokopioituja sivuja Juuan vuolukiviteollisuudesta, kivilouhosten paikkoja (löytyvät myös vanhoista peruskartoista ja taloudellisista kartoista). Paras yksittäinen lähde oli yhden ison vuolukivifirman historiikki, missä oli myös kuva tehtaan radasta. Siinä muistaakseni vetovoiman mainittiin olevan hevoset. Rata taidettiin purkaa 1950-luvulla. Kerron kirjan ja firman nimen, jos keksin missä sivut ovat.
Muistinvaraisesti (eli nimi voi vähän heittää):
Nunnanlahden vuolukivilouhimo ( tai -tehdas)
Petrovaaran kalkkikivilouhimo
Tahkovaaran Kvartsiittilouhimo
Tulikivi Oyj voisi olla sen suurimman vuolukivifirman uusi nimi.
Paikallishistoriallisesta bibliagrafiasta (minun on vuodelta 1966) löytyy Vuokonjoki ja Vuokonjärven laskut. Hiukan taloushistoriaa. Savon sanomat 1913: 98, 100. Edellämainitsemani vuolukivikirja on paljon uudempi. Ehkä se löytyy Nunnanlahden kyläyhdistyksen sivuilla mainittujen firmojen nimellä.
http://www.nunnanlahti.fi/yritykset/