Seppo Romana
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« : Helmikuu 16, 2014, 23:10:55 » |
|
Monissa kohdin tätä keskustelupalstaa sivuutaan nykykaluston korvaamista uudemmilla. Varsinkin siniset vaunut, plootut tai millä nimellä niitä kutsutaankaan näyttävät olevan uhanalainen laji. Jos nyt unohdetaan Hyvinkään konepajalla tuhoutuva Pullahuru, niin mitä olisi nyt ryhdyttävä suojelemaan? Miten yksityinen henkilö voisi esimerkiksi ostaa sinisen vaunun? Millainen vaunu pitäisi ostaa? Keneltä vaunun saisi ostaa ja kukapa sille hinnan määräisi? Arvoisat asiantuntijat, kertokaahan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2014, 01:56:33 » |
|
Ekana tulee mieleen ravintolavaunut. Ne ovat tärkeä osa suomalaista junamatkustuskulttuuria ja museojunissa näitä olisi suotavaa nähdä ja kokea jatkossa. Rt- vaunuhan on jo museoitu mutta riittääkö se kattamaan koko ravintolakirjon pitkälle tulevaisuuteen, nähdäkseni ei. Verrataanpa asiaa puuvaunu puoleen, nykyään puukorisia alkuperäisiä ravintoloita ei ole muita kuin Valtteri-rungossa oleva Eik. Aihiotkin ovat todella tiukassa, tiedän vain Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk- ja Vammalan Marskinvaunu R. Vielä on hyviä? plooturavintoloita liikenteessä joista saataisiin valita "Valtteri junior"- junaan sopiva ravintolavaunu. Ai mikä Valtteri junior? No tietenkin punakeltainen Sr1+ Fot+Ein+Eip+Rk(tai Rbkt, Rkt)+EFit+CEmt-runko 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2350
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2014, 05:17:23 » |
|
Nyt olisi ryhdyttävä suojelemaan niitä, jotka on jo museoitu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilari Eskelinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2014, 20:33:49 » |
|
Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 475
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2014, 17:12:43 » |
|
sr1-sarjaa kannattaisi ruveta musoimaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2014, 18:04:23 » |
|
Haasteellinen homma. Pelkästään vetokalustopuolelta alkavat kohta viimeiset Sm1:t kadota, sitten on Sr1:en vuoro hävitä, sitten katoavat, luultavasti ensin Dr14 ja sitten koko Dv12-sarja.
Valtteri Junior on hankenimenä hyvä. Sininen runko ja Sr1 eteen.
Mutta mitähän sähköturvallisuusmääräykset sanovat sähkökaluston museoinnista: villi veikkaus on, että paikalla pitää aina olla suurjännitemääräykset tunteva insinööri tai sitten veturinkuljettaja, ennen kuin pääkatkaisija pk saadaan sulkea. Sr1:ssähän on muuten muistaakseni 100 V tasavirtaa syöttö ulkoiselle kaapelille, jotta sitä voitaisiin siirrellä, lähinnä kai hallissa. Tätä ei ole käsittääkseni koskaan käytetty mutta sitä voitaisiin edellämainittu huomioiden museohommissa hyödyntääkin. Riittävän pitkä tapsi vain ja siihen 100 V tasaa n ampeeria.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2350
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2014, 18:30:38 » |
|
Mutta mitähän sähköturvallisuusmääräykset sanovat sähkökaluston museoinnista: villi veikkaus on, että paikalla pitää aina olla suurjännitemääräykset tunteva insinööri tai sitten veturinkuljettaja, ennen kuin pääkatkaisija pk saadaan sulkea.
Käytännössä sille museoidulle veturille pitää olla nimettynä erityinen sähkölaitteiston käytön johtaja, joka on luonnollinen henkilö, jolla on tarvittava pätevyys (Sähköpätevyys 1) ja sen edellyttämä koulutus ja työkokemus. Nimityksestä pitää ilmoittaa Tukesille. Käytön johtajan tulee valvoa tiettyjä asioita, kuten sähkölaitteiston kunnossapitoa ja määräaikaistarkastuksia. Toisaalta nämä sähkölaitteille suoritettavat määräaikaistarkastukset koskevat myös muuta kuin sähkökalustoa, esim. dieselsähköiset veturit. Samaten myös varikon huoltotilat ym... Ei mitään sen ihmeellisempää. Tämän käytön johtajan voi myös tilata joltain sähköalan yritykseltä ostopalveluna. Käsittääkseni käytön johtajan ei tarvitse olla paikalla, kun veturilla ajetaan. Eli ei siellä veturissa ole kuin veturinkuljettaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1439
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2014, 23:29:32 » |
|
Sm1 6001 on jo taidettu varata museolle? Tosin Ilmalassa seisoneena on tainnut olla lähinnä varaosalähteenä muille ykkösille? Hieno valokuva on näköjään jo aikaa sitten poistettu ohjaamosta ( http://vaunut.org/kuva/43656 ). Sr1 3001 olisi hienoa saada museoon alkuperäisvärityksessään (Ferrexin pun.) ruuvikytkimin varusteltuna. Itävallassa kauan oli liikenteessä alkuperäisellä värityksellä 1042-sarjan veturi http://vaunut.org/kuva/35401 , mutta valitettavasti sekin on romutettu. Vieläköhän Ruotsin raiteilla liikuskelee oranssinen Rc4 1290?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1018
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2014, 13:21:31 » |
|
- Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä - Tyypillisiä 60-70 luvun tavaravaunuja Gblk, Occ, myös yksityisomisteisia säiliövaunuja - Jos olisi mahdollista saada Suomeen Railship- tai SeaRail-vaunu museoitavaksi, mieluten Habis - Neuvostoliittolainen matkustaja ja tavaravaunukaan ei olisi pahitteeksi - Ratatyökoneita ja koneellistetun topparoikan työvälineitä - Rautatieaiheista muuta rekvisiittaa, virka- ja työvaatteita, työkaluja, huonekaluja asemilta ja toimistoista. painettua materiaalia ym - Trukkeja ja nostureita - Puhelimia, telex-laitteita, ATK-laitteita, junaradioita, opastimia - VR:n autoja, sekä paketti, kuorma- että henkilöautoja (jos on) - Rautateiden erilaisten tukitoimintojen käyttämiä välineitä ja tuottamia tuotteita, esim rautatielääkärin työvälineet, Nuppulinnan puutarhan jäämistöä, rautatieläisten asuntojen huonekaluja - Avecran ja sen edeltäjien astiastoa, ruokalistoja ym
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2014, 13:52:05 » |
|
Juuri kaikkea tuota olisi aihetta museoida, mutta se maksaa paljon silkkaa rahaa ja erittäin paljon aiheeseen paneutumista ja työtä. Itselläni ei ole tarjota kuin myötätuntoa ja kannustusta. Hr11 särkee eniten sydäntäni.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2014, 18:31:52 » |
|
Juuri kaikkea tuota olisi aihetta museoida, mutta se maksaa paljon silkkaa rahaa ja erittäin paljon aiheeseen paneutumista ja työtä. Itselläni ei ole tarjota kuin myötätuntoa ja kannustusta. Hr11 särkee eniten sydäntäni.
Samaa mieltä, eli myös Hr11 museoitava.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2637
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 03, 2014, 19:51:16 » |
|
Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä Dv15 -sarja ei ole ollut aktivikäytössä vuosiin, lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001. Yksi veturi, 1991, on museoitu. Ks. http://vaunut.org/kuva/77442
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 428
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2014, 21:12:07 » |
|
Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001. Mitäh? 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2637
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2014, 21:21:19 » |
|
Dv12 ja Dv15 sarja, käytännössä museokamaa jo nyt vaikka aktiivikäytössä lukuunottamatta Imatralla työskenteleviä yksilöitä 1993, 2000 ja 2001. Mitäh?  1993:sta ei aivan tuoretta kuvaa ole, mutta ainakin vuonna 2007 on ollut ihan soiva peli: http://vaunut.org/kuva/406932000: http://vaunut.org/kuva/762862001: http://vaunut.org/kuva/76287Semmoista 
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 03, 2014, 21:24:23 » |
|
Deevereiden suhteen nyt olisi oivallinen hetki laittaa pari yksilöä ei-radio-ohjatuista 27-sarjalaisista "naftaliiniin", eli johonkin varastoon. Ne kun ovat lähimpänä alkuperäistä, väritystä myöden, nykyinen niiden romutusvauhti on vaarallinen ja saattaa yllättää. 25 ja 26 on maalattu ja modenisoitu ohjaamoiltaankin jo hyvin poikeaviksi...
Deevereiden kohdalla ei tule ajatelluksi aina, kuinka iäkkäitä ne perusmalliltaan ovat ja ansaitsevat ehdottomasti tallentamisen. Ja ovat mielestäni kaikkein onnistunein kotimainen veturisarja, monipuolisine ominaisuuksineen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 475
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 04, 2014, 12:01:38 » |
|
Ylipäätään teräskori-vaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 04, 2014, 18:50:32 » |
|
Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?
Onko kyseessä tämä vaunu?
|

vaunu.jpg (38.05 kilotavua, 600x237 - tarkasteltu 466 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2014, 19:32:08 » |
|
Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?
Onko kyseessä tämä vaunu? Kyseessä lienee tämä: http://vaunut.org/kuva/77544 , joka vaikuttaisi vielä ihan pelastuskelpoiselta. Tuo harmaa työkuntavaunu on ollut edellisessä elämässään Ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 04, 2014, 20:20:03 » |
|
Mikä tuon Pieksämäellä taukotilana toimivan Rk-vaunun numero on? Onko vaunusta kuvaa?
Onko kyseessä tämä vaunu? Kyseessä lienee tämä: http://vaunut.org/kuva/77544 , joka vaikuttaisi vielä ihan pelastuskelpoiselta. Tuo harmaa työkuntavaunu on ollut edellisessä elämässään Ei. Hyvä vinkki  Vois joskus käydä tutkimassa nykytilannetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 04, 2014, 23:26:04 » |
|
Samaa Rk:ta tuolla ylempänä tarkoitin. Tuossa työkuntavaunussahan on päätyikkunat ja kaikki 8) . Mikä on alkuperäinen numero? Ilkiääkö tässä sanoa että museoida se pitäs  Saisiko tuota BT? kuvaa isompana tuonne gallerian puolelle? Rymysin Vorgia ja kirjahyllyäni etsien kuvaa vastaavalla ikkunajärjestyksellä (1pieni- 9 isoa- 1pieni) olevaa alkuperäisasuista vaunua toiveissa löytää oikea numerosarja. Löysin vain tämän virkavaunun jossa on sama ikkunajärjestys http://vaunut.org/kuva/41225?paik=rovaniemi&tag0=22|| .
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2014, 01:03:55 kirjoittanut Timo Oinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 475
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2014, 14:23:51 » |
|
Onko kyseessä tämä vaunu?
Niin, mikäs tuon vaunun littera on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 85
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2014, 20:21:36 » |
|
Onko kyseessä tämä vaunu?
Niin, mikäs tuon vaunun littera on? Vaunun kyljestä löytyy merkintöjä: VR Suomi XT 01608 sekä 3.60 Psl ja 6.84 Psl.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #23 : Toukokuu 04, 2014, 12:26:59 » |
|
Jäi kaihertamaan mieltä tuon XT 01608 alkuperä. Tuolla 1-9-1 ikkunajaolla en löytänyt muita kuin 50-luvun 72p Ei- ja CEi- vaunuja joista kumpaankaan tämä vaunu tuskin on kuulunut. Teppo, Heikki K, Petri S ja muut onko teillä tietoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|