Suuret kiitokset Alex. Siitähän paljastuikin todellinen superharvinaisuus! Näitä tehtiin vain 5 kappaletta vanhoille aluskehyksille vuonna 1937 sarjaan Ei 22157-22161. Paikkaluku 90. Vaunu oli aivan aluksi lanterniinikattoinen Cm 2108 vuodelta 1898.
Arvokas yksilö siis kyseessä.

"Mustan kirjan" mukaan 22157-22161 (sähkövalaistus) sarja olisi ollut samanlainen kuin 22028-22045 (kaasuvalaistus), joka on ensimmäinen pystylaudoitukseen perustuva telivaunusarja Suomessa. Tämä on nyt muistinvaraista tietoa, mutta muistelisin sarjan 22028-22045 valmistuneen jo 1910-luvulla, mahdollisesti vuonna 1918. Tämä pitää vielä tarkistaa.
Joka tapauksessa kumpikin vaunusarja (mikäli kummatkin sarjat todellisuudessa olivat oheisen piirustuksen mukaisia — ainakaan vaunut eivät olleet samanpainoisia: 22028-sarja painoi 28,75 tonnia ja 22157 painoi 30,10 tonnia) on siinä mielessä merkittävä, että tästä alkoi puukoristen vaunujen kehitys Suomessa. Peltivuorattuja avosiltaisia vaunuja oli ollut jo käytössä 1800-luvun lopulta asti, mutta (ilmeisesti ruotsalaisen esimerkin mukaan valmistettu) peltivuoraus oli osoittautunut sekä epämukavaksi että lyhytikäiseksi — kesällä kuuma ja talvella kylmä. Sisä- ja ulkolämpötilojen ero erityisesti talvella aiheutti sen, että peltivuorauksen ja puuseinän väliin tiivistyi kondenssivettä, joka lahotti puurakenteita. Korin alareunaan tehtyä loivaa pyöristystä taas pidettiin suuritöisenä ja kalliina rakentaa. Tältä pohjalta ryhdyttiin kehittämään puukorista vaunua, joka olisi verhoiltu suoralla pystylaudoituksella.
Ainakin ensimmäinen vaunusarja 22028-22045 verhoiltiin poppelilaudalla — ilmeisesti englantilaisen mallin mukaan. Tuontilaudasta luovuttiin pian (en tiedä milloin) ja se korvattiin kotimaisella tiukkasyisellä haapalaudalla, josta saatiin säänkestävä moninkertaisella vernissakäsittelyllä. Haapa on myös sopivan kevyttä. Aluksi oli tarkoitus rakentaa avosiltaisia pystylaudoitettuja vaunuja — muodoltaan hyvin samanlaisia kuin peltvuoratut vaunutkin olivat. Näistä suunnitelmista on löydettävissä yhä piirustuksia. Ensimmäistäkään tällaista vaunua ei kuitenkaan rakennettu, koska käytössä oli jo umpieteisillä varustettuja peltivuorattuja makuuvaunuja, joista saadut positiiviset käyttökokemukset kannustivat rakentamaan uuden pystylaudoitetun korin umpieteisillä.
Äkkiseltään oheisen piirustuksen vaunut näyttävät hyvin samanlaisilta kuin tätä seuranneet lukuisat puuvaunusarjat. Tarkempi tarkastelu osoittaa sarjan muista selvästi poikkeavaksi nollasarjan vaunuksi. Ensinnäkin vaunussa on portaat, joissa on vain kaksi askelmaa, kun normaalisti niitä on kolme. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että alustoina käytetyissä lanterniinikattoisten vaunujen alustoissa oli vain kaksi porrasta (kolmas askelma oli itse käyntisilta). Lanterniinikattoisten vaunujen porraskonstruktio joko kopioitiin tai alkuperäiset portaat käytettiin sellaisenaan. Toinen poikkeava piirre on suorat eteiset. Tämän jälkeen rakennetuissa lukuisissa vaunusarjoissa käytettiin vielä ns. Olympia-sarjaan asti "vinoilla" ovilla varustettuja eteisiä. Vaunun korin ulkoleveys on myös myöhemmin vakiintunutta koria kapeampi. Korin ulkoleveys on 3050 mm, kun myöhemmin se oli 3140 mm. Vaunussa oli alkuperäisen lanterniinikattoisen vaunun A3-teli. Vaunusarjasta on olemassa vain muutamia kuvia (tai itse en ole nähnyt sellaisia kuin kaksi). Kuvista vaunun tunnistaa siitä, että katolla oli signaaliopastimien naruja varten koukut — sarja on oli viimeinen henkilövaunusarja, johon koukut asennettiin. Kansallisarkistosta on löytynyt ihan äskettäin asiakirja, josta selviää vuosiluku signaalikoukkujen poistamisvuodesta, mutta en muista sitä. (
EDIT: Signaalinarujen koukkuja ei enää asennettu vaunuihin vuoden 1919 jälkeen — tosin niitä näkyi joissakin vaunuissa vielä 1960-luvulla.) Vaunu on siis helppo tunnistaa kuvista, vaikka numeroa ei näkyisikään: kaksiaskelmainen porras ja signaalinarujen koukut katolla.
Vaikea sanoa, kuinka paljon kuvassa näkyvässä vaunussa on vielä jäljellä alkuperäisiä osia lukuisten muutosten jäljiltä, mutta sinänsä mielenkiintoista, että tällainenkin vaunu on vielä olemassa.
