Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« : Maaliskuu 26, 2014, 19:02:30 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2014, 19:29:59 » |
|
Oikeastaan tuolla rahalla olisi voisinut tehdä rautateiden hyväksi jotain muuta, jossain muualla kuin Helsingissä, ja helpottavat vaikutukset tähän maahan olisivat paljon suuremmat. Projekti vaikuttaa melkoisen tarpeettomalta liikenteellisesti ajatellen. Ehkä sitä on lobattu paremmin kuin mitään muuta. Perusteena on käytetty lähiliikenteen häiriöitä, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että suurin häiriö lähijunaliikenteessä on VR itse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2014, 21:32:50 » |
|
Mitä järkeä tässä hankkeessa oikeasti on? Kasata kaiken liikenteen napa Helsingin ydinkeskustaan. Täyteen rakennetulle "Vironniemelle" (=Estnäs). Tukholmassa nämä virheet tehtiin jo 1960 -luvulla nå finnjävel tulee taas jälkijunassa matkijana, ja viidenkymmenen vuoden viiveeellä. Myönteinen kehitys Tukholman vastaavaan oli, että keskustaa ei revitty vaan rakennettiin # 2 Pasilaan. Tätä trendiä voisi edelleen kehittää ja sijoittaa toimintoja laajemmalle. Helsingin historiallinen keskusta jota ulkomaalaiset ystäväni ihailevat, voisi kehittyä edelleen korkealaatuisena asunto- ehkä käsityö- ja pikku puotien alueena. Päinvastoin kuin Tukholman suuntaus joka lähinnä muistuttaa sairasta neuvosto- ja ryöstökapitalismin suurimittaista yhteistyöprojektia. Pisara-rata on hölmöläisten touhuja. Vai onko taas mukana rötösherrojen hyvä veli -saunaporukoita kuten menneitten vuosien Metroseikkailussa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2014, 02:40:14 » |
|
Mitä järkeä tässä hankkeessa oikeasti on?
Ideana on jakaa niemelle tulevat ihmiset vaihdotta valmiiksi lähemmäksi haluamiaan kohteita, ja näin sujuvoittaa matkantekoa. Näin ollen idea ei nimenomaan ole keskittää liikennettä yhteen pisteeseen, vaan levittää sitä nykyistä laajemmalle. Lisäksi projektia on perusteltu Helsingin nykyisen ratapihan ruuhkaisuudella, joskin tästä on monia eri käsityksiä. Myös projektin hintaa pidetään korkeana verrattuna mahdollisesti saataviin hyötyihin. Myönteinen kehitys Tukholman vastaavaan oli, että keskustaa ei revitty vaan rakennettiin # 2 Pasilaan. Tätä trendiä voisi edelleen kehittää ja sijoittaa toimintoja laajemmalle. Pasilaan tosiaan rakennetaan, oikeastaan vasta nyt on suunnitteilla keskustamainen kohde. Aiemminhan Pasilan alaratapiha on "hankaloittanut" paikan tiivistämistä. Lisäksi voimakasta keskustamaista rakentelua on tehty ja tehdään metrolinjan varrelle, aiemmin Ruoholahteen, ja nyt Kalasatamaan. Mainitsemaasi toimintojen levitystä siis tapahtuu. Vai onko taas mukana rötösherrojen hyvä veli -saunaporukoita kuten menneitten vuosien Metroseikkailussa?
Miten niin menneitten vuosien? http://helsinginmetro.wordpress.com/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2014, 11:17:50 » |
|
Topi, kiitos mielenkiintoisesta sivustosta. Seuraan mielelläni kuljetusalan asioita Suomessa mutta en tunne kovinkaan monta lähdettä mistä lukea. Lidingön kaupunginkirjastoon tulee Hesari, ja Hbl... No niin, "googlaamalla" jollakin hakusanalla löytyy tietysti yhtä ja toista. Sen Pisara-radan rakennuskustannukset taitavat kyllä nousta varsin korkeiksi. Jos siihen sitten vielä tulee niitä Hyvä veli -lisiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2014, 16:50:43 » |
|
Mitä järkeä tässä hankkeessa oikeasti on? Kasata kaiken liikenteen napa Helsingin ydinkeskustaan. Täyteen rakennetulle "Vironniemelle" (=Estnäs). Tukholmassa nämä virheet tehtiin jo 1960 -luvulla nå finnjävel tulee taas jälkijunassa matkijana, ja viidenkymmenen vuoden viiveeellä. Myönteinen kehitys Tukholman vastaavaan oli, että keskustaa ei revitty vaan rakennettiin # 2 Pasilaan. Tätä trendiä voisi edelleen kehittää ja sijoittaa toimintoja laajemmalle. Helsingin historiallinen keskusta jota ulkomaalaiset ystäväni ihailevat, voisi kehittyä edelleen korkealaatuisena asunto- ehkä käsityö- ja pikku puotien alueena. Päinvastoin kuin Tukholman suuntaus joka lähinnä muistuttaa sairasta neuvosto- ja ryöstökapitalismin suurimittaista yhteistyöprojektia. Pisara-rata on hölmöläisten touhuja. Vai onko taas mukana rötösherrojen hyvä veli -saunaporukoita kuten menneitten vuosien Metroseikkailussa?
Järkeä monessakin kohtaa. Kannattaa lukea se suunnitelma läpi. H/k = 1.54 eli taloudellisesti hyvin kannattava. Ja Töölööseen tulee juna-asema, joukkoliikenteen palvelutaso paranee. Ja vaihdot esim metroon vähenevät kun pääsee tosiaan suoraan Hakaniemeen ja tietysti Hakaniemstä suoraan Pasilaan ilman mitään metro/bussivaihtoja;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 27, 2014, 19:35:44 » |
|
"Helposti keskustaan" on hyvä markkina konsepti jo pelkkänä myyntilausekkeena keskustassa sijaitsevalle asunnolle. Se herättää varmaan monella kysymyksiä, olisiko kakarat voinut hankkia sittenkin vähän myöhemmin. Maksajia kun suuremmalle hintatasolle, kuin asumistuen maksimimäärän hintatasosta, löytyisi varmana ilman tukiaisiakin.
Yksilön omaa vastuuta ja syytään, jos vaihdoista nalkuttaa jaksaa. Halvemman vuokratason perästä puhuvatkin vain sosialismin lierot, jotka yksinkertaisilta yksilöiltä ääntä kalastavat. Tai sitten vaihtoehtoisesti yksinkertaiset ehdokkaat, jotka omat höpöhöönsäkin uskovat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 27, 2014, 21:41:07 » |
|
Ystävät, Tämä on kaikesta huolimatta jälleen nk. suurimittakaavainen ratkaisu. Palvelee luonnollisesti kaikkia jotka ovat kävelyetäisyydellä joltakin asemalta. Tukholmassa revittiin (kuten olen aikaisemmin kommentoinut) koko historiallinen ydinkaupunki 1960 -luvulla ja sen yhteydessä kaikki raitiotiet. Silloin olivat sosialistit vallassa ja sen suuntainen suunnitelmatalous. Nåväl tarkoittivat kai hyvää mutta suuret vahingot myös tekivät. Mielestäni melkein kaikki kehitys Helsingin ydinkeskustassa viime aikoina on ollut kielteistä. Tuskinpa niinkään eriasteisten "punikkien" toimesta mutta kylläkin KLEPTOKRAATTIEN.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 27, 2014, 22:22:16 » |
|
Ystävät, Tämä on kaikesta huolimatta jälleen nk. suurimittakaavainen ratkaisu. Palvelee luonnollisesti kaikkia jotka ovat kävelyetäisyydellä joltakin asemalta. Tukholmassa revittiin (kuten olen aikaisemmin kommentoinut) koko historiallinen ydinkaupunki 1960 -luvulla ja sen yhteydessä kaikki raitiotiet. Silloin olivat sosialistit vallassa ja sen suuntainen suunnitelmatalous. Nåväl tarkoittivat kai hyvää mutta suuret vahingot myös tekivät. Mielestäni melkein kaikki kehitys Helsingin ydinkeskustassa viime aikoina on ollut kielteistä. Tuskinpa niinkään eriasteisten "punikkien" toimesta mutta kylläkin KLEPTOKRAATTIEN.
En ymmärrä vertausta Tukholmaan, ei tässä mitään revitä vaan tehdään kalliotunneli ydinkeskustan alle. Yhtään rakennusta ei pureta etc. Ja kalliota riittää mihin rakentaa , samaan aikaan spårakiskoja rakennettu maanpäälle. Mitä tarkoita tällä kielteisellä kehityksellä Helsingin ydinkeskustassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 27, 2014, 22:34:36 » |
|
Järkeä monessakin kohtaa. Kannattaa lukea se suunnitelma läpi. H/k = 1.54 eli taloudellisesti hyvin kannattava. Tämän luvun kanssa kannattaa pitää mielessä, että tuo H/K-luku on saatu siten, että tilannetta Pisaran kanssa on verrattu tilanteeseen, jossa _kaikki_ kaupunkiratojen junat jätetään Pasilaan, eikä Helsingin joukkoliikenteeseen tehdä mitään muita muutoksia. Suurin osa tuosta Pisaran tuomasta säästöstä on matka-aikakustannusten säästöjä. Matka-aikakustannus lasketaan siis niin, että annetaan matkustajan ajalle tuntihinta, esim. 15 € tunnissa (sitä en tiedä, mitä tuntihintaa Pisaran H/K-arvioinnissa on käytetty) ja katsotaan, mikä tulee matkustamiseen kulutetun ajan hinnaksi per matkustaja. Ja sitten tämä hinta kerrotaan matkustajamäärällä. Tässä vertailussa on siis laskettu, miten paljon kaikille matkustajille yhteensä tulee venytystä matka-aikaan, jos heidän on Pasilassa vaihdettava kulkuvälinettä yhden ylimääräisen kerran ja verrattu tätä matka-aikaa siihen, miten nopeasti samaiset matkustajat pääsevät perille Pisaraa käyttäen. Vertailuun ei otettu mitään muita vaihtoehtoja kuten esim. sitä, että ne junat, jotka nytkin tulevat keskustaan asti, tulisivat sinne myös jatkossa ja vain uudet junavuorot päätettäisiin Pasilaan. Tällaiseen skenaarioon verrattaessa Pisaran H/K-luku olisi _huomattavasti_ matalampi. Antero Alku sanoo laskeneensa Pisaran H/K:ksi 0,73, kun tuo junien Pasilaan päättymisen hinta on laskettu pois laskelmasta. Alulla on ainakin reilut kymmenen vuotta sitten ollut tapana tehdä hieman tarkoitushakuista tilastointia, joten tohon lukuun voi kannattaa suhtautua varauksella. Mutta joka tapauksessa, fakta on että tuo luku 1,54 on saatu aikaan keinolla, jossa ei ole oikeasti mitään järkeä - vertaamalla tilanteeseen, jollaista ei missään nimessä kuitenkaan tulisi koskaan olemaan, vaikka mitä tapahtuisi.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2014, 09:50:43 kirjoittanut Tuukka Ryyppö »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2014, 23:02:02 » |
|
Miksi kapasiteetin lisäämiseksi ei riittäisi raiteiden rakentaminen kahteen tasoon? Lisäraiteet sukeltaisivat nykyisten alle jo Pasilassa ja kulkisivat Helsinkiin asti nykyisten raiteiden alapuolella. Helsingin asemalla ylemmät raiteet olisivat siis nykyisten tasalla. Ongelmia tulisi kyllä nykyisten radan ali kulkevien katujen ja Töölönlahden kohdalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2014, 23:19:59 » |
|
Miksi kapasiteetin lisäämiseksi ei riittäisi raiteiden rakentaminen kahteen tasoon? Lisäraiteet sukeltaisivat nykyisten alle jo Pasilassa ja kulkisivat Helsinkiin asti nykyisten raiteiden alapuolella. Helsingin asemalla ylemmät raiteet olisivat siis nykyisten tasalla. Ongelmia tulisi kyllä nykyisten radan ali kulkevien katujen ja Töölönlahden kohdalla.
No, varmaankin about samaan hintaan saadaan se sama määrä raiteita sinne Pisaraan. Ja kaupan päälle kaksi asemaa lisää. Liikennevirasto on muuten laskenut, että nykyisellään pullonkaula ei ole Helsingin asemalla, vaan Pasilan asemalla. Tosin poikkeustilanteiden hoitoon tarvitaan Helsingin "ylimääräistä" kapasiteettia, mikä ei Pasilassa luonnollisestikaan onnistu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2014, 23:25:40 » |
|
Miksi kapasiteetin lisäämiseksi ei riittäisi raiteiden rakentaminen kahteen tasoon? Lisäraiteet sukeltaisivat nykyisten alle jo Pasilassa ja kulkisivat Helsinkiin asti nykyisten raiteiden alapuolella. Helsingin asemalla ylemmät raiteet olisivat siis nykyisten tasalla. Ongelmia tulisi kyllä nykyisten radan ali kulkevien katujen ja Töölönlahden kohdalla.
Ainakin tossa vaikuttaa se, että Pasila on aika paljon korkeammalla kuin Helsinki, eli mäestä tulisi tosi jyrkkä jos mentäisiin vielä alemmaksi. Tämän voi toki välttää pistämällä radan tunneliin jo /ennen/ Pasilaan, mutta siinäkin on hankaluuksia. Eikä vähitellen sitä, että tuosta tulisi niin pitkä tunneli, että sen kustannukset olisivat samaa luokkaa kuin Pisarassa. Cut'n'coveria voisi tietysti käyttää, mutta se on Suomessa todella kallista ja hankalaa aivan samasta syystä kuin miksi tunnelirakentaminen on verrattain halpaa: kallioperämme on todella jämäkkää tavaraa. Lisäksi Cut and Coverin kanssa Töölönlahden läpi puskeminen olisi ihan omanlaisensa projekti. Tosin, on siihen kyetty Saksassa jo kahdeksisenkymmentä vuotta sitten, eli ei sekään tietysti mahdotonta olisi. Pasilasta Helsingin aseman alle rakennettavan tunnelin ongelma on se, että se maksaa saman verra kuin Pasilasta Helsingin aseman alle rakennettava tunneli, jota Pisaraksi kutsutaan. Itselle sen sijaan tulee mieleen, että esim. Itäväylän ja Länsiväylän paikalle voisi rakentaa jonkinlaisen uuden Pietari-Kotka-Porvoo-Mellunmäki-Helsinki-Matinkylä-Karjaa-Salo-Turku -radan, johon osan junista voisi mätkäyttää kulkemaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2014, 00:07:56 » |
|
Jäämme siis jumittamaan paikoilleen siinä uskossa että jokainen Helsingin merkonomi tai tradenomi on kunnon shemeikka, ostaa halvalla ulkomailta ja myy kalliimmalla ulkomaille?
Paperiteollisuudesta ei tosiaan ole enään paskapaperia kummosempaa tulevaisuutta, joten infrastruktuurien rahat suunnattava kaivoksiin ja metalliteollisuuteen. Mutta mummoista ei Suomi lopulta elä sillä kumpsahtaa se suurin ikäluokkakin aikanaan.
Jos junnuista jokun nousukasta ammattia haluaa hakea, niin psykologin-, kriminaalipsykologinvirka ja alko:n virka, näistä tosin kaksi ensimmäistä lienee tulevaisuudessakin hyvin palkattua virkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Maaliskuu 28, 2014, 11:01:51 » |
|
Pisara mediassa on ihmetyttänyt jo useamman vuoden, eetos jolla sitä käsitellään tuntuu lupaavan miljardiluokan radan yhtä varmaksi kuin jäiden lähdön keväällä. Käykööt nyt esimerkkinä vaikka tämä, ottaen huomioon että mitään päätöstäkään ei ole asiasta vielä tehty: http://www.hs.fi/kaupunki/a1395900603396?jako=f59997e99e624c3be166fd9e5945f0ba&ref=tw-shareLasipalatsiin näytti jossain vaiheessa ilmestyneen Pisaraputiikkikin. Mikä ettei, onhan hanke "maan etu" .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #16 : Maaliskuu 28, 2014, 12:53:33 » |
|
Valitettavasti maassamme ei ole juurikaan riippumattomia medioita eikä juuri lainkaan kriittisen, tutkivan journalismin kulttuuria, mikä johtaa Tuomaksen ihmettelemään ilmiöön. Erilaisia hankkeita ryhdytään julistamaan, ja uutisoinnilla pyritään tietäen tai tiedostamatta vahvistamaan tapahtumakulkuja. Sanomalehdet syntyivät vuonna Guten ja Berg ajamaan yhteiskunnallisia aatteita, nyt ne ajavat taloudellisia hankkeita. Tähän rakoon ei ole median kuluttajille tullut tarjolle vaihtoehtoja, joihin voisi luottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 387
|
« Vastaus #17 : Maaliskuu 28, 2014, 14:09:50 » |
|
Ystävät, Tämä on kaikesta huolimatta jälleen nk. suurimittakaavainen ratkaisu. Palvelee luonnollisesti kaikkia jotka ovat kävelyetäisyydellä joltakin asemalta. Tukholmassa revittiin (kuten olen aikaisemmin kommentoinut) koko historiallinen ydinkaupunki 1960 -luvulla ja sen yhteydessä kaikki raitiotiet. Silloin olivat sosialistit vallassa ja sen suuntainen suunnitelmatalous. Nåväl tarkoittivat kai hyvää mutta suuret vahingot myös tekivät. Mielestäni melkein kaikki kehitys Helsingin ydinkeskustassa viime aikoina on ollut kielteistä. Tuskinpa niinkään eriasteisten "punikkien" toimesta mutta kylläkin KLEPTOKRAATTIEN.
En ymmärrä vertausta Tukholmaan, ei tässä mitään revitä vaan tehdään kalliotunneli ydinkeskustan alle. Yhtään rakennusta ei pureta etc. Ja kalliota riittää mihin rakentaa , samaan aikaan spårakiskoja rakennettu maanpäälle. Mitä tarkoita tällä kielteisellä kehityksellä Helsingin ydinkeskustassa? Kielteisellä kehityksellä Helsingin keskustassa tarkoitan nimenomaa sitä, että sinne tungetaan edelleen kaikenlaista, varsinkin kaikki nämä tiheään ahdetut laatikko-talot Aseman ja Eduskuntatalon välimaastossa. Tilaa on kyllä muuallakin. Luonnollisesti liikennetarve lisääntyy, kun rakennetaan tiheästi. Kaikki tällainen pitäisi suunnitella KOKONAISUUTENA.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #18 : Maaliskuu 28, 2014, 15:08:39 » |
|
Luonnollisesti liikennetarve lisääntyy, kun rakennetaan tiheästi. Kaikki tällainen pitäisi suunnitella KOKONAISUUTENA.
Eikö liikennetarve lisäänny pikemminkin silloin, jos rakennetaan kovin harvaan? Kyllä siellä aseman ja eduskuntatalon välissä edelleen on tuulella runsaasti tilaa puhaltaa.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #19 : Maaliskuu 28, 2014, 19:07:47 » |
|
Oltaisiinko pisaraa halvemmalla päästy 'ilma'-versiolla jossa rataa ei Pasilan jälkeen laskettaisi alaspäin vaan pidettäisiin samassa tasossa ja vietäisiin sillalle kiertäen töölönlahden kalliot, harmi, että sinne on rakennettu niitä taloja hieman tiheään. Voisi joka tapauksessa tuoda ne pisaran raiteet nykyisten laitureiden päälle (katoksen ulkopuolelle tietenkin...) ja taas toiselta puolelta takaisin kohti Pasilaa. Pisarasilta...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 100
|
« Vastaus #20 : Maaliskuu 28, 2014, 20:05:52 » |
|
Nämä rahat pitäisi käyttää muun rataverkon parantamiseen, eikä PISARA-rataan. Koko rataa ei edes tarvita, Suomessa vallitsee tällähetkellä kummallinen Helsinki keskeisyys, muulla maalla ei ole mitään väliä. Jos maakunnissa ei ole töitä saati asukkaista, eihän tie/rataverkkoa tarvita ollenkaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #21 : Maaliskuu 29, 2014, 04:39:47 » |
|
Luonnollisesti liikennetarve lisääntyy, kun rakennetaan tiheästi. Kaikki tällainen pitäisi suunnitella KOKONAISUUTENA.
Eikö liikennetarve lisäänny pikemminkin silloin, jos rakennetaan kovin harvaan? Kyllä siellä aseman ja eduskuntatalon välissä edelleen on tuulella runsaasti tilaa puhaltaa. Jep. Tiivistä pitää rakentaa. Mutta voi sitä rakentaa muuallekin kuin 500 m säteelle päärautatieasemasta. Vaatisi toki joukkoliikenteen aika täydellistä uudelleenajattelua, mutta sitä nyt tarvitaan muutenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #22 : Maaliskuu 29, 2014, 09:28:22 » |
|
Nämä rahat pitäisi käyttää muun rataverkon parantamiseen, eikä PISARA-rataan. Koko rataa ei edes tarvita, Suomessa vallitsee tällähetkellä kummallinen Helsinki keskeisyys, muulla maalla ei ole mitään väliä. Jos maakunnissa ei ole töitä saati asukkaista, eihän tie/rataverkkoa tarvita ollenkaan
Tulikin mieleen, koskahan on viimeksi tutkittu matkustusmäärien muutoksia eri rataosilla? Hiukan on sellainen tunne, että eräiden yhtiöiden väenvähennykset ovat saattaneet vähentää työmatkustusta, myöskin taantuman vaikutus lomaliikenteeseen on yleensä vähentänyt kiskoilla kulkemista?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #23 : Maaliskuu 29, 2014, 10:52:54 » |
|
Pisaraa ei tarvita siksi että Helsingin keskusta kasvaa, vaan siksi että koko pääkaupunkiseutu kasvaa, yhä useampi haluaa tulla junalla keskustaan mutta nyt junalla pääsee vain yhteen paikkaan jonka jälkeen on mentävä raitiovaunulla (joka Helsingissä on hidas) tai käveltävä pitkiä matkoja kohteeseen jonne on menossa. Varsinkin Töölöön jossa on järjestetään paljon massatapahtumia on perin hankala kulkea keskustasta raitiovaunulla koska niiden kapasiteetti ei vedä isoja väkijoukkoja. Se tulee vähentämän autoliikennettä keskustassa sekä työmatkaruuhkan aikana että iltaisin kun uhmiset menevät vapaa-aikaa viettämään.
Pisara jakaa matkustajavirrat kolmelle-nelj'lle eri asemalle ja vapauttaa kapasiteeettia kaukoliikenteelle.
Jos verrataan Tukholmaan niin se on samantapainne hanke kuin Citybanan. kyllähän sellaiset radat maksavat mutta ne ovatkin sitten siellä seuraavat 200 vuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #24 : Maaliskuu 29, 2014, 11:04:36 » |
|
Kapasiteettia ei oikeastaan edes vapaudu mihinkään, koska jostain ne junat Helsinkiin tulee... ja niiden muiden ratojen kapasiteetin parannukseen ei ole luvattu mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|