Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Huhtikuu 01, 2014, 16:01:45 » |
|
Uudet listat on julkaistu, ja samalla kaikki vanhat listat poistettu listasivulta.Joitain mielenkiintoisia poimintoja: - Oulun ja Rovaniemen väliset 800 -sarjan IC -junat ovat taas kulussa 17.5 alkaen. - Järvelä sai oman junansa, junapari 2880 / 2887. Mitähän mahdetaan kuljettaa? - Tavarajuna 3527 on kulussa maanantaisin Pmt–Kuot, torstaisin Ukp–Sij. Olisivat nyt antaneet toiselle vaikka numeron 3529. - Tuon junan 3527 parille, 4046:lle ei ole merkattu kulkupäiviä, vain päivämäärä 2.4–18.4. (?) - Uusia Vainikkalan ja Mussalon välisiä junia 2600 -numerosarjassa, esim. 2694 Vna–Mss.
Myös muita kulkupäivättömiä junia löytyy, kuten esim. 11404 Raumalta Tampereelle. Tästä katsomaan!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2014, 16:18:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2014, 18:48:37 » |
|
Jep, Järvelän liikenne on ainakin 2000-luvulla liittynyt lähes pelkästään Venäläisen raakapuun kuljetukseen Koskisen Oy:lle. Jonkin verran ollut myös raakapuun lastausta Suomalaisiin vaunuihin, mutta hyvin satunnaisesti.
Sentään 10 vuotta sitten ja paljon myöhemminkin (ulkomuistista n 2007-2008) Järvelään oli kaksi vakinaista junaparia ma-pe. Toinen aamuvarhaisella (puut saapui Lh yleensä 2870 keulassa), ja toinen iltapäivästä. Hienoa että saatiin edes jossain mittakaavassa tämä takaisin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2014, 15:29:43 » |
|
Kaipiaisten liikenne näyttää lisäntyneen, todennäköisesti liittyy hitsaamoon mutta tuli vaan mieleen että onko kukaan käynyt katsomassa onko Baltic Bulk kohta jo aloittamassa toimintaansa? On kyllä herkullinen näky Dv12+Vgobot tulevaisuudessa Kv-Kpa välillä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 03, 2014, 16:21:37 » |
|
Miksi ihmeessä 3812 saapuu Tpet:iin vasta 21:55, mitä järkeä seisoa Karkussa yli 20min, ei se 179:n kohtaaminen niin kauaa kestä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 03, 2014, 16:43:22 » |
|
Miksi ihmeessä 3812 saapuu Tpet:iin vasta 21:55, mitä järkeä seisoa Karkussa yli 20min, ei se 179:n kohtaaminen niin kauaa kestä
Grafiisista lunttaamalla selviää, että 3812 kohtaa Karkussa sekä 179 että 3729.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 03, 2014, 16:49:59 » |
|
Miksi ihmeessä 3812 saapuu Tpet:iin vasta 21:55, mitä järkeä seisoa Karkussa yli 20min, ei se 179:n kohtaaminen niin kauaa kestä
Johtuisko myöhässä kulkeminen johtua että Ahvenuksessa on junakohtaus T3725n kanssa? T3725 ei näy nyt grafiikoissa, se aloittaa kulkunsa kun ratatyöt alkaa. jani: laita vaikka Yv:llä viestiä tosta T3725 junasta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2014, 17:55:28 » |
|
onkohan noissa virhe vai kulkeeko S45/S60 nyt joka päivä Rovaniemelle asti ? Edit: ei aikaan junat kartalla näy että S45 olisi menossa Roihin nyt...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2014, 16:59:09 » |
|
Tampere Viinikasta Kokkolaan sunnuntaisin kulkenut T 3089 on näköjään lopettanut kulkunsa kulkien viimeisen kerran viikon sunnuntaina..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2014, 18:35:25 » |
|
Tampere Viinikasta Kokkolaan sunnuntaisin kulkenut T 3089 on näköjään lopettanut kulkunsa kulkien viimeisen kerran viikon sunnuntaina..
Kuitenkin Lapuan ohitti juuri äsken puutavarajuna pohjoiseen..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 03, 2014, 15:27:04 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 03, 2014, 16:17:02 » |
|
Nyt on uusi lista julkaistu, ja jos se paikkansa pitää niin aika mielenkiintoinen (ja positiivinen) asia siitä löytyy... Osa Tampereen 170–180-sarjan IC²-junista muuttuu joko lauantaiksi tai toisinpäin IC:ksi, ja saa 190-sarjan numeroinnin. ERd tärähtää kokoonpanoon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2014, 16:26:21 » |
|
Nyt on uusi lista julkaistu, ja jos se paikkansa pitää niin aika mielenkiintoinen (ja positiivinen) asia siitä löytyy... Osa Tampereen 170–180-sarjan IC²-junista muuttuu joko lauantaiksi tai toisinpäin IC:ksi, ja saa 190-sarjan numeroinnin. ERd tärähtää kokoonpanoon? Täytyy myöntää, etten juurikaan henkilöliikennettä vilkaissut. Kyse on siis tavaraliikenteestä. Löytyy "alueeltasi"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2014, 16:29:58 » |
|
Nyt on uusi lista julkaistu, ja jos se paikkansa pitää niin aika mielenkiintoinen (ja positiivinen) asia siitä löytyy... Osa Tampereen 170–180-sarjan IC²-junista muuttuu joko lauantaiksi tai toisinpäin IC:ksi, ja saa 190-sarjan numeroinnin. ERd tärähtää kokoonpanoon? Täytyy myöntää, etten juurikaan henkilöliikennettä vilkaissut. Kyse on siis tavaraliikenteestä. Löytyy "alueeltasi" Kas, 3053 ja 5016. Toivottavasti eivät ole listassa vain "varmuuden vuoksi", vaan todellisuuttakin ihan olisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2014, 16:41:43 » |
|
Kas, 3053 ja 5016. Toivottavasti eivät ole listassa vain "varmuuden vuoksi", vaan todellisuuttakin ihan olisi. Itsekin suhtaudun hieman epäillen tähän tietoon toistaiseksi. Ylellä oli juuri eilen juttua (joka olikin linkattu http://vaunut.org/kuva/93026) asian suhteen, luulisi että alan toimijoilla olisi jo tietoa uudelleen avattavasta yhteydestä, ja kenties Transpointkin olisi "mainostanut" uutisen yhteydessä, että hommat on ok.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 03, 2014, 18:40:35 » |
|
Nyt on uusi lista julkaistu, ja jos se paikkansa pitää niin aika mielenkiintoinen (ja positiivinen) asia siitä löytyy... Osa Tampereen 170–180-sarjan IC²-junista muuttuu joko lauantaiksi tai toisinpäin IC:ksi, ja saa 190-sarjan numeroinnin. ERd tärähtää kokoonpanoon? Näinhän on jo nytkin. Omaan silmään näyttäisi samalta kuin nytkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2014, 03:22:08 » |
|
Näinhän on jo nytkin. Omaan silmään näyttäisi samalta kuin nytkin.
Omaan silmääni näytti, että 190-sarjaa ajettaisiin nykyistä enemmän arkisin, eli ERd-ajot lisääntyisivät nimenomaan ma-pe. Mutta en tosiaan ole verrannut nykyisiin vakinaisiin, enkä ole erityisemmin tällä silmällä asioita katsellut, joten voit olla aivan täysin oikeassakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2014, 04:03:11 » |
|
Näinhän on jo nytkin. Omaan silmään näyttäisi samalta kuin nytkin.
Omaan silmääni näytti, että 190-sarjaa ajettaisiin nykyistä enemmän arkisin, eli ERd-ajot lisääntyisivät nimenomaan ma-pe. Mutta en tosiaan ole verrannut nykyisiin vakinaisiin, enkä ole erityisemmin tällä silmällä asioita katsellut, joten voit olla aivan täysin oikeassakin. Nyt kun oikein muistelen niin taisi ollakkin niinpäin että nykyisin ajetaan 190-sarjaa niin että vastaava juna on arkisin IC:nä mutta viikonloppuna 190-sarjalaisena IC2-junana.. En nyt ihan muista kummin päin meni, mutta sen tosiaa muistan että 190-sarjaa on viikonloppusin jo näkynytkin. Pitää kattoo myöhemmin miten tuo menikään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2014, 22:26:47 » |
|
Nyt on uusi lista julkaistu, ja jos se paikkansa pitää niin aika mielenkiintoinen (ja positiivinen) asia siitä löytyy... Osa Tampereen 170–180-sarjan IC²-junista muuttuu joko lauantaiksi tai toisinpäin IC:ksi, ja saa 190-sarjan numeroinnin. ERd tärähtää kokoonpanoon? Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa? 16.6. lähtien kaikki 190-sarjan junat ovat IC-junia: 190 (la), 194 (la), 195 (la), 196 (ma-pe, su), 197 (ma-pe, su), 199 (su). Tuleekohan viikonlopun IC-vuoroihin lisävaunuja Turun suunnalta, josta poistuu viisi junaparia la-su?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 08, 2014, 05:52:16 » |
|
Tämän hetkiset 190-sarjan junat ovat:
Helsingistä: IC 199 (su 11:06), IC 195 (la 15:06) ja IC2 197 (la 17:06). IC2 197 on M-P&S IC 177. Uuden aikataulukauden vaihtuessa vaihtavat päittäin eli nykysestä IC 177:sta tulee IC 197 (M-P&S) ja nykyisestä IC2 197:sta tulee IC2 177 (la).
Tampereelta: IC 194 (la 13:07), IC2 196 (la 14:07) ja IC 190 (la 17:07). IC2 196 on M-P&S IC 176. Aikataulukauden vaihtuessa nämäkin vaihtavat numeroita eli IC2 196 (la) tulee IC2 176 (la) ja IC 176 (M-P&S) tulee IC2 196 (M-P&S). Eli käytännössä kun noita numeroita katsoo,niin yhtään uutta 190-sarjan junaa ei tule, osalla vain vaihtuu numerot "emon" kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 08, 2014, 16:51:36 » |
|
Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja. Oli miten oli, ERd-vaunuja on tehtaalta jo aika läjä tullut, mutta yksikerroksisia ravintolavaunuja on vielä rutkasti liikenteessä, niin miksipä niitä ei aluksi laiteta muutoinkin kaksikerroksisiin juniin kiertoon, jotta saadaan 200 km/h huippunopeus hyödynnettyä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 08, 2014, 17:51:03 » |
|
Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja. Ja kun vähän ajattelee niin tuossahan ei käytännössä hävitä mitään (okei joo, vaunu maksaa). Sama Avecran työntekijä vaihtaa vaan kärryn takaa tiskin taakse. Ravintolavaunu myös palvelee paremmin kuin kärry. Joo tiedän, kärry tulee jokaisen lue, mutta jos matkustaja hyppää vaikka vaunuun 1 ja matkustaa Karjaa-Turku, niin kärrymyyjä ei enään hänen lue tulekkaan, koska on käynyt jo Espoon kohdilla vaunussa 1. Matkustajaa myös tuskin huvittaa lähtee etsimään ympäri junaa kärrymyyjää. Tässä mielessä tosiaan ravintolavaunu palvelee paljon paremmin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 09, 2014, 22:46:47 » |
|
Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja. Oli miten oli, ERd-vaunuja on tehtaalta jo aika läjä tullut, mutta yksikerroksisia ravintolavaunuja on vielä rutkasti liikenteessä, niin miksipä niitä ei aluksi laiteta muutoinkin kaksikerroksisiin juniin kiertoon, jotta saadaan 200 km/h huippunopeus hyödynnettyä. No olisihan tuo järkevää, varsinkin jos vaihtoehtona on vaunun lojuminen varikolla. VR on kuitenkin virallisesti ilmoittanut, ettei ERd:eitä tule lyhyille reiteille. Luulisin, että jokainen uusi ERd-vaunu korvaa yhden sinisen (tai alun perin sinisen) ravintolavaunun eikä jää varikolle odottamaan käyttöä. Jos ERd tulee junaan, jossa on ollut Rx, niin Rx siirtyy korvaamaan sinistä johonkin toiseen junaan. Lyhyillä reiteillä olisi erityisesti juuri tuo nopeushyöty, jota ei ole millään pitkällä reitillä koko matkan osalta, mutta VR lienee päättänyt ERd-vaunujen käytöstä toisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 09, 2014, 23:05:05 » |
|
Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja. Ja kun vähän ajattelee niin tuossahan ei käytännössä hävitä mitään (okei joo, vaunu maksaa). Sama Avecran työntekijä vaihtaa vaan kärryn takaa tiskin taakse. Ravintolavaunu myös palvelee paremmin kuin kärry. Joo tiedän, kärry tulee jokaisen lue, mutta jos matkustaja hyppää vaikka vaunuun 1 ja matkustaa Karjaa-Turku, niin kärrymyyjä ei enään hänen lue tulekkaan, koska on käynyt jo Espoon kohdilla vaunussa 1. Matkustajaa myös tuskin huvittaa lähtee etsimään ympäri junaa kärrymyyjää. Tässä mielessä tosiaan ravintolavaunu palvelee paljon paremmin. Onkohan kärrytyöntekijöillä valmius myös ravintolavaunun hoitoon tai kuinka nopeasti valmius on mahdollista toteuttaa? Ravintolavaunu olisi tosiaan logistiikan kannalta kätevämpi kuin kärrymyynti. Kerran olen ollut todistamassa myös tilannetta, jossa kärry oli vaunun yläkerrassa, kun juna pysähtyi Espoon asemalla. Kyytiin nousseet matkustajat odottivat kiltisti kärryn takana, kunnes pääsivät omille paikoilleen. Tilanne kesti kohdalla olleen penkkirivin myyntitapahtumien verran, minkä jälkeen myyjä siirsi kärryn pois tieltä ja matkustajien päästyä paikoilleen palasi takaisin jatkamaan myyntiä seuraavan penkkirivin kohdalta. Kärryn ohi on mahdotonta päästä käytävällä. Toki matkustajilla olisi ollut mahdollisuus kiertää alakerran kautta kärryn toiselle puolelle, mutta vaarana olisi ollut, että sillä aikaa kärry olisi ehtinyt siirtyä matkustajan oman paikan toiselle puolelle ja ollut jälleen edessä. Onkohan niin, että vaunun 1 lisäksi myös Ekstra-luokan (vaunu 2) matkustajat hyötyvät kärrymyynnistä vain, jos nousevat kyytiin Helsingistä tai Pasilasta? Ekstra-luokka palvellaan ensimmäisenä ennen vaunua 1.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 10, 2014, 00:17:50 » |
|
Useampia kertoja on omilla työmatkoilla käynyt niin, että kärryn jarrut ovat olleet rikki, jolloin se ei ole voinut liikkua tukikohdastaan mihinkään. Koko kuusivaunuisenkin IC2-junan matkustajat ovat suunnistaneet myyntikärryn luokse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|