Eihän ERd-vaunuja ollut tarkoitus lyhyille reiteille laittaa?
Veikkaisin, että pidemmällä tähtäimellä kaikkiin IC-juniin, kakkosella tai ilman, tulee ravintolavaunu. Uusi kaksikerrosvaunutilaus optioineen voi sisältää hyvinkin lisää ERd-vaunuja.
Ja kun vähän ajattelee niin tuossahan ei käytännössä hävitä mitään (okei joo, vaunu maksaa). Sama Avecran työntekijä vaihtaa vaan kärryn takaa tiskin taakse. Ravintolavaunu myös palvelee paremmin kuin kärry. Joo tiedän, kärry tulee jokaisen lue, mutta jos matkustaja hyppää vaikka vaunuun 1 ja matkustaa Karjaa-Turku, niin kärrymyyjä ei enään hänen lue tulekkaan, koska on käynyt jo Espoon kohdilla vaunussa 1. Matkustajaa myös tuskin huvittaa lähtee etsimään ympäri junaa kärrymyyjää. Tässä mielessä tosiaan ravintolavaunu palvelee paljon paremmin.
Onkohan kärrytyöntekijöillä valmius myös ravintolavaunun hoitoon tai kuinka nopeasti valmius on mahdollista toteuttaa?
Siis kärrymyyjät sekä ravintolavaunun ihmiset ovat yksi ja sama. Työvuorosta riippuu sitten onko kärryilyä vai ravintolavaunuilua. Jollakin saattaa olla puolet päivästä kärryllä ja puolet ravintelissa, jollakin pelkkää kärryä tai pelkkää ravintelia.