Mielenkiintoinen kysymys on, pitäisikö kilpi maalata pohjasta mustaksi, sehän ei koskaan ole ollut puhdas, koska vain numeroita kiilloitettiin. Messinkipuhdas kilpi on äärimmäisen hieno, mutta se oli sellainen vain heti uuden koneen tultua ulos konepajasta ja myöhemmin noki tarttui pintaan.
Eivätkö ne ole yleensä pohjasta mustiksi maalattuja? En muista nähneeni täysin messinkipuhdasta kilpeä. Erottuuko numero kilvestä, jollei pohja ole musta?
Tässä minun kappaleessa pohja oli kauttaaltaan mustan noen peitossa. Se lähti helposti pois vaikka raaputtamalla, lisäksi käytin liuotinta. Alkuperäinen pohja on vähän rosopintainen, ihan paljaana ja se oli tosi hieno. Pähkäilin sitä, minkälainen sen tulisi olla, ja päätin maalta sen mustaksi. Saapihan sen jollakin liuottimella taas entiseen tilaan. Kyllähän ne numerot erottuvat, ovat niin selvästi koholla.
Minulla on myös Tammerfors Linne&Järn -tehtaan vanha soikea valmistuskilpi 110 vuotias. Sekin on messinkiä, mutta maalasin sen pohjan punaiseksi, niin kuin olen nähnyt niiden olevan. Oli se vähän tarkempaa työtä. Se on sellainen kuljettajahytin kyljessä oleva.