Rupeaisivatko uudet kilpailijat ajamaan lakkautettuja reittejä ja pysähtymään pikkuasemilla?
Eivätpä alkaisi.
Kun Suomessa kerran lakkautetaan matkustajaliikenteen liikennepaikka, sen saaminen takaisin käyttöön vaatii laiturien uusimista, valaistusta, invahissejä ynnämuuta. Eli, kerran lakkautettu seisake menetetään lopullisesti.
Pudottelemalla liikennepaikat yksi kerrallaan pois pelistä saadaan kokonaisten rataosien liikenne heikosti kannattavaksi. Näin menetellen saadaan estettyä kilpailun syntyminen vielä vuosiksi senkin jälkeen, kun yksinoikeussopimus aikanaan päättyy.
Matka-ajan lyhentyminen olisi kestävä peruste vain
jos nopeampi kulkuaika otettaisiin huomioon kaikkien vaihtoyhteyksien aikatauluissa. Harvoinpa sitä lopulta junalla mihinkään pääsee ilman vaihtoa. Matkustajan matkaan käyttämä aika ei lyhene, vaikka Pieksämäelle ehditäänkin monta minuuttia aikaisemmin odottamaan seuraavaa junaa.
[Korjattu Jyväskylä <> Pieksämäki: Yön yli nukuttuani totesin ettei Jyväskylässä juuri kukaan vaihda juuri mihinkään junaan.]